Jag har pysslat med ett Rieju Drac projekt nu under en tid sen i vintras. Och tänkte nu dela med mig av detta projekt till alla andra som vill läsa och ta del utav det Eftersom jag har pysslat med det ett tag nu så slänger jag upp bilder och berättar lite kort om vad som har hänt och hur det har hänt, så får ni ju läsa det som om det vore lite som en berättelse Till själva projektet då.
Det började med att jag böt till mig en Rieju Drac -03 mot en fiddy jag hade. Den var bara urpluggad när jag böt till mig den. Det första jag gjorde när jag kom hem var att sätta på ett Avstämt överliggande avgassystem som jag hade, den gick hur rent och fint som helst dom första 2 dagarna. Det var en vanlig åktur som jag var ute på när det plötsligt small till i motorn, och detta var då resultatet:
Då jag var otroligt trött på att skruva (dock fått gjort med ALLA mina mopeder ) så bestämde jag mig för att gå in på blocket och kolla efter en AM6 motor. Hittade ganska snabbt en som verkade i schysst skick. Det fina var att den redan hade ganska fin setup:
Top Performance 74cc
Hebo membran
Dellorto 19mm förgasare med passande insug
Metrakit Sp lameller + fjädrar
Så jag ringde till han som hade annonsen ute och sa bara: Jag köper motorn, skicka den med bussgods och jag betalar frakten. -Okey sa han och lät lite paff, ca 1 vecka senare kom motorn i ett fint paket till mig
Men efter ett tags körande på den setupen och allt kikande på alla moppeforum bestämde jag mig för att jag skulle göra ett projekt och börja tävla jag med. Så det började med att en Dellorto 26mm förgasare me passande insug införskaffades.
Sedan vart det till och beställa en Polini Guss 80cc @ 17,5hk vid 12300rpm! Jag hade tänkt att hålla mig inom Midrace på tävlingar där högst tillåtna mängd HK är 20hk har jag för mig? Och det ska jag försöka pressa ur min moped
Men det tråkiga var att den slirade som *** på kopplingen vid körning när jag skulle göra en testrun. Det som var lite roligt var att det var gasres 1,2:an med slirande koppling, kunde inte bärga mig tills jag fick se hur den gick utan kopplingsslir!! Så jag gick in och beställde Mallossi kopplingsfjädrar då en kompis tipsade mig om att den säkerligen slutar att slira med sånna då jag redan hade Metrakit lameller i motorn. Ungefär en vecka senare fick jag hem dom nya kopplingsfjädrarna och slängde i dom så fort jag bara kunde. Och jag vart heelt paff över resultatet! Det vart gasres 1,2,3:an och med en topphastighet på 109/kmh med drevningen 14/54. Och det mätt med riktig,dyr GPS!
Jag väntar just nu på att jag ska få lite bättre ekonomi så jag kan köpa ett bättre vevpartie så jag kan fortsätta att försöka få ur mer prestanda ur motorn, det vill säga portning och modifiera tändningen.
Jag tävlade med mopeden i Rättvik när det var moppemeet där, och fick då möta en kille som hade ett hemmabygge (dvs hembyggd ram osv). Och jag trodde inte jag skulle ha en chans då hans moppe spann på torr asfalt vid start. Men han underskattade mig i början så han drog fullt 1,2:an och släppte sedan av, men då märkte han att jag låg jämnsides med honom och han fick problem med att komma om. Men han vann racet med nöd och näppe, och han sa till mig häromdan att hans moppe vart officielt utnämd till Sveriges snabbaste moppe på en moppeträff nu i veckan. Så nog går min moped ruggigt bra!
Nu tänker ni säkert men hallå? Ska han inte göra den fin också? Men det har jag inte ekonomi för just nu. Jag ska lägga alla pengar på prestanda för tillfället! Nog för att lite har man väll knåpat ihop, här kan ni få se resultatet på det! :
Och såhär ska eventuellt lackning ske:
Det som är maskerat ska vara vitt och det som är blått ska vara svart.
Såhär ser mopeden ut för tillfället och visst ni får tycka att den ser förjävlig rent ut sagt! Men det är min moppe och jag känner kärlek till den oavsett om den ser bra ut eller inte
Tjenare alla! Nu har jag dragit iväg en beställning på bromsar och dödmansgrepp
Bilder kommer när jag fått hem det.
Senast redigerad av Wiesel den 9 juli 2008, 09:59, redigerad totalt 1 gånger.
Okey, synd bara att den gick ganska dåligt då =/ Slutade krångla precis innan jag skulle köra, men gick dåligt. Men ändå så fick den andra killen kämpa på!
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information