Rieju Drac Polini Edition - By: Wiesel

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Wiesel
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 december 2007, 00:24

Rieju Drac Polini Edition - By: Wiesel

Inlägg av Wiesel »

Tjenare alla!

Setup:

Cylinder: Polini Guss 80cc @ 17,4hk
Förgasare: Dellorto 26mm
Vevpartie: Orginal
Insug: 26mm K&G
Avgassystem: Avstämt överliggande 8000-14000rpm
Koppling: Metrakit lameller med Mallossi kopplingsfjädrar
Drevning: 14/54
Luftfilter: Universal skräp


Säkerhet/Utseénde:

Orginal bromsok @ Metrakit skivor
Dödmansgrepp
Kapade kåpor
Hebo guldstyre
Polera kick och växelpetare


Jag har pysslat med ett Rieju Drac projekt nu under en tid sen i vintras. Och tänkte nu dela med mig av detta projekt till alla andra som vill läsa och ta del utav det :) Eftersom jag har pysslat med det ett tag nu så slänger jag upp bilder och berättar lite kort om vad som har hänt och hur det har hänt, så får ni ju läsa det som om det vore lite som en berättelse :wink: :P Till själva projektet då.

Det började med att jag böt till mig en Rieju Drac -03 mot en fiddy jag hade. Den var bara urpluggad när jag böt till mig den. Det första jag gjorde när jag kom hem var att sätta på ett Avstämt överliggande avgassystem som jag hade, den gick hur rent och fint som helst dom första 2 dagarna. Det var en vanlig åktur som jag var ute på när det plötsligt small till i motorn, och detta var då resultatet:

Bild
Bild

Då jag var otroligt trött på att skruva (dock fått gjort med ALLA mina mopeder :P) så bestämde jag mig för att gå in på blocket och kolla efter en AM6 motor. Hittade ganska snabbt en som verkade i schysst skick. Det fina var att den redan hade ganska fin setup:

Top Performance 74cc
Hebo membran
Dellorto 19mm förgasare med passande insug
Metrakit Sp lameller + fjädrar

Så jag ringde till han som hade annonsen ute och sa bara: Jag köper motorn, skicka den med bussgods och jag betalar frakten. -Okey sa han och lät lite paff, ca 1 vecka senare kom motorn i ett fint paket till mig :)
Bild
Bild
Bild

Men efter ett tags körande på den setupen och allt kikande på alla moppeforum bestämde jag mig för att jag skulle göra ett projekt och börja tävla jag med. Så det började med att en Dellorto 26mm förgasare me passande insug införskaffades.

Bild

Sedan vart det till och beställa en Polini Guss 80cc @ 17,5hk vid 12300rpm! Jag hade tänkt att hålla mig inom Midrace på tävlingar där högst tillåtna mängd HK är 20hk har jag för mig? Och det ska jag försöka pressa ur min moped :)

Bild
Bild

Men det tråkiga var att den slirade som *** på kopplingen vid körning när jag skulle göra en testrun. Det som var lite roligt var att det var gasres 1,2:an med slirande koppling, kunde inte bärga mig tills jag fick se hur den gick utan kopplingsslir!! Så jag gick in och beställde Mallossi kopplingsfjädrar då en kompis tipsade mig om att den säkerligen slutar att slira med sånna då jag redan hade Metrakit lameller i motorn. Ungefär en vecka senare fick jag hem dom nya kopplingsfjädrarna och slängde i dom så fort jag bara kunde. Och jag vart heelt paff över resultatet! Det vart gasres 1,2,3:an och med en topphastighet på 109/kmh med drevningen 14/54. Och det mätt med riktig,dyr GPS!

Jag väntar just nu på att jag ska få lite bättre ekonomi så jag kan köpa ett bättre vevpartie så jag kan fortsätta att försöka få ur mer prestanda ur motorn, det vill säga portning och modifiera tändningen.

Jag tävlade med mopeden i Rättvik när det var moppemeet där, och fick då möta en kille som hade ett hemmabygge (dvs hembyggd ram osv). Och jag trodde inte jag skulle ha en chans då hans moppe spann på torr asfalt vid start. Men han underskattade mig i början så han drog fullt 1,2:an och släppte sedan av, men då märkte han att jag låg jämnsides med honom och han fick problem med att komma om. Men han vann racet med nöd och näppe, och han sa till mig häromdan att hans moppe vart officielt utnämd till Sveriges snabbaste moppe på en moppeträff nu i veckan. Så nog går min moped ruggigt bra!

Nu tänker ni säkert men hallå? Ska han inte göra den fin också? Men det har jag inte ekonomi för just nu. Jag ska lägga alla pengar på prestanda för tillfället! Nog för att lite har man väll knåpat ihop, här kan ni få se resultatet på det! :

Bild
Bild
Bild
Bild

Och såhär ska eventuellt lackning ske:

Bild
Bild

Det som är maskerat ska vara vitt och det som är blått ska vara svart.

Såhär ser mopeden ut för tillfället och visst ni får tycka att den ser förjävlig rent ut sagt! Men det är min moppe och jag känner kärlek till den oavsett om den ser bra ut eller inte :wink: :lol:

Bild
Bild

Tjenare alla! Nu har jag dragit iväg en beställning på bromsar och dödmansgrepp :)

Bild

Bilder kommer när jag fått hem det.
Senast redigerad av Wiesel den 9 juli 2008, 09:59, redigerad totalt 1 gånger.
Rieju RoXX
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!
Inlägg: 833
Blev medlem: 25 juli 2007, 19:53
Ort: Dalarna

Inlägg av Drac_01 »

såg dig i rättvik :D
Wiesel
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 december 2007, 00:24

Inlägg av Wiesel »

Drac_01 skrev:såg dig i rättvik :D
Okey, synd bara att den gick ganska dåligt då =/ Slutade krångla precis innan jag skulle köra, men gick dåligt. :( Men ändå så fick den andra killen kämpa på! :)
Rieju RoXX
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Lycka till!

Moppen ser förjävlig ut nu som du skrev xD

men hoppas de blir bra =)
Bild
mt5a_stunt
Kinaraket
Inlägg: 965
Blev medlem: 6 oktober 2007, 10:16

Inlägg av mt5a_stunt »

folk sa att dom tyckte de va den snabbaste riejun på mnf hehe
Wiesel
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 december 2007, 00:24

Inlägg av Wiesel »

Rabxorzz skrev:Lycka till!

Moppen ser förjävlig ut nu som du skrev xD

men hoppas de blir bra =)
Sant så sant :P Tack så mycket :)
Rieju RoXX
Wiesel
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 december 2007, 00:24

Inlägg av Wiesel »

mt5a_stunt skrev:folk sa att dom tyckte de va den snabbaste riejun på mnf hehe
Mjo, det gick ganska mycket snack då :P
Rieju RoXX
Användarens profilbild
DerbiDriver
Svårstartad skrothög
Inlägg: 197
Blev medlem: 23 oktober 2007, 09:12

Inlägg av DerbiDriver »

Diggar dig stort! Liksom har en REDIG setup o skriver rätt på sak o erkänner att moppen ser inte så väldigt bra ut :oops:


Hoppas bara du får rätt på ekonomin o får den fin, setupen värkar ju räcka men där finns väll så klart lite mer att göra på det med :D

Lycka till nu!:wink:

Mvh!
Wiesel
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 december 2007, 00:24

Inlägg av Wiesel »

DerbiDriver skrev:Diggar dig stort! Liksom har en REDIG setup o skriver rätt på sak o erkänner att moppen ser inte så väldigt bra ut :oops:


Hoppas bara du får rätt på ekonomin o får den fin, setupen värkar ju räcka men där finns väll så klart lite mer att göra på det med :D

Lycka till nu!:wink:

Mvh!
:oops: Men sluta, nu blir man ju generad :lol: Men tack så jätte mycket! Ja jag hoppas det jag med! :) Ha det bra :)
Rieju RoXX
Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Jonas »

Fresh!
Wiesel
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 december 2007, 00:24

Inlägg av Wiesel »

Jonas skrev:Fresh!
Tackar man tackar :)
Rieju RoXX
Wiesel
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 december 2007, 00:24

Inlägg av Wiesel »

Ingen som har någon vacker kommentar att bjuda på? :lol:
Rieju RoXX
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Sure .. skabb som fan men lär gå bra !


Lycka till.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

riktig grym ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Wiesel
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 december 2007, 00:24

Inlägg av Wiesel »

MarcusRRX skrev:Sure .. skabb som fan men lär gå bra !


Lycka till.
Skabb är rätta ordet ja :P Men går bra gör den :)
Rieju RoXX
Wiesel
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 december 2007, 00:24

Inlägg av Wiesel »

KoNG skrev:riktig grym ;)
Jorå, ganska häftig :lol: xD
Rieju RoXX
Användarens profilbild
perre92
GHOSTRIDER
Inlägg: 1414
Blev medlem: 22 november 2007, 21:04
Ort: Bollnäs

Inlägg av perre92 »

KoNG skrev:riktig grym ;)
tomt
Användarens profilbild
nisse__nice
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 11 oktober 2007, 18:35
Ort: östervåla

Inlägg av nisse__nice »

lite segt med bilderna
:( :(
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

ser bra ut ;)
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

håller med derbidrvier sa längre upp :wink:
Nyxorzz
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Mycket snabb!
Användarens profilbild
Loffe1337
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 januari 2008, 16:40
Ort: Lidköping

Inlägg av Loffe1337 »

Helt klart najs ! :D

Nu funderar jag med på att göra midrace eller hyper av min drac ;D
Skriv svar