Yamaha Aerox 02
Nuvarande Setup:
Yasuni Z limited edition effektrör
Stage6 Sportfilter
Multivariator
17,5mm förgasare
Nuvarande Styling:
Str8 kåpset
Nudebar
Höjningstillsats
Projektet skapades på twostokerider.se 2 dagar efter massa mek i garaget.
Story
[spoiler]Jag letade på blocket efter en stunt aerox som var ganska billig, jag hittade en aerox 02 som inte startade men han hade massor av delar. Flera kåpset, en hel del trim och annat bra och ha. Han sa att det är en ny vev som bara gått 30 mil och jag fick massa kvitton från 2012 där han hade handlat för tusentals. Mopeden såldes billigt då den inte fungerade.
Samma dag jag fick hem den
Jag prutade ner till 5000 och sa att vi gör affär idag och han gick med på det. Vi hämtade mopeden och så fort vi kom hem började jag göra rent tanken och förgasaren, jag satt på en höjningstillssats och såg att det läckte mellan topp och cylinder, det fixades självklart. Gjorde rent kylarsystemet 4-5 gånger.
strippad ner moppen
Jämförde tändstiften. (Mörk = Aerox) (Ganska ljust = Rieju)
Topplocket loss och rengjort.
Dags att sätta ihop moppen för teststart med malossi filtret och effektröret på, samt rengjort och korsdragit topplocket.
Mopeden startade inte (4 timmar efter vi hämtat mopeden)
Klockan 1 var det nog dags att gå o lägga sig skulle upp klockan 6 dan efter.
Dagen efter jag fick hem mopeden
Fortsatte att felsöka på mopeden för att få igång den. Hade även kollat batteriet dagen innan och märkte att det var slut och gick inte att ladda så köpte ett nytt på biltema för 199 kronor och lite startgas.
Hem igen dags att starta mopeden!
"FAIL ytterligare en gång"
fick igång den för max 1 sekund sen var det kört, ingen idé att fortsätta försöka starta så åkte ner o en kompis hjälpte mig inhandla ett tändstift.
Mopeden startade faktiskt med nytt tändstift och massa jävla startgas! Sen funka den. Totalt 199kr +49kr i utgifter på mopeden för att få igång den.
Kopplade batteriet och elstartskopplingen. Sen var det dags att börja montera på kåpor då förgasaren var inställd strax efter. Stage 6 filtret på och efter några timmar var även alla str8 kåpor på.
Nu åker vi ut och glider!
Dag 3
Idag hände bara lite småjusteringar, lackerade lite grejer till mopeden. Stylinggaller vit till Z-kåporna. Slipade ner och en kompis hjälpte mig lackera en väldigt ful batteri kåpa till en väldigt fin och blank!
Monterad!
Så här ser mopeden ut i nuläget, ganska fräsch efter 3 dagar må jag säga och värd betydligt mer än 5000?
(innan jag monterade batterikåpan)
Ännu en bild från garaget bakifrån.
Framifrån
Detta var en stor updatering om vad som hänt dom första 3 dagarna jag ägt moppen, kommentera gärna![/u][/spoiler]
Uppdatering 2
[spoiler]Tjenare, längesen jag uppdatera nu och beror på att jag har haft att göra jävligt mycket i skolan och har fortfarande att göra. 2 Veckor kvar och ska hinna klart med en massa djävulskap så att jag kommer in på rätt linje i 2an.
Jag fick med en 17.5 mm motoforce förgasare när jag köpte aeroxen så monterade på den, axxet blev en jävla skillnad på!
Efter körning av mopeder i cirka 2 veckor och lärt mig en del bakhjul så började moppen böa mer och mer och började läcka vatten från vattenpumpen, vattnet försvann efter någon minutskörning och så börja det läcka från topplockspackningen. Vakuumkranen hade hängt sig så jag såg till att köpa en ny för 100 spän, lika bra.
Bakkåporna fick sig lite styling, lacka stylinggallren och satt på!
Sen läckte moppe nåt så kopiöst så fick strippat ner den.... (Lägg märke på pölen under)
Topplockspackningen var ju som ny haha
Ser ut som motorn gått torrt även fast ja fyllt på över 1 liter varje gång innan jag kört..
Köpte mig nya topplockspackningar och fixade det, satt sedan ihop topplocket och la även på lite extra packning på burk. Drog på klämmor på vattenslangarna mellan förgasaren och toppen. Bytade även svänghjulskåpa och vattenpumpskåpa och tätade med packning på burk.
dock läcker den fortfarande lite vid vattenpumpskåpan så får försöka täta mer.
Styret fick sig en racinghead dekal och mopeden startade på första kicken!
Moppen fick gå några minuter och den gick fint.. Kastade på kåporna och var nöjd, Mopparna tillsammans.
Sen hände något tråkigt skulle starta på elstarten, moppe gick igång och efter cirka 5 sekunder så dog den och starta inte igen.. All el på hela mopeden är död så gissar på att det blivit kortslutning någonstans, har bytt cirka 3 säkringar och alla går så fort ja klickar på elstarten blir knappt ett klick innan dom går.
Kicken startar fortfarande och moppen överhettar så ska plocka ner den och leta elfel samt byta termostat och täta ytterligare vid vattenpumpen.
Nu har ni fått en lägesuppdatering! Glöm inte bort att kommentera
[/spoiler]
Uppdatering 3
[spoiler]Tjena alla glada moppepojkar o flickor.
Tänkte kasta in en uppdatering på Aeroxen.
Hittade elfelet och det var en jord som låg och kortslöt.
Nu fungerar elstart + alla lampor.
Så moppen vart ju nere för sista gången och fick inställt förgasaren perfekt men nu sitter kåporna på (saknade dock lite klips så det ska fixas)...
Fick även sålt min extra motor men dom pengarna gick till nya delar till riejun och den går toppen bra nu men är någon här på forumet sugna på lite aerox grejer så är det bara höra av sig så ska jag kolla om ja har va ni söker!
Bakbromsen har tyvärr slutat ta helt och hållet, jag är ganska säker på att det är huvudbromscylindern som gett upp då belägg ser bra ut och det inte funkar att lufta då det inte kommer någon vätska även om behållaren är full.. Ska även ta upp projektet igen och beställa nya belägg fram och spackla upp sidokåporna som är repiga och försöka göra detta så bra som möjligt. Över till lite bilder!
Hittade original röret som jag polerade upp.
Innan:
Efter:
Vart ju tvungen att prov montera och köra men ja håller mig till effektrör.
Bud på originalröret för den som vill köpa!
Sen blev jag sugen på att börja polera upp mitt effektrör!
Jag hann tyvärr inte bli klar idag men ni får ett smakprov på hur långt jag kom.
Innan:
Så långt jag hann idag:
Imorrn ska jag göra klart effektröret, polera variatorkåpan, vattenpumpskåpan och svänghjulskåpan. Jag ska också försöka få tag på en begagnad huvudbromscylinder rätt billigt!
Blir ny uppdatering då, ha det gött![/spoiler]
Uppdatering 4
[spoiler]Tjena lovade er en liten uppdatering igår om hur röret blev och om att jag skulle börja på variatorkåpan.
Röret blev sådär kan jag väll säga fick det riktigt bra det mesta men finns fortfarande ställen där det är lite mörkare och lite svarta prickar så tanken är väll att försöka få bort det så fort jag blir klar med variatorkåpan.
Sen kan jag även meddela att båda min slipmaskiner är tamejfan skräp. Fästena är sönder på båda så man får sätta på slippappret med silvertejp så det håller ungefär 1 minut sen får man byta har man tur kan de hålla upp mot en 10 minuter men riktigt irriterande. Här får ni lite bilder.
Har ingen bild på hur röret ser ut i nuläget men detta var senaste bilden jag tog, röret är dock lite fräschare nu in mot mynningen
.
Sen så här långt kom jag på variatorkåpan efter cirka 7-8 timmars arbete.. Är riktigt frustrerad och arg på min maskin så blir säkert att inhandla en ny snart men ska försöka göra klart skiten imorrn.
Jävla många lager med färg va de också ändå var det lacksläpp överallt.
Så här långt hann jag.
Tanken är ju igentligen att sälja aeroxen då jag har gjort det jag velat men såklart ska ju grejer gå sönder och känns drygt att sälja en moped som igentligen är fin med detaljer så att bromsarna inte fungerar och lite skador i kåporna. Så nu är det väll ändrad inriktning att göra klart det förra ägaren och jag inte har gjort än vilket är polera upp alla kåpor som är fult lackade ner vid motorn och lacka om kåporna som har lacksläpp. Sen ska jag även fixa bromsarna men tiden är knapp då efter sommaren så blir det stor renovering på riejun. Men kommentera gärna om jag ska fortsätta uppdatera riktigt tråkigt annars. Har fått max 1 kommentar men oftast 0 kommentarer sen jag startade projektet.
Peaace out
bonusbild på kompisens dt50 som jag tog
[/spoiler]
Uppdatering 5
[spoiler]Har bytt huvudbromscylindernbak, polerat upp vattenpumps och svänghjulskåporna blev rätt nöjd men har lite kvar att polera på vattenpumpskåpan. Tog ner kåporna sist men dom sitter på nu igen bytade även innerkåpa till en svart som är hel och tog lite stickers.
bilderna blir skeva jäävla iphone :/
tog även bort fågelpinnen ^^
Fin bild
Ja uppdaterar inte så aktivt för inte en jävel kommenterar ändå...
Har planer på att sälja moppen då jag ska flytta.
[/spoiler]
Uppdatering 6
Tjenare, bytt Broms oket och belägg bak och äntligen fick jag den att ta.
Sen har jag polerat upp variatorkåpan, samt tvättat och vaxat kåporna!
(Har även flyttat upp skylten ännu mer, gjorde det efter bilden var tagen)
Köp gärna mopeden, lägg ett bud! Den finns en bit ovanför göteborg.