vätskekyld vs luftkyld

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
matin
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 september 2007, 21:47

vätskekyld vs luftkyld

Inlägg av matin »

tjena, alla som jag har snackat med säger att vätskekylda motorer ska gå bättre, är detta bara ett rykte eller är det sant?

jag själv tycker att luftkylda motorer borde gå bättre för att det inte väger lika mycket + att vätskekylda motorer tar lite av motorns effekt för att pumpa runt vätskan...
Marvin
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 november 2007, 14:06

Inlägg av Marvin »

Vätske går bättre, dels därför att det kyler en varmdag, och dels därför att dom kan gå på högre varv utan att överhettas pga. vattenkylningen, och de där med att de ska ta kraft från motorn, de är ju likadant med luftkyld, fläkten tar ju kraft från motorn med...
T-J
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 689
Blev medlem: 12 februari 2008, 20:45
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av T-J »

aa men då vätskekylda motorer kyler bättre än luftkylda = man kan höja förbränningen i motorn dvs trimma dem mera utan att motorn blir överhettad lika lätt
därför är vätskekyla motorer bättre anser jag
Powerered by BRL
Användarens profilbild
matin
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 september 2007, 21:47

Inlägg av matin »

såklart att en vätskekyld motor kyler bättre, det med fläkten har du ioförsig rätt med, men om man säger att det är en kall dag ute, båda motorerna har exakt samma setup, vilken går bäst?
visst är det alltid skilldnad från motor till motor...
T-J
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 689
Blev medlem: 12 februari 2008, 20:45
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av T-J »

matin skrev:såklart att en vätskekyld motor kyler bättre, det med fläkten har du ioförsig rätt med, men om man säger att det är en kall dag ute, båda motorerna har exakt samma setup, vilken går bäst?
visst är det alltid skilldnad från motor till motor...
en kall dag kanske mopparna gå lika bra, men vad händer om den kalla dagen blir en 35 gradig sommar dag?

jag skulle valt LC före AC
Powerered by BRL
Användarens profilbild
matin
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 september 2007, 21:47

Inlägg av matin »

men om det inte blir 35 grader och dagen fortfarande är kall, så kan man väll inte säga att vätskekyld vinner!?
T-J
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 689
Blev medlem: 12 februari 2008, 20:45
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av T-J »

matin skrev:men om det inte blir 35 grader och dagen fortfarande är kall, så kan man väll inte säga att vätskekyld vinner!?
men vätskekyld går ju bra hela tiden oavsett 35gradig hetta eller 35 gradig kyla

medans luftkyld går bättre när det är kallt och sämre när det är varmt

varför tror du ens man kom på vätskekylning?
för det är bättre
Powerered by BRL
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En vätskekyld KAN gå bättre på en motor som drar nytta av dess fördelar. På en hårt trimmad motor ger LC möjlighet till lite högre effekt än AC, men vid lägre effekter spelar det ingen större roll. Viktbesparingen med AC är en liten fördel för den i det läget.
Låst