Diverse frågor om nya Rieju MRT -13

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Harrre
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 10 april 2012, 22:55

Diverse frågor om nya Rieju MRT -13

Inlägg av Harrre »

Tjääna

Polarn skaffade nyss en helt ny Rieju MRT -13 som han, via mig, har lite frågor om :)

* Om jag inte minns fel så var röret delbart med tre skruvar förut. Men nu är det svetsat och vi undrar var de olika pluggarna sitter nu?

* Original går moppen 45-50, den känns väldigt strypt (jämförd med när min Derbi xtreme var original). Så vi tänkte dreva den lite, några förslag på bra drevning? Just nu är det 11/62 som jag minns det.

* Har ni andra råd om hur han ska få den lite piggare?

Ni kan få säga vad ni vill om moppen bara det hjälper oss att få lite översikt på vad som kan göras :)

Tack å hej!
Senast redigerad av Harrre den 17 april 2013, 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

MRT:n var ju snygg nu! Om den lackas mattsvart skulle den va fett rå!

1. Men pluggen lär sitta i myningen (mot cylindern på röret) om röret inte är tredelat. Kom ihåg att byta upp dig ca 10~15 stl i munstycke om du pluggar ur.

2. Skaffa 13/52 eller 12/52.

3. Det gäller väl att plugga ur.
Helt Räser
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 10 april 2012, 22:55

Inlägg av Harrre »

AndreWidestedt skrev:MRT:n var ju snygg nu! Om den lackas mattsvart skulle den va fett rå!

1. Men pluggen lär sitta i myningen (mot cylindern på röret) om röret inte är tredelat. Kom ihåg att byta upp dig ca 10~15 stl i munstycke om du pluggar ur.

2. Skaffa 13/52 eller 12/52.

3. Det gäller väl att plugga ur.
Skönt att den sitter vid mynningen iaf, då blire hyfsat lätt :)

Jag ber om ursäkt men jag skrev 11/52, det är 11/62 jag menade. Rättade till det nu :)
Chrille977
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 augusti 2012, 03:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Chrille977 »

Om ni drar pluggen lär den knappast gå jätte mycket snabbare då den är cdi strypt, dreva samt kanske dra på ett nytt rör så kommer han komma i kanske 70-75, drog min plugg och den gör ca: 53 sen börjar den hacka som fan :(
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Chrille977 skrev:Om ni drar pluggen lär den knappast gå jätte mycket snabbare då den är cdi strypt, dreva samt kanske dra på ett nytt rör så kommer han komma i kanske 70-75, drog min plugg och den gör ca: 53 sen börjar den hacka som fan :(
kanske för du måste byta munstycke med, cdi, lär väl strypa vid 10000 varv?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Chrille977 skrev:Om ni drar pluggen lär den knappast gå jätte mycket snabbare då den är cdi strypt, dreva samt kanske dra på ett nytt rör så kommer han komma i kanske 70-75, drog min plugg och den gör ca: 53 sen börjar den hacka som fan :(
Spelar ingen roll vilket rör han har om den är CDI strypt. Då är det bättre mer orginal röret som är starkare på låga varv och sen dreva 13/52 så får han lite fart.

Tips - köp en ny CDI om den är strypt, och skaffa munstycken också (köp ett sett, du ska ha circa 10 stl större munstycke än orginal)
Helt Räser
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Om jag inte har helt fel så har väll dom nya Rieju modellerna ECU och inte CDI ? :) eller det är kanske bara på dom gamla power up modellerna :)

Vilket gör att där går sladdar till förgasaren och den stryper varvtalet! ECU boxen är svin dyr, visst det går att borra i den men hur mycket som kan gå fel vågar jag inte svara på ! :)
Chrille977
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 augusti 2012, 03:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Chrille977 »

Ja dom har ECU men enligt twostroke så ska den här passa: http://www.twostroke.se/product.asp?product=30678. Finns ju video på hur man ska borra: http://www.youtube.com/watch?v=kzfAngBJjM0. Försöker just nu få upp min MRT i högre hastighet också! :)
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

borra är inte svårt och om hur många har ni läst om som har misslyckats? jag har då läst massor om att borra innan jag gjorde det på min och alla skrev att det var skit svårt och att man lätt kunde borra fel men jag har aldrig hört om någon som borrat fel, följ instruktionerna som går att hitta på google och täta ordentligt så kommer det inte vara några problem! har faktiskt läst om en kille som tog vinkelslipen och kapade av hörnet på sin ecu och den funkade efteråt så det är nog inte så lätt att borra fel som alla säger
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Skriv svar