Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Den skulle gå med en 17,5mm förgasare. Men den skulle gå myycket bättre med en ~24mm.Drome skrev:Hej jag undrar om det skulle gå och köra med en T:ex Hebo manston rev cylinder och min 17,5 förgasare eller skulle den gå skit dåligt? sen undrar jag om man förlorar märkbar effekt med en billigare vev?
och är det någon som vet om det är bra att ha en hyper cylinder som vardags cylinder, tänkte på hållbarhet och sånt?
tacksam för svar för ska kunna göra en beställnings lista till mitt nya projekt!
/Drome
Finns vevar med högre vevhuskompression vilket ökar effekten (hur mycket vågar jag dock inte säga)CaToXXo skrev:Den skulle gå med en 17,5mm förgasare. Men den skulle gå myycket bättre med en ~24mm.Drome skrev:Hej jag undrar om det skulle gå och köra med en T:ex Hebo manston rev cylinder och min 17,5 förgasare eller skulle den gå skit dåligt? sen undrar jag om man förlorar märkbar effekt med en billigare vev?
och är det någon som vet om det är bra att ha en hyper cylinder som vardags cylinder, tänkte på hållbarhet och sånt?
tacksam för svar för ska kunna göra en beställnings lista till mitt nya projekt!
/Drome
Du förlorar ingen effekt alls av att välja en vev före en annan, alla vevar ger lika mycket effekt. Dom dyrare är dock oftast hållbarare, och ger mindre risk för vevlager-ras.
Hyper-cylindrar är ju väldigt högvarviga, och enligt min mening kanske inte optimalt som vardagscylinder. Hålla ska den väl göra dock.
Hm... hur då om jag får fråga? Alltid kul att lära sig nya sakerk-skåpet skrev:Finns vevar med högre vevhuskompression vilket ökar effekten (hur mycket vågar jag dock inte säga)
själva vevhuskompet ökar inte effekten nämnvärt men de ökar flödet men en helt rund vev som fyller ut vevhuset bättre än en org. vilket ger bätre flöde och som i sin tur leder till mer effekt och varv.CaToXXo skrev:Hm... hur då om jag får fråga? Alltid kul att lära sig nya sakerk-skåpet skrev:Finns vevar med högre vevhuskompression vilket ökar effekten (hur mycket vågar jag dock inte säga)
Förövrigt håller jag med om din rekommendation om MHR80.
Råder dig att byta till större fögg direkt, har själva testat den kombinationen, Hebo (Manston Racing Rev) med 17,5 mm förgasare, den värmenöp när jag drog på. Så skulle inte sätta på cylindern föräns du bytt förgasare. Gick att köra lugnt med den, men att dra på är inget att rekomendera då den inte ger den kylning som KRÄVS. Köp 26 eller 28 mm förgasare, 24 om du vill vara lite snålare.Drome skrev:tack för alla svar! men tänkte bara att jag skulle börja köra med 17,5 sen ska jag köpa 24 eller 26 när plånboken räcker till! men jag är ute efter jävligt mycket drag utan att den ska dra för mycket soppa och en 70 cylinder drar väl mindre en 80 cyllarna om man bortser från varven? rätta mig om jag har fel.
Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det!Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
men jag har aldrig fatta om barikit är gjutjärn eller alu cylindrar alla säger olika :Ssiiimooon skrev:Det funkar bra, den varvar inte så mycket heller, man får väl växla vid 13-14k rpm..
Den behöver inte dra mer än en 80cc eller så heller, jag hade en portad Barikit 70cc (Drog PR70 och Manston..) men en massa skoj, blandannat 28mm förgasare, körde den på strax över 0,5l/mil.
men jag har faktiskt hört något om att om man har för liten förgasare så är det som att köra en för snålt inställd förgasare och det brukar värme nypa så tror det ligger något i det Roxxen säger.Rexxy skrev:Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det!Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
Jag motsäger absolut inte dina kunskaper, men kan tyvärr inte hålla med. Har märkt att den inre kylningen blir frukstansvärt mycket dåligare med mindre förgasare eftersom att flödet blir såpass upstoppat som det blir. Med tanke på Hebons varvillighet så gavs inte det flödet som krävdes och därav blev det som det blev. Självklart att mindre förgasare = mindre effekt, men kylningen blir så mycket sämre just pågrund av att flödet helt enkelt inte räcker till.Rexxy skrev:Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det!Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
ja men det är väl betydlig mycket mer drag i hebon en va det är i tx: malossi replica eller? just nu har jag ett malossi supermoto replica och vet inte hur varvvilligt det röret är så det får jag testa mig fram men tänkte köpa ett pro race om det behövs. rör är inte det jag rättar mig efter för det kommer jag kanske till och med bygga ett avstämt, det är cylinder jag är intresserad av att vet och jag vill helst ligga på 18+ hk.david96 skrev:billig 80cc sen porta den, vad för rör har du?Drome skrev:Men vad säger ni att jag ska satsa på för cylinder, om jag ska ha så bra acc och den ska toppa 110-120 och den ska inte dra över 1L/mil ?
jag älskar också R/T men nu är det så att den passar inte på min moppe värkar det som för den finns inte på twostorke under min moppe modeldavid96 skrev:stage 6 R/T bästa 70cc i min åsikt, vill ha en sådan ^^
vf inte köpa en 80cc sen porta den ? :S kommer antagligen gå bättre än hebon
det röret varvar typ som gianelle 2t
Varför valde du att dra paralellen mellan att ligga och pressa på 13000 - 14500 varv, gentemot att gasa lite eller att låta den stå på tomgång? Visst kunde det jag sa tolkas som det du sa. Men det är oerhörd stor skillnad att ligga på de höga varven som Hebo cylindern kan komma upp i, och det är just här som en 17,5 mm förgasare inte ger det flöde, kylning och smörjning som det faktiskt krävs. På lägre varv så är detta inget problem, utan detta är bara något som tillkommer när man kommer upp i dom varv som cylindern jobbar som bäst på, och detta är otroligt höga varvtal gentemot andra cylindrar. Frågan är då om du själv testat, eller om du bara går på dom kunskaper du har?Erik_ skrev:En stor förgasare flödar inte mycket om man inte gasar mycket. Enligt din logik borde alla motorer överhettas mer ju mindre man gasar, och störst problem får man på tomgång eftersom motorn får minst luft då.
Barikit finns i både alu och gjutjärn.Drome skrev:men jag har aldrig fatta om barikit är gjutjärn eller alu cylindrar alla säger olika :Ssiiimooon skrev:Det funkar bra, den varvar inte så mycket heller, man får väl växla vid 13-14k rpm..
Den behöver inte dra mer än en 80cc eller så heller, jag hade en portad Barikit 70cc (Drog PR70 och Manston..) men en massa skoj, blandannat 28mm förgasare, körde den på strax över 0,5l/mil.
skulle jag nog inte säga, drar min polare med manston revolution rätt bra med MHRenDrome skrev:ja men det är väl betydlig mycket mer drag i hebon en va det är i tx: malossi replica eller? just nu har jag ett malossi supermoto replica och vet inte hur varvvilligt det röret är så det får jag testa mig fram men tänkte köpa ett pro race om det behövs. rör är inte det jag rättar mig efter för det kommer jag kanske till och med bygga ett avstämt, det är cylinder jag är intresserad av att vet och jag vill helst ligga på 18+ hk.
bensin kyler!Rexxy skrev:Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det!Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
Absolut, bensin kyler! Det vet vi alla!potog skrev:bensin kyler!Rexxy skrev:Med en mindre förgasare får du mindre effekt. Mindre effekt = inte lika mycket värme. Så att den inte kyler ordentligt är bull shit. Något annat fel var det!Roxxen96 skrev: Ni som säger att den var snålt inställt (förgasaren) eller dåligt luftad, nej det var ganska så bra inställd, hade lite för stort munstycke och hade gott om olja. Men förgasaren ger inte det kylflöde som den faktiskt är i behov av. Kan säga att den cylindern är fruktansvärt varvillig, piskade på bra med Metrakit Pro Race 70 Thrower röret!
du vill alltid hitta rätt blandning mellan luft och bensin.
störa förgasare betyder med luft.... mer luft betyder mer bensin.
"mer bensin betyder bättre kylning"
tack och hej lever pastej
för övrigt så har Hebo manson avgasport på 194 och R/T 193 kan va bra å veta...
Går att porta båda gjutjärn är bara jobbigare för de är ett hårdare materialDrome skrev:okej men är det mer värt att köps en alu cylinder då? och går det att porta gjutjärns cylindrar?byYn skrev:Gjutjärn. Och ja det kommer fungera. Men som tidigare sagt så är det såklart bättre för både prestanda och kylning med en större förgasare.