Då var det dags..
Efter att jag och en polare började mecka med vårat
MIDRACE Projekt så har den välbekanta vill-ha-mer-känslan, a.k.a blodad tand, tagit vid.
Den andra moppen är ren och skär lek/bus-hoj, medans denna kommer användas lite mer frekvent.
Därför kommer den här inte bli lika extrem som den andra, men jag har tyvärr märkt att det redan nu börjar spåra lite..
MÅL
Att ha en stabil och funktionsduglig 70cc midrace Stalker som ska tåla att användas dagligen men samtidigt duga till lite "lekande"
Slutmålet är en LC-Stalker med ca 20hk.
Även att få lite pli på utseendet i och med omlackning av kåpor, nudebar styre plus lite annat smått..
1=Gjort 0=Inte gjort
Steg1 (klart under Juni)
- Beställa/få hem alla delar |
[1]
- Montera variatorn (Polini Speed Control) |
[1]
- Montera kopplingen (Malossi Fly Clutch+gula fjädrar) |
[1]
- Montera cylinder (Malossi Sport 70cc) |
[1] - Används ej nu!
- Montera cylinder (Stage6 Sport Pro MKII) |
[1] - Används nu!
- Montera Primärdrev [0]
- Montera avgasrör (Yasuni Z) |
[1]- Provade detta röret först men böt till Stage6 Pro efter 2 dygn. Bättre vrid i detta men betydlig skillnad till Stage6 Pro's fördel när man passerat 10-15km/h..
- Montera avgasröret (Stage6 Pro) |
[1] - Bättre!
- Montera CDI (Malossi CDI) |
[1]
- Montera Stage6 wingcooler kopplings-klocka
[1]
- Höjningssats [0] - Beställt..
- Montera membranet (Doppler glasfiber) |
[1]
- Modda Luftfilter-boxen samt montera Malossi dubbel-lager filter |
[1]
- Byta bromshandtag |
[1]
- Ställa in moppen korrekt (ev. rullande landsväg) |
[½] - Helt ok inställd
- Nya däck fram/bak |
[½] - Bokat tid för byte
Steg2 (i höst/vinter)
- Boost Bootle [0]
- Stage6 Racing MKII 70cc LC (ev. modda) | [0]
- Byta till nude-bar styre | [0]
- Lacka om kåporna | [0]
- Större förgasare (24/26mm) | [0]
- Annat avgassystem (ev. Yasuni C21) | [0]
- förstärkt vev | [0]
- LC-konvertera (i höst) | [0]
- Förstärkt ram (om det behövs?) | [0]
m.m
...more to come...
Story:
Bakgrund: Har ägt moppen sedan våren 2012, har varit helt urpluggad i stort sett sedan jag köpte den men i övrigt helt original. Har varit sugen på att få lite mer fart i den konstant men aldrig riktigt fått tummen ur röven...
Nu är det dags i alla fall!
Början av Juni: Beställer hem följande prylar i min iver att börja mecka med ännu en Stalker
- Malossi 70cc Sport cylinder
- Yasuni Z avgasrör
- Polini Speed Control variator-kit [Monterat!]
- Malossi Fly Clutch + gula fjädrar [Monterat!]
+ tillbehör
Som synes en väldigt mild sport-setup utan något extra krusidull. Efter att ha monterat färdigt det mesta så är planen nu en helt annan dock..
10 Juni: Då vi beställt nya grejer till vårat MIDRACE-Projekt (Stage6 Racing cylinder+Yasuni C20 m.m) så ligger helt plötsligt följande delar tillgängliga och kommer monteras på denna moppe istället:
- Stage6 Sport Pro MKII cylinder
- Stage6 Pro avgasrör
- Malossi ostrypt CDI (<-20000rpm)
- Polini primärdrev (+18% drevning)
(+ kanske Motoforce Evolution vev)
+ tillbehör
Förgasarn får vara original (17.5mm) och luftfilterboxen kommer sitta kvar (dock utbytes-filter och lite moddning) så att moppen inte låter allt för högt!
Förmodligen kommer originalveven vara orörd också, blir bara massa extra jobb om det ska börja bytas och den bör hålla till en sån här setup..
Malossi Sport 70cc cylindern och Yasuni Z avgasröret kommer behållas och fungera som reservdelar om de behövs.
Frågor:
1. Kommer 17.5mm förgasarn strypa mycket eller bör det lira helt ok?
2. Låter Stage6 Pro röret förjävligt? Om det är allt för högljutt så byter jag till Yasuni Z-röret, lite synd då det kommer strypa Stage6 cylindern rätt mycket dock.
Mer bilder kommer! MVH
UPDATE 12/6-13
Lagt en kompletterande beställning på alla de prylar som ska behövas för att få moppen klar i nästa vecka.
1 st. Stage6 - Variatorvikter (19x15,5) 4x6 19x15, 5mm - 4, 0 - 4, 5 - 5, 0 - 5, 5g
2 st. Motoforce - Luftfilter (till Originalbox)
1 st. Malossi - Luftfilter Dubbellager
1 st. Vicma - Bromsgrepp (Standard) Svart 99,00
1 st. Doppler - Membran (Racing)
1 st. Polini - Huvudmunstycksset (Dellorto - 6mm) 100, 102, 104, .....118
1 st. Motoforce - Mutter M6x1mm
1 st. Teknix - Insug- / membranpackningsset
1 st. Stage6 Primärdrev 13/39
1 st. Malossi CDI
1 st. Polini For Race handtag
Kanske passar på och beställer en större förgasare också, har inte bestämt mig helt där ännu..
Nästa update blir Måndag-Tisdag nästa vecka, MVH
UPDATE 21/6
Vill börja med att beklaga frånvaron av foton från meckandet, telefonen min är på reparation så det blev inget fotande tyvärr..
Fick igång pärlan igår, och 30 minuter efter jag ställt in moppen lite halvdant så började jag en 18 mils resa, rädd som attan att det skulle rasa men allt höll finfint.
Vad som gjordes igår:
- Monterat Malossi Sport 70cc
- Monterat Yasuni Z - röret
- 4.5 gram vikter
- Malossi luftfilter
- Justerat förgasare
Med denna setup har moppen rätt bra bottendrag och drar rätt jämt och fint upp till 80 där den börjar tappa lite ork, men fortsätter upp till 90+ mätarfart innan den storknar.
Vad som gjordes idag:
- Böt till Stage6 Pro avgasröret
- Monterat Doppler Membranet
- Ställt in förgasarn ordentligt (flottörnål, munstycke, luft/bränsle m.m)
- Bytt till 5 gram vikter (ska byta ner till 4.5gram eller 4gram imorgon)
Detta rör ger helt klart ett skönare, dovare, ljud än Yasuni Z. Moppen saknar lite i bottenvrid om man jämför med Yasuni-röret, men såfort man passerat 10-15 km/h så märks skillnad direkt, den går helt klart bättre med detta rör! Drar betydligt bättre genom hela registret och storknar inte förren den passerat 85 (ca), fick upp den i uppskattningsvis 95km/h mätarfart med detta rör. Har bara hunnit prova i 20 minuter innan det började spöregna, så mer pillande och trixande blir det imorgon!
Nästa vecka händer följande:
- Byter ut Malossi 70cc till Stage6 Sport Pro MKII 70cc
UPDATE 22/6
Bytt ut Yasuni Z mot Stage6 Pro, betydligt bättre ös nu
Provat med 5, 4.5 och 4 gramsvikter. 4.5 eller 5 g funkade bäst men ska beställa 4.7grams. Ställt in förgasare osv. Gör cirka 95 på mätarn, riktigt bra axx upp till 80 ca
UPDATE 23/6
Dåså, nu har vi fått på Stage6 Sport Pro 70cc cylindern!
Kan börja med att säga; RIKTIGT stor skillnad mot Malossi 70cc. Går riktigt fint nu och har trevligare karaktär likså, dock väldigt svårt att köra lungt, hehe..
Med Malossi cylindern gjorde den 90+ mätarfart och det tog en stund att nå dit. Med Stage6 cylindern går den mätarn runt (går tills det tar stopp vid 0an) och 80 når man på ingen tid alls. Kort sagt; brutal skillnad.
Har även moddat luftfilter-boxen så att den agerar lite mer som ett öppet luftfilter nu. Har också bytt till 5g vikter samt huvudmunstycke 100.
Försökte filma lite också, var nära som attan att faila då det var bulig väg och att hålla i sig med en hand i 80+ var lite ostabilt..
http://www.youtube.com/watch?v=CR3EMGkAUKE
EDIT: Lade en beställning nu på lite kompletterande tillbehör
Malossi - Variatorvikter (DrPulley) 19x15,5 (19x15, 5 - 5, 0 gram
Stage6- Ljuddämparmaterial (Super silent)
Dellorto - Förgasarmunstycke 42(Lågfart) PHVA/PHBN (42)
Malossi - Kopplingsfjädrar (Röd)
Buzzetti - Sidostöd (Svart)
Stage6 - Höjningssats (SSP) Bak (Stålgrå)
Autosol - Aluminiumpolish (75 ml)
Autosol - Plastic Cleaner (75 ml)
Polini - Mätflaska
Motoforce - Kopplingsklocka med kylfläns, blå
Kapade även bögläppen idag, bågfil och avknippare gjorde susen!
UPDATE 25/6
Monterat nya handtag samt bytt ut höger bromshandtag till ett nytt..
UPDATE 26/6
Idag monterade vi Malossi CDIn.
Nu går den betydligt jämnare över hela registret (om man ligger på halvgas osv.) och blöddrar knappt. Den svarar desutom snabbare på gas och drar ytterligare lite bättre än innan, varvar lite mer också..
Gasreser nu också.
Mycket nöjd!
Fick äntligen igång GPSen på telefonen också så vi drog direkt ut på ett topfarts-test. Bättre än vad vi hade gissat på, 109,5km/h
Under veckan kommer vi montera primärdreven med ca 18% högre utväxling samt montera nya Michelin Booper däck fram/bak (bak är helt slut a.t.m), kanske kan vi pressa ur 115km/h+ då