2-taktare saktar in och dör vid gaspådrag!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Anthon93
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 april 2013, 09:46

2-taktare saktar in och dör vid gaspådrag!

Inlägg av Anthon93 »

Hej!

Ny på forumet och hoppas att jag kan få experthjälp av er!

Jag har en keeway f-act 50cc som jag har haft i 5 år. Jag tycker att den har gått slöare det senaste året eller två och nu har den stått stilla länge och jag bestämde mig för att fixa i ordning den igen. När den står med bakhjulet fritt hängande så är det inga problem med att ge lite till full gas och den går perfekt på tomgång. Problemet är när jag försöker köra iväg med den. Då känns den stark några sekunder för att sedan dö om jag fortsätter gasa. Den liksom kväver sig själv och vill inte gå som den ska. Detta problemet blir när bränsle/luft-skruven på förgasaren är utskruvad 1,5 varv. Vid ca 1 varv utskruvad går den betydligt bättre och dör inte alls vid lågfart men om jag ger fullgas några sekunder så börjar den hacka och sakta ner igen.. Jag hoppas att någon känner igen problemet och kan hjälpa mig felsöka!

Jag har åtgärdat följande: (Allt är "originaldelar", inga trimdelar.)

- Bytt bensin, 2-taktsolja och bränslefilter.
- Rengjort förgasaren och munstycken 2 gånger med bensinbad, tryckluft och rensat munstyckena med ståltråd.
- Bytt hela luftboxen och luftfilter. (original).
- Bytt tändstift och tändspole.
- Bytt batteri.
- Bytt ljuddämpningsmaterialet som dämpar ljudet.
- Bytt transmissionsolja.
- Jag gjorde en kompressionsmätning som inte visade några problem.
- Jag har kontrollerat vacuumpumpen och den funkar som den ska.
- Inga bränsleslangar läcker bränsle.
Felix mårtensson
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 7 april 2012, 23:48
Ort: Kristianstad

Inlägg av Felix mårtensson »

Justera förgasaren och eventuellt byt munstycke
drac
Anthon93
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 april 2013, 09:46

Inlägg av Anthon93 »

Felix mårtensson skrev:Justera förgasaren och eventuellt byt munstycke
Jag har justerat luft/bränsle-skruven mellan mindre än 1 varv upp till 2,5 varv ut men ingen justering funkar felfritt. Däremot går den bäst på 1 varv utskruvad. Bör jag byta munstycke till samma storlek eller större i så fall?
Tack för svar!
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Sätt i ett större munstycke så löser det sig. Vilket som är bäst för dig är svårt att säga så du får testa dig fram :)
Användarens profilbild
Allyy
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 14 april 2012, 10:55

Inlägg av Allyy »

Anthon93 skrev:
Felix mårtensson skrev:Justera förgasaren och eventuellt byt munstycke
Jag har justerat luft/bränsle-skruven mellan mindre än 1 varv upp till 2,5 varv ut men ingen justering funkar felfritt. Däremot går den bäst på 1 varv utskruvad. Bör jag byta munstycke till samma storlek eller större i så fall?
Tack för svar!
Om du nu ska byta munstycke försök ta reda på vad det är för storlek på original munstycket
Anthon93
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 april 2013, 09:46

Inlägg av Anthon93 »

juckeyy skrev:Sätt i ett större munstycke så löser det sig. Vilket som är bäst för dig är svårt att säga så du får testa dig fram :)
Men hur kan det komma sig att originalmunstycket inte funkar bra längre?? Det är ju rengjort :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Testa att flytta upp trottelnålen ett hack (clipset neråt). Kommer nog inte lösa problemet helt, men den borde gå bättre.

När nya motorer byggs får dom en grundinställning i förgasaren som ska fungera på alla motorer. De flesta motorer brukar gå fint med den inställningen, men eftersom alla motorer är unika kommer inställningen inte vara exakt rätt på alla. Lägg på några procent etanol i dagens bensin som motorn inte bestyckades för, några års motorslitage o.s.v. så är det inte helt orimligt att en gammal motor kanske inte går perfekt på fabriksinställningen längre.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Anthon93
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 8 april 2013, 09:46

Inlägg av Anthon93 »

Erik_ skrev:Testa att flytta upp trottelnålen ett hack (clipset neråt). Kommer nog inte lösa problemet helt, men den borde gå bättre.

När nya motorer byggs får dom en grundinställning i förgasaren som ska fungera på alla motorer. De flesta motorer brukar gå fint med den inställningen, men eftersom alla motorer är unika kommer inställningen inte vara exakt rätt på alla. Lägg på några procent etanol i dagens bensin som motorn inte bestyckades för, några års motorslitage o.s.v. så är det inte helt orimligt att en gammal motor kanske inte går perfekt på fabriksinställningen längre.
Jag prövade att flytta clipset ner först ett hack och sedan ytterligare ett hack, men ingen skillnad märkte jag. :(
Skriv svar