Derbi Extreme 2010

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Derbi Extreme 2010

Inlägg av Derixx »

Tjena!

Jag har en Derbi Extreme årsmodell: 2010

Jag vill gärna trimma mopeden till 55-65.
Hur gör jag för att trimma den utan att mina föräldrar ser det, vill inte göra sönder originaldelarna då jag behöver dem när jag ska sälja den. Vill heller inte lägga mer en 500 på trim.

Finns det något? Om jag bara drevar upp den, går det snabbare då eller kommer cdi boxen att strypa den till 502 ändå?

Tack i förhand !
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Dra//borra pluggen i avgasröret :D
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

du kan fila upp pluggen, byta drev fram, eller fram och bak t.ex 13-53...
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Hallå där mölnlycke bo, själv bor man i Landvetter. ;)

Påtal om dina frågor.

En sak som är väldigt lätt att göra för att få några extra km/h är att gå upp någon kugg på framdrev. Beror helt på vad för drevning du har nu. Men ett större famdrev innebär att den kommer bli lite slöare, men du vinner i topp. Sen mindre bakdrev är ett annat alternativ.

Andra alternativet är att du antingen pluggar ur ditt originalrör, alltså kapar blindtarmen och svetsa igen. Det är väldigt enkelt att kapa upp det igen och göra det original om så vill.

Framdrev finns på Leos i mölnlycke ju, dock kostar det 150 kr styck där. Annars får du ett drev för en hundring på t.ex. twostroke.

Vill du inte röra ditt original rör så köp ett nytt original rör som redan är urpluggat eller som du pluggar ur själv. Kan mot förmodan komma och hjälpa dig om så vill.

Titta upp vad för fram och bakdrev du har nu så kan jag nog hjälpa dig välja en drevning.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

håller med roxxen, framdrev är mycket enkelt o byta och du tjänar på toppfarten, samtdidgt som du byter dramdrev kan du också plugga igen orginalröret, då får du accelerationen tillbaks lite
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Jakzu skrev:Dra//borra pluggen i avgasröret :D
Han sa att han INTE ville förstöra något orginal.
Seenz skrev: du kan fila upp pluggen, byta drev fram, eller fram och bak t.ex 13-53...
Svar ser du ovan.
Användarens profilbild
Grinder46
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:18

Inlägg av Grinder46 »

Byt framdrev, själv satt jag på ett 15 kugg i fram, går prima! 60 km/h och faktiskt ett riktigt skönt acc för att vara original! Drar alla andras original moppar :)
#yolo #swag
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

Grinder46 skrev:Byt framdrev, själv satt jag på ett 15 kugg i fram, går prima! 60 km/h och faktiskt ett riktigt skönt acc för att vara original! Drar alla andras original moppar :)
15? Lite stort kanske
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
Grinder46
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 17 maj 2012, 12:18

Inlägg av Grinder46 »

Pulze skrev:
Grinder46 skrev:Byt framdrev, själv satt jag på ett 15 kugg i fram, går prima! 60 km/h och faktiskt ett riktigt skönt acc för att vara original! Drar alla andras original moppar :)
15? Lite stort kanske
Nope funkar fint
#yolo #swag
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Tack för alla svar!

Vill dreva om den så att det gör 60. Kan jag göra detta utan att ändra något annat på den? Vilket drev isåfall?
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

Derixx skrev:Tack för alla svar!

Vill dreva om den så att det gör 60. Kan jag göra detta utan att ändra något annat på den? Vilket drev isåfall?
14 Funkar fin fint, hade de på min gamla :) och enligt mig är 15 för stort
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

DerbiKoffe skrev:
Derixx skrev:Tack för alla svar!

Vill dreva om den så att det gör 60. Kan jag göra detta utan att ändra något annat på den? Vilket drev isåfall?
14 Funkar fin fint, hade de på min gamla :) och enligt mig är 15 för stort
Vad toppade den när du hade 14? Blev den mycket slöare?
tahddo
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:04
Ort: Varberg

Inlägg av tahddo »

Kör själv med 15 fram, original. Gör ungefär 65-70 enligt mätare, men ärliga 55 :o
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

tahddo skrev:Kör själv med 15 fram, original. Gör ungefär 65-70 enligt mätare, men ärliga 55 :o
Har den seg acceleration?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

14/56 funkar utmärkt. Runt 65 ärliga, o sticker bra. Bättre än original då du slipper växla så mycket. Dock klenare i backar.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
tahddo
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:04
Ort: Varberg

Inlägg av tahddo »

Derixx skrev:
tahddo skrev:Kör själv med 15 fram, original. Gör ungefär 65-70 enligt mätare, men ärliga 55 :o
Har den seg acceleration?
Nope, funkar fint.
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Roxxen96 skrev:Hallå där mölnlycke bo, själv bor man i Landvetter. ;)

Påtal om dina frågor.

En sak som är väldigt lätt att göra för att få några extra km/h är att gå upp någon kugg på framdrev. Beror helt på vad för drevning du har nu. Men ett större famdrev innebär att den kommer bli lite slöare, men du vinner i topp. Sen mindre bakdrev är ett annat alternativ.

Andra alternativet är att du antingen pluggar ur ditt originalrör, alltså kapar blindtarmen och svetsa igen. Det är väldigt enkelt att kapa upp det igen och göra det original om så vill.

Framdrev finns på Leos i mölnlycke ju, dock kostar det 150 kr styck där. Annars får du ett drev för en hundring på t.ex. twostroke.

Vill du inte röra ditt original rör så köp ett nytt original rör som redan är urpluggat eller som du pluggar ur själv. Kan mot förmodan komma och hjälpa dig om så vill.

Titta upp vad för fram och bakdrev du har nu så kan jag nog hjälpa dig välja en drevning.
Har 12-65 nu :)
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Har hört att det är lite svårare att ta bort pluggen på en Derbi?
Hur gör man det?
zamme
Svårstartad skrothög
Inlägg: 250
Blev medlem: 9 september 2012, 13:42

Inlägg av zamme »

Hade 12/52 på min Derbi och den gjorde 59km/h med gps.
Vit Derbi Senda xtreme-05

Setup:
Athena 70cc
Gianelli rör
21mm dellorto förgasare
Membran
Sportluft

Toppfart: 112km/h
Skriv svar