Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
är rädd att jag ska tröttna på en 85cc lite för snabbt...drd håkan skrev:hade nog börjat med en 85cc om jag hade varit du så du lär dig att köra ordentiligt är lite skillnad på att köra 85cc och 125cc både i höjd, tyngd och kraft. om du nu funderar på 125cc eller 250cc så ta 125cc man ska köra två takt så länge man bara kan då det är bra mycket billigare:)
märken spelar inte så stor roll ktm,kawasaki,suzuki,yamaha och honda är lätta att hitta delar till:)
Jo kollade på en ktm 85cc höghjuling, men isf byter jag nog up mig till en 125 nästa årsaile96 skrev:skulle jag vara i din sits så skulle jag ta en 85cc av valfritt märke, alla håller samma kvälite dock inte ching chong.
motivering:
en 125a e rätt tung och bökig för en person som väger 50 kg och är 160 lång,
sen skrev du att du inte har någon tidigare erfarenhet av motorcross.
Hade faktiskt tänkt satsa rejält isf, och då tävla och sånt, tränar kondition och styrka gör jag ju redan nu 5 gånger i veckan så det är inga problem, vi har även en crossbana nära där jag bor vilket gör att jag kan träna rätt oftaCaToXXo skrev:Värt att tänka på är att en 85cc är en bit mindre än din Rieju Drac.
Jag tror absolut att du klarar av att hantera en 125a, bara du lär dig att köra någorlunda.
När du säger att du ska börja köra, menar du tävla då? För då är det till att börja träna rejält, både kondition, muskelbyggande och såklart crossåkning.
Märken, KTM, Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, köp det som känns bäst.
Sozzan skrev:Jo kollade på en ktm 85cc höghjuling, men isf byter jag nog up mig till en 125 nästa årsaile96 skrev:skulle jag vara i din sits så skulle jag ta en 85cc av valfritt märke, alla håller samma kvälite dock inte ching chong.
motivering:
en 125a e rätt tung och bökig för en person som väger 50 kg och är 160 lång,
sen skrev du att du inte har någon tidigare erfarenhet av motorcross.
saile96 skrev:Sozzan skrev:Jo kollade på en ktm 85cc höghjuling, men isf byter jag nog up mig till en 125 nästa årsaile96 skrev:skulle jag vara i din sits så skulle jag ta en 85cc av valfritt märke, alla håller samma kvälite dock inte ching chong.
motivering:
en 125a e rätt tung och bökig för en person som väger 50 kg och är 160 lång,
sen skrev du att du inte har någon tidigare erfarenhet av motorcross.
en ktm exc 85a höghjuling är ungefär samma höjd som din Rieju och 3gr mer pulver i motorn. det kommer att räcka bra till dig dom närmsta åren. och när man tröttnar så e det bara att sälja och köpa större.
det e mycket lättare att lära sig köra med en hoj som har mindre kraft och mindre chassi. sen e det mycket roligare också
Vad är en exc 85 ? Aldrig hört talas om.saile96 skrev: en ktm exc 85a höghjuling är ungefär samma höjd som din Rieju och 3gr mer pulver i motorn. det kommer att räcka bra till dig dom närmsta åren. och när man tröttnar så e det bara att sälja och köpa större.
det e mycket lättare att lära sig köra med en hoj som har mindre kraft och mindre chassi. sen e det mycket roligare också
Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...Sozzan skrev: låter rätt okej ändå hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Cross_KTM_8 ... ?ca=21&w=2 , ska man slå till?
Ja dom verkar inte direkt ha koll som sagt. De dom menar är att de kanske sitter på en annan cdi/ ecu eller va de är på dessa, men de är ju inte direkt chiptrimning... Men som sagt, köp inte 85...saile96 skrev:Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...Sozzan skrev: låter rätt okej ändå hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Cross_KTM_8 ... ?ca=21&w=2 , ska man slå till?
Hade tänkt mig en cross för gärna 10-15 tusen , skulle kunna gå up någon tusenlapp men vill ha något vettigt som jag iaf skulle kunna ha två år och sedan köpa något större eftersom detta blir min första , skydd och sånt får kosta vad det vill eftersom det är viktigt, sen skulle det vara bra med en som inte kostar allt för mycket att underhållabensinskalle skrev:Förstår inte varför alla börjar tjata om 85cc? Det är ju en barnhoj... Knattarna här rullar ju omkring på 85:or.
Köp en 125:a och inget mindre, klarar en 10-åring av att köra en 85:a med 1dm ner till backen med tårna klarar du av en 125:a efter lite träning. Ska man åka på bana, särskilt sandbanor, då behövs de lite kraft för att ta sig fram. Sen är det så att ju större motor du har desto lugnare är den i regel. Små motorer måste man varva som satan för att komma någon vart, typ 85:or, medan en 250 kan man puttra runt på även fast det är en tvåtaktare. 125:or får man varva ganska hårt men de drar ganska bra id låga varv också tack vare nya moderna motorer så man behöver inte trycka full gas hela tiden.
Sen går det att sänka en del bak också ifall det behövs, men man behöver inte nå ner till backen med tårna för att kunna köra. Finns gott om tjejer soom hoppar upp på r1:or och kör som gudar sen ramlar de nästan vid rödljusen
Jag skulle själv kika på ktm och yamaha. ktm finns i överflöd, delar finns att hitta överallt, ska hålla bra kvalité. Yamaha har också fina maskiner efter 05 eller 06 om jag minns rätt. Det goa med kåtte och yama är att dessa inte har boxramar så de är lite enklare att meka med motorn jämfört med honda, suzuki etc.
Men i övrigt så är det ingen större skillnad på de vanliga märkena. Gå efter vad som finns lokalt i så fall, t.ex. om du har en kawasaki återförsäljare kanske det är smart att välja en kawasaki så det är lätt att få tag på delar, service, support etc. Du kanske t.o.m. kan få ihop en deal med dem om de går bra i så fall.
Vad har du för budget i övrigt? Tänk på att det kommer gå åt pengar till kringutrustning, skydd, service etc också.
Ja dom verkar inte direkt ha koll som sagt. De dom menar är att de kanske sitter på en annan cdi/ ecu eller va de är på dessa, men de är ju inte direkt chiptrimning... Men som sagt, köp inte 85...saile96 skrev:Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...Sozzan skrev: låter rätt okej ändå hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Cross_KTM_8 ... ?ca=21&w=2 , ska man slå till?
Yamaha yz 125, tror nog inte att du tröttnar så fort hellerSozzan skrev:Hallå där, jag har lyckats övertala mina föräldrar att deras lilla prinsessa ska få börja med motocross nu till våren/sommaren, har inga tidigare erfarenheter av cross, testat min kompis en gång och tror det va en 125cc.
Men jag undrar vilken sorts cross jag ska börja med, märke osv. Hade tänkt börja med en 125cc 2takt men har hört att många tröttnar snabbt på en 125cc.. och sen är jag rätt liten, 160cm lång och väger ca 50 kg om det nu är ett hinder :p
Då ska du ha en 2takt, svindyrt om det blir ett ras på en 4takt!Sozzan skrev:Hade tänkt mig en cross för gärna 10-15 tusen , skulle kunna gå up någon tusenlapp men vill ha något vettigt som jag iaf skulle kunna ha två år och sedan köpa något större eftersom detta blir min första , skydd och sånt får kosta vad det vill eftersom det är viktigt, sen skulle det vara bra med en som inte kostar allt för mycket att underhållabensinskalle skrev:Förstår inte varför alla börjar tjata om 85cc? Det är ju en barnhoj... Knattarna här rullar ju omkring på 85:or.
Köp en 125:a och inget mindre, klarar en 10-åring av att köra en 85:a med 1dm ner till backen med tårna klarar du av en 125:a efter lite träning. Ska man åka på bana, särskilt sandbanor, då behövs de lite kraft för att ta sig fram. Sen är det så att ju större motor du har desto lugnare är den i regel. Små motorer måste man varva som satan för att komma någon vart, typ 85:or, medan en 250 kan man puttra runt på även fast det är en tvåtaktare. 125:or får man varva ganska hårt men de drar ganska bra id låga varv också tack vare nya moderna motorer så man behöver inte trycka full gas hela tiden.
Sen går det att sänka en del bak också ifall det behövs, men man behöver inte nå ner till backen med tårna för att kunna köra. Finns gott om tjejer soom hoppar upp på r1:or och kör som gudar sen ramlar de nästan vid rödljusen
Jag skulle själv kika på ktm och yamaha. ktm finns i överflöd, delar finns att hitta överallt, ska hålla bra kvalité. Yamaha har också fina maskiner efter 05 eller 06 om jag minns rätt. Det goa med kåtte och yama är att dessa inte har boxramar så de är lite enklare att meka med motorn jämfört med honda, suzuki etc.
Men i övrigt så är det ingen större skillnad på de vanliga märkena. Gå efter vad som finns lokalt i så fall, t.ex. om du har en kawasaki återförsäljare kanske det är smart att välja en kawasaki så det är lätt att få tag på delar, service, support etc. Du kanske t.o.m. kan få ihop en deal med dem om de går bra i så fall.
Vad har du för budget i övrigt? Tänk på att det kommer gå åt pengar till kringutrustning, skydd, service etc också.
Ja dom verkar inte direkt ha koll som sagt. De dom menar är att de kanske sitter på en annan cdi/ ecu eller va de är på dessa, men de är ju inte direkt chiptrimning... Men som sagt, köp inte 85...saile96 skrev: Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...
CaToXXo skrev:Vad är en exc 85 ? Aldrig hört talas om.saile96 skrev: en ktm exc 85a höghjuling är ungefär samma höjd som din Rieju och 3gr mer pulver i motorn. det kommer att räcka bra till dig dom närmsta åren. och när man tröttnar så e det bara att sälja och köpa större.
det e mycket lättare att lära sig köra med en hoj som har mindre kraft och mindre chassi. sen e det mycket roligare också
När det är KTM så är det SX som gäller på 85or, och dom är bra mycket mindre än en Drac.
Brorsan hade en drac förut, och kompisen har en KTM SX85 -06, Höghjuling. Har sett dom IRL ståendes bredvid varandra, stor skillnad.
Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...Sozzan skrev: låter rätt okej ändå hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Cross_KTM_8 ... ?ca=21&w=2 , ska man slå till?