Börja på motocross

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Sozzan
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 juli 2012, 22:31
Ort: Växjö

Börja på motocross

Inlägg av Sozzan »

Hallå där, jag har lyckats övertala mina föräldrar att deras lilla prinsessa ska få börja med motocross nu till våren/sommaren, har inga tidigare erfarenheter av cross, testat min kompis en gång och tror det va en 125cc.
Men jag undrar vilken sorts cross jag ska börja med, märke osv. Hade tänkt börja med en 125cc 2takt men har hört att många tröttnar snabbt på en 125cc.. och sen är jag rätt liten, 160cm lång och väger ca 50 kg om det nu är ett hinder :p
Rieju DRAC
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Yamaha, Suzuki och Honda är ju säkra kort, Ktm är kanske lite dyrare men har du pengar så :roll: (menar 125cc 2takt nu)
olséN^
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 juni 2012, 10:29
Kontakt:

Inlägg av olséN^ »

Jag är inte så insatt i motocross men du borde väll börja med en 85 kanske, vet inte vad du har för erfarenheter men jag tror att det blir lättare och roligare att börja att lära sig på en 85cc. Köp något känt märke så som Ktm, Kawasaki eller Honda.
To much is never enough.. !
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

hade nog börjat med en 85cc om jag hade varit du så du lär dig att köra ordentiligt är lite skillnad på att köra 85cc och 125cc både i höjd, tyngd och kraft. om du nu funderar på 125cc eller 250cc så ta 125cc man ska köra två takt så länge man bara kan då det är bra mycket billigare:)

märken spelar inte så stor roll ktm,kawasaki,suzuki,yamaha och honda är lätta att hitta delar till:)
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

skulle jag vara i din sits så skulle jag ta en 85cc av valfritt märke, alla håller samma kvälite dock inte ching chong.

motivering:
en 125a e rätt tung och bökig för en person som väger 50 kg och är 160 lång,
sen skrev du att du inte har någon tidigare erfarenhet av motorcross.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Om du nu ska ha en 85 så har jag en Suzuki rm85 04(06 kanske) till salu :roll:
Användarens profilbild
Sozzan
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 juli 2012, 22:31
Ort: Växjö

Inlägg av Sozzan »

drd håkan skrev:hade nog börjat med en 85cc om jag hade varit du så du lär dig att köra ordentiligt är lite skillnad på att köra 85cc och 125cc både i höjd, tyngd och kraft. om du nu funderar på 125cc eller 250cc så ta 125cc man ska köra två takt så länge man bara kan då det är bra mycket billigare:)

märken spelar inte så stor roll ktm,kawasaki,suzuki,yamaha och honda är lätta att hitta delar till:)
är rädd att jag ska tröttna på en 85cc lite för snabbt...
Rieju DRAC
Användarens profilbild
Sozzan
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 juli 2012, 22:31
Ort: Växjö

Inlägg av Sozzan »

saile96 skrev:skulle jag vara i din sits så skulle jag ta en 85cc av valfritt märke, alla håller samma kvälite dock inte ching chong.

motivering:
en 125a e rätt tung och bökig för en person som väger 50 kg och är 160 lång,
sen skrev du att du inte har någon tidigare erfarenhet av motorcross.
Jo kollade på en ktm 85cc höghjuling, men isf byter jag nog up mig till en 125 nästa år :)
Rieju DRAC
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Värt att tänka på är att en 85cc är en bit mindre än din Rieju Drac.
Jag tror absolut att du klarar av att hantera en 125a, bara du lär dig att köra någorlunda.

När du säger att du ska börja köra, menar du tävla då? För då är det till att börja träna rejält, både kondition, muskelbyggande och såklart crossåkning.


Märken, KTM, Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, köp det som känns bäst.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Sozzan
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 juli 2012, 22:31
Ort: Växjö

Inlägg av Sozzan »

CaToXXo skrev:Värt att tänka på är att en 85cc är en bit mindre än din Rieju Drac.
Jag tror absolut att du klarar av att hantera en 125a, bara du lär dig att köra någorlunda.

När du säger att du ska börja köra, menar du tävla då? För då är det till att börja träna rejält, både kondition, muskelbyggande och såklart crossåkning.


Märken, KTM, Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, köp det som känns bäst.
Hade faktiskt tänkt satsa rejält isf, och då tävla och sånt, tränar kondition och styrka gör jag ju redan nu 5 gånger i veckan så det är inga problem, vi har även en crossbana nära där jag bor vilket gör att jag kan träna rätt ofta
Rieju DRAC
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

Sozzan skrev:
saile96 skrev:skulle jag vara i din sits så skulle jag ta en 85cc av valfritt märke, alla håller samma kvälite dock inte ching chong.

motivering:
en 125a e rätt tung och bökig för en person som väger 50 kg och är 160 lång,
sen skrev du att du inte har någon tidigare erfarenhet av motorcross.
Jo kollade på en ktm 85cc höghjuling, men isf byter jag nog up mig till en 125 nästa år :)


en ktm exc 85a höghjuling är ungefär samma höjd som din Rieju och 3gr mer pulver i motorn. det kommer att räcka bra till dig dom närmsta åren. och när man tröttnar så e det bara att sälja och köpa större.

det e mycket lättare att lära sig köra med en hoj som har mindre kraft och mindre chassi. sen e det mycket roligare också :D
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Sozzan
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 juli 2012, 22:31
Ort: Växjö

Inlägg av Sozzan »

saile96 skrev:
Sozzan skrev:
saile96 skrev:skulle jag vara i din sits så skulle jag ta en 85cc av valfritt märke, alla håller samma kvälite dock inte ching chong.

motivering:
en 125a e rätt tung och bökig för en person som väger 50 kg och är 160 lång,
sen skrev du att du inte har någon tidigare erfarenhet av motorcross.
Jo kollade på en ktm 85cc höghjuling, men isf byter jag nog up mig till en 125 nästa år :)


en ktm exc 85a höghjuling är ungefär samma höjd som din Rieju och 3gr mer pulver i motorn. det kommer att räcka bra till dig dom närmsta åren. och när man tröttnar så e det bara att sälja och köpa större.

det e mycket lättare att lära sig köra med en hoj som har mindre kraft och mindre chassi. sen e det mycket roligare också :D

låter rätt okej ändå :) hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Cross_KTM_8 ... ?ca=21&w=2 , ska man slå till?
Rieju DRAC
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

saile96 skrev: en ktm exc 85a höghjuling är ungefär samma höjd som din Rieju och 3gr mer pulver i motorn. det kommer att räcka bra till dig dom närmsta åren. och när man tröttnar så e det bara att sälja och köpa större.

det e mycket lättare att lära sig köra med en hoj som har mindre kraft och mindre chassi. sen e det mycket roligare också :D
Vad är en exc 85 ? Aldrig hört talas om.
När det är KTM så är det SX som gäller på 85or, och dom är bra mycket mindre än en Drac.
Brorsan hade en drac förut, och kompisen har en KTM SX85 -06, Höghjuling. Har sett dom IRL ståendes bredvid varandra, stor skillnad.

Sozzan skrev: låter rätt okej ändå :) hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Cross_KTM_8 ... ?ca=21&w=2 , ska man slå till?
Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Förstår inte varför alla börjar tjata om 85cc? Det är ju en barnhoj... Knattarna här rullar ju omkring på 85:or.

Köp en 125:a och inget mindre, klarar en 10-åring av att köra en 85:a med 1dm ner till backen med tårna klarar du av en 125:a efter lite träning. Ska man åka på bana, särskilt sandbanor, då behövs de lite kraft för att ta sig fram. Sen är det så att ju större motor du har desto lugnare är den i regel. Små motorer måste man varva som satan för att komma någon vart, typ 85:or, medan en 250 kan man puttra runt på även fast det är en tvåtaktare. 125:or får man varva ganska hårt men de drar ganska bra id låga varv också tack vare nya moderna motorer så man behöver inte trycka full gas hela tiden.

Sen går det att sänka en del bak också ifall det behövs, men man behöver inte nå ner till backen med tårna för att kunna köra. Finns gott om tjejer soom hoppar upp på r1:or och kör som gudar sen ramlar de nästan vid rödljusen ;)

Jag skulle själv kika på ktm och yamaha. ktm finns i överflöd, delar finns att hitta överallt, ska hålla bra kvalité. Yamaha har också fina maskiner efter 05 eller 06 om jag minns rätt. Det goa med kåtte och yama är att dessa inte har boxramar så de är lite enklare att meka med motorn jämfört med honda, suzuki etc.

Men i övrigt så är det ingen större skillnad på de vanliga märkena. Gå efter vad som finns lokalt i så fall, t.ex. om du har en kawasaki återförsäljare kanske det är smart att välja en kawasaki så det är lätt att få tag på delar, service, support etc. Du kanske t.o.m. kan få ihop en deal med dem om de går bra i så fall.

Vad har du för budget i övrigt? Tänk på att det kommer gå åt pengar till kringutrustning, skydd, service etc också.
saile96 skrev:
Sozzan skrev: låter rätt okej ändå :) hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Cross_KTM_8 ... ?ca=21&w=2 , ska man slå till?
Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...
Ja dom verkar inte direkt ha koll som sagt. De dom menar är att de kanske sitter på en annan cdi/ ecu eller va de är på dessa, men de är ju inte direkt chiptrimning... Men som sagt, köp inte 85...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Sozzan
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 juli 2012, 22:31
Ort: Växjö

Inlägg av Sozzan »

bensinskalle skrev:Förstår inte varför alla börjar tjata om 85cc? Det är ju en barnhoj... Knattarna här rullar ju omkring på 85:or.

Köp en 125:a och inget mindre, klarar en 10-åring av att köra en 85:a med 1dm ner till backen med tårna klarar du av en 125:a efter lite träning. Ska man åka på bana, särskilt sandbanor, då behövs de lite kraft för att ta sig fram. Sen är det så att ju större motor du har desto lugnare är den i regel. Små motorer måste man varva som satan för att komma någon vart, typ 85:or, medan en 250 kan man puttra runt på även fast det är en tvåtaktare. 125:or får man varva ganska hårt men de drar ganska bra id låga varv också tack vare nya moderna motorer så man behöver inte trycka full gas hela tiden.

Sen går det att sänka en del bak också ifall det behövs, men man behöver inte nå ner till backen med tårna för att kunna köra. Finns gott om tjejer soom hoppar upp på r1:or och kör som gudar sen ramlar de nästan vid rödljusen ;)

Jag skulle själv kika på ktm och yamaha. ktm finns i överflöd, delar finns att hitta överallt, ska hålla bra kvalité. Yamaha har också fina maskiner efter 05 eller 06 om jag minns rätt. Det goa med kåtte och yama är att dessa inte har boxramar så de är lite enklare att meka med motorn jämfört med honda, suzuki etc.

Men i övrigt så är det ingen större skillnad på de vanliga märkena. Gå efter vad som finns lokalt i så fall, t.ex. om du har en kawasaki återförsäljare kanske det är smart att välja en kawasaki så det är lätt att få tag på delar, service, support etc. Du kanske t.o.m. kan få ihop en deal med dem om de går bra i så fall.

Vad har du för budget i övrigt? Tänk på att det kommer gå åt pengar till kringutrustning, skydd, service etc också.
saile96 skrev:
Sozzan skrev: låter rätt okej ändå :) hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Cross_KTM_8 ... ?ca=21&w=2 , ska man slå till?
Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...
Ja dom verkar inte direkt ha koll som sagt. De dom menar är att de kanske sitter på en annan cdi/ ecu eller va de är på dessa, men de är ju inte direkt chiptrimning... Men som sagt, köp inte 85...
Hade tänkt mig en cross för gärna 10-15 tusen , skulle kunna gå up någon tusenlapp men vill ha något vettigt som jag iaf skulle kunna ha två år och sedan köpa något större eftersom detta blir min första , skydd och sånt får kosta vad det vill eftersom det är viktigt, sen skulle det vara bra med en som inte kostar allt för mycket att underhålla
Rieju DRAC
GuZt4v
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 439
Blev medlem: 24 september 2011, 09:29

Inlägg av GuZt4v »

har en kompis som har en honda 150cc 4-takt till salu för 15k? Intresserad? :) utanför Kalmar!
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
Användarens profilbild
Lindaaahl
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:00

Re: Börja på motocross

Inlägg av Lindaaahl »

Sozzan skrev:Hallå där, jag har lyckats övertala mina föräldrar att deras lilla prinsessa ska få börja med motocross nu till våren/sommaren, har inga tidigare erfarenheter av cross, testat min kompis en gång och tror det va en 125cc.
Men jag undrar vilken sorts cross jag ska börja med, märke osv. Hade tänkt börja med en 125cc 2takt men har hört att många tröttnar snabbt på en 125cc.. och sen är jag rätt liten, 160cm lång och väger ca 50 kg om det nu är ett hinder :p
Yamaha yz 125, tror nog inte att du tröttnar så fort heller :)
Vågar du gasa fullt, så har du trimmat för lite!

Yamaha Slider -07

Stage6 Racing 70cc
Yasuni R
Stage6 HPC Racing vev
MHR lager
Dellorto Black Racing 21mm
Barikit insug
Polini Speedcontrol
Polini 3G For Race koppling 7000rpm
Stage6 Wingcooler
Användarens profilbild
Lindaaahl
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 4 maj 2012, 16:00

Inlägg av Lindaaahl »

Sozzan skrev:
bensinskalle skrev:Förstår inte varför alla börjar tjata om 85cc? Det är ju en barnhoj... Knattarna här rullar ju omkring på 85:or.

Köp en 125:a och inget mindre, klarar en 10-åring av att köra en 85:a med 1dm ner till backen med tårna klarar du av en 125:a efter lite träning. Ska man åka på bana, särskilt sandbanor, då behövs de lite kraft för att ta sig fram. Sen är det så att ju större motor du har desto lugnare är den i regel. Små motorer måste man varva som satan för att komma någon vart, typ 85:or, medan en 250 kan man puttra runt på även fast det är en tvåtaktare. 125:or får man varva ganska hårt men de drar ganska bra id låga varv också tack vare nya moderna motorer så man behöver inte trycka full gas hela tiden.

Sen går det att sänka en del bak också ifall det behövs, men man behöver inte nå ner till backen med tårna för att kunna köra. Finns gott om tjejer soom hoppar upp på r1:or och kör som gudar sen ramlar de nästan vid rödljusen ;)

Jag skulle själv kika på ktm och yamaha. ktm finns i överflöd, delar finns att hitta överallt, ska hålla bra kvalité. Yamaha har också fina maskiner efter 05 eller 06 om jag minns rätt. Det goa med kåtte och yama är att dessa inte har boxramar så de är lite enklare att meka med motorn jämfört med honda, suzuki etc.

Men i övrigt så är det ingen större skillnad på de vanliga märkena. Gå efter vad som finns lokalt i så fall, t.ex. om du har en kawasaki återförsäljare kanske det är smart att välja en kawasaki så det är lätt att få tag på delar, service, support etc. Du kanske t.o.m. kan få ihop en deal med dem om de går bra i så fall.

Vad har du för budget i övrigt? Tänk på att det kommer gå åt pengar till kringutrustning, skydd, service etc också.
saile96 skrev: Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...
Ja dom verkar inte direkt ha koll som sagt. De dom menar är att de kanske sitter på en annan cdi/ ecu eller va de är på dessa, men de är ju inte direkt chiptrimning... Men som sagt, köp inte 85...
Hade tänkt mig en cross för gärna 10-15 tusen , skulle kunna gå up någon tusenlapp men vill ha något vettigt som jag iaf skulle kunna ha två år och sedan köpa något större eftersom detta blir min första , skydd och sånt får kosta vad det vill eftersom det är viktigt, sen skulle det vara bra med en som inte kostar allt för mycket att underhålla
Då ska du ha en 2takt, svindyrt om det blir ett ras på en 4takt!
Vågar du gasa fullt, så har du trimmat för lite!

Yamaha Slider -07

Stage6 Racing 70cc
Yasuni R
Stage6 HPC Racing vev
MHR lager
Dellorto Black Racing 21mm
Barikit insug
Polini Speedcontrol
Polini 3G For Race koppling 7000rpm
Stage6 Wingcooler
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

CaToXXo skrev:
saile96 skrev: en ktm exc 85a höghjuling är ungefär samma höjd som din Rieju och 3gr mer pulver i motorn. det kommer att räcka bra till dig dom närmsta åren. och när man tröttnar så e det bara att sälja och köpa större.

det e mycket lättare att lära sig köra med en hoj som har mindre kraft och mindre chassi. sen e det mycket roligare också :D
Vad är en exc 85 ? Aldrig hört talas om.
När det är KTM så är det SX som gäller på 85or, och dom är bra mycket mindre än en Drac.
Brorsan hade en drac förut, och kompisen har en KTM SX85 -06, Höghjuling. Har sett dom IRL ståendes bredvid varandra, stor skillnad.

Sozzan skrev: låter rätt okej ändå :) hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Cross_KTM_8 ... ?ca=21&w=2 , ska man slå till?
Tycker att säljaren där verka lite bakom flötet, chipptrimmad?! Och inte heller har han skrivit något om gångtid på kolv, vev, skick på dämpare, lager etc...


oj srry :oops: mena sx...


bensinskalle: börja prata om 85cc för att hon är 160 lång och väger 50 kg och jag som är 180 och väger 70 kg har mycket roligare i skogen med en 85cc än min 125 cc exc då dom är rätt stora och väger rätt mkt
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Är själv 172 och väger 67 kg ca, tycker iaf att en 85 räcker mer änn bra, moppen på crossbana är ingen Höjdare då den är för klen men i höjd och vikt är den perfekt och en 85 har mer pulver i sig och är ungefär lika stor så skulle jag absolut köra på en 85 cc
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
mickeidiket
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 januari 2012, 11:12
Ort: Finspång

Inlägg av mickeidiket »

Har en kawa 125a till salu för tyo 11-13k
pma om du vill ha info.
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 414
Blev medlem: 1 november 2011, 18:44
Ort: Luleå

Inlägg av moliki »

skogen och banan är inte så lika varandra ^^
Fortitude

Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

moliki skrev:skogen och banan är inte så lika varandra ^^
Vem skrev du till? :?:
Och nej det är klart att dom inte är...
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
moliki
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 414
Blev medlem: 1 november 2011, 18:44
Ort: Luleå

Inlägg av moliki »

Persson97 skrev:
moliki skrev:skogen och banan är inte så lika varandra ^^
Vem skrev du till? :?:
Och nej det är klart att dom inte är...
till han som snackade om skogen, borde ha citerat jag vet :oops:
Fortitude

Bild
Skriv svar