HasSse´s Aerox - Del 14 Justerar förtändning med ind.klocka

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

HasSse´s Aerox - Del 14 Justerar förtändning med ind.klocka

Inlägg av HasSse666 »

b]Montera ny tändning och justera tändningen[/b]

Bild
Malossi innerrotortändning

Förarbete
- Tvätta hela scootern, speciellt motorn där arbetet skall utföras.
- Koppla ur och ta bort batteriet.

Demontering - Minarelli motorer
1. Ta bort kylvätskepumpen
2. Lossa de tre muttrarna som driver kylpumpen och ta bort dem från svänghjulet.
3. Skruva loss muttern som låser svänghjulet på vevaxeln, ta loss svänghjulet med hjälp av svänghjulsavdragaren.
4. Ta bort spolarna ,pickupen och kablarna

Montering
Bild
Bild 01
Gamla tändningen har jag demonterat tidigare

Bild
Bild 02
Gamla packningen monteras

Bild
Bild 03
Sedan Malossis bottenplatta
Den går ej att montera fel

Bild
Bild 04
Krysskilen har jag redan monterat på vevaxeln

Bild
Bild 05
Sedan ska rotorn monteras

Bild
Bild 06
Jag har låst variatorn på undersidan

Bild
Bild 07
Nu drar jag bara fast bulten lite men senare skall den dras till 30Nm

Bild
Bild 08
Sedan Statorn med kablage (kläm inte kabeln!)

Minnestips
Statorn = Statisk (står still)
Rotorn = Roterar (rör sig)
Dessa minnestips hjälper dig att komma ihåg vad som är vad
Det är samma sak som på elmotorer


Bild
Bild 09
Dra fast de tre bultarna lite grand

Bild
Bild 10
Montera indikatorklockan i tändstiftshålet
Jag skall nu söka upp övredödläget (Ö.D)

Bild
Bild 11
Jag vrider veven moturs tills visaren på klockan byter riktning

Bild
Bild 12
Nu har jag nått övre dödläget!
Då nollställer jag klockan

Bild
Bild 13
Jag fortsätter vrida veven moturs (varje varv på klockan är 1mm förtändning)
Tillverkaren rekommenderar 2,3 mm förtändning (se Tabell 1 nedan)

Bild
Tabell 1
Tillverkarens rekommenderade förtändning
(2,3mm eller 32-33 grader)

Bild
Bild 14
Där har jag 2,3mm!

Bild
Bild15
Nu skall jag bara linjera markeringarna på rotorn och statorn

Bild
Bild 16
Dra åt bultarna ordentligt

Bild
Bild 17
Referensmarkeringarna på stator och rotor linjerade

Bild
Bild 18
Nu skall bulten dras till 30Nm
(jag har låst variatorn på undersidan igen)

Bild
Bild 19
Plattan för vattenpumpsdrivningen monteras

Bild
Bild 20
Flytta över de tre bultarna för vattenpumpsdrivningen från gamla svänghjulet till nya plattan

Bild
Bild 21
En av tre bultar på plats
Sedan monterar man bara vattenpumpen med kåpan på vanligt sätt

Bild

Kolla gärna in råkopian för youtubeklippet också

CDI - inställning
Bild

trimmer LIM - varvtalsspärr
Används bara på 4-taktare
Läge 0 stryper vid 11500 rpm
Läge 1 stryper vid 11700 rpm
o.s.v till läge E som stryper vid 14300 rpm

Läge F (x) = ingen varvtalstrypning (används för 2-taktare)

trimmer offset - justerar förtändningen +/- i grader.

trimmer maps - välj din "setup".
Läge 1 (x) = "fixed point"

Bild
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!