Bättre på låga varv?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 mars 2012, 20:12
Ort: Mariehamn, Åland

Bättre på låga varv?

Inlägg av PhryxuZ »

Hej!

Jag köpte en Derbi X-Race för några dagar sedan.

Den var trimmad med ett Tecnigas E-NOX rör och den var krassad med 14/52. Problemet är att den går ganska dåligt på låga varv.

Visst är E-NOX ett relativt högvarvigt? Om det är så, finns det något att göra för att den skall gå bättre på låga varv? T.ex. krassar då. Det är nog inte ett alternativ att köpa ett nytt.

I övrigt går den riktigt bra, och allt är rätt inställt med förgasaren! :)

Tack!

Mvh PhryxuZ
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Tycker 14-drev på en moped med bara effektrör låter ganska stort, skulle nog köra på 12-13 jag :)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

min 70cc cc moppe har e nox rör, försagare mm och den orkar int dra iväg ordentligt med dom dreven. jag kör med 13/50
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

kör själv 12/53 på urpluggad mrx, hat testat 13 men då måste jag växla ner massa i uppförsbackar
Användarens profilbild
tobbe_159
Svårstartad skrothög
Inlägg: 200
Blev medlem: 29 oktober 2012, 21:08

Inlägg av tobbe_159 »

min moppe går ju dåligt på låga varv me giannelli men de är ju för att motorn inte har rätt motstånd så bensin o luftblandningen åker ut utan att tändas. orkar inte förklara hur en tvåtaktsmotor funkar
Det är inte lätt när de är svårt.

Det är som det är när det inte blev som det skulle ~
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Dreva lättare, du har väldigt tung drevning för bara trimrör. Då kommer den kännas piggare! Du kanske till och med tjänare några km/h
Helt Räser
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 mars 2012, 20:12
Ort: Mariehamn, Åland

Inlägg av PhryxuZ »

Tack!

Jag sänker framdrevet till 12 eller 13, men behöver jag ändra bakdreven?

Och hur kommer moppen att påverkas om jag gör något? Det spelar ingen roll om jag tappar toppfart, jag kör mest i stan så det viktiga är de låga varven :)

Mvh
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 april 2012, 10:37

Inlägg av derbeyy »

men de är klart som fan den går dåligt på låga varv när det är ett ''högvarvigt rör''
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2011, 23:03

Inlägg av Happy4smiler »

inte allt för högvarvigt rör egentligen! den går på 8k till 12k rpm så inte så stort problem för att bara vara trimrör, men dreven är lite väl grova som sagt, din Derbi har 12/65 originalt så 13/50 är lite för mycket för dedär röret, men byt ner 13 till 10-11 så ska de hjälpa, om ännu inte fyller dina krav får du byta bakdrevet till någet större :)
Skriv svar