stunta med cross

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Frag0
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 september 2012, 21:30
Ort: Björlanda

stunta med cross

Inlägg av Frag0 »

tja, som några vet får jag inte köra scooter längre, så jag tänkte börja stunta med cross istället, tänkte då fråga, vad är det man behöver tänka på när man ska stunta med cross, och notera detta nu, enda sen jag blev fjorton och ett halvt har jag suttit och pillat med scootrar, och jag har aldrig sett insidan på en crossmotor typ vilken setup ska man ha ungefär, teknik, allt sånt hoppas nån kunnig kan svara på lite av frågorna och jag kan växla, inte proffs men man har ju kört lite fiddy i sina dar
kul att man lärt sig stegra, lite grann iaf ;D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Längre hjulbas = svårare att balansera/ få upp.

Dreva lite lagom. Många som kör mycket bakhjul har ganska tung drevning, typ 14/52 för att få lång 1:a och 2:a. Drevar man får lågt reser sig framhjulet när man drar på men man varvar ur innan man är halvvägs upp typ...

Annars, bättre och stadigare chassi, lämpar sig bättre för högre hastigheter på bakan etc.

Annars, vad är det du vill veta liksom?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Frag0
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 september 2012, 21:30
Ort: Björlanda

Inlägg av Frag0 »

ne men typ, vad bör man tänka på i teknik, och är vikt avgörande?
sen som sagt, får jag ta en titt på vad 15/50 blablab betyder haha kan inget om crossmotorer :P sen vilka märken lämpar sig för hårda smällar, och hårda växligar, tuff körning osv
kul att man lärt sig stegra, lite grann iaf ;D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Köp något med riktig motor, dvs Derbi-motor ("piaggio") eller AM6. Inga kinagrejer mao.

Sen kan jag varmt rekommendera Derbi och deras drd:er, alla drd:er har riktigt bra chassi. Du kan få fatt i en beg lite äldre drd ganska billigt, typ en drd racing 06 får du nog för mellan 10 och 15 skulle jag gissa på.

Vikt spelar ingen roll, om man nu inte är dyngfet så en moppemotor inte orkar med. Teknik... Bara att köra och se glad ut typ, någon stuntguru får väl uttala sig där om det är något speciellt att tänka på.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Frag0
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 september 2012, 21:30
Ort: Björlanda

Inlägg av Frag0 »

aah okej tack, har typ ingen gräns på pris, farsan betalar allt, kan lätt köpa en moppe för typ 20 k,
kul att man lärt sig stegra, lite grann iaf ;D
Användarens profilbild
Maximax
Avstängd
Inlägg: 103
Blev medlem: 5 oktober 2012, 09:39

Inlägg av Maximax »

SKa du ha moppe eller riktig cross? :)
Frag0 skrev:aah okej tack, har typ ingen gräns på pris, farsan betalar allt, kan lätt köpa en moppe för typ 20 k,
Användarens profilbild
Frag0
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 september 2012, 21:30
Ort: Björlanda

Inlägg av Frag0 »

crossmoppe ;)

dock har kompisen skaffat sig en egen crossbana, så jag ska nog köpa en ny fiddy eller nåt ;)
kul att man lärt sig stegra, lite grann iaf ;D
Linusen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 20 januari 2013, 19:06
Ort: Kvicksund

Inlägg av Linusen »

Jag har en drd racing 07 som ddu kan få köpa ^^ 12.500 vill jag ha för den :)
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Urpluggat Original rör och lätt drevat annars större cylinder och tyngre drev, ha kvar originalröret iallafall lättast att stunta med originalrör

Skulle rekommendera beta om du inte kan köra bakhjul med en beta så tänk inte äns på börja för dem är överdrivet lätta att få upp och köra med
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Maximax
Avstängd
Inlägg: 103
Blev medlem: 5 oktober 2012, 09:39

Inlägg av Maximax »

Köp en workz eller pitpro, riktigt grymma maskiner
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

david96 skrev:Urpluggat Original rör och lätt drevat annars större cylinder och tyngre drev, ha kvar originalröret iallafall lättast att stunta med originalrör

Skulle rekommendera beta om du inte kan köra bakhjul med en beta så tänk inte äns på börja för dem är överdrivet lätta att få upp och köra med
ja tänkte börja med min Dt :oops:
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Törnan skrev:
david96 skrev:Urpluggat Original rör och lätt drevat annars större cylinder och tyngre drev, ha kvar originalröret iallafall lättast att stunta med originalrör

Skulle rekommendera beta om du inte kan köra bakhjul med en beta så tänk inte äns på börja för dem är överdrivet lätta att få upp och köra med
ja tänkte börja med min Dt :oops:
Dt är inte mycket svårare men om man inte får upp en beta borde man inte försöka med någon annan häller:)
Mesta handlar väl om att våga
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

david96 skrev:
Törnan skrev:
david96 skrev:Urpluggat Original rör och lätt drevat annars större cylinder och tyngre drev, ha kvar originalröret iallafall lättast att stunta med originalrör

Skulle rekommendera beta om du inte kan köra bakhjul med en beta så tänk inte äns på börja för dem är överdrivet lätta att få upp och köra med
ja tänkte börja med min Dt :oops:
Dt är inte mycket svårare men om man inte får upp en beta borde man inte försöka med någon annan häller:)
Mesta handlar väl om att våga
har aldrig testa att köra bakhjul med en beta :) men skitsamma går nått sönder får man köpa nytt! ;)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Skriv svar