Problem med spänningsregulatorn?

Här får ni publicera guider om alla möjliga icke mopedrelaterade saker som t.ex photoshop.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Problem med spänningsregulatorn?

Inlägg av -ReM- »

Tja!

Jag, som många andra har upplevt problem med min spänningsregulator efter att jag trimmat moppen, och funderat på varför fallet är sådant.
Allt man får höra här på forumet är att "regulatorn är trasig, köp en ny", vilket är svaret på alla problem. "Köp en ny".

Men, nu kände jag mig lite trött på det här med att köpa ny, så jag sökte runt lite på Google för att finna en guide till att bygga en egen spänningsregulator och fann den här hemsidan.
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Regulator.html

Här kan du läsa dig fram till varför regulatorn inte fungerar som den ska, hur du kan lösa problemet med flera olika metoder, och även scheman för hur du bygger en egen regulator som faktiskt fungerar för den ökade spänningen som levereras från generatorspolen på en trimmad moppe.

Genial guide, men den saknar en liten detalj som jag snart tänker ta reda på och dela med mig av i den här tråden.
Fråga: Går regulatorn att koppla till ett batteri utan att orsaka överbelastning i regulatorn, samt vilken laddström levererar den till batteriet?

Läs, lär, hjälp mig svara på denna fråga om du är intresserad och har lite tråkigt en söndagskväll.

Om guiden verkar väldigt bra kan ju någon vänlig moderator "klistra" tråden så att fler stackare slipper köpa nya, svindyra regulatorer som inte ens fungerar.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

En spänningsregulator går inte sönder för att man trimmar mer. Det är andra saker som dödar den.. Som dålig jordkontakt o.s.v. Underhåller man sånt lever den länge.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Rexxy skrev:En spänningsregulator går inte sönder för att man trimmar mer. Det är andra saker som dödar den.. Som dålig jordkontakt o.s.v. Underhåller man sånt lever den länge.
Jag säger heller inte att regulatorn går sönder.
Regulatorn är gjord för att hantera en viss maximal spänning från generatorn på mopeden, låt säga att den vid 7500 rpm levererar 30V (taget från intet), sen går du lös med Malossi 80cc och hela kittet, som gör att din moppe varvar dubbelt så mycket, 15k rpm. Spänningen som lämnar generatorn kommer givetvis att öka kraftigt, och efter som att komponentvärdena i regulatorn inte är gjorda för att hantera den ökade spänningen så kommer mer än 12V att lämna regulatorn.

Det är inte mer än logiskt. Då kanske 15-16V lämnar regulatorn istället, vilket kokar batterer, spränger lampor etc.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar