inkörnings tid på en aluminium cylinder?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

inkörnings tid på en aluminium cylinder?

Inlägg av gilerahjärnan »

tjena som rubriken lyder så undrar jag bara hur många km (mil) man ska köra in en aluminium cylinder. vissa säger att man kan köra cirka 2timmar sen är cylindern inkörd. så jag vill helst ha ett vettigt svar


(mods får gärna flytta tråden om den ligger fel)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Från det jag har hört.

starta den låt denstå på tomgång tills den blir varm. stänga av.

Start den igen å låt den bli varm sen äre bara att dra ut den, accelirera snabbt, men håll inte fullgas länge, utan bara snabba accelirationer.

efter gjort så ett par gånger äre klart.
Helt Räser
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Vettigt svar:
Starta upp den, kolla så inget läcker etc. Kolla så den går bra. Låt den gå på låga varv, gärna tomgång o strax över, tills den blir varm.

Låt kallna.

Varmkör den försiktigt igen, dra sen ut o kör på varierande varvtal. Fullgas är absolut inte farligt, bara du inte ligger o pressar en halvtimme.

exempel på inkörning:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ikwvo1Hq_rY[/youtube]
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Varva lite på tomgång tills den blir varm
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Börniee
Gasres
Inlägg: 1526
Blev medlem: 16 september 2011, 20:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Börniee »

david96 skrev:Varva lite på tomgång tills den blir varm
Sedan varvstopp <3
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Låt den gå varm ordentligt på tomgången, torrvarva den lugnt på tomgången då och då, kör iväg lite lugnt i ett par minuter sen kör du som du har snott den, helst i stadstrafik där det blir naturligt att varva ur tvåan - trean, bromsa ner och repetera.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

tack grabbar
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Bäst är att inte ligga på tomgång när man värmer upp motorn. Ligg och torrgasa lite försiktigt hela tiden, då smörjs motorn bättre än om den bara står och puttrar på tomgång. Har man riktig otur kan de nypa om den bara står och går när delarna är helt nya.

Sedan som sagt, låt den gå varm en gång, stäng av, låt svalna, sen värm på igen likadant, när motorn är varm ut och kör. Inge fullgas den första minuten, men ligg INTE och bara puttra på lågvarv utan gasa och låt motorn flåsa på högre varv.

Observera, absolut ingen segdragning när du kör de första milen. Segdragning = dra i hög växel och hålla fullgas utan att motorn accelererar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Alla ger så fina svar men vilka här vet varför man kör in cylindern?
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

potog skrev:Alla ger så fina svar men vilka här vet varför man kör in cylindern?
Frågan är inte varför han skulle köra in den. Utan bara hur.

men till din fråga så ska man köra in den så att kolv och cylinder blir mer exakta med varandra då dom är fabriktillverkade Och kan inte då vara helt exakt med varandra, vilket lär sänka kompet.
Senast redigerad av Macko96 den 7 mars 2013, 08:52, redigerad totalt 2 gång.
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

potog skrev:Alla ger så fina svar men vilka här vet varför man kör in cylindern?
För att kolvringarna ska nötas in och hålla så tätt som möjligt. Fiskör man dom första milen så läker kolvarna lite komp = sämre hållbarhet och går sämre.

Det är generella tanken har ja för mig
Helt Räser
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Helt ok guide men den är inte så aktuell längre ( sorry proteam ;) )
Alla ger så fina svar men vilka här vet varför man kör in cylindern?
Hör ju somsagt inte till tråden
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar