Dör på fulltvarv & begränsad CDI?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Dör på fulltvarv & begränsad CDI?

Inlägg av Krille_9 »

Tja! har två snabba frågor. Min trekker går bra nu men när ja kmr upp i ca 68km/h (topp) och sedan släpper gasen så "bööööar" den när ja ger den mer gas och dör när jag stannar. Ska jag gå upp eller ner i munstycke?
Och det andra är att jag har 17,5mm förgasare och effektrör (urpluggat) men ja kmr inte över 70km/h. Kan det vara CDIn som e begränsad? eller kan det vara att jag har ett kundo effektrör som antagligen bara e skit? Har org. 50cc cylinder btw.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Låter som du behöver större munstycke.

Varvar den ur fint hela vägen så är det inte CDI-boxen det beror på.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Inlägg av Krille_9 »

CaToXXo skrev:Låter som du behöver större munstycke.

Varvar den ur fint hela vägen så är det inte CDI-boxen det beror på.
Okee då går man inskaffa några större då :) men ang. CDIn så tkr ja att den varvar ganska ojämnt i slutet. Ja skulle beskriva det som att det "laggar" lite. cdin?
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

har du strypt cdi så slutar den varva helt enkelt, eller asså den kan bara varva till ett visst varv.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Inlägg av Krille_9 »

GreckE skrev:har du strypt cdi så slutar den varva helt enkelt, eller asså den kan bara varva till ett visst varv.
Okej, ja då e de nog en strypt cdi.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Krille_9 skrev:
CaToXXo skrev:Låter som du behöver större munstycke.

Varvar den ur fint hela vägen så är det inte CDI-boxen det beror på.
Okee då går man inskaffa några större då :) men ang. CDIn så tkr ja att den varvar ganska ojämnt i slutet. Ja skulle beskriva det som att det "laggar" lite. cdin?
Det blir samma resultat med för litet munstycke. Byt upp det till att börja med, hjälper det inte så kan du börja fundera på CDI'n.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Re: Dör på fulltvarv & begränsad CDI?

Inlägg av Piitus96 »

Krille_9 skrev:Tja! har två snabba frågor. Min trekker går bra nu men när ja kmr upp i ca 68km/h (topp) och sedan släpper gasen så "bööööar" den när ja ger den mer gas och dör när jag stannar. Ska jag gå upp eller ner i munstycke?
Och det andra är att jag har 17,5mm förgasare och effektrör (urpluggat) men ja kmr inte över 70km/h. Kan det vara CDIn som e begränsad? eller kan det vara att jag har ett kundo effektrör som antagligen bara e skit? Har org. 50cc cylinder btw.
har du samma munstycke i förgasaren som du fick med den, alltså att du inte bytt trots urpluggat effektrör?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Re: Dör på fulltvarv & begränsad CDI?

Inlägg av Krille_9 »

Piitus96 skrev:
Krille_9 skrev:Tja! har två snabba frågor. Min trekker går bra nu men när ja kmr upp i ca 68km/h (topp) och sedan släpper gasen så "bööööar" den när ja ger den mer gas och dör när jag stannar. Ska jag gå upp eller ner i munstycke?
Och det andra är att jag har 17,5mm förgasare och effektrör (urpluggat) men ja kmr inte över 70km/h. Kan det vara CDIn som e begränsad? eller kan det vara att jag har ett kundo effektrör som antagligen bara e skit? Har org. 50cc cylinder btw.
har du samma munstycke i förgasaren som du fick med den, alltså att du inte bytt trots urpluggat effektrör?
Jo ja har bytt munstycke tidigare. som sagt så gick det bra tills ja körde i full patte.. men ja undrar om ja måste köpa ny cdi? för ja såg i ngn guide att man bara kunde knipsa av en sladd i CDIn. fast det var på en kinamoppe och jag har en peugeot trekker. någon som vet?
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Re: Dör på fulltvarv & begränsad CDI?

Inlägg av AndreWidestedt »

Krille_9 skrev:
Piitus96 skrev:
Krille_9 skrev:Tja! har två snabba frågor. Min trekker går bra nu men när ja kmr upp i ca 68km/h (topp) och sedan släpper gasen så "bööööar" den när ja ger den mer gas och dör när jag stannar. Ska jag gå upp eller ner i munstycke?
Och det andra är att jag har 17,5mm förgasare och effektrör (urpluggat) men ja kmr inte över 70km/h. Kan det vara CDIn som e begränsad? eller kan det vara att jag har ett kundo effektrör som antagligen bara e skit? Har org. 50cc cylinder btw.
har du samma munstycke i förgasaren som du fick med den, alltså att du inte bytt trots urpluggat effektrör?
Jo ja har bytt munstycke tidigare. som sagt så gick det bra tills ja körde i full patte.. men ja undrar om ja måste köpa ny cdi? för ja såg i ngn guide att man bara kunde knipsa av en sladd i CDIn. fast det var på en kinamoppe och jag har en peugeot trekker. någon som vet?
Kan du lyssna idag? Byt munstycke till ett större först, få din förgasare rättinställd. Om man har ett för litet munstycke varvar mopeden inte ut och den blir hackig när man kör, böar vid fullgas.
Helt Räser
Krille_9
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 december 2012, 23:15
Ort: Malmö

Re: Dör på fulltvarv & begränsad CDI?

Inlägg av Krille_9 »

AndreWidestedt skrev:
Krille_9 skrev:
Piitus96 skrev:har du samma munstycke i förgasaren som du fick med den, alltså att du inte bytt trots urpluggat effektrör?
Jo ja har bytt munstycke tidigare. som sagt så gick det bra tills ja körde i full patte.. men ja undrar om ja måste köpa ny cdi? för ja såg i ngn guide att man bara kunde knipsa av en sladd i CDIn. fast det var på en kinamoppe och jag har en peugeot trekker. någon som vet?
Kan du lyssna idag? Byt munstycke till ett större först, få din förgasare rättinställd. Om man har ett för litet munstycke varvar mopeden inte ut och den blir hackig när man kör, böar vid fullgas.
jojo, de förstår jag. men jag bara undrar om man KAN göra så på en cdi till peugeot? De ska vara en sladd som begränsar varven. Har en kompis som gjort så men som sagt då på en kinamoppe.
Skriv svar