skulle gissa på att du kanske får ut 160 hp av dedär paketet, en ökning med 70 hästar me bara chippning på en gammal 940 låter otroligt.
Nästa steg är ju att fixa en tjöckare packning o ARP bultar, fixa andra kammar, byta turbon till en större, andra spridare, osv osv osv. Finns så mkt o göra.
Du kanske kan ställa upp trycket lite på turbon på nåt sätt, har inte så bra koll på hur du gör de men en kompis med FTT ökade det o han hade en del kusar
Du kan ju börja med att byta wastgaten till en ftt så har du ju iallafall 165hk, storre avgas, insatsfilter, 531 topp, vx3 kam. Finns hur mycket att göra som helst.
Det är tillomed bara fjädern i wg:n som skiljer sig, byt fjädern, ställ laddet, bränsletryck, annan kam, spridare, och ett chip, då har du några pollar iaf
Edit: in på volvo och säg att du ska ha en fjäder till wg till en ftt, och wips har du 164 pollar på grundladd.
har för mig att det är nummer 5 på bilden, länge sen man grejade ltt
och ladda inte mer än 1bar med original stakar men om du byter dom och annan snurrbo kan du få ut runt 400hk innan kolvarna börjar ge upp
Sluta snacka skit , vet många som kör långt över kilot med org stakar...
nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
har för mig att det är nummer 5 på bilden, länge sen man grejade ltt
och ladda inte mer än 1bar med original stakar men om du byter dom och annan snurrbo kan du få ut runt 400hk innan kolvarna börjar ge upp
Sluta snacka skit , vet många som kör långt över kilot med org stakar...
nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
JagHarEnDerbi skrev:
Sluta snacka skit , vet många som kör långt över kilot med org stakar...
nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
man BÖR inte ladda mer än 1bar då stakarna BRUKAR ge med sig då.
med att byta turbo menade jag att den och kolvarna är det som inte tål 400hk om man byter dom (+massa annat för att få ut mer effekt såklart) så kan man ha 400hk med andra delar original.
JagHarEnDerbi skrev:
Sluta snacka skit , vet många som kör långt över kilot med org stakar...
nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
Egentligen ska du ju göra så mycket som möjligt utan att byta tyrbon för med en större tyrbo så kommer laddet vid högre varv, är ju goare att åka med ett mer jämt ladd byt spridare, annan bränslepump och bränsletrycksregulator, större intercooler, annan kam (vx3 är doch jävligt överskattad) bygg eget avgassystem inget måste med går ju goare, ställbar wg är inte dumt, dumpventil där har du en setup som ger cirka 220 hk ett chip kan du ju och montera inte för att det hjälper så mycket på en 940 där mycket är mekaniskt
AndreWidestedt skrev:
nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
man BÖR inte ladda mer än 1bar då stakarna BRUKAR ge med sig då.
med att byta turbo menade jag att den och kolvarna är det som inte tål 400hk om man byter dom (+massa annat för att få ut mer effekt såklart) så kan man ha 400hk med andra delar original.
Om man kör ET eller tidig FT ja. FK har grövre stakar och klarar mer ladd utan svikt, så länge det inte knackar givetvis.
Rycka wg-slangen är efterblivet och leder till ras, man får skenladd och knackar sönder motorn.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
JagHarEnDerbi skrev:
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
man BÖR inte ladda mer än 1bar då stakarna BRUKAR ge med sig då.
med att byta turbo menade jag att den och kolvarna är det som inte tål 400hk om man byter dom (+massa annat för att få ut mer effekt såklart) så kan man ha 400hk med andra delar original.
Om man kör ET eller tidig FT ja. FK har grövre stakar och klarar mer ladd utan svikt, så länge det inte knackar givetvis.
Rycka wg-slangen är efterblivet och leder till ras, man får skenladd och knackar sönder motorn.
där se man alltid lär man sig något nytt!
men det med slangen till wg har jag aldrig hört något om att det ska vara dåligt (?) en polare körde så ett bra tag med sin 945ltt