Trimma 944an

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Trimma 944an

Inlägg av moppenissen96 »

http://sv.bsr.se/products/t760/

Undrar lite om detta håller för en 944 från 96 på 39500 mil?

Vad bör jag köpa för trimdelar för att det ska bli ännu mer effekt?


Obs, det är en bil jag talar om, alltså ingen a-traktor,
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

det lär garanterat hålla för det, ftt eller ltt?
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Jag har en LTT , slö så jag vill få lite fart i den. Skulle vilja få ut mer än de 205 hk, vad mer kan man byta för att öka kraften väsentligt? :) 8)
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

skulle gissa på att du kanske får ut 160 hp av dedär paketet, en ökning med 70 hästar me bara chippning på en gammal 940 låter otroligt.

Nästa steg är ju att fixa en tjöckare packning o ARP bultar, fixa andra kammar, byta turbon till en större, andra spridare, osv osv osv. Finns så mkt o göra.

Du kanske kan ställa upp trycket lite på turbon på nåt sätt, har inte så bra koll på hur du gör de men en kompis med FTT ökade det o han hade en del kusar


Fixa ett annat grenrör ökar med powääärn.
bibapeolola
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

större turbo, nu ic, annan kam och chip så får du lite mer att leka med.

om du vill ha mer kraft för så lite pengar som möjligt så ryck slangen till wastegaten så laddar den fullt hela tiden ;)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

du får nästan speca vad du vill få ut, annars är det svårt att säga vad du ska köpa för något.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Du är en 16åring som inte nöjer dig med 200 häst ens, vafan...
Göögla på "trimma b230fk" eller liknande så får du miljontals resultat.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Nja, jag tänkte mer på om man kunde få ut 20-30 häst mer än dem 205 :)
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Du kan ju börja med att byta wastgaten till en ftt så har du ju iallafall 165hk, storre avgas, insatsfilter, 531 topp, vx3 kam. Finns hur mycket att göra som helst.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Är det bara wastegaten som är skillnaden på ft och lt? :)
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

moppenissen96 skrev:Är det bara wastegaten som är skillnaden på ft och lt? :)
Jepp.
Användarens profilbild
CPICharlie
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 juli 2011, 09:32
Ort: simrishamn

Inlägg av CPICharlie »

Det är tillomed bara fjädern i wg:n som skiljer sig, byt fjädern, ställ laddet, bränsletryck, annan kam, spridare, och ett chip, då har du några pollar iaf :)

Edit: in på volvo och säg att du ska ha en fjäder till wg till en ftt, och wips har du 164 pollar på grundladd.
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Som jag förstår så går det in en slang i wastegaten, kan man bara dra ur den utan att något sprutar ? ;)
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
CPICharlie
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 juli 2011, 09:32
Ort: simrishamn

Inlägg av CPICharlie »

moppenissen96 skrev:Som jag förstår så går det in en slang i wastegaten, kan man bara dra ur den utan att något sprutar ? ;)
ja då laddar turbon fullt, men de lär inte hålla länge.
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Ingen idé att ladda över 1 med org turbo.
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images- ... cation.gif

har för mig att det är nummer 5 på bilden, länge sen man grejade ltt :roll:

och ladda inte mer än 1bar med original stakar men om du byter dom och annan snurrbo kan du få ut runt 400hk innan kolvarna börjar ge upp :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

streamjr skrev:http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images- ... cation.gif

har för mig att det är nummer 5 på bilden, länge sen man grejade ltt :roll:

och ladda inte mer än 1bar med original stakar men om du byter dom och annan snurrbo kan du få ut runt 400hk innan kolvarna börjar ge upp :)
Sluta snacka skit :P, vet många som kör långt över kilot med org stakar...
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

JagHarEnDerbi skrev:
streamjr skrev:http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images- ... cation.gif

har för mig att det är nummer 5 på bilden, länge sen man grejade ltt :roll:

och ladda inte mer än 1bar med original stakar men om du byter dom och annan snurrbo kan du få ut runt 400hk innan kolvarna börjar ge upp :)
Sluta snacka skit :P, vet många som kör långt över kilot med org stakar...
nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Helt Räser
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

AndreWidestedt skrev:
JagHarEnDerbi skrev:
streamjr skrev:http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images- ... cation.gif

har för mig att det är nummer 5 på bilden, länge sen man grejade ltt :roll:

och ladda inte mer än 1bar med original stakar men om du byter dom och annan snurrbo kan du få ut runt 400hk innan kolvarna börjar ge upp :)
Sluta snacka skit :P, vet många som kör långt över kilot med org stakar...
nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

JagHarEnDerbi skrev:
AndreWidestedt skrev:
JagHarEnDerbi skrev: Sluta snacka skit :P, vet många som kör långt över kilot med org stakar...
nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
man BÖR inte ladda mer än 1bar då stakarna BRUKAR ge med sig då.
med att byta turbo menade jag att den och kolvarna är det som inte tål 400hk om man byter dom (+massa annat för att få ut mer effekt såklart) så kan man ha 400hk med andra delar original.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

JagHarEnDerbi skrev:
AndreWidestedt skrev:
JagHarEnDerbi skrev: Sluta snacka skit :P, vet många som kör långt över kilot med org stakar...
nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
Egentligen ska du ju göra så mycket som möjligt utan att byta tyrbon för med en större tyrbo så kommer laddet vid högre varv, är ju goare att åka med ett mer jämt ladd ;) byt spridare, annan bränslepump och bränsletrycksregulator, större intercooler, annan kam (vx3 är doch jävligt överskattad) bygg eget avgassystem inget måste med går ju goare, ställbar wg är inte dumt, dumpventil där har du en setup som ger cirka 220 hk ett chip kan du ju och montera inte för att det hjälper så mycket på en 940 där mycket är mekaniskt :)
Användarens profilbild
Derbi_MackaN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 712
Blev medlem: 20 mars 2011, 14:17
Ort: Älgarås

Inlägg av Derbi_MackaN »

känner en som var uppåt 2bar den bara ladda och ladda vilket resultera ras. så man sak hålla sig till 1 annars byt det mesta.
Bild
PM om ni har frågor om Derbi crew :D
Kommentera så blir allt roligare och update oftare!:)
Projekt Derbi
A-traktorn
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

Derbi_MackaN skrev:känner en som var uppåt 2bar den bara ladda och ladda vilket resultera ras. så man sak hålla sig till 1 annars byt det mesta.
det som rasar vid 1bar är stakarna, byt dom till bättre så kan man ladda en hel del :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

Derbi_MackaN skrev:känner en som var uppåt 2bar den bara ladda och ladda vilket resultera ras. så man sak hålla sig till 1 annars byt det mesta.
Kan ju vara för att han glömde att han hade lossat på wg slangen? Han hade ju över 2bar när den rasa... :/
Användarens profilbild
Derbi_MackaN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 712
Blev medlem: 20 mars 2011, 14:17
Ort: Älgarås

Inlägg av Derbi_MackaN »

riejukillen skrev:
Derbi_MackaN skrev:känner en som var uppåt 2bar den bara ladda och ladda vilket resultera ras. så man sak hålla sig till 1 annars byt det mesta.
Kan ju vara för att han glömde att han hade lossat på wg slangen? Han hade ju över 2bar när den rasa... :/
det vart lite fel när han var ute o körde.. :/
Bild
PM om ni har frågor om Derbi crew :D
Kommentera så blir allt roligare och update oftare!:)
Projekt Derbi
A-traktorn
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Om du nu verkligen behöver så mycket pulver, glöm 90% av det du läst här och gå in på någon sida med mer koll.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Derbi_MackaN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 712
Blev medlem: 20 mars 2011, 14:17
Ort: Älgarås

Inlägg av Derbi_MackaN »

garaget.org ,där har dom koll.
Bild
PM om ni har frågor om Derbi crew :D
Kommentera så blir allt roligare och update oftare!:)
Projekt Derbi
A-traktorn
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

Derbi_MackaN skrev:
riejukillen skrev:
Derbi_MackaN skrev:känner en som var uppåt 2bar den bara ladda och ladda vilket resultera ras. så man sak hålla sig till 1 annars byt det mesta.
Kan ju vara för att han glömde att han hade lossat på wg slangen? Han hade ju över 2bar när den rasa... :/
det vart lite fel när han var ute o körde.. :/
Jo det kan man säga, synd på den motorn...
Ska bli kul att se hur länge min håller sen ;)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Derbi_MackaN skrev:garaget.org ,där har dom koll.
Skulle nästan mer rekommendera någon mer inriktad sida typ sävarturbo eller volvo 7/900 klubben. :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

streamjr skrev:
JagHarEnDerbi skrev:
AndreWidestedt skrev: nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
man BÖR inte ladda mer än 1bar då stakarna BRUKAR ge med sig då.
med att byta turbo menade jag att den och kolvarna är det som inte tål 400hk om man byter dom (+massa annat för att få ut mer effekt såklart) så kan man ha 400hk med andra delar original.
Om man kör ET eller tidig FT ja. FK har grövre stakar och klarar mer ladd utan svikt, så länge det inte knackar givetvis.

Rycka wg-slangen är efterblivet och leder till ras, man får skenladd och knackar sönder motorn.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

k-skåpet skrev:Om du nu verkligen behöver så mycket pulver, glöm 90% av det du läst här och gå in på någon sida med mer koll.
Instämmer till fullo.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

bensinskalle skrev:
streamjr skrev:
JagHarEnDerbi skrev: Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
man BÖR inte ladda mer än 1bar då stakarna BRUKAR ge med sig då.
med att byta turbo menade jag att den och kolvarna är det som inte tål 400hk om man byter dom (+massa annat för att få ut mer effekt såklart) så kan man ha 400hk med andra delar original.
Om man kör ET eller tidig FT ja. FK har grövre stakar och klarar mer ladd utan svikt, så länge det inte knackar givetvis.

Rycka wg-slangen är efterblivet och leder till ras, man får skenladd och knackar sönder motorn.
där se man alltid lär man sig något nytt! :)
men det med slangen till wg har jag aldrig hört något om att det ska vara dåligt (?) en polare körde så ett bra tag med sin 945ltt :P
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Om man nu rycker den där slangen, vad händer då?
Alltså inte att den kommer rasa utan att får man typ högre ladd då?
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

ZX skrev:Om man nu rycker den där slangen, vad händer då?
Alltså inte att den kommer rasa utan att får man typ högre ladd då?
man kopplat bort wastegaten som har som uppgift att reglera hur mycket den ska ladda så då laddar den fullt hela tiden :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Skriv svar