Hej! Jag köpte min Derbi Senda xtreme 06 för ca ett år sedan. Det är inte trimmad men när jag kör t.ex i nedförst backar i 60km/h (top fart) så känner jag hur den bara bromsar in och hackar fram och tillbaka. Tror det är någon strypning som gör detta. Men vet inte vilken. Är det någon som har haft samma problem och hur fixade ni det isåfall? Skulle kunna tänka mig trimma så den går lite fortare. Inte så den går i 110 men runt 70 skulle vara najs!
Vill du att den ska gå 70 så plugga ur röret och dreva upp 1-2 kugg, samt byt upp dig i munstycke i förgasaren (eventuellt ta bort brickan som sitter i den så får du ännu mer vrid)
Eller köp ett trimrör, då lär den gå ca. 80 beroende på vilket rör och du får ha kvar originalröret orört vilket kan vara bra när man ska sälja den
Som jag skrev så är det en 06a. 550:- är lite mycket men det är väll bara att bita i det sura äpplet. Om man köper ett trimrör så behöver man bara byta det då? eller måste max fixa lite annat också? Är helt värdelös när det gäller mopeder så försöker lära mig!
johanlofgren1997 skrev:Som jag skrev så är det en 06a. 550:- är lite mycket men det är väll bara att bita i det sura äpplet. Om man köper ett trimrör så behöver man bara byta det då? eller måste max fixa lite annat också? Är helt värdelös när det gäller mopeder så försöker lära mig!
Det är lättare än på vespa! Det enda du behöver göra i princip är att byta upp dig i munstycke ca. 10 storlekar (tar ca 5 min och är väldigt enkelt). Att köra med originaldrevning GÅR att göra, men att dreva upp den ca. 2-3 kugg fram är rekommenderat för annars kommer den varva utav bara helvete och få dålig toppfart. Även detta är väldigt enkelt, du kommer inte behöva någon guide eller något förutom kanske till att byta munstycke.
Lycka till, finns på pm om du vill något har i princip likadan moped som dig
Tja johan vad händer jao? ditt problem är strypt cdi och därför går stryper den i nedförsbackar där du kommer upp i högre varvtal
"Fuck You I Ride A Derbi"
Tuta skrev:Men lägg av å klaga jävla hobbymoddar
bensinskalle skrev:
Eventuellt säkring som gått. Säkringen sitter på pluskabeln till batteriet. Kan du inte byta den är det läge att gå tillbaka till att spela wow och låta moppen vara ^^
[quote="Awwee"]Tja johan vad händer jao? ditt problem är strypt cdi och därför går stryper den i nedförsbackar där du kommer upp i högre varvtal[/quote]
Tja Awwee! Har förstått att det är min stypta cdi som är problemet. Men om jag byter till en ostrypt så är väll det logiska att den går fortare eller är jag ute och cyklar?
Awwee skrev:Tja johan vad händer jao? ditt problem är strypt cdi och därför går stryper den i nedförsbackar där du kommer upp i högre varvtal
Tja Awwee! Har förstått att det är min stypta cdi som är problemet. Men om jag byter till en ostrypt så är väll det logiska att den går fortare eller är jag ute och cyklar?
Klart den gör Men då borde du sätta på ett trimrör eller dra pluggarna och byta munstycke
johanlofgren1997 skrev:Cool. Men om man inte sätter på trimrör, dra pluggarna eller byter munstycke. Kan det hända någon eller gör man det bara för att den ska gå snabbare?
johanlofgren1997 skrev:Cool. Men om man inte sätter på trimrör, dra pluggarna eller byter munstycke. Kan det hända någon eller gör man det bara för att den ska gå snabbare?
Köper du bara ny CDI så kommer den inte gå mycket fortare på plan mark men nerförs kommer den gå lite fortare. Först och främst dra pluggen/kapa blindtarmen, gå upp 5-10 storlekar i munstycke, dreva upp 1-2 kugg fram. Duger inte den farten så köper du en ny CDI som är ostrypt. Sedan efter 2 månader kommer du tröttna på den farten.. Då kan du köpa trimrör!
//Jag har 7 intressen, sex och musik.
Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder!
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
När du gjort det så får du ställa in förgasaren så den får rätt mängd bensin i förhållande till luft. Då får du byta upp munstycket lite.
Ett effektrör skulle göra mycket större skillnad, så har du pengar till det så är det helt klart värt. Värt att nämna är att det ligger en del värde i ett originalrör.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
johanlofgren1997 skrev:Tack för svaret Dabumtss! Känner mig som en amatör här och det är jag också när det gäller mopeder och liknande!!
Ostrypt CDI kommer inte ge dig mer fart om du inte kör i nerförsbackar, för då kan den varva ut mer.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...