Derbi Senda xtreme 06 hackar i 60km/h

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

johanlofgren1997
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 februari 2013, 18:23

Derbi Senda xtreme 06 hackar i 60km/h

Inlägg av johanlofgren1997 »

Hej! Jag köpte min Derbi Senda xtreme 06 för ca ett år sedan. Det är inte trimmad men när jag kör t.ex i nedförst backar i 60km/h (top fart) så känner jag hur den bara bromsar in och hackar fram och tillbaka. Tror det är någon strypning som gör detta. Men vet inte vilken. Är det någon som har haft samma problem och hur fixade ni det isåfall? Skulle kunna tänka mig trimma så den går lite fortare. Inte så den går i 110 men runt 70 skulle vara najs!

Tacksam för hjälp och svar! :D
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Årsmodell?

Låter solklart som att din cdi är strypt, och du har mest troligt ducatitändning så du ska ha en sånhär: http://twostroke.se/product.asp?product=10497

Vill du att den ska gå 70 så plugga ur röret och dreva upp 1-2 kugg, samt byt upp dig i munstycke i förgasaren (eventuellt ta bort brickan som sitter i den så får du ännu mer vrid)

Eller köp ett trimrör, då lär den gå ca. 80 beroende på vilket rör och du får ha kvar originalröret orört vilket kan vara bra när man ska sälja den
Bild
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

är den helt orginal så e det första steget att ta bort pluggen i röret, svetsa igen blindtarmen och byta munstycke + ostrypt cdi
Senast redigerad av saile96 den 13 februari 2013, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Tror det är CDI strypningen. Annars kan de vara för litet munstycke orginal så byt om. Men är mest troligen en CDI strypning.
Helt Räser
johanlofgren1997
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 februari 2013, 18:23

Inlägg av johanlofgren1997 »

Som jag skrev så är det en 06a. 550:- är lite mycket men det är väll bara att bita i det sura äpplet. Om man köper ett trimrör så behöver man bara byta det då? eller måste max fixa lite annat också? Är helt värdelös när det gäller mopeder så försöker lära mig!
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

johanlofgren1997 skrev:Som jag skrev så är det en 06a. 550:- är lite mycket men det är väll bara att bita i det sura äpplet. Om man köper ett trimrör så behöver man bara byta det då? eller måste max fixa lite annat också? Är helt värdelös när det gäller mopeder så försöker lära mig!
Det är lättare än på vespa! Det enda du behöver göra i princip är att byta upp dig i munstycke ca. 10 storlekar (tar ca 5 min och är väldigt enkelt). Att köra med originaldrevning GÅR att göra, men att dreva upp den ca. 2-3 kugg fram är rekommenderat för annars kommer den varva utav bara helvete och få dålig toppfart. Även detta är väldigt enkelt, du kommer inte behöva någon guide eller något förutom kanske till att byta munstycke.

Lycka till, finns på pm om du vill något har i princip likadan moped som dig :)
Bild
Användarens profilbild
Awwee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 13 juli 2011, 19:09

Inlägg av Awwee »

Tja johan vad händer jao? ditt problem är strypt cdi och därför går stryper den i nedförsbackar där du kommer upp i högre varvtal
"Fuck You I Ride A Derbi"

Tuta skrev:Men lägg av å klaga jävla hobbymoddar
bensinskalle skrev:
Eventuellt säkring som gått. Säkringen sitter på pluskabeln till batteriet. Kan du inte byta den är det läge att gå tillbaka till att spela wow och låta moppen vara ^^
johanlofgren1997
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 februari 2013, 18:23

Inlägg av johanlofgren1997 »

[quote="Awwee"]Tja johan vad händer jao? ditt problem är strypt cdi och därför går stryper den i nedförsbackar där du kommer upp i högre varvtal[/quote]
Tja Awwee! Har förstått att det är min stypta cdi som är problemet. Men om jag byter till en ostrypt så är väll det logiska att den går fortare eller är jag ute och cyklar? :P
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

johanlofgren1997 skrev:
Awwee skrev:Tja johan vad händer jao? ditt problem är strypt cdi och därför går stryper den i nedförsbackar där du kommer upp i högre varvtal
Tja Awwee! Har förstått att det är min stypta cdi som är problemet. Men om jag byter till en ostrypt så är väll det logiska att den går fortare eller är jag ute och cyklar? :P
Klart den gör ;) Men då borde du sätta på ett trimrör eller dra pluggarna ;) och byta munstycke
Live like today was you're last day.
johanlofgren1997
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 februari 2013, 18:23

Inlägg av johanlofgren1997 »

Cool. Men om man inte sätter på trimrör, dra pluggarna eller byter munstycke. Kan det hända någon eller gör man det bara för att den ska gå snabbare?
Användarens profilbild
Dabumtss
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 februari 2013, 15:37
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Dabumtss »

johanlofgren1997 skrev:Cool. Men om man inte sätter på trimrör, dra pluggarna eller byter munstycke. Kan det hända någon eller gör man det bara för att den ska gå snabbare?
Det gör bara att den går snabbare
johanlofgren1997
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 februari 2013, 18:23

Inlägg av johanlofgren1997 »

Tack för svaret Dabumtss! Känner mig som en amatör här och det är jag också när det gäller mopeder och liknande!! :P
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

johanlofgren1997 skrev:Cool. Men om man inte sätter på trimrör, dra pluggarna eller byter munstycke. Kan det hända någon eller gör man det bara för att den ska gå snabbare?
Köper du bara ny CDI så kommer den inte gå mycket fortare på plan mark men nerförs kommer den gå lite fortare. Först och främst dra pluggen/kapa blindtarmen, gå upp 5-10 storlekar i munstycke, dreva upp 1-2 kugg fram. Duger inte den farten så köper du en ny CDI som är ostrypt. Sedan efter 2 månader kommer du tröttna på den farten.. Då kan du köpa trimrör! :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Att sätta på en ostrypt CDI på en original-moppe är bortkastade pengar.

Borra upp pluggen i röret, svetsa igen blindtarmen, eller helt enkelt stryp av hela röret (guide http://www.twostrokerider.se/artiklar/582 )

När du gjort det så får du ställa in förgasaren så den får rätt mängd bensin i förhållande till luft. Då får du byta upp munstycket lite.

Ett effektrör skulle göra mycket större skillnad, så har du pengar till det så är det helt klart värt. Värt att nämna är att det ligger en del värde i ett originalrör.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

johanlofgren1997 skrev:Tack för svaret Dabumtss! Känner mig som en amatör här och det är jag också när det gäller mopeder och liknande!! :P
Ostrypt CDI kommer inte ge dig mer fart om du inte kör i nerförsbackar, för då kan den varva ut mer.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Skriv svar