Yamaha dt 50 backar

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

isakhd
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2013, 11:55

Yamaha dt 50 backar

Inlägg av isakhd »

Tja, jag har tagit bort hela elsystemet på min yamaha dt och gjort ett eget. När jag sedan startade moppen så backade den. Någon som vet varför?
Kan det vara statorn? och isåfall hur ställer man in den så det blir rätt?
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Re: Yamaha dt 50 backar

Inlägg av Slidercalle123 »

isakhd skrev:Tja, jag har tagit bort hela elsystemet på min yamaha dt och gjort ett eget. När jag sedan startade moppen så backade den. Någon som vet varför?
Kan det vara statorn? och isåfall hur ställer man in den så det blir rätt?
Uh, den åkte alltså bakåt?
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

Är det så att startmotorn går åt fel håll och att motorn därför startar åt fel hål? Prova att kick/rullstarta!

Tvåtaktare går ju i teorin att köra åt båda hållen, många motorer även i praktiken :)
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
isakhd
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2013, 11:55

Inlägg av isakhd »

Haha ja moppen går bakåt. Startmotorn ska väl gå motsols när man kickar? Jag har testat att rulla igång moppen, när man rullar den framåt så smäller det lite och det låter som den misständer men när man rullar den bakåt eller kickar startar den. Ska testa att flytta spolarna på stotorn en bit och se vad som händer.
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

isakhd skrev:Haha ja moppen går bakåt. Startmotorn ska väl gå motsols när man kickar? Jag har testat att rulla igång moppen, när man rullar den framåt så smäller det lite och det låter som den misständer men när man rullar den bakåt eller kickar startar den. Ska testa att flytta spolarna på stotorn en bit och se vad som händer.
Startmotorn går väl inte när du kickar?
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
isakhd
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2013, 11:55

Inlägg av isakhd »

Den är från 89 så startmotorn fungerade inte'
skymningsrejser_1337
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 september 2012, 18:13
Ort: Tyresö

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

Jäkla lustigt detta... Har du provat att ställa tändningen? Eller har några drev i lådan hamnat åt fel håll?
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
isakhd
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2013, 11:55

Inlägg av isakhd »

Hur ställer man tändningen? Är det bara vrida på statorn? Och hur tittar man det?
Användarens profilbild
Hampepampe
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 augusti 2013, 20:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Hampepampe »

Du får nog helt enkelt lära dig att köra baklänges
Rieju RRX -06

Yamaha Aerox -01

Honda cr80 ~90
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Hampepampe skrev:Du får nog helt enkelt lära dig att köra baklänges
så? ;)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
eriktheduke
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 augusti 2013, 19:43
Ort: Landvetter

Inlägg av eriktheduke »

Kolla hela tändningen, min gissning är att du satt tändplattan på fel håll. Hände en polare.
isakhd
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2013, 11:55

Inlägg av isakhd »

Kan vara vad som helst i tändningen. Jag drog ut alla kablar och det var sånt himla trassel så kunde inte förstå hur kablarna gick så nu har jag bara kopplat som jag antog att det skulle vara. Men gnistan är fin så det kan väl inte vara det som det är fel på?Ska testa att vända på startplattan och se vad som händer.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Gjort ett eget? Hur menar du då?

Om den går baklängen är tändpunkten fel. Så du måste fått tändplattan eller svänghjulet fel.
isakhd
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2013, 11:55

Inlägg av isakhd »

Satte nya egna kablar från tändplattan upp till cdi boxen osv och tog bort batteriet och alla lampor. Svänghjulet går väl bara sätta på ett sätt? Tror det kan vara tändplattan eller spolen på tändplattan som hamnat fel! Men det kan väl inte va fel på gnistan som gör att den backar?!
eriktheduke
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 augusti 2013, 19:43
Ort: Landvetter

Tändningen

Inlägg av eriktheduke »

Kollat mig lite för, det är som du sa svårt att sätta tändplattan fel. Dåligt förklarat av mej. Såhär är det. Du måste ha en liten förtändning om man kan säga så. Gnistan ska alltså komma innan kolven kommer längst upp. Kommer den när kolven är i toppläge kommer den gå att köra både frammåt och bakåt i praktiken. Men den kommer gå skit
isakhd
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 november 2013, 11:55

Inlägg av isakhd »

Hmm konstigt. Den går asbra både när man backar och på tomgång. Får helt enkelt öppna upp vid topplocket och se så kolven kommer i rätt läge när man kickar. Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

Hampepampe skrev:Du får nog helt enkelt lära dig att köra baklänges
Haha fan vad pimp att kunna köra baklänges :D
Låst