Tjena alle man!
Detta är ännu ett Neos projekt här på TSR, dock ett lite mindre än de flesta andra, menmen projekt som projekt!
Har varit medlem några månader så har kunnat checkat in andras underbara konstverk och sättet att uppnå denna magi när omvandlingen av gamla risiga hojar blir som pang nya.
Det här ett av de första iallafall början till projekt som ja ger mig på o försöker hålla igång så långt skjortan räcker!
Drog ut nu i vinter för o hitta en hoj som man kunde pilla litta på o hitta en mörkblå Neos -02 för en rimlig summa tyckte ja
Så ja drog hem den hela vägen o börja med desamma, o mitt första mål va att skaffa en liten mer skönare stil på det hela så bestämda såklart för att ge mig på amatörlackering med lite sprayburkar o annat gott!
Så yup här kommer försöket till en egen stylad moppe!
MÅL:
- Ha för jävla roligt!
- Få till ett snyggare stuk på hojen!
- Inte hypertrimma då målet mest är styling, men om trim så blir de nån 70 cc o 17.5 förgasare o annat luftfilter.
-Originalröret kommer förmodligen sitta kvar om ja inte kommer över nått billigt
- Lära mig hur hemma lackning funkar.
- Låta andra lära sig av mina misstag så man inte kör fast i samma spår
STYLING:
- Lackera kåpor till mattsvart med metal framkåpa.
- Sätta dit ett skönare styre.
- Fästa panelknapparna i innerkåpan.
- Lacka om fälgarna så de får en svart o fin yta.
- Höja hela skitet med höjningssats o förmodligen ny fjäder där bak.
- Byta blinkers till en glasklar eller röktonad färg.
- Fixa en ny kick.
- Polera variatorkåpan.
- Byta däck.
- Vit däckpenna på fälgkanter.
- Beroende på hur resultatet blir efter ny lack så ska jag kanske/ kanske inte modda framkåpan till en Nerox-kåpa
Ja det är vad ja tänkte börja med sen om de går som planerat får ja se om de blir nått mer
[spoiler]
Hur den såg ut från början
Det var lite halvtradit med neos-dekalerna på framkåpan och liknande dekaler på sidorna så ja dro fram varmpistolen i högsta hugg o drog av skitet o det blev genast en förbättring!
Därefter började strippningen så med lite möda o besvär så taadadada!
En naken liten Neos
Aoh allt för denna gång, kommer fortsätta o lägga upp lite bilder med jämna mellanrum då man är klar me lackeringen men giter inte lägga opp allt samtidit
UPDATE 1:
[spoiler] Tja slipningen av kåporna tog lite tid då vissa ställen va märkta med fin fina repor
Hade tyvärr bara p1200 våtslip hemma så drog ut en slipmaskin o körde med 320 som faktiskt behöll ytan o blev i stort sett jämt överallt!
Drog på två lager primer för o fästa den underbara mattsvarta lacken som stod o vänta i förrådet, dock va primern bara 1-k färg så oroa litta för om reporna skulle synas igenom utan finspackel men NOPE hade lyckats rätt bra me slipningen så de va inga problem!
Litta bilder
Framkåpan som först ska lackas mattsvart sen ett tunnt lager metal
Yup alles för idag
[/spoiler]
UPDATE 2:
[spoiler] Tjo gubbs kåporna var nu hyfsat härdade för att mellanslipas med 1200 våtslip så det gjordes med en gång
Lade först på ett tunnt lager mattsvart så man fick en bra början o lät de därefter stå i i 30 min. Sen gav jag mig på tunt tunt med 1200 pappret igen ( aagghhh de 'r gudomligt fint papper!!) och la därefter på ett tjockare lager färg så en fin yta börja ta plats
Tyckte dock de behövdes ett tredje lager så de small ja på men först litta mellanslip för o behålla den jämna ytan!
Efter 3 timmars härdning kolla ja hur resultatet blev o blev bättre än ja hade trott!
Då fundera ja starkt på o behålla ytan som den var fast den korkade tanken att försöka lägga på ett lager klarlack som man "trodde" kunde behålla den matta ytan kom ivägen
Så pangbom sket ja i o mellanslipa de tredje lagret svart, vilket ja som oerfaren inte trodde behövdes då ja trodde en repig yta skulle lysa genom...
Så ja la på ett lager klarlack, lät det stå 20 min sen ett lager till UTAN att mellanslipa då heller vilket ja misstänker va ett misstag......
Då när man tyckte man hade gjort ett sånt j*vla bra jobb trots ett dammigt garage o snålt med färg så kollar man på resultatet o wattafakka så blev den helt okej ytan till ett svart APELSINSKAL ;/
Ytan va ganska paj över alla kåpor och klarlacken hade reagerat med lacken så lacken hade lösts upp lite här och där så allt såg pretty crap ut...
Jajja pigg som fan en sån här kväll runt halv 1 tiden slipa man ner hela skitet ännu en gång o va tvungen att använda sig av ett grövre sandpapper än va man skulle för o ens få bort den mindre fina klarlacken som hade blitt värsta sega skitet på hojen.
Det resulterade såklart i smårepor i plastaskitet så pigg som man va körde man me 1200 våtslipp ännu en gång fast i 180 km/h för hand så man fick fram en någorlunda yta o lade därefter på 2 lager svart igen, dock lyckades ja inte få fram samma ytan som från början men var helt klart bättre än den inte så lyckade klarlacken
Kåporna har fått sig litta färg!
Sketen mobilkamera men aja får fan duga
[/spoiler]
UPDATE 3:
[spoiler]Tjo sliter som ett djur i verkstan för o få fram ett litet stuk i moppen
Har blivit klar med lackeringen, fått köpt ett nytt styre, dock borde ja köpa andra handtag då ja hitta ett par med vita flames men de passa inte redigt + fågelpinnen på styret ska monters av , mkt snyggare i detta fall!
Fått på mina blinkers! Måste bara lacka lamporna med tran färg så de blir orange-genomskinliga, mycket bra
Frontkåpan är klar! Blev som ja trodde, mörk metalic
Dock så märkte ja att blinkersn inte va rätt kopplade då de lyste åt motsatt håll, inte jätte bra.. så får ner me skitet igen, sätta in nylackerade oranga lampor o koppla om hela skitet som ja misstänker förra ägaren inte hade redit lust för.
Aja projektet går iaf framåt, just nu toppar den 66 km/h med dragen v-ring, o-pluggat rör och 4 g vikter
Inte värsta setupen men alltid bättre än original!!!
Köper som sagt trimkit lite senare om ja finner nåt brao
Lite småbilder av nuläget, som sagt mycket kvar att göras men har iaf kommit en bit
Va bara tvungen o lacka in en gubbe i stänkskärmen!
[/spoiler]
Update 4:
[spoiler]Tja har fått en idee' om att så fort jag får hem en Aerox eller redan klar Nerox kåpa så ska jag lacka om både framkåpan och kåpan som sitter ihop med framkåpan till en signalblå färg! Tror det kommer bli fett mycket snyggare och roligare stukt för den känns just nu lite för mörk
Men jag kommer behålla bakkåperna mattsvarta samt underkåpan om jag inte tar bort den och sätter dit ett styrstöd istället, samt skaffar höjningsats där bak! Dock har jag ju inte funnit nån framkåpa än så PM:a om ni har nån liggandes och drar dam
Tyvärr inga bilder i denna update
[/spoiler]
Tjenare har gått ett tag sen senaste uppdajten
Har blivit klar med neosen och bestämde mig för att varken göra den till nerox eller trimma den mer än vad den gör, då jag har hittat en skrotig cross att lägga pengarna på istället
Här kommer iaf en sista bild från neosen
Svart som natten blev den
UPDATE:
Tjena dratt upp detta projekt igen då ja blivit taggad som fan att göra neosen stuntkön! Dels för att ja ska ha nått o pilla på innan man köper ens första bil och för att skaffa en skön moppe till brorsan som blir 15 om ett o halvt år
Setup just nu:
50 cc (Blir 70 cc nån vecka efter sommarlovet, tänkte MHR replica eller nått, dock behöver man nog byta vev om det inte blir en mild 70 cc)
ZX-rör
Gröna Polini kopplingsfjädrar (6000 varv)
Röd/Orange malossi tryckfjäder (22 % hårdare än original)
Och så kanske en 17.5mm förgasare om några dar!
Moppen är inte körvänlig just nu då jag har felinställd förgasare, ingen ordentlig gasvajer och håller på och spackla ihop Evil Eyes på frontkåpan!
Kommer bild imorgon!
2013-08-14
Tjena!
Har som sagt blitt kåt i Neosen igen så har tatt tummen i röven o börjat fixa upp den rejält, så som ja hade tänkt den skulle bli från början men hade dock inte ekonomin så nu blir syftet att stuntkitta den, ha jävligt kul och kanske till och med lägga upp en video med litta wheelies innan bilkörkortet hinner ikapp! Fan känner sig nästan gammal...
Har som sagt lagt ner pengar på riktigt trim + mer styling och hoppas de blir en jäkla skön mopped med stor kraft i slutändan!
Nogtjatat här kommer bilder från de senaste 2 dagarna!
Fått på de nya styret,redigt härligt fan, + här är en bild på de inmoddade panelknapparna!
Köpte mig även en höjningsats i karbonlack som höjer 4 cm
Började spackla Evil Eysen! Blev dock inte jämn eller den vinkeln ja tänkt mig så kapade direkt efter de stelnat
Här börja en jämn yta träda fram så ja small på lite av Motip's mattsvarta lack!
Efter många timmars spacklande o slipande började en beast träda fram! Dock fick jag inte till en jämn yta men diggar kåpan till 90 % endå! Dessa övriga 10 % kan få mig o slipa ner den igen nån gång i framtiden o göra det ännu bättre! Ni vet.. gör om gör rätt
Testa litta snabbt hur de skulle se ut, detta va innan ja börjat slipa ordentligt så drog bara på ett tunnt lager svart! Blev fan vackert endå
"Ne0z - kåpa"
-----------------
Bestämde mig för de skulle heta "Neoz" då de varken är original-look eller moddad Aerox kåpa i framkåpan!
Så här gjorde jag min om någon undrar:
-Tejpa med så brett tejp som möjligt som man får så lite "tejp-linjer" i spacklet.
- Tejpa ungefärliga vinkeln du hade tänkt, om man får en för grov vinkel är de inga problem då de går och kapa efteråt men bara man inte spacklar en för snäv som man inte blir nöjd över.
- Gör en blandning av finspackel + glasfiberspackel, OBS blanda först runt finspacklet + glasfibret rejält innan ni häller i härdare annars kan allt gå åt he*****.
- Börja smörja på spacklet från baksidan, se till att de kommer in under vecken på framsidan så sitter det tusen gånger bättre!
- Spackla rejält på baksidan med spackel.
- Låt hårda nån timme sen lägg på ett lager rent glasfiber som en förstärkt vägg.
- När baksidan är säkrad så tar man finspackel och jämnar till framsidan, låt härda sen slipa som fan, använd gärna en slipkloss för en så jämn yta som möjligt.
- Efter slipningen så torka av allt slipdamm och smäll på ett så jämnt lager sprutspackel, finspackel på sprayburk, funkar skitbra, tänk bara på att ta flera jämna lager istället för grova o tjocka, kan börja rinna o då blir de ännu fler sliptimmar.
När ytan är klar så lacka om hela kåpan, på med grundfärd/primer sen färgen man tänkt!
VOILA!
O försök o få en jämnare yta än min innan ni börjar lacka!
Vad som återstår att göra:
- Polera upp de rostiga ZX- röret från dens brännskada
- Lacka fläktkåpan till en silver-metallic färg.
- Modda in lampan till Neoz kåpan då fästena nu inte passar.
- Kapa kåpan's "skjutsfötter" och gänga ramen så pegs kan monteras
- Modifiera in nån figur i kåpan och placera vitt stylingsnät innanför.
- Fylla i bokstäver /siffror på däcken med vit däckpenna
- Svetsa till en 12:a
- Sticktrimma den litta (Stage6-märken)
- Fästa choken på ett bättre sätt
- Lacka fälgarna svarta!
- På med durkplåt vid fötterna ( Beställt)
- Montera 17.5mm Dellorto förgasare ( Beställt)
- Montera öppet filter.
Jaop allt jag kan komma på nu, om ni har några tankar / ideér så bara säg till
O tänk på, spackla/slipa/lacka i ventilerat område annars blir man lika efterbliven som jag!
2013-09-08 UPDATE 6
Tjo stod inte ut med en ojämn yta på framkåpan så slipa ner o gjorde om hela skitet, blev dock asfint denna gången!
Sen blev det en vit blank färg istället för svart! har dratt på en del stickers och borrat in pegs i ramen samt satt på en polini sport 70cc!!
Nu väntar jag bara på den nya kopplingen (Malossi Fly) och om en polare vill hjälpa mig med att svetsa 12:a!
Även fått på kolfibervinyl på gafflarna,blev redit porr!
Sen blirre nog en stunt vid innan vintern kommer!
Fler bilder kommer i veckan!
2013-09-11
Gamla kopplingen
Sitter på just nu
10-10-2013
Beställningen som ska hämtas imorgon:
Athena vev
SKF lager
Malossi V12 membran
Membranspacer
Röda malossi kopplingsfjädrar
Bromsbackar
Och lite annat smått o gott, bla gaffelpackningar åt mitt crossprojekt!
I dagsläget
Håller på o lacka framfälg!
Tänkte köra runt såhär iklädd i en monsterdräkt lagom till hallowheen o skrämma skiten ur snorungar... boo boo madderfakkers!!
[/spoiler]
Tja gubbs har under den senaste veckan lagt tid åt min kära neos
Längesen det vart fart på denna makkapär men nu jävlar går den som aldrig förr!
Things dat have hänt:
Vevbyte- Athena vev
Nytt nållager till det
Bytat kullager, packboxar
Monterat av oljepumpen, drevet så veven rör sig mer fritt
Sen har jag unnat mig tiden åt att rasa polini cylindern påväg hem från skolan, där rök dom sommarjobbpengarna
Den tvärdog rakt av på vägen, kolla så den fick bensin yep, komp hade den någorlunda men de gnissla från cylindern/veven
Som tur var körde jag med två polare, varav en har en finfin duett med gott lastutrymme så vi small upp den där bak så körde vi specialeskort hem
Packboxarna var hela på bägge sidor så där var inte felet, gnista hade den men i och med att den tvärddog och det small till lite i maxhastighet så slet vi av cylindern och bemöttas av denna hemska syn
Den cylindern kan bara hälsa hem för den är så råskuren den kan bli
Det som hade gått snett var att ett kolvclips vart kasst/ felmonterat så det åkte ut i loppet, small in sig i kolven och nita toppen :/
Polarn hjälpte o få av hela skitet och det satt som sten, därav varför vi trodde det fortfarande var komp i skitet
Han hade ett komplett 70 cc cylinderkit liggandes hemma som inte ens har ett märke/ modell så den blev portad och påtjoffad sen var det bara ut o köra igen
Tackar Hugge66 som fan här på forumet för hjälp,material och plats att mekka på ! Hade gått åt pipsvängen om de inte var för han <3
Här är lite bilder på innan cylindern skar och blocket vart strippat och klar för montering.
Här låg lilla motorn o mös
Redo för montering
I med nya lager
Ihopa tryckt
Tätning av mjölkpaket och alu bricka där oljedrevet ska sitta
Två timmar senare vart blocket ihopa och bakfälggen,fläkten nylackad o det fräscha biltema p12 däcket går fan inte o klaga på..
Testa krama på lillebrorsans kommande nerox kåpa, funderar hårt på o smälla på en ja med
O så byggde vi en finfin tolva
Det vart allt för ikväll gubbs! Gasa tills vajrana ryker o ha de gött för nu är de vååååår <3