Keeway F-act 50 project

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Softar
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 juni 2008, 16:37
Ort: Gävle
Kontakt:

Keeway F-act 50 project

Inlägg av Softar »

Introduktion

Är ny på forumet, men tänkte lägga upp mitt projekt här så att ni kan följa det och även kommentera och ge förslag på det.

Jag är 20år och bor i Gävle, jag har alltid gillat att åka på saker på 2 hjul.
Har kört cross och moped sedan jag va 11år.
Har skruvat med motorer sedan snart 1år tillbaka.

Jag fastnade för mopeder pågrund av att det va enormt roligt att skruva med dom.

Vad vill jag få ut av detta projekt?
Jo, jag vill få en moped som går enormt bra i Sport klassen.
Jag vill även få till den snyggaste Keewayen som någonsin har rullat på våra gator.

Nog om mig nu, här kommer lite information osv.


Setupen/moddning:
(Denna ändras så fort jag har gjort något nytt med motorn.)

Vevparti: Orginal
Pinbultslager: Orginal
Ramlager: Orginal
Packboxar: Orginal
Cylinder: Polini 70CC Sport
Avgassystem: Stage6 Pro Replica
Förgasare: Dellorto 19mm Black Sport Edition
Nålläge: I mitten (Inte riktigt inställd ännu.)
Munstycke: 102
Membran/reedventil: Stage6 VForce3
Insugsgummi: Stage6 med intag för vakum och boostbuttle
Boostbuttle: Stage6
Variator: Malossi Multi
Variator Fläkt: Orginal
Variatorvikter: 7G
Rem: Stage6 Pro
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Kopplingsklocka: Stage6 Wingcoler.
Kopplingsfjädrar: Kommer inom kort.
Tryckfjäder: Orginal
Bakrerem skiva: Orginal
Primärdrev: Orginal
Sekundärdrev: Orginal

Blinkersrelä: Blinkersrelä STR8 mekaniskt
Chock: Har satt dit en manuellchock. (Stage6 knapp.)
Fläktkåpa: Har satt dit en "skop" kåpa som fångar upp luften bättre.
Kylningsfläkt: Har bytt den till en större som kyler ner cyllan bättre.

Topp fart: Ej riktigt uppmät ännu.
Max Varv: ca 9.000
Axx: Kommer inom kort.
Styrka: Kommer inom kort.



Ska köpa till motorn:

Doppler S3R avgassystem.
Förgasare Dellorto 21mm Black Edition
Metrakit Pro-race 12mm.
SKF C3 ramlager.
Malossi Nållager.
Doppler Remskiva S3R 107 mm.
Primärdrev Stage6.
Sekundärdrev Stage6.
Torque Control Malossi.


Köpa till chassi / Göra på chassit:

Bromsok Stage6 R/T Fram, Stålgrå

Byta däckgummi till Däck Continental Twist
Modda dit en underkåpa.
Byta bakdämpare till Dopplers Gasdämpare.
Färga mopeden till metallic svart och vit.
Färga fälgarna till vita.
Blinkers STR8 Custom (Svarta med klart glas till bakblinkers.)
Blinkers STR8 Fisheye, Klart glas (Fram blinkers.)
Baklyse Koso LED (Tonat)
Backspegel STR8 CNC (Vita)
Dekorationsgaller STR8 (Vit)
Kickstart SSP CNC (Vit)
Gashandtag Stage6 CNC
Bromshandtag SSP CNC (Svart)

_______________________________________________________

Torsdag den 12 Juni

Här kommer det lite bilder, dock inte dom bästa men det kommer komma mer bilder hela tiden, och kommer även föra en dagbok här.


Här nedan kan ni se en bild på hur jag satte den manuella chocken:
Bild


Här kan ni se "skop" kåpan som jag moddade dit på fläktkåpan:
Bild


Här kommer en helhetsbild framifrån:
Bild


Så nu får ni nöja er med bilder för idag, det kommer mer innom kort.
Senast redigerad av Softar den 12 juni 2008, 17:22, redigerad totalt 9 gång.
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 27 november 2007, 18:59
Ort: Götet

Inlägg av Senda »

Kommer säkert att bli jättebra, men vill se bilder! :D

Först!
Senast redigerad av Senda den 12 juni 2008, 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
Softar
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 juni 2008, 16:37
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Softar »

Senda skrev:Kommer säkert att bli jättebra, men vill se bilder! :D
Håller på att uppdaterar inlägget hela tiden nu, hittade inte förhandsgranskningsknappen.

Men inlägget är snart klart.
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 27 november 2007, 18:59
Ort: Götet

Inlägg av Senda »

Softar skrev:
Senda skrev:Kommer säkert att bli jättebra, men vill se bilder! :D
Håller på att uppdaterar inlägget hela tiden nu, hittade inte förhandsgranskningsknappen.

Men inlägget är snart klart.
Så bra :D
Softar
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 juni 2008, 16:37
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Softar »

Senda skrev:
Softar skrev:
Senda skrev:Kommer säkert att bli jättebra, men vill se bilder! :D
Håller på att uppdaterar inlägget hela tiden nu, hittade inte förhandsgranskningsknappen.

Men inlägget är snart klart.
Så bra :D
Så nu finns det bilder.
legofreak
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 februari 2008, 21:22
Ort: Mölndal

Inlägg av legofreak »

hej, har föregångaren focus, i princip samma som f-act forutom färg och avgassystem.

jag har problem med att få upp kopplingen och undrar om du fått upp den eller om du bara har köpt en ny?
har din en varvspärr? om den har det hur fick du bort den, är nämligen så
att jag har problem med att min hackar på högre varv pga den begränsningen
Softar
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 juni 2008, 16:37
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Softar »

legofreak skrev:hej, har föregångaren focus, i princip samma som f-act forutom färg och avgassystem.

jag har problem med att få upp kopplingen och undrar om du fått upp den eller om du bara har köpt en ny?
har din en varvspärr? om den har det hur fick du bort den, är nämligen så
att jag har problem med att min hackar på högre varv pga den begränsningen
Dom strypningar som jag har hittat på min va följande:
Variatorring.
En juten variatorring på orginal variatorn.
Avgassystemet.
Dom hade gjort gaswiren för slapp.
För litet munstycke i förgasaren.
För tunga vikter i variatorn.

Nej, det sitter ingen varvspärr i dom.
Det låter som att du har för litet munstycke som att den hackar.

Jag tog en skifnyckel och drog av muttern som sitter för kopplingen.
Jag spärrade kopplingen med en oljefilteravdragare.

Edit:
Om det är första gången som du ska skruva upp kopplingen så kommer den sitta som ett bärg då dom har skruvat fast den med muttermaskin.

Så första gången drog jag av den med muttermaskin.
Sedan skruvade jag åt den med handkraft igen.
legofreak
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 februari 2008, 21:22
Ort: Mölndal

Inlägg av legofreak »

Softar skrev:
legofreak skrev:hej, har föregångaren focus, i princip samma som f-act forutom färg och avgassystem.

jag har problem med att få upp kopplingen och undrar om du fått upp den eller om du bara har köpt en ny?
har din en varvspärr? om den har det hur fick du bort den, är nämligen så
att jag har problem med att min hackar på högre varv pga den begränsningen
Dom strypningar som jag har hittat på min va följande:
Variatorring.
En juten variatorring på orginal variatorn.
Avgassystemet.
Dom hade gjort gaswiren för slapp.
För litet munstycke i förgasaren.
För tunga vikter i variatorn.

Nej, det sitter ingen varvspärr i dom.
Det låter som att du har för litet munstycke som att den hackar.

Jag tog en skifnyckel och drog av muttern som sitter för kopplingen.
Jag spärrade kopplingen med en oljefilteravdragare.

Edit:
Om det är första gången som du ska skruva upp kopplingen så kommer den sitta som ett bärg då dom har skruvat fast den med muttermaskin.

Så första gången drog jag av den med muttermaskin.
Sedan skruvade jag åt den med handkraft igen.
ok, ingen varspärr alltså, men tror inte att den hackade pga för litet munstycke när jag hade org röret för när man kom till exakt 57kmh så började den hacka upp man kände att den hade mer att ge men inte kunde.

just nu har jag ett zx, urpluggad luftburk, ingen v-ring och 4grams vikter.
vilket är för lätta men eftersom jag inte fått upp kopplingen så går den bäst med dem,

exakt hur ser strypningen på variatorn ut? menar du den där lilla utstickande ringen på den? måste man köpa en helt ny variator för att bli av med den eller kan man slipa ned den?
Softar
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 juni 2008, 16:37
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Softar »

legofreak skrev:
Softar skrev:
legofreak skrev:hej, har föregångaren focus, i princip samma som f-act forutom färg och avgassystem.

jag har problem med att få upp kopplingen och undrar om du fått upp den eller om du bara har köpt en ny?
har din en varvspärr? om den har det hur fick du bort den, är nämligen så
att jag har problem med att min hackar på högre varv pga den begränsningen
Dom strypningar som jag har hittat på min va följande:
Variatorring.
En juten variatorring på orginal variatorn.
Avgassystemet.
Dom hade gjort gaswiren för slapp.
För litet munstycke i förgasaren.
För tunga vikter i variatorn.

Nej, det sitter ingen varvspärr i dom.
Det låter som att du har för litet munstycke som att den hackar.

Jag tog en skifnyckel och drog av muttern som sitter för kopplingen.
Jag spärrade kopplingen med en oljefilteravdragare.

Edit:
Om det är första gången som du ska skruva upp kopplingen så kommer den sitta som ett bärg då dom har skruvat fast den med muttermaskin.

Så första gången drog jag av den med muttermaskin.
Sedan skruvade jag åt den med handkraft igen.
ok, ingen varspärr alltså, men tror inte att den hackade pga för litet munstycke när jag hade org röret för när man kom till exakt 57kmh så började den hacka upp man kände att den hade mer att ge men inte kunde.

just nu har jag ett zx, urpluggad luftburk, ingen v-ring och 4grams vikter.
vilket är för lätta men eftersom jag inte fått upp kopplingen så går den bäst med dem,

exakt hur ser strypningen på variatorn ut? menar du den där lilla utstickande ringen på den? måste man köpa en helt ny variator för att bli av med den eller kan man slipa ned den?
Exakt den där lilla som sticker ut, kan vara den som hackar för dig också.
Japp, du lär köpa en ny variator, tänk på att köpa malossi multi som passar till 16mm variator axel.

Här har du en:
http://www.mohlins.se/2006/visa_art.asp ... 65&m=1&h=2

Skit i att sätta i tryckfjädern då orginal duger bra.
Det är 16x13 i storlek på vikterna till den där variatorn.
Jag har 7g vikter i nu och det fungerar kanon


Just ja, skorstenen på luftburken är en strypning också.

När du har tagit bort alla strypningar se till att den inte går för torrt.
Jag hade 100 munstycke med orginal förgasaren har jag för mig.


Edit:
Tro mig du har för litet munstycke om du kör på orginal.
Gå upp till iaf 80 och kolla på stiftet, det ska se lite mörkbrunt ut då vet du att du har lite marginal att röra dig på.

Jag skulle ha börjat på 100 och vandrat neråt om jag var du i munstycken.

Gasa på fullt i ca 500meter sedan stänger du av teningen och kollar på stifftet vilken färg det har.
Senast redigerad av Softar den 12 juni 2008, 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
legofreak
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 februari 2008, 21:22
Ort: Mölndal

Inlägg av legofreak »

ok tack, för torrt tror jag inte att den går. stiftet är svart med storlek 78 så ska borra ett hål i luftburken å se om det blir bättre.

men skulle jag inte kunna köpa tex
[/url]http://startuning.se/?pages=product&id=4413[url] eftersom den är 100 kr billigare och har det lite snålt just nu?[/url]
Softar
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 juni 2008, 16:37
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Softar »

legofreak skrev:ok tack, för torrt tror jag inte att den går. stiftet är svart med storlek 78 så ska borra ett hål i luftburken å se om det blir bättre.

men skulle jag inte kunna köpa tex
[/url]http://startuning.se/?pages=product&id=4413[url] eftersom den är 100 kr billigare och har det lite snålt just nu?[/url]
Nope, då den bara passar på 13mm axel och du har 16mm axel.

Denna är den billigaste på startuning jag kan hitta åt dig:
http://startuning.se/?pages=product&id=4217
legofreak
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 februari 2008, 21:22
Ort: Mölndal

Inlägg av legofreak »

Softar skrev:
legofreak skrev:ok tack, för torrt tror jag inte att den går. stiftet är svart med storlek 78 så ska borra ett hål i luftburken å se om det blir bättre.

men skulle jag inte kunna köpa tex
[/url]http://startuning.se/?pages=product&id=4413[url] eftersom den är 100 kr billigare och har det lite snålt just nu?[/url]
Nope, då den bara passar på 13mm axel och du har 16mm axel.

Denna är den billigaste på startuning jag kan hitta åt dig:
http://startuning.se/?pages=product&id=4217
ok, får väl se när det blir en beställning och om jag får upp kopplingen imorgon, det skulle väl fungera att sätta fast kopplingen i ett skruvstäd med filtar runt å klämma åt?

edit

kan man inte slipa ner den där ringen med typ sandpapper? eller kan det bli obalanserat då?
Softar
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 juni 2008, 16:37
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Softar »

legofreak skrev:
Softar skrev:
legofreak skrev:ok tack, för torrt tror jag inte att den går. stiftet är svart med storlek 78 så ska borra ett hål i luftburken å se om det blir bättre.

men skulle jag inte kunna köpa tex
[/url]http://startuning.se/?pages=product&id=4413[url] eftersom den är 100 kr billigare och har det lite snålt just nu?[/url]
Nope, då den bara passar på 13mm axel och du har 16mm axel.

Denna är den billigaste på startuning jag kan hitta åt dig:
http://startuning.se/?pages=product&id=4217
ok, får väl se när det blir en beställning och om jag får upp kopplingen imorgon, det skulle väl fungera att sätta fast kopplingen i ett skruvstäd med filtar runt å klämma åt?

edit

kan man inte slipa ner den där ringen med typ sandpapper? eller kan det bli obalanserat då?
Jo så kan du nog göra, dvs sätta fast kopplingen i ett skruvstäd, men ta det enormt försiktigt då du kan skada den om du trycker fast den för hårt.
Lägg typ trä eller något mellan kopplingen och skruvstädet så du inte kan skada kopplingen.
Är det fjädrarna du vill få lös eller är det muttern?

Om det är muttern ta det försiktigt så du itne skjuter ut tryckfjädern på näsan.

Nej, du kan inte slipa ner den för då blir det obalans.
legofreak
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 februari 2008, 21:22
Ort: Mölndal

Inlägg av legofreak »

Softar skrev:
legofreak skrev:
Softar skrev: Nope, då den bara passar på 13mm axel och du har 16mm axel.

Denna är den billigaste på startuning jag kan hitta åt dig:
http://startuning.se/?pages=product&id=4217
ok, får väl se när det blir en beställning och om jag får upp kopplingen imorgon, det skulle väl fungera att sätta fast kopplingen i ett skruvstäd med filtar runt å klämma åt?

edit

kan man inte slipa ner den där ringen med typ sandpapper? eller kan det bli obalanserat då?
Jo så kan du nog göra, dvs sätta fast kopplingen i ett skruvstäd, men ta det enormt försiktigt då du kan skada den om du trycker fast den för hårt.
Lägg typ trä eller något mellan kopplingen och skruvstädet så du inte kan skada kopplingen.
Är det fjädrarna du vill få lös eller är det muttern?

Om det är muttern ta det försiktigt så du itne skjuter ut tryckfjädern på näsan.

Nej, du kan inte slipa ner den för då blir det obalans.
jag ska byta fjädrar, då måste väl man få av muttern?
Softar
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 juni 2008, 16:37
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Softar »

legofreak skrev:
Softar skrev:
legofreak skrev: ok, får väl se när det blir en beställning och om jag får upp kopplingen imorgon, det skulle väl fungera att sätta fast kopplingen i ett skruvstäd med filtar runt å klämma åt?

edit

kan man inte slipa ner den där ringen med typ sandpapper? eller kan det bli obalanserat då?
Jo så kan du nog göra, dvs sätta fast kopplingen i ett skruvstäd, men ta det enormt försiktigt då du kan skada den om du trycker fast den för hårt.
Lägg typ trä eller något mellan kopplingen och skruvstädet så du inte kan skada kopplingen.
Är det fjädrarna du vill få lös eller är det muttern?

Om det är muttern ta det försiktigt så du itne skjuter ut tryckfjädern på näsan.

Nej, du kan inte slipa ner den för då blir det obalans.
jag ska byta fjädrar, då måste väl man få av muttern?
Japp det måste man.
urbann
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 5 mars 2008, 16:31
Ort: Åland;)

Inlägg av urbann »

fint och unikt projekt:)
Skriv svar