Rengöra förgasare och tank på 60-talsmoped

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

wahl
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 december 2012, 09:25

Rengöra förgasare och tank på 60-talsmoped

Inlägg av wahl »

Tjenna!

Har inte skruvat moped på 5 år sen jag renoverade denna moped. Mopeden är en Monark Stockholmare ifrån ~67. Har inte skruvat eller kört den sen 2005. Tänkte kolla hur viktigt det är att använda bensin när man rengör förgasaren, hade knappt en liter ute i garaget...

Sen en till fråga, visst är det 95-oktanig bensin som ska användas. Blandat med 2 % olja?

Wish me luck! // Wahl
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Använd bensin eller diesel (helst bensin) när du rengör förgasaren. Och angående oljeblanding så är stämmer 2% bra för en tvåtakts motor, om du ska trimma bör du gå upp till 3% (inte nödvändigt).
Helt Räser
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Brukar inte behöva mycket mer än manuellt arbete och lite renblåsning när jag rengör förgasare, men visst kan det underlätta om man kan skölja av grejer i bensin.

Det skadar inte att hälla i en skvätt bensin i tanken och skaka runt. Finns det gott om rost kan man börja med att ha i en näve muttrar/skruvar/småsten och skaka runt ordentligt, det river loss åtminstone den lösaste delen av rosten (som annars lossnar med tiden, åker ner i förgasaren och täpper igen den medan du kör).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
wahl
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 december 2012, 09:25

Inlägg av wahl »

Tack för tipsen. Fick dock inte igång moppen. Ska testa göra rent tanken också och se om det hjälper. Är knappt någon soppa kvar i tanken heller..

Tror ni denna oljan fungerar att blanda soppa med? Enda jag hittade i farsans garage
Bild :roll:
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

wahl skrev:Tack för tipsen. Fick dock inte igång moppen. Ska testa göra rent tanken också och se om det hjälper. Är knappt någon soppa kvar i tanken heller..

Tror ni denna oljan fungerar att blanda soppa med? Enda jag hittade i farsans garage
Bild :roll:
vet faktiskt inte, det ska ju vara vanlig 2t olja igentligen :)
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

wahl skrev:Tack för tipsen. Fick dock inte igång moppen. Ska testa göra rent tanken också och se om det hjälper. Är knappt någon soppa kvar i tanken heller..

Tror ni denna oljan fungerar att blanda soppa med? Enda jag hittade i farsans garage
Bild :roll:
Nej, de där är motorolja, du måste köpa tvåtakts olja!
Helt Räser
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

AndreWidestedt skrev:
wahl skrev:Tack för tipsen. Fick dock inte igång moppen. Ska testa göra rent tanken också och se om det hjälper. Är knappt någon soppa kvar i tanken heller..

Tror ni denna oljan fungerar att blanda soppa med? Enda jag hittade i farsans garage
Bild :roll:
Nej, de där är motorolja, du måste köpa tvåtakts olja!
Funkar visst. Läste du inte Erik_´s kommtentar förra gången du sa att det inte gick?

Kortfattat sa han. Det går, men man bör inte köra med oljan en längre period, då cylinder "KAN" skära.
Skriv svar