Sida 1 av 1

Bästa 90:talare att trimma

Postat: 8 november 2012, 01:13
av MisterDT50R
Tjena! Har planerat att köpa en äldre moppe i sommar att leka med i stugan och en sån man inte bryr sig om typ kör in i en stubbe äh vem bryr sig och som jag ska trimma skiten ur, men då undrar jag vilken är bäst för toppfart och så? Dom jag vet borde gå bäst Är Dt50 och mt5, men det skulle ju vara coolt med en maxi eller jawa :P Så om nån vet på ett ungefär vad man kan få upp dom i av att lägga typ 2-3000 på trim!

Tacksam för svar! :D

Postat: 8 november 2012, 01:14
av siiimooon
Du kan lika bra köpa en drac/Senda, kostar ju inget nu för tiden.

Postat: 8 november 2012, 01:16
av MisterDT50R
Men vill testa nåt gammalt som gör 30-40 orginal, utan alla jobbiga plastkåpor!

Postat: 8 november 2012, 06:53
av Karlsson_98
MT5:an är lite enklare att trimma tror jag :/

Postat: 8 november 2012, 08:08
av MisterDT50R
xDT50Rx skrev:MT5:an är lite enklare att trimma tror jag :/
Ja det tror jag också och den är rätt snygg också :)

Postat: 8 november 2012, 10:57
av peugeotkillen
MisterDT50R skrev:
xDT50Rx skrev:MT5:an är lite enklare att trimma tror jag :/
Ja det tror jag också och den är rätt snygg också :)
puch maxi är sjukt lätta att trimma också :)

Postat: 8 november 2012, 12:02
av MisterDT50R
Och vad kan man få upp den i? :) Den och Piaggio ciao är ju typ tvillingar är dom lika bra?

Postat: 8 november 2012, 12:05
av k-skåpet
Av mina egna erfarenheter får man ut mycket mer effekt ur dt motorerna än mt5, dock får man ofta problem med kopplingen men det kostar typ inget tt laga.

Postat: 8 november 2012, 12:21
av Rexxy
AM6 från Drac -99 eller så. ;)

Postat: 8 november 2012, 12:26
av k-skåpet
Rexxy skrev:AM6 från Drac -99 eller så. ;)
Är ju inte samma känsla som en 4 petad luftkyld gammal dt! ;)

Postat: 8 november 2012, 12:42
av MisterDT50R
Det är just det jag menarju! Vill inte ha nåt över 4 växlar, och tänk vad härligt att slippa all elektronikhelvete som sitter på! Få blanda egen olja, det verkar otroligt!

Postat: 8 november 2012, 13:12
av ts_jonte
rekomenderar suzuki ts sitter jävligt gött,motorerna är skit bra :lol: dra på en 70cc större fögg å 80cc trimrör så går den....

annars är dt bra om du kan få tag i en yz80 koppling å växellåda (ifall du ska trimma hårt)

Postat: 8 november 2012, 13:39
av k-skåpet
ts_jonte skrev:rekomenderar suzuki ts sitter jävligt gött,motorerna är skit bra :lol: dra på en 70cc större fögg å 80cc trimrör så går den....

annars är dt bra om du kan få tag i en yz80 koppling å växellåda (ifall du ska trimma hårt)
Måste bara fråga vad du menar med 80cc trimrör? Ett som är avstämt till en 80cc cylinder eller ett rör som är på 80cc, käns som att ett rör på 80cc är lite väl litet...

Postat: 8 november 2012, 15:54
av rexzo
k-skåpet skrev:
ts_jonte skrev:rekomenderar suzuki ts sitter jävligt gött,motorerna är skit bra :lol: dra på en 70cc större fögg å 80cc trimrör så går den....

annars är dt bra om du kan få tag i en yz80 koppling å växellåda (ifall du ska trimma hårt)
Måste bara fråga vad du menar med 80cc trimrör? Ett som är avstämt till en 80cc cylinder eller ett rör som är på 80cc, käns som att ett rör på 80cc är lite väl litet...
han menar säkert att man ska ta ett crossrör som sitter på en 80 kubikscross?

Postat: 8 november 2012, 15:58
av NOName?
köp en suzuki pv, hållet allt och krånglar sällan. dom är ganska små och finns inga palstkåpor. den står fr sitt namn pv-PansarVagn

Postat: 8 november 2012, 16:00
av HondaPojkeN
Mt5 säger jag bara.. finns hur mycket som hellst till de maskinerna! men om du bara ska köpes timma så spelar det ingen roll då dt,ts,mt går lika bra typ...

Postat: 8 november 2012, 17:06
av chrillez
tror inte du kommer kunna "trimmaskiten" ur den då 3000 räcker inte långt :P

Postat: 8 november 2012, 17:24
av friberg
chrillez skrev:tror inte du kommer kunna "trimmaskiten" ur den då 3000 räcker inte långt :P
jo då det räcker långt o länge :D

Postat: 8 november 2012, 17:51
av YamahaMarcus
Mustang Mamba, med go zündapp motor skit lätt att trimma!

Postat: 8 november 2012, 17:56
av DEA!!
MT5 kanske är lättrimmade, men du kommer inte att få ut någon topphastighet som du kan skryta med..

Maxi är lätttrimmade, men likadant där inga rekordfarter för 2-3 000:-

Jag skulle ha satsat på zündapp KS50!

Postat: 8 november 2012, 18:00
av Karlsson_98
eller så köper du en suzuki k50 ! :D

Postat: 8 november 2012, 18:23
av Macko96
jag har en dt50r-94 till salu! bilder finns i min signatur! :D

Postat: 8 november 2012, 18:32
av Axel
chrillez skrev:tror inte du kommer kunna "trimmaskiten" ur den då 3000 räcker inte långt :P
Då har du inte koll på priserna för delar till mt5 /dt5 ;)

köp en fin 70cylle (eller 65.4cc som de är iaf till mt) sen något av de underliggande trimrören på trimbutiken.se, inte technorace ifall du inte vill svetsa fotbroms
sen har du nog nån hundralapp kvar till munstycken o förgasare eller en dremel ;)

Postat: 8 november 2012, 18:35
av YamahaMarcus
Axel skrev:
chrillez skrev:tror inte du kommer kunna "trimmaskiten" ur den då 3000 räcker inte långt :P
Då har du inte koll på priserna för delar till mt5 /dt5 ;)

köp en fin 70cylle (eller 65.4cc som de är iaf till mt) sen något av de underliggande trimrören på trimbutiken.se, inte technorace ifall du inte vill svetsa fotbroms
sen har du nog nån hundralapp kvar till munstycken o förgasare eller en dremel ;)
Jo de är ju de smartaste!
Trimdelarna till mt5 kostar ju ingenting ;)!

Postat: 8 november 2012, 18:37
av ts_jonte
[quote="k-skåpet"][quote="ts_jonte"]rekomenderar suzuki ts sitter jävligt gött,motorerna är skit bra :lol: dra på en 70cc större fögg å 80cc trimrör så går den....

annars är dt bra om du kan få tag i en yz80 koppling å växellåda (ifall du ska trimma hårt)

[/quote]Måste bara fråga vad du menar med 80cc trimrör? Ett som är avstämt till en 80cc cylinder eller ett rör som är på 80cc, käns som att ett rör på 80cc är lite väl litet...[/quote]

det finns gianelli 2t till 50,70 och 80cc, 80röret lirar bäst på 70cc å 80cc :wink:

Postat: 8 november 2012, 18:39
av G-son
DEA!! skrev:MT5 kanske är lättrimmade, men du kommer inte att få ut någon topphastighet som du kan skryta med..
Nej, att hastighetsmätaren som var graderad till 120 inte räckte till på min MB5 (syskonmodell till MT5) är ju ingen nämnvärd hastighet, det klår ju vilken ostrypt moppe som helst idag... :roll: ...om man ska tro på fuckona som har ostrypta moppar alltså.

På den tiden dom gamla luftkylda mopparna användes till mopperacing på gocartbanor i t.ex. MoRRF-serien var MT5/MB5 kungar. Visst var det med en och annan DT50MX med nerfodrad YZ80-cylinder (för att inte ha över 70cc), FS1 med Zyndappcylinder, Gilera Touring, TS och så vidare, men allt som behövdes för att se vad som var bäst var en titt på resultatlistorna - det började med Honda längst upp, och sedan när man kom längre ner kunde man hitta nått annat...

Nu är det en lite annan situation eftersom du inte verkar ha planer på att trimma så seriöst, bara lite köpetrim. Då kommer du inte få moppen att gå mycket bättre än en modern ostrypt/effektrörsmoppe, men för att leka vid stugan kanske det räcker.
Jag rekommenderar Honda i alla fall, du slipper t.ex. problem med kopplingen som du får på köpet om du köper en Yamaha... 8)

Postat: 8 november 2012, 20:02
av DEA!!
Men 2-3 000:- ger ju hastigheter långt från 120 km/h.

Postat: 8 november 2012, 20:55
av MisterDT50R
Ojojojoj alla säger mycket smart här men troe jag vet vad som gäller nu men det jag menar med trimma skiten kanske inte är det som riktigt är trimma skiten, vill bara ha upp den i typ 70-80 så den går fortare än min vardagliga Dt, och så ska det va en moped och jag ska göra allt själv så det är mycket att få lite kunskaper ocks så man kan hjälpa typ grannens ungar om 30 år :D

Postat: 8 november 2012, 20:59
av G-son
Beror på hur mycket arbete man vill lägga, vilka maskiner man har tillgång till, och hur mycket man kan bygga/bygga om själv. Det absolut viktigaste för att få en tvåtaktare att gå bra är ju avgasröret, kan man bygga avstämt rör själv och köper andra delar begagnat skulle man kunna komma väldigt långt på 3000kr. Visst skulle 120km/h vara att sikta väldigt högt, men man kan utan tvekan överraska en och annan plastmoppe. ;)

Postat: 8 november 2012, 21:25
av tååbe_97
En Suzuki PV såklart! , med rätt trim kan du få upp en sådan i 120 km/h , kan dock börja kännas lite farligt att köra så hårt med en så liten moped! :D

Postat: 8 november 2012, 21:31
av NOName?
tååbe_97 skrev:En Suzuki PV såklart! , med rätt trim kan du få upp en sådan i 120 km/h , kan dock börja kännas lite farligt att köra så hårt med en så liten moped! :D
pv for the win :) men tror dom inte e lagliga i sverige
vet en som hade sitt pv att gå i 120,
men somsagt ganska små, räcker bara med en liten sten på fel ställe så riskerar du svåra skador...

Postat: 8 november 2012, 21:34
av KOLVBulten
tååbe_97 skrev:En Suzuki PV såklart! , med rätt trim kan du få upp en sådan i 120 km/h , kan dock börja kännas lite farligt att köra så hårt med en så liten moped! :D
Fina maskiner de :) billigt trim bara man inte köper malossi XD för då blir det dyrt