Värt att köpa en 01?

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Värt att köpa en 01?

Inlägg av Pulze »

Tjena!
Tänkte höra om ni tycker det är värt att köpa en moppe som är 01? Tänkte att motorn har gått långt osv. Det är en neos om det spelar någon roll. Får med en motor med ny cylinder, kolv och vev på. Moppen och delarna är helt original. Det sitter nudebar och digital mätare på den.
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 7 januari 2012, 16:13

Inlägg av -Filip »

Hur mke ska han ha för den?
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 602
Blev medlem: 10 april 2012, 13:50
Ort: vasa,finland

Inlägg av suzukiwheelier »

har den ny kolv och vev är de inte så farligt att köpa gammalt ;) håller nog ett bra tag till
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

-Filip skrev:Hur mke ska han ha för den?
5000kr. Han säger iallafall att den är ny. Helt splitter kanske den inte är men.
Användarens profilbild
-Filip
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 7 januari 2012, 16:13

Inlägg av -Filip »

Tänkte om den kostar ex 11000 så kanske inte det är värt ;)

Men som suzukiwheeler skrev att den håller nog ett tag till :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

bilder?
Hur långt har den gått?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

DEA!! skrev:bilder?
Hur långt har den gått?
Hur långt visste han inte. http://www.blocket.se/sodermanland/Yama ... ?ca=11&w=2
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Pulze skrev: Hur långt visste han inte. http://www.blocket.se/sodermanland/Yama ... ?ca=11&w=2
Skulle aldrig falla min in att köpa ett fordon där ägaren inte har ett hum överhuvudtaget om vad fordonet har gått.

Diss säger jag.
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

p0d1 skrev:
Pulze skrev: Hur långt visste han inte. http://www.blocket.se/sodermanland/Yama ... ?ca=11&w=2
Skulle aldrig falla min in att köpa ett fordon där ägaren inte har ett hum överhuvudtaget om vad fordonet har gått.

Diss säger jag.
Eller han har inte sagt att han inte visste hur långt den har gått. Han sa att ägaren innan honom var hans kusin som bara körde den fram och tillbaka till skolan. Och när han fick den så hade den inte gått långt, iallafall på mätaren.
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Pulze skrev: Eller han har inte sagt att han inte visste hur långt den har gått. Han sa att ägaren innan honom var hans kusin som bara körde den fram och tillbaka till skolan. Och när han fick den så hade den inte gått långt, iallafall på mätaren.
Tro aldrig på en säljare :roll:
Jag skulle i alla fall inte köpa mopeden, men det är jag det.
Det finns INGET som styrker att hans kusin bara har pendlat med den till skolan då han lika gärna skulle kunnat köra skiten ur den.

Samt hur mycket den har gått kan vara allt ifrån 500 mil till 2000 mil
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

p0d1 skrev:
Pulze skrev: Eller han har inte sagt att han inte visste hur långt den har gått. Han sa att ägaren innan honom var hans kusin som bara körde den fram och tillbaka till skolan. Och när han fick den så hade den inte gått långt, iallafall på mätaren.
Tro aldrig på en säljare :roll:
Jag skulle i alla fall inte köpa mopeden, men det är jag det.
Det finns INGET som styrker att hans kusin bara har pendlat med den till skolan då han lika gärna skulle kunnat köra skiten ur den.

Samt hur mycket den har gått kan vara allt ifrån 500 mil till 2000 mil
Det är sant. Slår nog inte till på den.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

p0d1 skrev:
Pulze skrev: Eller han har inte sagt att han inte visste hur långt den har gått. Han sa att ägaren innan honom var hans kusin som bara körde den fram och tillbaka till skolan. Och när han fick den så hade den inte gått långt, iallafall på mätaren.
Tro aldrig på en säljare :roll:
Jag skulle i alla fall inte köpa mopeden, men det är jag det.
Det finns INGET som styrker att hans kusin bara har pendlat med den till skolan då han lika gärna skulle kunnat köra skiten ur den.

Samt hur mycket den har gått kan vara allt ifrån 500 mil till 2000 mil
Nu blir jag förvirrad först säger du att du aldrig skulle köpa ett fordon där ägarn inte vet hur långt den gått men sen säger du att man aldrig ska lita på säljare? Trots att man säger att den gått 1000mil kan den lika gärna ha gått 10000 mil istället. Gäller både om den här distansmätare eller inte.
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Mattyyy skrev: Nu blir jag förvirrad först säger du att du aldrig skulle köpa ett fordon där ägarn inte vet hur långt den gått men sen säger du att man aldrig ska lita på säljare? Trots att man säger att den gått 1000mil kan den lika gärna ha gått 10000 mil istället. Gäller både om den här distansmätare eller inte.
Vad exakt är det du blir förvirrad av och vill att jag ska förklara för dig?
Att jag anser att man inte ska lita på en försäljare, speciellt om han verkar vara borta och inte ha ett enda hum om hur mycket den har gått förutom att hans kusin 'bara' pendlade med den till skolan?
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Vad spelar det för roll om miltal? jag har själv inte en blekaste om min gått 200m eller 20000 mil.

så länge den startar och går och har varit hyffsat underhållen så är det ju ok.


jag har haft en -99, -01 och en -03. ingen av dom har varit kassa i motorn.

en moped tar inte samma stryk som tex en bil. det som över huvud taget tar stryk är, ramlager, cylinderlopp, kolv och vev.


får du med en motor med ny vev och cylinder så är det värt. resten av moppen går ett bra tag till.




För 5000kr får du ändå ingen 200% servad med allt bokfört, du får en vanlig jävla moppe :)

testkör. går den dåligt eller så så är det okej. skulle den förmodan gått hur jävla långt som helst så kommer troligtvis bara cylindern/kolven gå, och det får du ju med en ny.



KÖP!
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

PK skrev:Vad spelar det för roll om miltal? jag har själv inte en blekaste om min gått 200m eller 20000 mil.

så länge den startar och går och har varit hyffsat underhållen så är det ju ok.


jag har haft en -99, -01 och en -03. ingen av dom har varit kassa i motorn.

en moped tar inte samma stryk som tex en bil. det som över huvud taget tar stryk är, ramlager, cylinderlopp, kolv och vev.


får du med en motor med ny vev och cylinder så är det värt. resten av moppen går ett bra tag till.




För 5000kr får du ändå ingen 200% servad med allt bokfört, du får en vanlig jävla moppe :)

testkör. går den dåligt eller så så är det okej. skulle den förmodan gått hur jävla långt som helst så kommer troligtvis bara cylindern/kolven gå, och det får du ju med en ny.



KÖP!
Båda ni har rätt i det ni säger. Har också tänkt på det att man får med ny cylinder osv.
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Ja hade köpt den direkt om jag var lite scooter kåt ;) o trimmat aset ur den då hahaha...

Men du får ju med ny vev och cylinder och allt så då är det väll inget att oroa sig för? 5000 är det billigaste du hittar en bögpulka för så.. Annars är dom oftast dyrare än crossmoppar om du inte ska ha en boatian eller kymco då...

Ne jag hade köpt den men de e jag ;) 8)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

YamahaMarcus skrev:Ja hade köpt den direkt om jag var lite scooter kåt ;) o trimmat aset ur den då hahaha...

Men du får ju med ny vev och cylinder och allt så då är det väll inget att oroa sig för? 5000 är det billigaste du hittar en bögpulka för så.. Annars är dom oftast dyrare än crossmoppar om du inte ska ha en boatian eller kymco då...

Ne jag hade köpt den men de e jag ;) 8)
Har tänkt börja stunta och vill att den ska hålla ett tag :)
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Jo men de är klart att veven inte lär rasa direkt, asså det kan dröja år men :) Lite onödigt att trimma en sån ny moped såklart men det är ju klart ditt val :)
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

Inlägg av PalzaR »

YamahaMarcus skrev:Jo men de är klart att veven inte lär rasa direkt, asså det kan dröja år men :) Lite onödigt att trimma en sån ny moped såklart men det är ju klart ditt val :)
ny det är en 01 elr har jag fel?
Bild
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Stroxx skrev:
YamahaMarcus skrev:Jo men de är klart att veven inte lär rasa direkt, asså det kan dröja år men :) Lite onödigt att trimma en sån ny moped såklart men det är ju klart ditt val :)
ny det är en 01 elr har jag fel?
Jo men han skrev att han får med ny vev och ny cylinder osv :) må ju vara begagnat men det är väll fungerande antar jag, det ser han ju på delarna när han får det.
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

Inlägg av PalzaR »

YamahaMarcus skrev:
Stroxx skrev:
YamahaMarcus skrev:Jo men de är klart att veven inte lär rasa direkt, asså det kan dröja år men :) Lite onödigt att trimma en sån ny moped såklart men det är ju klart ditt val :)
ny det är en 01 elr har jag fel?
Jo men han skrev att han får med ny vev och ny cylinder osv :) må ju vara begagnat men det är väll fungerande antar jag, det ser han ju på delarna när han får det.
Men du skrev lite onödigt att trimma en sån ny moped vad har den med delarna som följer med trimma en av motorerna och ha det andra org:)
Bild
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

Jag säger som PK... den moppen jag ska sälja är ju från 94 men går skitbra ändå... visst så har jag bytt endel som kolv osv men den går ju bra....

så bara för att den är gammal så betyder det inte att den är dålig ;)

Men å andra sidan så håller jag med p0d1 lite med att man ska inte köpa om ägarn inte kan ens ge fakta om moppen
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

Macko96 skrev:Jag säger som PK... den moppen jag ska sälja är ju från 94 men går skitbra ändå... visst så har jag bytt endel som kolv osv men den går ju bra....

så bara för att den är gammal så betyder det inte att den är dålig ;)

Men å andra sidan så håller jag med p0d1 lite med att man ska inte köpa om ägarn inte kan ens ge fakta om moppen
Hur mycket tror du man skulle få för den om typ 2år? Alltså neosen. Den kommer vara mer stylad då! Om jag köper den kommer det garanterat ett projekt! :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

För mig spelar varken ålder eller skick någon roll, hur långt den gått o.s.v. Den behöver inte ens starta

Jag fixar ändå det som behövs. :roll:

Har man skruvat med 70tals moppar som gått XXXXXX mil, så slutar man vara kräsen.
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

Rexxy skrev:För mig spelar varken ålder eller skick någon roll, hur långt den gått o.s.v. Den behöver inte ens starta

Jag fixar ändå det som behövs. :roll:

Har man skruvat med 70tals moppar som gått XXXXXX mil, så slutar man vara kräsen.
Haha det är faktiskt sant, men inte så kul att den rasar precis när man fått den. Men får ju med ny vev osv behöver kanske inte oroa mig för åldern. Vill dock få lite för den när man vill bli av med den. Vad tror ni behövs fö att dra upp den på bakan? Tänkt att dra vring sen typ gula fjädrar och hårdare tryckfjäder. Är ganska kort och väger 60kg
PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

Inlägg av PalzaR »

Hade jag varit du så hade jag inte tvekat en sekund köööp ! Dra pluggen ringen och köp koppling
Bild
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

Stroxx skrev:Hade jag varit du så hade jag inte tvekat en sekund köööp ! Dra pluggen ringen och köp koppling
Ska nog åka och kolla på den!:)
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Stroxx skrev:
YamahaMarcus skrev:
Stroxx skrev: ny det är en 01 elr har jag fel?
Jo men han skrev att han får med ny vev och ny cylinder osv :) må ju vara begagnat men det är väll fungerande antar jag, det ser han ju på delarna när han får det.
Men du skrev lite onödigt att trimma en sån ny moped vad har den med delarna som följer med trimma en av motorerna och ha det andra org:)
Oj helevete råkade blanda ihop tråden med en annan som handlade om en Derbi 2011, mitt fel förlåt.
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

Inlägg av PalzaR »

YamahaMarcus skrev:
Stroxx skrev:
YamahaMarcus skrev: Jo men han skrev att han får med ny vev och ny cylinder osv :) må ju vara begagnat men det är väll fungerande antar jag, det ser han ju på delarna när han får det.
Men du skrev lite onödigt att trimma en sån ny moped vad har den med delarna som följer med trimma en av motorerna och ha det andra org:)
Oj helevete råkade blanda ihop tråden med en annan som handlade om en Derbi 2011, mitt fel förlåt.
jag började undra om det stod värt att köpa en 10
Bild
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

Stroxx skrev:
YamahaMarcus skrev:
Stroxx skrev: Men du skrev lite onödigt att trimma en sån ny moped vad har den med delarna som följer med trimma en av motorerna och ha det andra org:)
Oj helevete råkade blanda ihop tråden med en annan som handlade om en Derbi 2011, mitt fel förlåt.
jag började undra om det stod värt att köpa en 10
Haha :D vad ska man kolla efter när man är där? Typ så den inte är varm innan han startar den.
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Kolla runt vid motorn och inspektera så allt ser bra ut.. Prova både gärna elstart och kick och kolla kompression.
Kolla så alla lampor/blinkers och sånt fungerar.

För varje grej som inte fungerar kan du pruta, själv fick jag ned min Rieju när jag köpte den från 11 000 till 6500.
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Åk och kolla.
Finns inte jättemycket att kolla på plats, kolla så den ser ok ut i skick, kolla däckmönster osv (dåliga däck=prut-chans?)
Kolla så den låter bra i motorn, så alla lampor funkar osv.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

CaToXXo skrev:Åk och kolla.
Finns inte jättemycket att kolla på plats, kolla så den ser ok ut i skick, kolla däckmönster osv (dåliga däck=prut-chans?)
Kolla så den låter bra i motorn, så alla lampor funkar osv.
Okej, så typ att bromsar inte hackar när man bromsar osv. Basic saker mest då eller?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Pulze skrev:
CaToXXo skrev:Åk och kolla.
Finns inte jättemycket att kolla på plats, kolla så den ser ok ut i skick, kolla däckmönster osv (dåliga däck=prut-chans?)
Kolla så den låter bra i motorn, så alla lampor funkar osv.
Okej, så typ att bromsar inte hackar när man bromsar osv. Basic saker mest då eller?
Japp, precis
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

Inlägg av PalzaR »

Kör länge med den så du ser att den inte blir varm ta med en laser temp och kolla det :)
Bild
Skriv svar