Guide: Byte cylinder 4-takt (Baotian KYMCO mfl)

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: Byte cylinder 4-takt (Baotian KYMCO mfl)

Inlägg av HasSse666 »

Byte av cylinder på 4-takt är inte svårt!
Denna guide är tänkt att kunna användas som hjälp vid byte av cylinder på 4-takts mopeder.
I detta fall en TWS Preo -05 med motor BT49QT-10
Guiden är ganska detaljerad för att även nybörjare skall kunna följa den.

Bild

Bild

Länk: Twostroke.se

Bild
Verktyg som behövs
  1. Bladmått 0.1mm
  2. Ringnycklar strl 8-13 mm
  3. Spärrskaft med 15 mm hylsa alternativt hylsnyckel
  4. Hylsnycklar strl 7-13
  5. Stjärnmejsel
  6. Plattång
  7. Tändstiftshylsa
Bild
Då sätter vi igång!
  • Starta med att demontera kåporna på din moped så att du kommer åt motorn.
    Rengör mopeden så att inte smuts kommer in i motor vid arbetet.
    OBS!
    Demontera batteriet så att du inte får en gnista som kan antända bensinen!
    Tänk alltid på säkerheten först och främst.
Bild
Bild 1 - Demontera fläktkåpan

Bild
Bild 2 – Demontera förgasare från cylinder
Tips - Ta gärna bort bensinslangen och töm förgasaren så slipper du bensin som annars kan rinna ut vid arbetet.

Bild
Bild 3 – Demontera plast runt motorn
Tips - Lägg gärna delarna du demonterar på ett bord i den ordning du plockar bort dem.

Bild
Bild 4 - Demontera ventil kåpan

Bild
Bild 5 - Demontera kamöverfallet
OBS!
Dessa fyra muttrar kan sitta fast ganska hårt använd 10 mm hylsnyckel och milt våld.

Notera att överfallen är märkt med E och X på nedre sidan.

Bild
Bild 6 – Så här ser det ut efter demontering
OBS!
De två styrningarna (hylsorna) som sitter på övre högra pinnbulten samt nedre vänstra ta tillvara på dessa!!


Bild
Bild 7 - Demontera kedjesträckaren

Bild
Bild 8 - Demontera kamkedjan från kamaxeln.

Bild
Bild 9 - Demontera kamaxeln

Bild
Bild 10 – Efter demontering

Bild
Bild 11 - Demontera ventilkåpans tätning

Bild
Bild 12 – Demontera tändstiftet

Bild
Bild 13 - Demontera avgasröret från cylindern

Bild
Bild 14 – Lossa ljuddämparen bak

Bild
Bild 15 - Demontera toppen.
Oops! Nu fick jag problem toppen tar emot ramen och går inte att dra ut!
På vissa mopeder går den att dra rakt ut men i detta fall måste jag demontera svingen INTE svårt men förargligt.

Bild
Bild 16 – Demontera svingen
Tips
Palla upp framdelen av mopeden så att den inte rasar i golvet när du drar ut bulten!
Dra sedan bakänden av mopeden bakåt för att skapa utrymme att få loss toppen.


Bild
Bild 17 - Demontera topplocket
OBS!
Det finns två hylsor till placerade som styrningar på pinnbultarna under toppen se till att de inte faller bort.


Bild
Bild 18 - Här demonterar jag hylsorna/styrningarna jag varnade för att de kunde falla loss vid föregående moment.

Bild
Bild 19 - Demontera tätning

Bild
Bild 20 – Demontera kedjestyrning
Lossa den undre och låt den övre sitta kvar.

Bild
Bild 21 - Demontera cylinder

Bild
Bild 22 - Demontera ETT knaster (den lilla fjädern i kolven)
OBS!
Gör inte som jag täta motorn med en trasa så knastret INTE ramlar ned i motorn.
Nu gjorde det inte det men jag var lite trött så här kunde olyckan varit framme…puh


Bild
Bild 23 – Dra ut kolv bulten från kolven.

Bild
Bild 24 – Nu kom jag på att jag borde tätat motorn tidigare….
Notera även de två styrningarna/hylsorna på pinnbultarna (en syns på övre högra pinnbulten den andra sitter på nedre vänstra)ta tillvara på dessa.

Bild
Bild 25 – Nu är vi halvvägs!!
Notera att jag lagt delarna på bordet i den ordning jag demonterat dem. Detta gör att du undviker att glömma något vid monteringen.

Bild
Bild 26 - Montera kolvringar den märkt 1R skall sitta överst och den märkt 2R skall sitta under 1R
OBS!
Har du ingen märkning på kolvringarna sätt den mörkare nederst.


Bild
Bild 27 - Översikt hur kolvringar/oljeringar bör monteras

Bild
OBS!
Se till att inte få ”skarvar” på ringarna precis ovan för änden på kolvbulten inte heller rakt över insuget och att alla skarvarna inte kommer rakt över varandra.
Det skall vara 120graders vinkel mellan skarvarna


Bild
Bild 28 - Här är ringarna monterade montera även ett av knastrena
Notera de tre oljeringarna är monterade med den vågiga i mitten och de två tunna på var sida om i understa spåret använd olja för att få på ringarna lättare.


Bild
Bild 29 - Notera märkning på kolv innan montering (”IN” mot förgasarens insug)

Bild
Bild 30 - Montera den nya kolven på vevstaken tryck in kolvbulten och avsluta med det sista knastret.
Notera åter igen trasan som förhindrar skräp att komma in i motor.

Bild
Bild 31 - Montera cylinderfots tätning.
OBS!
Vänd packningen rätt väg det finns ett urtag för smörjningen som måste sitta åt rätt håll! (kolla röda ringen)

Jag monterar dubbla packningar för att vara på den säkra sidan när det gäller att undvika för hög kompression!
Bild
Bild 32 - Montera de två styrningar/hylsorna på pinnbultarna samt den nya cylindern
OBS!
Var försiktig när du glider på den nya kolven in i cylindern så inte kolvringarna går av.
Använd olja som smörjning så kommer detta steg inte att orsaka dig några problem.


Bild
Bild 33 - Montera kedjestyrning (se till att den går ned i sitt spår)

Bild
Bild 34 - Montera de två styrningarna på pinnbultarna
OBS!
Dessa skall som tidigare gå ned en bit i cylindern
(jag försöker sätta denna på fel pinnbult men jag glömde ta en ny bild se bild 35 istället) :oops:


Bild
Bild 35 - Monterar den nya topplocks packning.

Flytta över pinnbultar från gamla toppen till nya
Bild
Skruva ihop två muttrar på pinnbulten du skall lossa

Bild
Dra åt dem mot varandra så de sitter ordentligt ihop

Bild
Skruva på den undre muttern om du skall lossa bulten
Flytta över de fyra stycken pinnbultarna till nya toppen

Bild
Bild 36 - Montera de två styrningarna i topplocket

Bild
Bild 37 - Montera topplocket

OBS INNAN DU MONTERAR TOPPEN!
Det är inte säkert alla moppar har exakt lika långa vevstakar!
Gör testen nedan för säkerhets skull!

Håll fast cylindern med en hand och snurra på fläkten med den andra handen.
Kontrollera så att kolven inte går så högt att den riskerar att ta i toppen när du monterar den.

Detta är speciellt viktigt om du monterar en större cylinder och avser att använda orginaltoppen.

Finns risken att kolven tar i toppen kan du undersöka möjligheten att sätta dubbla cylinderfots packningar för att undvika att kolven tar i.
Köp packningsmaterial och använd din original packning som mall.



Bild
Bild 38 - Vrid på magneten/fläkthjulet så att markeringen T kommer mot piggen på motorblocket.
OBS!
Se till att magneten inte rubbas medans du montera kamaxeln och kamkedjan i följande steg.
VIKTIGT OM VENTILJUSTERING SKALL BLI BRA!


Bild
Bild 39 - Montera kamaxel och sätt på kedjan
OBS!
Se till att inte dra i kedjan för mycket så att magneten tappar sin position.
OBS!! att det stora hålet på kamaxeldrevet skall vara uppåt och de två linjerna skall vara vågräta med topplocket (se nästa bild).


Bild
Bild 40 – Linjering av kamdrev mot topplockskant

Bild
Bild 41 - Montera de två styrningarna på kamöverfallet

Bild
Bild 42 - Montera ventilöverfallet och ”kors” dra de fyra muttrarna så att topplocket inte kommer snett

OBS!
Om du använder spärrskaft som jag gör på bilden tänk på att inte dra för hårt.
Om du är osäker använd hellre en hylsnyckel så få du bättre ”känsla” av hur hårt du drar muttrarna.
Allra bäst om du använder en momentnyckel och drar fast stegvis till 16-18 Nm


Bild
Bild 43 - Dra fast de två bultarna i cylindern
Tips - Jag drar fast topplocket EFTER jag dragit fast cylindern för att cylindern inte skall hamna snett

Bild
Bild 44 - Montera kedjesträckaren
Tips 1 Fjäderns längd när du har den ute bör ligga mellan 45-50mm (om inte byt fjäder)
Tips 2 Dra runt motorn på fläkten efter det du monterat kedjesträckaren föra att sträcka kedjan


Bild
Ventiljustering

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d0D-Ko5jWCA[/youtube]
För dig som vill se ett Youtubeklipp på detta moment

Bild
Bild 45 - Justera ventilerna
Lossa låsmuttern och justera med justerskruven använd bladmått (märkt med en 10a´)för att få rätt ventil spel
OBS!
Se till att kamdrevet är i samma position som i bild 40 INNAN du börjar justeringen


Bild
Bild 46 - Montera topplockspackning

Bild
Bild 47 - Montera ventilkåpan

Bild
Bild 48 - Montera tillbaka plastkåporna runt motorn

Bild
Bild 49 - Montera tillbaka förgasaren (glöm inte bensin slangarna ifall du lossat dem)
Montera även tillbaka avgasröret.
OBS!
Glöm inte kopparpackningen som sitter i avgasröret!


Bild
Bild 50 - Montera tillbaka fläktkåpan

Bild
Bild 51 - Montera tillbaka svingen.

Bild
Bild 52 - Montera tändstift och tändkabel.

Kolla igenom så du inte hoppat över något steg eller fått över några delar.
TIPS!
Byt gärna oljan i motorn för att skona cylindern vid inkörningen.
Då är det dags att provstarta!


OBS!
Var uppmärksam på missljud (spikningar knackningar)!
Slå av direkt om du mistänker att något är fel.
Kontrollera också om motorn blir onormalt varm.
Om du under en längre tur (ca 10-20 min) upplever att moppen tappar kraft.
Undersök om motorn är på väg att överhettas.
Detta kan bero på att du har för hög kompression.


För mig gick mopeden igång på direkten och det var första gången jag bytt en cylinder hoppas du kunde följa min guide.
Ge mig gärna feedback på vad som var dåligt och vad du tyckte var bra.


Bild
HasSse666
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

En av mina första guider som verkar ha försvunnit när forumet "konverterades" kanske till hjälp för någon?
Därför lägger jag in den igen :)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
theander
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 31 december 2010, 19:06
Ort: karlstad/karlskoga

Inlägg av theander »

bra guide :D en fråga bara om någon vet nått bra medel som man kan tvätta motorn med så den blir som ny för att få bort all gammal olja och skit :?:
,oppe
Skriv svar