Släpkärra till Eu moped?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Släpkärra till Eu moped?

Inlägg av Älg »

Hej!
Ska iväg på långtur till Åre till sommaren och det skulle vara bra med en släpvagn att ha tex tält,sovsäck och liknande i.
Men jag har googlat runt lite men inte hittat riktigt om man får eller inte får ha släp på Eu moped.

Jag bygger självklart en fin draganordning på moppen som håller.
Och om de behövs kan jag sätta på baklyse och grejer också.

Jga har redan en vagn som är till cykel egentligen.
Det är ungefär en sådan här fast med ekerhjul. Alltså ganska liten.
Bild

Någon som vet?

Tyckte tråden passade här men om de blev fel kan någon flytta på den.
Senast redigerad av Älg den 14 oktober 2012, 18:56, redigerad totalt 1 gånger.
tratthalvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 1 augusti 2012, 13:04
Ort: Sundsvall

Inlägg av tratthalvan »

18 § Till tvåhjulig moped klass I får inte kopplas släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av mopedens tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Till tre- och fyrhjulig moped får inte kopplas släpvagn med en bredd som överstiger mopedens bredd eller i något fall 200 centimeter, eller med en vikt som överstiger hälften av mopedens tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Förordning (1998:1263).
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 oktober 2011, 20:28
Ort: Östersund, Jämtland

Inlägg av Älg »

tratthalvan skrev:18 § Till tvåhjulig moped klass I får inte kopplas släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av mopedens tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Till tre- och fyrhjulig moped får inte kopplas släpvagn med en bredd som överstiger mopedens bredd eller i något fall 200 centimeter, eller med en vikt som överstiger hälften av mopedens tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Förordning (1998:1263).
Jasså så man behöver inte typ registrerings besikta eller ngt? :)
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 juli 2009, 19:00
Ort: Skåneland

Inlägg av zajkowski »

Älg skrev:
tratthalvan skrev:18 § Till tvåhjulig moped klass I får inte kopplas släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av mopedens tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Till tre- och fyrhjulig moped får inte kopplas släpvagn med en bredd som överstiger mopedens bredd eller i något fall 200 centimeter, eller med en vikt som överstiger hälften av mopedens tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Förordning (1998:1263).
Jasså så man behöver inte typ registrerings besikta eller ngt? :)
Vad jag förstått, om du har draganordning för en cykelkärra bakom moppen. Så nej, du behöver inte bessa.
Däremot om du har draganordning för ett släp (som mitt), då behöver man bessa.
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
_________________
19 Seriesegrare, 14 cupguld, 1 europacupfinal - 1a i maratontabellen!
SKÅNES ENDA STOLTHET - MALMØ FF!
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

Min bror gjorde detta med sin aerox, svestade en krok-anordning och skruva på mopeden.
Och sen en liknande vagn på bilden fast med eker hjul (lite mindre än ett cykel hjul)
Vet inte ifall de är lagligt eller ej, men han klara sig 40-50 mil utan någon polis på honom. Tips är att ha med verktyg och extra slang ifall du får punktering på kärran.
[spoiler]Bild[/spoiler]
Skriv svar