Sida 1 av 4

DEA!!'s Puch Maxi 74cc Till Salu

Postat: 23 september 2012, 18:19
av DEA!!
Till Salu för en billig peng!

DEA!! Har nu inskaffat sig 2 stycken puch maxi. Jag kommer att hålla en i originalskick och en kommer att trimmas en aning.
Köpte dessa 2 mopeder av samma säljare, fick allt för 6 000:-.
Den ena är komplett (den som kommer att hållas i originalskick). Den andra saknar diverse reglage, men det är ju en baggis. Har dock inte startat den motorn, men det är komp i den så det ska nog inte vara några problem.


Slagskeppet:
Denna moped kommer jag att försöka få till något utöver det vanliga, både i motor och utseende. Kommer förhoppningsvis att dyka upp på brodalen meet nästa sommar!

Har en massa originaldelar liggandes, hör av er om något sökes.

Tack till:
Ron

Klart: :twisted:
Har hemma: 8)
Kommer: :wink:
Kanske: :roll:

Motor:
Gilardoni reed valve 74cc :twisted:
Matchportning :twisted:
Preparering av block :twisted:
Keihin PWK Replika 24mm :twisted: 90-138 8)
R/Q Barikit - Insug 36mm :twisted:
R/Q Barikit förgasargummi :twisted:
Polini Big Evolution :twisted:
Drev 13,14,15,16- 45,38,40 8)
Simoni Aluminium :twisted:
Högflödes bensinfilter 8)
Förstärkta kopplinsfjädrar :twisted:
Vevparti Rito Fullrace :twisted:
C3 lager :twisted:
Boost bottle 8)

Utseende:
EBR gaffel :twisted:
Lackering :twisted:
polera fälgar :wink:
polini handtag 8)
Downhillstyre (M-style) :twisted:
Ramförstärkning :twisted:
TSR-dekaler 8)
Bort med pakethållare/skärmar :twisted:
Uppfräschad sadel :twisted:
Ventilhattar-(svarta kolvar) 8)
Sportdäck 8)
Nya stötdämpare :twisted:


Liggandes:
PHBG 21,5mm 8) 70-110 8)



Bild
Till vänster syns det kommande slagskeppet.

I veckan kommer jag att beställa alla vajrar+chockreglare+gasreglage och lite annat smått och gått (eftersom det är lön tisdag) :wink:

25/9-12
Beställde gas-, bakbroms-, frambroms- och chokevajer, 13 drev, tändstift, gashandtag, handtag, bensinslang, tanklock. Förhoppningsvis får jag hem allt till helgen och kan försöka med att starta upp motorn på slagskeppet. Får jag igång den kommer trimmet att börja rulla in.. Önska mig lycka till!

Söndagen v. 39
Sen sist har jag inhandlat mig en gängsats och en dremmel. Dremmeln kommer att användas till slipningen av vevhuset när 74cc är beställd! Imorn kommer jag att inhandla mig en ny vinkelslip, då jag ska kapa lite fästen och skärmar.

Styret är på plats..
Bild

Kommer att kapa sidokåpsfästena då dom ändå inte kommer att fylla någon funktion när inga sidokåpor finns..
Bild

Motorn är bortplockad. Kommer inte att lägga tid och ork på att få igång den i dagsläget, utan satsar direkt på att sätta dit 74cc (med tillbehör).
Bild

V.42
Som ni ser här ovanför så har de flesta delarna till motorn kommit, dock har jag inte hittat några vettiga vevlager, så får fortsätta leta efter dom. Men så fort jag bara finner tid kommer jag att klyva motorn, sedan matchportningen på det.
Har sakta men säkert börjat plocka ner lite (har varit sjuk).
Bild
Bild

Har nu även kapat bort fästena för sidokåporna, kanske inget man tänker på så, men ändå...
Bild

17/10-12
Beställdes precis ett par vevlager. Såfort dom kommer så plockas motorn isär och blocket matchportas.

Motorklyvning!
[spoiler]Nu är motorn i 2 halvor, under denna vecka ska jag tvätta rent och byta lager. Hinner jag så börjar jag nog matchporta med!
Bild

Bild

Det blir ett tvång att tvätta ut skiten lite :lol:
Bild

Och den gamla kolven som satt i kanske har gjort sitt?
Bild

Bild
[/spoiler]

4/11-12
Nya fräscha förstärkta kopplingsfjädrar i.
Bild

Igårkväll la jag och en kompis en beställning från puchshop.de där jag inkasserade:
C3-lager (utan styrring)
Gashandtag
Drev 15 & 16
Svart EBR-framgaffel (kort variant).

Helgen V.45
Nytt friskt lager..
Bild

Bild

Nya fräscha EBR-gaffeln (kort variant).
Bild

74cc..
Bild

Kommer att behövas en fräsning, då det är en bra bit kvar innan cylindern kommer ner i blocket :wink: Detta ska jag försöka ordna såfort det bara går! Sen blire matchportning..
Bild

28/11
Beställde precis pinnbultar, bensinfilter (högflödes), 21mm insug, sportdäck och lite annat smått och gott!
Eftersom fräsaren tackade nej till arbetet med blocket så tar jag saken i egna händer och tar upp det med dremmeln. Detta ska förhoppningsvis vara klart under helgen! Får jag paktet i tid så gör jag allt för uppstart i helgen!

Preparering av motorblock
[spoiler]Nu passar cylindern i blocket efter en mindre evighetsjobb.. Så nu ska det bara matchportas.
Bild

Bild
[/spoiler]

8/2-13 Ihopsättning av motorn
Nu var det dags att ta tag i detta tyckte jag. Bestämde mig för att ringa hit polarn och slå ihop motorn, nu är det bara membran, insug och förgasare kvar på den.
[spoiler]
Bild

Bild
Den nya veven roterade bra mycket lättare än den gamla om man säger så..

Bild

Bild

Bild

Bild
Smack där sitter 74cc på och kolven går i topp.
Nu börjar ju motorn närma sig en uppstart och sen börjar jag med utseendet på räsern!
[/spoiler]
Bye!

11/5-13

[spoiler]Det har varit dåligt med uppdateringar nu :roll: Men har samlat lite bilder, se och njut..

Bild
Orignalarn har fått en liten upputsning och den går som en klocka!

Bild

Bild
24mm PWK

Bild
Big Evolution vs 24mm PWK

Bild

Bild
Så blev det med R/Q Barikit 36mm- Förlängare (rostfritt)- 24mm PWK- Big evolution.

Denna montering pga att insuget som medföljde cylindern får förgasaren att slå emot ramen och inte få plats. Så istället fick jag inkassera ett annat insug för att komma åt sidan. Dessvärre samma resultat där, slog fortfarande emot tanken. Så kapa till ett rör i rostfritt på 100mm för att komma ut mer och se hur det blev!


Bild

Inför uppstarten!
Bild

Jag kickade en omgång först men den tände inte en gång. Jag hällde i mer bensin då jag vet att jag behöver ha en del bränsle i tanken för att det ska komma fram till förgasaren som sitter såpass högt. Fortsatte att kicka, men tände inte... Så vips tände den och startade direkt. (Smattrade gött eftersom det inte satt något rör på :roll: )
Givetvis hade jag inte dom rätta inställningarna, den började blöddra omkring 30km/h skulle jag tro. Men stark som ett as, hade ju 13-drevet på så att stanna utan bromsar var inte det lättaste.

Måste åtgärda kedjan som jag kortade ner, trots detta så var den för kort.
Framgaffeln är tungstyrd, ramhalsen känns för kort till gaffeln, måste åtgärdas.
På med bromsar (bak iallafall)
Förgasarinställningarna :twisted:
Sen så passade ju inte mitt jamarcol som sagt, vinkeln uppåt från porten blev för hög och röret går i svingen och allt det kan gå i.. så ska nog beställa ett nytt :wink:

Film kommer förhoppningsvis, dock är vårt internet väldigt segt, men det ska komma!

Bye so long![/spoiler]

2/6-13

[spoiler]var ensam hela eftermiddagen och hade inget bättre för mig så tänkte att jag skulle ta mig ett drive med inställningarna på maxin. Började med 138 munstycke, alldeles för stort, likaså med 128, 120. Sen när jag testade 112 började det hända lite grejer, men långt ifrån bra. Kom ner till 102 och den började gå hyggligt.

Tog mig en sväng på 4km (utan bromsar, smart på grusvägen). Efter att man vridit om var det en liten fördröjning på responsen, men sen sköts den iväg. Det är svårt att uppskatta någon hastighet, men axxet dög med 13 drev fram. Sen så kom det en liten raka och jag tänkte testa lite kom upp till en hastighet där den började att hacka i 2-3 sekunder.. Sen kom en "andra andning" och den fortsatte öka vilket jag inte var med på, slog av direkt.

Kom hem och tänkte att det kunde vara kul att testa igen på asfaltsrakan hemma och samma fenomen inträffade, men tänkte att hålla i mer denna gång "vtec"-effekten kom och det kändes som att den kunde öka i evigheter. Så plötsligt, varvade den upp något otroligt och jag trodde att raset var ett faktum.. men som tur va inte, ni kan ju se själva. :)

Bild
Bild

Det blir alltså hack precis innan effektkurvan kommer på röret. Den måste ligga max i 2-3 sekunder innan den börjar jobba igen, varför?
Har iaf beställt fler munstycken och nya handtag, bör kanske fixa bromsar med då skorna slits ut direkt annars :roll:

Som ni såg så var det kedjan som slank av och är glad att den inte slet med ett ben! Allt för denna gång, pusshej :twisted: [/spoiler]

8/6-13
[spoiler]Har fortsatt med inställningarna, 100 munstycke sitter i, men det är fortfarande för stort då den hackar i mellanregistret. Har 90,92,95,98 hemma med. Testade även med 16/45 istället för 13/45 då den varvade satan. Tyvärr orkade den inte upp i effektkurvan så nu sitter 13 på igen, men har beställt 14,15,39,40 med så vi får se.
Har satt dit ljusomkopplaren, men dödaren vill inte riktigt vara med, antingen händer ingenting, eller så "orkar" den inte att döda vesslan.

OBS!
Plockade ihop en låda med överblivna delar, så om någon är i behov kanske jag kan hjälpa till, lovar inget.
Bild[/spoiler]

Motorn avhängd 6/7-13
[spoiler]som sagt så är motorn avhängd för diverse utseendemässiga modifikationer. Ramförstärkning ska svetsas på semstern, nya stötdämpare, ny sadel, polerade fälgar, lackerad ram osv.

Bild[/spoiler]

8/8-13
[spoiler]Var hos polaren idag pga vi inte har någon egen svets och svetsade dit ramförstärkningen...
Bild

Bild

kommande...
lackering, framgaffeln, polera fälgar, spackla svets, kapa bakskärm, nya slang fram.
[/spoiler]

25/8-13
[spoiler]Nu är den lackad och klar! dock är inte klarlacken på på andra bilden, men i verkligheten är den det :wink:

grundad
Bild

black
Bild

Ska idag beställa stötdämpare och sadel, börjar se ett slut på detta nu :)[/spoiler]

19/9-13

[spoiler]Nu börjar det klara upp sig, moppen är i stortsett komplett och färdig. Lite småfix kvar såsom inställningar, bromsar, insuget..

Fick hem en bakfälg som inte alls blev rätt.. bromsanordningen blev på fel sida, så säljer den med passande 38/40 drev (komplett med nya lager).
Bild

Nya stötdämparna som gjorde sig riktigt bra enligt mig!
Bild
Ramförstärkningen...
Bild

så ser den ut nu!
Bild
_____________________________________________________________
Bild
_____________________________________________________________
Bild
[/spoiler]

18/4-14
Hello! det var ett tag sedan! Det drar sig mot ett lokalt mopedrally och vill gärna delta i detta, så blit ju illa tvungen att fixa den lille. Har bytt däck och slang på framhjulet nu till 17" 2.25, lite snyggare och framförallt stabilare.

Satte igång speedview på telefonen och den mätte upp 65 km/h (väldigt svårinställd). Den bör ju ha mycket, mycket mer att ge. Å andra sidan sitter det bara ett 13drev fram, så den är varvvillig. Har lite problem med bakhjulet...? Hela axeln vill gärna släppa, så drar jag åt den och istället lossnar kedjespännarna eller att dom går av.. :( Men får fortsätta att pula.

Comment!!

Postat: 23 september 2012, 18:24
av Gröngöling
Fränt med maxi!

Postat: 23 september 2012, 21:29
av Mackanboi
Duu maxisar:D kmr följas:)

Postat: 25 september 2012, 19:54
av Mura
fyfan vilket slagskepp! nu är du kungen i byn igen?

Postat: 25 september 2012, 20:02
av DEA!!
Mura skrev:fyfan vilket slagskepp! nu är du kungen i byn igen?
Förhoppningsvis snart strisdugligt! Tillbaka och bättre än innan :twisted:

Postat: 25 september 2012, 20:11
av DTdosan
Fränt med dubbelMaxiProjekt, att ha ett namn på dem var en riktigt bra idé! ;)

Postat: 25 september 2012, 20:30
av TSR`BakarN
de här kommer bli väldigt intressant o följa !!!

Lycka till DEA!! :D

Postat: 30 september 2012, 19:36
av DEA!!
nu har det kommit igång!

Postat: 30 september 2012, 20:08
av TheGrimReaper
Möppe pöjk på nytt! :wink:

Postat: 30 september 2012, 20:12
av DEA!!
TheGrimReaper skrev:Möppe pöjk på nytt! :wink:
Kommer aldrig att växa ifrån det.. haha :wink:

Postat: 30 september 2012, 21:42
av TSR`BakarN
Kommer ju bli ett monster !? :D

Postat: 1 oktober 2012, 04:39
av DEA!!
tanken är den iaf :D

Postat: 1 oktober 2012, 16:20
av Roxxen96
Fresh! Hoppas du kommer till brodalen, lycka till!

Postat: 14 oktober 2012, 11:52
av Maximax
påtal om maxi, har försökt få svar i en tråd inte ens efter 4 poster svarade någon, så jag fråga dig, eftersom jag vill fortsätta med mitt projekt

det är gängpaj i motorblocket, hur fixar jag det. kommer inte använda loctite eller nått sånt, för det funkar inte, det lossnar bara...

Postat: 14 oktober 2012, 14:33
av DEA!!
Du kan inte borra upp och gänga om det? :)

Postat: 15 oktober 2012, 12:35
av DEA!!
Nu har det hänt lite!

Postat: 15 oktober 2012, 15:11
av Hemlige Arne
Riktigt najs projekt! Kämpa på med många updates! ;) dags att porta lite snart? ;D

Postat: 15 oktober 2012, 15:20
av VictoRS
Det här kommer följas :D

Postat: 15 oktober 2012, 16:21
av Mura
nice! men du jobbar för sakta :D :oops: :twisted:

Postat: 18 oktober 2012, 17:13
av DEA!!
Rösta gärna på vilket färgtema som ska användas!

Postat: 18 oktober 2012, 18:18
av Sandvern
Puch Maxi fiint! har en Dakota hemma i garaget, håller på med ett motorbyte på den! Kommer följa din tråd. :D

Postat: 18 oktober 2012, 18:20
av Rieju_Jacob
Maxat projekt ;) kmr följas haha

Postat: 28 oktober 2012, 15:47
av DEA!!
Motor klyvd!

Postat: 28 oktober 2012, 16:20
av Baszs
Fränt med puch :wink:

Postat: 28 oktober 2012, 17:01
av DEA!!
Det är skillnad det ja!! :wink:

Dessvärre så sprack fästet som ni ser i spoilern på svänghjulet... :roll:

Postat: 4 november 2012, 09:27
av DEA!!
hänt grejer!

Postat: 4 november 2012, 10:39
av :)
snyggt, kan nog bli riktigt bra de där:)

Postat: 4 november 2012, 11:16
av DEA!!
Tack! Tanken är den iaf! :wink:

Postat: 4 november 2012, 11:40
av TheGrimReaper
Kommer bli jävligt bra DEA!!!

Postat: 4 november 2012, 11:58
av DEA!!
TheGrimReaper skrev:Kommer bli jävligt bra DEA!!!
Tss tack baby :oops:

Postat: 12 november 2012, 19:55
av DEA!!
Update!

Postat: 12 november 2012, 19:55
av TheGrimReaper
Frän gaffel! 8)

Postat: 12 november 2012, 20:07
av DEA!!
Det kanske inte är så tydligt på bilden. Men enligt mig väldigt snygg! Fanns en längre (100mm längre), men då blire inte samma racingstuk :wink:

Postat: 12 november 2012, 20:56
av Mackanboi
Jävligt kul projekt! kommer verkligen följas!! :D

Postat: 12 november 2012, 20:59
av Mura
DEA!! skrev:Det kanske inte är så tydligt på bilden. Men enligt mig väldigt snygg! Fanns en längre (100mm längre), men då blire inte samma racingstuk :wink:
Blir nog sjukt grymt :)