Fotoguide för nybörjare Bländare/slutartider/iso/funktioner.

Här får ni publicera guider om alla möjliga icke mopedrelaterade saker som t.ex photoshop.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Fotoguide för nybörjare Bländare/slutartider/iso/funktioner.

Inlägg av tjeniss »

hej, jag tänkte dela med mig av en liten guide på hur man fotar ganska basic med framför allt systemkamera men det går att använda på dom flesta vanliga kompakt kamerorna också.

Det jag går igenom är Bländare,Slutartider,ISO och lite små funktioner.
Jag börjar med lite funktioner:
det som visar 160 på denna bild det är slutartiden,
det som visar F1,4 är bländaren
det som visar 640 är iso
sen har man lite andra saker som är mer avancerade.
Bild

Det som är på denna bilden är dom olika lägena man har och för att man ska kunna ställa in alla grejerna i denna guide så ska man använda sig av M som står för manuell.
Bild


Bländare:
Bländare på en kamera använder man för att ställa in hur skärpan ska vara om man vill ha ett stort skärpe omfång eller ett litet omfång med suddig bakgrund och det kallas även för bokeh när man får den suddiga/oskarpa bakgrunden.

när man ska ställa in bländaren så att den släpper in mer ljus och får bokeh/oskärpa på bakgrunden så ska man ändra F talet på kameran till det lägsta man kan, det beror på vad man har för objektiv.
Här är ett exempel på hur det ser ut med storbländare:
Bild
Bild

Men vill man ha en bild som är riktigt skarp så måste man ha ett F tal som är stort och det innebär att kameran släpper in mindre ljus då måste man även kompensera upp ljuset så att bilden inte blir svart.
här är exempel på liten bländare:
Bild
Bild

och som ni ser på andra bilden så är bländaren väldigt liten och därför släpper den in mindre ljus.

Slutartider.
Slutartider där är där man ställer in hur snabbt kameran ska ta bilden och hur mycket ljus kameran ska släppa in.
ju snabbare slutartider man har desto skarpare bilder får man men man får mörkare bilder.
Har man en lång slutar tid så släpper kameran in mera ljus vilket innebär att bilden blir ljusare men då blir bilderna inte lika skarpa.
Här är ett exempel på en långsam slutartid
Bild
och här är en snabb slutar tid
Bild

Så mitt tips är att om du ska ha en lång slutartid så bör du använda stativ.

ISO:
iso det har med ljuset att göra och har man ett lågt iso värde tex 100 som är det mista på dom flesta kamerorna, så hjälper ison inte till att höja ljusstyrkan i kameran. Men om du har ett iso värde på 6400 så får du en väldigt ljus bild MEN då så blir bilden mycket brusigare men ju bättre kamera du har ju högre iso klarar du utan att få så mycket brus.
på en billig system kamera har jag för mig att man kan komma upp i ca 8200iso medans på en system kamera som är bättre som kostar ca 10.000kr upp kan klara upp till 25.600iso och då är det ungefär lika mycket brus som den billigare kameran.
här är två exempel:
den här bilden har iso på 100
Bild
och denna bild har iso på 25.600 (H2.0)
Bild

Tack för att ni tog tiden och hoppas det var givande! Nu när ni ändå har läst kan ni väl ge lite feedback och även tycka till om det var något jag missade eller liknande :D
// Tjeniss
Användarens profilbild
mattesmrx
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 augusti 2011, 15:48
Ort: gnesta

Inlägg av mattesmrx »

bra guide! :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

I mitt tycke så är detta en bra guide, precis som jag behöver då jag börjar få ett intresse för fotografering, så detta uppskattas mycket av mig! :D

Bra jobbat.
Danko
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:45
Ort: Halland
Kontakt:

Inlägg av Danko »

Lång slutartid är vad jag använde mig av när jag tog mina bilder som finns i fototävlingen.
Proffs15
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 juni 2012, 00:06
Ort: Tullinge

Inlägg av Proffs15 »

Grym guide!
Förresten har du något tips på någon ganska bra nybörjar systemkamera för högst typ 5000? :)
Funkar också att köpa begagnat om du har nåt tips :)
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

Danko skrev:Lång slutartid är vad jag använde mig av när jag tog mina bilder som finns i fototävlingen.

Jag vet och det var därför jag röstade på dig för att det är kul att se någon som lekar med kameran och inte bara ps :)!
Proffs15 skrev:Grym guide!
Förresten har du något tips på någon ganska bra nybörjar systemkamera för högst typ 5000? :)
Funkar också att köpa begagnat om du har nåt tips :)

kameror är inte det bästa att köpa begagnat enligt mig.
Men jag tycker att för det priset kan du köpa en nikon d5100 typ :)
Proffs15
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 juni 2012, 00:06
Ort: Tullinge

Inlägg av Proffs15 »

Varför är de inge bra me begagnat då? :)
Aa den verkade fan najs, jag filmar ganska mycket typ snowboard och sånt, funkar den till såna saker också? :) och kan man ta typ såna där när man tar typ tio foton snabbt efter varann med den? :)
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

Proffs15 skrev:Varför är de inge bra me begagnat då? :)
Aa den verkade fan najs, jag filmar ganska mycket typ snowboard och sånt, funkar den till såna saker också? :) och kan man ta typ såna där när man tar typ tio foton snabbt efter varann med den? :)
man vet aldrig hur skicket är inne i huset för att en kamera kan bara ta ca400.000 bilder sen går den sönder har jag för mig.
Den filmar i HD 1080p men den tar bara 4 bilder per sekund.
men om man går upp till tex nikon d7000 så kan man ta 6 bilder per sekund och den filmar i full HD men den kostar 10k upp om man köper objektiv till :)
Men d5100 funkar bra ! :)
Proffs15
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 juni 2012, 00:06
Ort: Tullinge

Inlägg av Proffs15 »

Aa okej!
Schysst som fan! ska nog åka o kolla på en sån :)
Vet du om det går att köpa till fisheye till en sån?
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

Proffs15 skrev:Aa okej!
Schysst som fan! ska nog åka o kolla på en sån :)
Vet du om det går att köpa till fisheye till en sån?
jodå http://www.scandinavianphoto.se/produkt ... till-nikon det är den billigaste :)
Proffs15
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 juni 2012, 00:06
Ort: Tullinge

Inlägg av Proffs15 »

Ok, tack för all hjälp! :D
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Riktigt bra guide!! Nu kan jag vinna över dig i bildtävlingarna! :twisted:
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

Seenz skrev:Riktigt bra guide!! Nu kan jag vinna över dig i bildtävlingarna! :twisted:
Gör så :)
Skriv svar