Blackbox fråga

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
finix97
Elmoped
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 juni 2012, 14:53

Blackbox fråga

Inlägg av finix97 »

Tjena grabbar
Jag har en fråga om blackbox till min yamaha dt 50 köpte den för ungefär 2 månader sen.Dom säger ju att blackboxen förstör motorn med sin tid så undrade om moppen kommer att gå sönder när jag tar bort blackboxen.
Sån här blackbox har jag http://twostroke.se/product.asp?product=7502
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Re: Blackbox fråga

Inlägg av DtSnubben »

finix97 skrev:Tjena grabbar
Jag har en fråga om blackbox till min yamaha dt 50 köpte den för ungefär 2 månader sen.Dom säger ju att blackboxen förstör motorn med sin tid så undrade om moppen kommer att gå sönder när jag tar bort blackboxen.
Sån här blackbox har jag http://twostroke.se/product.asp?product=7502
asså... en blackbox fångar bara typ upp tändningen, och ja den han fucka lite med tändningen.
nej den kommer inte att gå sönder -.-
U mad bro?
Chrille977
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 augusti 2012, 03:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Chrille977 »

Jag tycker du ska lägga pengarna på något annat, en black box är bara onödig då polisen vet att dom flesta mopparna har det. Polisen var vid vår skola idag och frågade om Black Box och provkörde en killes moppe. Dom kände att den inte fick varva ut helt och fattade direkt att det fanns en black box så dom tog moppen.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Kasta bort skiten, bokstavligt talat äter de upp elsystemet och det hörs klart och tydligt när de spärrar, slöseri med tid och pengar.
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Moppen kommer som sagt inte att gå sönder bara för att du plockar bort blackboxen.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Nej den kommer inte att förstöras om du tar bort den.

En blackbox är inte farlig om den är korrekt installerad samt används endast när det behövs.

Det en blackbox "varvtalsregulator" gör är att sänka varvtalet, det den gör är att den stryper signalen ifrån pickupen eller själva kontrollenheten (CDI) till det önskade varvtalet. Nackdelen är att du backar hela tändningen, dvs att oförbränd bensin inte antänds korrekt. Så visst kan det poffa eller ryka lite.

Som sagt, använder men den varsamt och den är korrekt inställd så ska det funka bra! Detta förutsätter självklart att mopeden är inställd ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Skriv svar