krockat- AM KÖRKORT

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

zTAREN
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 juni 2012, 12:35

krockat- AM KÖRKORT

Inlägg av zTAREN »

hej alla nu är det så att jag i onsdags krockade med en gående vid ett övergångs ställe. Ingen av oss blev allvarligt skadade och fick fara hem efter en vanlig koll på sjukhuset.

det hela hände med att jag kommer och kör i ungefär 35km/h och halva min klass står på vänster sida.. och sen när jag är väldigt nära så kommer en kille fram från högen mitt i allt och han kollade ej åt höger eller vänster, och när han är i mitten stannar han helt plötsligt upp och kollar bara på mig,och jag försöker bromsa så hårt jag kan och svänga undan.. men lyckades köra in i hans vänstra arm.


och jag klarade precis mitt AM-KÖRKORT i fredags och tror ni dom bara kommer dra in körkortet ett tag, eller måste jag göra om allting?


och till det dåliga så var ju min moped trimmad och polisen kom ju självklart till sjukhuset och tog den. :(
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

anatagligen får du spärrtid på 6 månader på lämpet + av med körkortet+böter osv fall dem är snälla får du bara böter
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Taweri
Varnad
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 september 2012, 16:20
Ort: Halmstad

Inlägg av Taweri »

Körde du på hans vänstra arm?
Och inget hände?

Händer inte ett skit, kunde dock blivit dömd till vållande kroppsskada och massa sånt skit som staten försöker dömma en för.

För din trimmade moped? Dem har ingen rätt att ta den om inte polisen har sett dig köra den.
Så du kan stämma dem. Grovt dessutom, för dem ska ta din moped utav bevis måste dem ha tillstånd.

Så jag tycker du ska stäma dem. För dem kan inte beslagta saker och ting utan bevis.
Benni
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

Taweri skrev:Körde du på hans vänstra arm?
Och inget hände?

Händer inte ett skit, kunde dock blivit dömd till vållande kroppsskada och massa sånt skit som staten försöker dömma en för.

För din trimmade moped? Dem har ingen rätt att ta den om inte polisen har sett dig köra den.
Så du kan stämma dem. Grovt dessutom, för dem ska ta din moped utav bevis måste dem ha tillstånd.

Så jag tycker du ska stäma dem. För dem kan inte beslagta saker och ting utan bevis.
Stämma polisen? ja alltså ärligt talat jag tror inte att det hade funkat här i sverige det blir bara massa kostnader med advokat osv.
hade det vart usa hade det kanske gått men inte här somsagt. Men man kan nog överklaga at dom har tagit in den
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

Taweri skrev:Körde du på hans vänstra arm?
Och inget hände?

Händer inte ett skit, kunde dock blivit dömd till vållande kroppsskada och massa sånt skit som staten försöker dömma en för.

För din trimmade moped? Dem har ingen rätt att ta den om inte polisen har sett dig köra den.
Så du kan stämma dem. Grovt dessutom, för dem ska ta din moped utav bevis måste dem ha tillstånd.

Så jag tycker du ska stäma dem. För dem kan inte beslagta saker och ting utan bevis.
Du tror inte det fanns något vittne eller? Han som blev påkörd när ju ha sagt till polisen att han blev påkörd?
Och sen fanns de ju en hel klass brevid så tror dom lyckades få något vittne..
[spoiler]Bild[/spoiler]
Taweri
Varnad
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 september 2012, 16:20
Ort: Halmstad

Inlägg av Taweri »

tS skrev:
Taweri skrev:Körde du på hans vänstra arm?
Och inget hände?

Händer inte ett skit, kunde dock blivit dömd till vållande kroppsskada och massa sånt skit som staten försöker dömma en för.

För din trimmade moped? Dem har ingen rätt att ta den om inte polisen har sett dig köra den.
Så du kan stämma dem. Grovt dessutom, för dem ska ta din moped utav bevis måste dem ha tillstånd.

Så jag tycker du ska stäma dem. För dem kan inte beslagta saker och ting utan bevis.
Du tror inte det fanns något vittne eller? Han som blev påkörd när ju ha sagt till polisen att han blev påkörd?
Och sen fanns de ju en hel klass brevid så tror dom lyckades få något vittne..
Finns det vittnen på att mopen är trimmad?
Kan lika gärna samla ihop ett gäng folk gå fram till närmaste polisman i stan och peka ut en random snubbe och säga han har stulit en cykel precis.

Hur idiotiskt låter inte det? haha
Benni
zTAREN
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 juni 2012, 12:35

Inlägg av zTAREN »

men dom har ju testat min moped nu så dom ser ju att den är trimmad :(
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Smart... Säger han att han inte kört så frågar ju dem hur han blev överkörd så beviset finns redan
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

Taweri skrev:
tS skrev:
Taweri skrev:Körde du på hans vänstra arm?
Och inget hände?

Händer inte ett skit, kunde dock blivit dömd till vållande kroppsskada och massa sånt skit som staten försöker dömma en för.

För din trimmade moped? Dem har ingen rätt att ta den om inte polisen har sett dig köra den.
Så du kan stämma dem. Grovt dessutom, för dem ska ta din moped utav bevis måste dem ha tillstånd.

Så jag tycker du ska stäma dem. För dem kan inte beslagta saker och ting utan bevis.
Du tror inte det fanns något vittne eller? Han som blev påkörd när ju ha sagt till polisen att han blev påkörd?
Och sen fanns de ju en hel klass brevid så tror dom lyckades få något vittne..
Finns det vittnen på att mopen är trimmad?
Kan lika gärna samla ihop ett gäng folk gå fram till närmaste polisman i stan och peka ut en random snubbe och säga han har stulit en cykel precis.

Hur idiotiskt låter inte det? haha
finns väl vittnen på att han har kört den, om den är trimmad märker dom när dom testar.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
zTAREN
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 juni 2012, 12:35

Inlägg av zTAREN »

jag är mest orolig för att dom kommer ta mitt körkort :(, skulle just skaffa epa =
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd
Inlägg: 423
Blev medlem: 13 april 2012, 20:28
Ort: Partille

Inlägg av tompa221 »

Skulle säga 99% chans att du blir av med kortet.
Lite osmidigt måste jag säga :o
Perra.S skrev:
potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.


Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Seriöst, är du ens på riktigt?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Kan ni hålla er till topic istället och sluta tro att ni är några juridiska experter, please, ni är små moppepojkar bara som tror att allt ni läser på internet är sant och hittar hål i lagen 24/7 Bild

Så håll tyst, var ontopic och sluta jiddra om stämma blablablablablablablabla[/img]



Ont : För din egna och andras säkerhet så får vi hoppas på att du blir av med körkortet, att skylla på att killen inte kollade åt sidan innan han gick över(låter mest som en ursäkt) är fel, då det är du som SKA ha uppsikt och lämna företräde vid ett övergångsställe.

Att du kan bli så himla ofokuserad på grund av halva din klass och kör in i en gående är pinsamt, var glad att detta inte var med en bil eller motorcykel.
Senast redigerad av p0d1 den 6 september 2012, 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
Taweri
Varnad
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 september 2012, 16:20
Ort: Halmstad

Inlägg av Taweri »

Jag är 19, har läst lag och rätt.

Utan bevis eller tillstånd får inte polisen beslagta objekt.
Du kan stämma dem på det.

Som bevis på att jag är 19? hör av dig på PM så får du se
Benni
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

Taweri skrev:
tS skrev:
Taweri skrev:Körde du på hans vänstra arm?
Och inget hände?

Händer inte ett skit, kunde dock blivit dömd till vållande kroppsskada och massa sånt skit som staten försöker dömma en för.

För din trimmade moped? Dem har ingen rätt att ta den om inte polisen har sett dig köra den.
Så du kan stämma dem. Grovt dessutom, för dem ska ta din moped utav bevis måste dem ha tillstånd.

Så jag tycker du ska stäma dem. För dem kan inte beslagta saker och ting utan bevis.
Du tror inte det fanns något vittne eller? Han som blev påkörd när ju ha sagt till polisen att han blev påkörd?
Och sen fanns de ju en hel klass brevid så tror dom lyckades få något vittne..
Finns det vittnen på att mopen är trimmad?
Kan lika gärna samla ihop ett gäng folk gå fram till närmaste polisman i stan och peka ut en random snubbe och säga han har stulit en cykel precis.

Hur idiotiskt låter inte det? haha
Nej men på att han kört den?? Därför kan dom ta in den och sen se ifall den är trimmad eller inte?
''Dem har ingen rätt att ta den om inte polisen har sett dig köra den.
Så du kan stämma dem. Grovt dessutom, för dem ska ta din moped utav bevis måste dem ha tillstånd.'' Hur idiotiskt låter inte detta då..? Detta är Sverige.. inte USA där du kan stämma Mc för du brände dig på kaffet..
[spoiler]Bild[/spoiler]
Taweri
Varnad
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 september 2012, 16:20
Ort: Halmstad

Inlägg av Taweri »

Sorry för dubbelpost, men detta har hänt mig.
Dem ville beslagta min bil för jag hade köpt sprit till min student och misstänkte även narkotika.

Nekade till allting och sa ifrån.

2 Dagar senare ringer min granne och säger att någon bärgar bort min bil, sprang ner frågade vad som försigår och dem förklarade, sa till dem

Beslagta min bil kan ni göra, men vill se papper.

Diskuterade i 5 minuter och sa till killen från Falck att rulla ner bilen.
Stämde dem, det blev rättegång, men domaren gjorde en intern utredning, männen (4 st) blev av med sin tjänst i 3 veckor utan lön.
Benni
Taweri
Varnad
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 september 2012, 16:20
Ort: Halmstad

Inlägg av Taweri »

tS skrev:
Taweri skrev:
tS skrev: Du tror inte det fanns något vittne eller? Han som blev påkörd när ju ha sagt till polisen att han blev påkörd?
Och sen fanns de ju en hel klass brevid så tror dom lyckades få något vittne..
Finns det vittnen på att mopen är trimmad?
Kan lika gärna samla ihop ett gäng folk gå fram till närmaste polisman i stan och peka ut en random snubbe och säga han har stulit en cykel precis.

Hur idiotiskt låter inte det? haha
Nej men på att han kört den?? Därför kan dom ta in den och sen se ifall den är trimmad eller inte?
''Dem har ingen rätt att ta den om inte polisen har sett dig köra den.
Så du kan stämma dem. Grovt dessutom, för dem ska ta din moped utav bevis måste dem ha tillstånd.'' Hur idiotiskt låter inte detta då..? Detta är Sverige.. inte USA där du kan stämma Mc för du brände dig på kaffet..
Då kan dem lika gärna beslagta stans halva mopeder i mån om trimning?
Benni
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 735
Blev medlem: 13 februari 2011, 13:31
Ort: Karlstad

Inlägg av tS »

[spoiler]
Taweri skrev:
tS skrev:
Taweri skrev: Finns det vittnen på att mopen är trimmad?
Kan lika gärna samla ihop ett gäng folk gå fram till närmaste polisman i stan och peka ut en random snubbe och säga han har stulit en cykel precis.

Hur idiotiskt låter inte det? haha
Nej men på att han kört den?? Därför kan dom ta in den och sen se ifall den är trimmad eller inte?
''Dem har ingen rätt att ta den om inte polisen har sett dig köra den.
Så du kan stämma dem. Grovt dessutom, för dem ska ta din moped utav bevis måste dem ha tillstånd.'' Hur idiotiskt låter inte detta då..? Detta är Sverige.. inte USA där du kan stämma Mc för du brände dig på kaffet..
Då kan dem lika gärna beslagta stans halva mopeder i mån om trimning?
[/spoiler]
Ifall dom/vittnen har sett halva stans mopeder åka in i en gående så tror jag dom har rätt att ta in mopeden för undersökning..
Men visst kör på din idé och stäm skiten ur dom jävlarna bara..
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

p0d1 skrev:Kan ni hålla er till topic istället och sluta tro att ni är några juridiska experter, please, ni är små moppepojkar bara som tror att allt ni läser på internet är sant och hittar hål i lagen 24/7 Bild

Så håll tyst, var ontopic och sluta jiddra om stämma blablablablablablablabla[/img]



Ont : För din egna och andras säkerhet så får vi hoppas på att du blir av med körkortet, att skylla på att killen inte kollade åt sidan innan han gick över(låter mest som en ursäkt) är fel, då det är du som SKA ha uppsikt och lämna företräde vid ett övergångsställe.

Att du kan bli så himla ofokuserad på grund av halva din klass och kör in i en gående är pinsamt, var glad att detta inte var med en bil eller motorcykel.
En enkel "grundregel" i trafiken som en körskollärare på Krekolas i Eskilstuna sa till mig är att I trafiken finns inga rättigheter bara skyldigheter alltså så är det ts skyldighet till att hålla uppsikt och vara beredd på oförutsedda risker
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Re: krockat- AM KÖRKORT

Inlägg av Järnet60 »

zTAREN skrev:hej alla nu är det så att jag i onsdags krockade med en gående vid ett övergångs ställe. Ingen av oss blev allvarligt skadade och fick fara hem efter en vanlig koll på sjukhuset.

Det hela hände med att jag kommer och kör i ungefär 35km/h och halva min klass står på vänster sida.. och sen när jag är väldigt nära så kommer en kille fram från högen mitt i allt och han kollade ej åt höger eller vänster, och när han är i mitten stannar han helt plötsligt upp och kollar bara på mig, och jag försöker bromsa så hårt jag kan och svänga undan.. men lyckades köra in i hans vänstra arm.


och jag klarade precis mitt AM-KÖRKORT i fredags och tror ni dom bara kommer dra in körkortet ett tag, eller måste jag göra om allting?


och till det dåliga så var ju min moped trimmad och polisen kom ju självklart till sjukhuset och tog den. :(
Ja, du blir av med ditt körkort. Antingen för att du kört på någon på ett övergångsställe och/eller för att du körde en trimmad moped.

När det gäller övergångsställen har man som fordonsförare inga rättigheter - bara skyldigheter.
Närmar man sig ett övergångsställe ska man vara uppmärksam och i de flesta fall sakta ner om det finns gående i närheten. Man vet aldrig om de plötsligt gör en "45-gradare" och kliver rätt ut på övergångsstället.
Gångtrafikanter är i stort sett totalt fredade på ett övergångsställe.
zTAREN
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 juni 2012, 12:35

Inlägg av zTAREN »

fick 2k i böter inget annat :D
StigrareN^
Svårstartad skrothög
Inlägg: 336
Blev medlem: 13 oktober 2012, 18:26

Inlägg av StigrareN^ »

zTAREN skrev:fick 2k i böter inget annat :D
Lite sen :) ?
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

StigrareN^ skrev: Lite sen :) ?
Han kanske fick reda på det nu? Allt tar inte en dag när man blandar in en myndighet.

Skippa oneliners istället.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Kan bara säga. Ta olyckan som en erfarenhet och ta det försiktigt i fortsättningen i trafiken. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
åj
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 oktober 2012, 20:36
Ort: karlskoga

Inlägg av åj »

om han såg dig komma så kunde han ju flyttat på sig ist för att bara stanna...

lånar tråden lite bara, en polare som håller på att lära sig köra på sitt kvarter(växlar) är 14 och ska ta körkort om nån månad. mopeden är försäkrad och så och är helt orginal (eu) och så hände de en sak igår, han skulle åka förbi mig och en bil på en 30väg för vi var på väg hem. så svänger bilen ut framför han när han kommer så han krockar med bilen.. bilen svängde utan blinkers eller att visa att han skulle svänga.
som jag vet så står ju försäkringen för skadorna? men vad kan hända då han är 14 och inte har körkort än?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

åj skrev:om han såg dig komma så kunde han ju flyttat på sig ist för att bara stanna...

lånar tråden lite bara, en polare som håller på att lära sig köra på sitt kvarter(växlar) är 14 och ska ta körkort om nån månad. mopeden är försäkrad och så och är helt orginal (eu) och så hände de en sak igår, han skulle åka förbi mig och en bil på en 30väg för vi var på väg hem. så svänger bilen ut framför han när han kommer så han krockar med bilen.. bilen svängde utan blinkers eller att visa att han skulle svänga.
som jag vet så står ju försäkringen för skadorna? men vad kan hända då han är 14 och inte har körkort än?

Jag tror inte att han kommer att få ta körkortet. Försäkringsbolaget betalar skadorna på bilen men kommer att kräva din polare för pengarna för skadorna och har man riktigt otur kan det bli väldigt dyrt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

eftersom att han inte har något körkort lär försäkringen inte gälla och han får betala skadorna på bilen, om polis blev inblandad får han antagligen vänta med körkortet också.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Skriv svar