Det kan vara SAE 10W/30 eller SAE 10W/40 beroende på din moped, har dock kört med både och då min olja inte fanns inne hos handlaren.
Beteckningen 10W-30 avslöjar viskositeten vid kyla (10 - Winter) och 30 (sommar). Ju högre viskositetstal, desto mer trögflytande är oljan. Det innebär att för att få en olja att vara "lättrinnig" vid vinter, så är det bra med lågt viskositetstal, och för att få oljan att vara "trögflytande" vid varmare temperaturer, så är det bra med ett högre viskositetstal.
Det betyder att för ren smörjning, så är det alltid bättre med ett bredare viskositetsområde, dvs 10W-40 än 10W-30.
TuZx skrev:vanlig motor olja 2-takt.vet inte men runt 100-200 mil.jag byter ofta för biltemas är shit

Tvåtaktsolja i växellådan? Det har jag inte hört förut, har du något belägg för ditt inlägg?
