Vad göra?

Vad som är på gång och det som varit i mopedsverige!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

järn1
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 juni 2008, 02:28

Vad göra?

Inlägg av järn1 »

Mopperiet har stilpoliser och nu även strutpoliser... kolla tallgölens sida!
Galgen Haffad !

17 maj. Under Motala mopedrally så infiltrerades snabba mopeder av en ej tjänstgörande polis under rallyt som var deltagare !! Detta är tom lägre än Glocalnet. Då Galgen kom i mål så var det en polisstyrka på plats som helt resolut beslagtog Galgens sköna Zundapp. Troligtvis kommer den rovan med div trim att beslagtas. Ja vad ska man säga ? Har inte polisen ngt bättre för sig än att tjalla på gubbar som åker moped? Tydligen inte. Och vad det anbelangar den icke tjänstgörande polisen som medverkade i rallyt, så få vi ha i åtanke att denna man/mes säkerligen inte har/haft det lätt i livet, Alkoliserad skitful fru, Asläbbiga knarkarungar, en underbar svärmor och inga riktiga kompisar. Vi lider med dig!!! Skulle inte förundra mig om du körde en Puch på rallyt med :-P. Tyvärr så kommer detta att grumla närvarandet på efterföljande strutrallyn för mångas del, för vem vill prutta omkring med en orginalmoppe som gör knappt 20km/t , vi är ju inte 15år och 40kg lätta längre.Och som ni kan se har den manliga polisen större bröst än den kvinnliga ...


Efter denna ingress kan jag kommentera utifrån mina egna minnesbilder från ungdomens dar:

Får mig osökt att minnas barndomens skräck, kvarterspolisen "ViceHitler" som fick oss att verkligen tro att polisen var "the bad guys" och trots att jag inte är speciellt rädd av mig, så får jag fortfarande väldiga obehagskänslor så fort jag ser en "harry" eller därtill hörande automobil.
ViceHitler bjöds in att undervisa oss barn i skolan,
han började med klassiker som tjuveri, typ börjar med en knappnål, slutar med en silverskål, över till knark, våldsbrott och annat och hur straffsatser låg för olika styggheter, samt vad han ansåg skulle vara mer riktig påföljd.
Man förstog instinktivt att här var något riktigt, riktigt fel i huvet på karl när han på fullt allvar kom in på detta med mopeder, hans åsikt var att körning före 15år, eller ännu hemskare, trimmning, var ett ohyggligt brott fullt i klass med folkmord och att livstids fängelse egentligen var en för mild påföljd för detta. Försökte också intuta att detta var ordningsmaktens officiella position i ämnet.

ViceHitler var en mycket snabb cyklist, krafterna kom nog mest av hans extrema övertygelse. Minns speciellt en episod då en kompis, låt oss kalla honom "Tommy S." just hade fått en K50 något modifierad och skulle hem, ca 1,5 mil bort. K50'ns nya avgaston fångade ViceHitlers öra när Tommy hunnit ca 50m från oss så vi den fruktade trampvelicopeden svänga upp bakom Tommy, med ViceHitler i värsta "fighting position" bakom styret.
De försvann i fjärran och vi funderade några timmar på hur det gått. Visade sig att V.H. hade kommit ifatt Tommy just som han svängde in på infarten hemma.
Torsk...
K50 toppade lätt 70+ och han hade säkert hållt ca 60 i snitt, i 15km, så man förstog vilken formidabel galenpanna denna snuten var.

ViceHitlers anda var en inspiration för hela luleås poliskår, jag bevittnade tex ett flertal svåra bil-olyckor och som väntat kom ambulans, brandkår, jourhavande präst, och sist, efter i bästa fall 30 min, då kom snuten. Med släpvangn. Med...ni gissar rätt...moped på släpet. I ett fall hade rådiga medborgare hållit fast det asfulla svinet som orsakat olyckan, men snuten var mest intresserad av att få "hem" mopeden för att se vilken outsäglig ondska som dolde sig under topplock och luftfilter.

O.T. Polisen här är ofta ute i press och TV och pratar om inriktning, prioriterade områden etc men man vet att allt bara är tomprat. Att jävlas med "motorburen ungdom" är och har alltid varit prio nr.1.
Överhörde 2 snutar diskutera sinsemellan om detta och de var väldigt frustrerade eftersom det inte finns sådana där fina gamla specifikationspapper med mått på förgasare, cylinderportar mm. som det fanns på "den gamla goda tiden" så de fick numera ofta släppa moppar som de visste gick åt helvete för fort men eftersom de inte förstod reglerna så kunde de inte ingripa.
Jag var nästan sugen att gå fram till dem och tipsa om att det finns annat "bus" att lägga tid på i sådant fall...


Något år efter började gula villor, skolor och andra lokaler brinna i Luleå, polisen var rådvill och hade ingen aning om hur de skulle hitta serie-pyromanen, föga anade de att det var en av deras egna som var skyldig, det hela löste sig då ViceHitler sköt skallen av sig inne i bankfackslokalen på en av stadens banker, efterlämnande ett avskedsbrev.
Visade sig att hans fru hade lämnat honom för en snubbe som bodde i ett gult hus, tydligen visste han inte vilket så han tog det säkra före det osäkra och brände ner i stort sett alla i kommunen...

Dessa moped-jaktspoliser är ofta den typ av människor som haft en taskig uppväxt, betong i sandlådan liksom, de fick eller tordes aldrig ha moppe och såg upp till/hatade/ville hämnas på de "coola" snubbarna som hade ett liv. Som vuxna poliser får de utrymme för detta.

//Järnet(det äkta)
det finns bara en JÄRNET!
järn1
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 juni 2008, 02:28

Inlägg av järn1 »

Tror jag fick med allt..

Något som jag sedan ungdomens dagar filosoferat runt är det ovan nämnda fenomemet och den verkan det tycks ha.

Tänker osökt på Black Sabbaths låt "Heaven and Hell" när trimmad moped och nitisk polisperson kommer att nämnas..

En annan tanke jag får, är att enda gången i dag som en polis har möjlighet att läxa upp en ungdom med taskig attityd är när de begått något i ur vägtrafikförordningen icke tillåtet, och därför har rätt att ingripa. Antar att de flesta just i detta tillfället är så lagom kaxiga..

Om jag ska vidareutveckla min "Heaven and Hell" teori så handlar den om Det goda Vs Det Onda.

Eftersom att en moped egentligen är en undermotoriserad motorcykel så är den i sig ingen överväldigande attraktiv maskin. I trimmat tillstånd blir den något roligare men är fortfarande ingen värsting(extreme6:10 medlemmens maskin undantagen)Som jag tidigare påpekat så kan man förvisso skruva upp effekten mer ju mindre kubiken är proportionellt sett men jag tror inte detta är huvudsakliga grejen med moppetrimning heller, jag nämner det bara i förbifarten.

Tänk er en bra film utan "the bad guy" Hur bra skulle den gröna milen ha varit utan den elaka samt sadistiske väktaren? Jag tror på fullaste allvar att polisen snarare främjer mopedtrimningen än stävjder den med sin enfaldiga jakt på mopedister. Medvetet eller omedvetet så håller de myten och skräcken vid liv hos generationer av mopedburen ungdom. I några fall kan nog en och annan behöva tas i örat när vettet saknas men det rättfärdigar inte insatser som i fallet med "insiderpolisen",den snuten skulle snarare behöva en lobotomi..

Nåväl,som jag tidigare var inne på, så finns det ju mer potenta åk att tillgå, med för den delen lagligt framförande på exempelvis bana om man vill åka fort och få en kick. Vad du som mopedist vet och känner, är att du ständigt i polisens ögon är en potentionell brottsling som behöver en operativ insats,en kuslig ondskön känsla. Än en gång: vad vore rödluvan utan vargen? Frihetskänslan som en tvåhjuling ger tillsammans med den lite stygga känslan av att vara odygdig och riskera att bli ertappad. OM så skulle vara fallet så är det inget "hemmansköp" att slanta upp dagsböterna och få de så kriminella delarna "förverkade av kronan" som det på bögigt polisspråk heter..

Skulle snuten minska sitt intresse för vässade mopeder så skulle förvisso olyckorna för en tid öka men på sikt tror jag att även intresset för vässade moppar skulle gå ner då det magiska spännade försvinner..
Totalekonomiskt och driftsäkerhetsmässigt vinner ju en motorcykel mot mopeden,men som jag tidigare upplyst om så finns en viss charm i de facto att en mindre 2 taktare alltid proportionellt sett spottar ur sig mer effekt än ur en storkubikare.
//J
det finns bara en JÄRNET!
Skriv svar