vilket val?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Emil
Elmoped
Inlägg: 149
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:49

vilket val?

Inlägg av Emil »

tjenare,

Jag ska ev. köpa en ny moppe. Då kommer det isåfall bli en crossmoppe. Det jag undrar är vilken?

Budget ca 14k
lätt att dra pluggen osv
sm

Mvh Emil
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Jag tycker om Derbi, Beta, Rieju En urpluggad beta går något sjukt men Derbi är ju den snyggaste
Lucasbwz
Avstängd
Inlägg: 34
Blev medlem: 9 juli 2012, 21:19
Ort: Uppsala/järlåsa

Inlägg av Lucasbwz »

Jawa 210
Emil
Elmoped
Inlägg: 149
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:49

Inlägg av Emil »

Jönköping skrev:Jag tycker om Derbi, Beta, Rieju En urpluggad beta går något sjukt men Derbi är ju den snyggaste
Haft tankar på Rieju eller beta. Vilken håller bäst om man tänker på motorn osv? :D
Användarens profilbild
DTdosan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 329
Blev medlem: 3 juni 2012, 19:51

Inlägg av DTdosan »

Emil skrev:
Jönköping skrev:Jag tycker om Derbi, Beta, Rieju En urpluggad beta går något sjukt men Derbi är ju den snyggaste
Haft tankar på Rieju eller beta. Vilken håller bäst om man tänker på motorn osv? :D
Om motorn är i bra skick från början kan du ju köpa i princip vilken som då alla håller bra, om man behandlar den bra!


Snöa inte in dig på en speciell moppe, kolla på Derbi, beta Rieju och dem du skrev så hittar du kanske en moppe du vill ha.

Själv var jag bestämd att jag skulle ha en DT, och där missade jag chansen att köpa en mt5 som var i bra mycket bättre skick för många pengar mindre!
Finns inget bättre än en sunkig DT..<3
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Hitta en moped i bäst skick för bäst pris helt enkelt, jag var i samma tankar och visste knappt vad en gilera smt var innan jag helt plötsligt vart en ägare till en :) Så som tidigare sa, försök att vara öppen när det gäller märke :)
Emil
Elmoped
Inlägg: 149
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:49

Inlägg av Emil »

okej, tackar för hjälpen :D fortsätt gärna att kommentera om ni har något att säga :D
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott
Inlägg: 735
Blev medlem: 21 juni 2012, 10:00

Inlägg av Rangad »

Köp min Derbi xtreme 06 680 mil Kolla mitt projekt :) Galet skön moppe att köra samt stunta åka i skogen, Vad du vill :) Har även en annons uppe på TSR! 14000 13-13.5 vid snabb affär
dt50x<3
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 27 mars 2012, 13:06

Inlägg av dt50x<3 »

jag ska inte säga TA YAMAHA DT50X/R!!!! bara för att jag har en, men jag personligen tycker den är sjukt skön att köra, den har bjuk dämpning och en rubust känsla på vägen, den går hårt urpluggat och är hyffsat snygg, och även om du ligger i 70-80 känns det fortfarande sjukt mjukt och skönt utan at det blir vingligt, medan tex beta rr50 är lite med rapplig pga låg vikt.
jag har en polare med Rieju mrt50, den är oxå skön, men har inte riktigt samma köregenskaper om dt50x/r har, men är fortfarande en skön och sportig cykel. går dock sjukt slött original. Har även en polare med Derbi drd EVO och den är oxå skön, är stor och bra vägegenskaper, men tycker mer om AM6 motorn är Derbi motorn.
men det är helt upp till dig vad du väljer, tar du ngn av de märkes hojjarna du nämnt så lär du bli nöjd ingen av de är skit, tänk bara efter vad du ska ha den till, ska du stunta så skulle jag ta beta, men annars så kan du ta vad du känner för, fundera bara på vilken motor du vill ha. själv är jag nöjd med AM6.
hoppas jag kunde hjälpa lite:)
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Motormässigt är det ingen skillnad på Rieju/Beta eftersom bägge har AM6! (om inte det är en beta äldre än typ 02 för då har den ktm motor, som går som bara fan :lol: )
Derbi vinner skönhetstävlingen men prestandamässigt är Beta bäst.

Komfort? Där vinner nog inte Derbi tyvärr. Xtreme känns lite svampig på vägen och när man bromsar hårt dyker framgaffeln lite mycket, iaf på de 3 som jag kört. Jag har Drd för att jag gillar dem hårdare fjädringen (kurvtagning är som en dröm!), men det är lite stötigare på vägen givetvis! Sadeln är fruktansvärt hård dock, känner sig rövknullad efter 10 mil :evil:
Yamaha Dt50x har skönast åkkomfort och dyker inte riktigt lika mycket som Derbin när man bromsar hårt!
Eklund^


Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
Rieju_Jacob
Avstängd
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 maj 2012, 13:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Rieju_Jacob »

Av erfarenhet så kan jag säga att Rieju mrx går som satan urpluggade och dom är riktigt stabila och bra, den senare är ju ganska snygg med ;)
smTimpA skrev:Så att ha radion på i bilen är livsfarligt också då eller? Hahah
Här på TSR så är logiken på topp…

Kolla mitt Rieju-projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=42936

Säljer mina longboardtruckar, PMa om du är intresserad
Bild
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

köp min roxon!
Information finns i länken, http://www.blocket.se/alvsborg/Fin_Roxo ... w=1&last=1
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Jansson´s DRD skrev:köp min roxon!
Information finns i länken, http://www.blocket.se/alvsborg/Fin_Roxo ... w=1&last=1
Nt för o va sån men den Roxon va redigt ful xD Om du ska ha Roxon så ska dem se ungefär såhär Bild

Riktigt feta, lite kortare än Derbi på längden, men samma motor!
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

Piitus96 skrev:
Jansson´s DRD skrev:köp min roxon!
Information finns i länken, http://www.blocket.se/alvsborg/Fin_Roxo ... w=1&last=1
Nt för o va sån men den Roxon va redigt ful xD Om du ska ha Roxon så ska dem se ungefär såhär Bild

Riktigt feta, lite kortare än Derbi på längden, men samma motor!
Ful och ful, original skulle ja kalla det....förutom att swingen är nylackerad i svart :wink: snyggare original crossmopeder finns det inte imo :roll:
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Jansson´s DRD skrev:
Piitus96 skrev:
Jansson´s DRD skrev:köp min roxon!
Information finns i länken, http://www.blocket.se/alvsborg/Fin_Roxo ... w=1&last=1
Nt för o va sån men den Roxon va redigt ful xD Om du ska ha Roxon så ska dem se ungefär såhär Bild

Riktigt feta, lite kortare än Derbi på längden, men samma motor!
Ful och ful, original skulle ja kalla det....förutom att swingen är nylackerad i svart :wink: snyggare original crossmopeder finns det inte imo :roll:
Jo, den jag länkade :D

OnT: Men som sagt, du väljer ju jälv om du är sugen på crossmoppe med AM6 eller Derbi motor :)
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

själv hade jag bestämt mig för att jag ville ha en aprilia när jag skulle köpa moppe, då missade jag chansen för att få ganska billiga mopeder i fint skick, tex en Derbi som var körd 8000km för 1000€ årsmodell 07, sen hittade jag alldrig en aprilia jag ville ha eller som låg på passligt avsånd så jag köpte en Rieju mrx -06, dock körd 15000km och kostade 1000€, är riktigt nöjd med den, den hade ägts av 2 systrar så den hade troligtvis alldrig varit trimmad.
kolla på mopeder du tycker ser bra ut och passar din budget, välj ut de kanske 5 bästa och åk dit och provkör dem
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 22 april 2011, 11:36
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Jansson´s DRD »

Piitus96 skrev:
Jansson´s DRD skrev:
Piitus96 skrev:Nt för o va sån men den Roxon va redigt ful xD Om du ska ha Roxon så ska dem se ungefär såhär Bild

Riktigt feta, lite kortare än Derbi på längden, men samma motor!
Ful och ful, original skulle ja kalla det....förutom att swingen är nylackerad i svart :wink: snyggare original crossmopeder finns det inte imo :roll:
Jo, den jag länkade :D

OnT: Men som sagt, du väljer ju jälv om du är sugen på crossmoppe med AM6 eller Derbi motor :)
haha men med crossdäck då såklart :wink:
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Skriv svar