Kolvringar går, byta cylinder och vev?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Kolvringar går, byta cylinder och vev?

Inlägg av juniorjesper »

Hej tsr :)
När jag köpte min Furia så gick den inte bra, han jag köpte den av sa att de va dags för kolvbyte. Men sen fick jag den att gå hyfstat så där när jag sotade ur röret. Men sen tvärdog den. Det var kolvringen som låg i kröken :lol:

Lämnade in den till återförsäljaren som böt kolv+ringar, cylindern klarade sig.. Men nu efter ca 300 mil med olika mk thrower och 2 dagars tk och lite så så gick kolvringarna.. Inget komp och när jag öppnade motorn så var kolvringarna slut..

Veven var lite glapp åt sidled.. Är det något att byta? Har hört att man ska byta vid 1500 mil? Den har gått ~1200 mil nu..

Så funderar på en billig duglig vev + 70 cylinder..

Hur är Airsal 70 sport/racing, Barikit 74, Top Performance 74 gjutjärn?
Hk, hållbarhet osv..

Top Performance verkar bra då den har ett annat topplock som ger 3 extra hästar och står att gjutjärns cylindrar har hållbarhet till 1500 mil.. Men det blir ju mindre effekt i gjutjärn?
Och hur håller en aliminium cylinder? För jag vill att det ska hålla..


Bild
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

gjutejärn håller länge som fan alluminium med inga problem att köra länge fall du byter kolvringar/kolv när de beöhvs och inte när den är helt slut, är inte så jätte stor effektskillnad på dem och skulle kört på topperformence fall du ändå ska byta vev då airsal inte är den starkaste precis sen skulle de nog krävas ett vassar rör+större fögg/insug/membran för den ska gå bra :)
veven kan glappa i sidled men inget upp elr ner så behövs inte och en orginal vev klarar airsal lätt :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Tack för snabbt svar :)
Original veven glappar bara lite grann i sidled, kanske 1mm eller något.. Och om jag köper 70 cylinder så köper jag en 21 mm förgasare av en kompis och effektrör om inte original krök med thrower dämpare funkar bra :P

Men har sett nån skrivit att Top Performance var den sämsta cylindern jag haft blablabla..
Men huvudsaken är att de håller och att jag drar mina kompisar med 50 cc :P
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Håller original veven för Top Performance 74?
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Att veven glappar åt sidan gör inte så mycket sålänge den inte tar i blockväggarna eller nått :D

Men om den glappar upp och ner så är det bara att byta, den ska vara stum upp och ner, du kan ju tänka dig vad som händer vid 11.000 varv om veven glappar :P

Min kusins PV glappade ordentligt upp och ner, smattrade som fan när vi startade den :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Måste jag byta nållager om jag köper http://twostroke.se/product.asp?product=10233 ?
Eller följer det med något?
Det är ingenting annat jag måste byta heller?
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

juniorjesper skrev:Måste jag byta nållager om jag köper http://twostroke.se/product.asp?product=10233 ?
Eller följer det med något?
Det är ingenting annat jag måste byta heller?
nållager är alltid bra att ha fräsch ofta de elr vevlagren som ryker först s¨kör på de, byt munstycken med fall du inte fattat de
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Asså munstycke o allt fattar ja, men det jag helst vill slippa är att byta vev då det är sånt jobb...
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

juniorjesper skrev:Asså munstycke o allt fattar ja, men det jag helst vill slippa är att byta vev då det är sånt jobb...
inget du ska behöva göra när du kör på någon va dem cylindrarna :P
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

juniorjesper skrev:Håller original veven för Top Performance 74?
original veven klarar mer än vad många tror och i många fall bättre än vissa trimvevar.

så länge den inte glappar som fan eller att staken ser ut som en jävla banan så tycker jag att du ska fortsätta köra med original veven.
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Okej, tack för svar :)
Är det stor skillnad på Barikit 74 och Top Performance 74?


http://twostroke.se/product.asp?product=12457

http://twostroke.se/product.asp?product=10233

Vilken skulle ni tagit?
Hur stor skillnad är det i HK/hållbarhet?

Mvh

Edit: Jag behöver inte ha ny tänding eller något sånt?
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

juniorjesper skrev:Okej, tack för svar :)
Är det stor skillnad på Barikit 74 och Top Performance 74?


http://twostroke.se/product.asp?product=12457

http://twostroke.se/product.asp?product=10233

Vilken skulle ni tagit?
Hur stor skillnad är det i HK/hållbarhet?

Mvh

Edit: Jag behöver inte ha ny tänding eller något sånt?
Du behöver INTE nån ny tändning, din orgvev kan du behålla sålänge den inte glappar upp o ner eller låter konstigt när du drar runt motorn.

Du BÖR köpa ett nytt nållager, leta upp vilken dimension som är origlnal och köp ett. Det skadar inte att köpa ett förstärkt nållager, dom är såpass billiga ändå.

JAG skulle tro att top performance är lite tamare iom att det är en gjutjärnscylinder. (Läs: Lågvarvigare)

Sålänge du sköter om grejerna och kör som folk så kommer grejerna hålla fint för dig, oavsett vad du köper för cylinder.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Moppen fick ny kolv, och genom servad och nytt nållager för ca 250 mil sedan.. Men körde för snålt...
Men tror ni veven kommer håller för Barikit 74, 21 mm förgasare och Mk Thrower och Turbo Kit lacada?
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Ja utan problem, min kompis kör barkit 80 scr corse 21 osv och han är inte den bästa på växla än och hållt länge och kommer nog hålla ett bra tag till
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Ja veven kommer hålla sålänge du inte kör som en idiot. Dubbla avgasrör ser jag..
Skriv svar