Rieju rrx går dåligt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

thumbstar98
Varnad
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 augusti 2012, 23:33
Ort: Ytteresse

Rieju rrx går dåligt

Inlägg av thumbstar98 »

hej!

Jag köpte mig en Rieju rrx 06 för några veckor sen.
Den var lite slut, så jag bytte vevparti, ramlager, stefor, packningar, kolv och borrade upp cylindern. Jag satte på grejerna och och startade den,lite svårstartad men den kom igång ,men gick inte bra. På tomgång och i fri då man varvade gick den bra och i ettan och tvåan, men sen i 3:an började den bluddra och "puffa" ur avgasröret och tappade orken helt. jag testade byta munstycke till 86 innan va det 76 , då jag böt började den gå lite bättre men den ryker mycket och bluddrar. Den går lite bättre om jag håller in choken lite. så jag undrar vad felet kan sitta.
tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Du kanske behöver ännu större munstycke helt enkelt? Choke= mer bensin, så går den bättre med choken så går den bättre om den får mer bensin, dvs större munstycke.
Well do ya, punk?
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Re: Rieju rrx går dåligt

Inlägg av riejukillen »

thumbstar98 skrev:hej!

Jag köpte mig en Rieju rrx 06 för några veckor sen.
Den var lite slut, så jag bytte vevparti, ramlager, stefor, packningar, kolv och borrade upp cylindern. Jag satte på grejerna och och startade den,lite svårstartad men den kom igång ,men gick inte bra. På tomgång och i fri då man varvade gick den bra och i ettan och tvåan, men sen i 3:an började den bluddra och "puffa" ur avgasröret och tappade orken helt. jag testade byta munstycke till 86 innan va det 76 , då jag böt började den gå lite bättre men den ryker mycket och bluddrar. Den går lite bättre om jag håller in choken lite. så jag undrar vad felet kan sitta.
tacksam för svar! :)
Jag tycker det låter som att packboxarna är slut min var precis likadan:/ satte i nya och tättade lager också sen gick han fint:D
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

låter ju som munstycket om den går bättre med choken
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

NOName? skrev:låter ju som munstycket om den går bättre med choken
Jo, men om den ryker mycket så kan det la inte vara att den får för lite? Han kan ju kolla om den drar nån olja:) men jag känner igen det från rrx:)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Går den bättre med choke så är det ju för litet munstycke. Vad är det för färg på röken? Vad är det för färg på tändstiftet?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Gröngöling skrev:Du kanske behöver ännu större munstycke helt enkelt? Choke= mer bensin, så går den bättre med choken så går den bättre om den får mer bensin, dvs större munstycke.
+1 kolla på elektroden på tändstiftet vilken färg den har, svart = för fet blandning, grå/vit = för mager blandning, gyllenbrunt = bra blandning.
Sen kan du justera blandningsskruven (om du har någon) finns guider hur du ska gå tillväga, bara att börja söka.
thumbstar98
Varnad
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 augusti 2012, 23:33
Ort: Ytteresse

Inlägg av thumbstar98 »

tack för alla svaren :D nu går den bra, jag ställde upp nålen på högsta steget, men den "vågar" lite på fullgas från 3: an och uppåt, vet någon vad det kan bero på ? :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

thumbstar98 skrev:tack för alla svaren :D nu går den bra, jag ställde upp nålen på högsta steget, men den "vågar" lite på fullgas från 3: an och uppåt, vet någon vad det kan bero på ? :)
Tror det är fortfarande för litet munstycke.
Helt Räser
Skriv svar