Skillnad på bensin 95/98

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 maj 2011, 19:12
Ort: Finland

Skillnad på bensin 95/98

Inlägg av Robeee »

Hej!
Vetef*n var jag ska lägga denna tråd men aja, hoppas den ligger rätt här,
iaf, dettä är väl inger problem eller så utan mer nyfikenhet men också bra kunskap att ha. Alltså hur ser/luktar/känner man skillnad på 95 och 98 oktanig bensin? Vet ej hur ni har det i Sverige men i finland tankar vi i alla fall 98 till moppe o sånt, och i bland kan jag bli lite fundersam ifall farsan har handlat rätt, eftersom han lever lite i dom gamla tiderna då 95 funka till allt.

Tack på förhand //robeee :)
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

95 tankar vi i sverige
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

kör på 95 :)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

ingen märkbar skillnad på 95 och 98, dom enda jag vet som tankar det här omkring är amerikanarna som har lite hästkrafter under huven :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 maj 2011, 19:12
Ort: Finland

Inlägg av Robeee »

ok, men nu var frågan HUR man känner/luktar/ser SKILLNADEN på dessa :)
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 april 2012, 10:37

Inlägg av derbeyy »

95 är utspädd bensin 80%bensin och 20% etanol..

98 är 100% bensin

eller iaf va jag hört!
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

Robeee skrev:ok, men nu var frågan HUR man känner/luktar/ser SKILLNADEN på dessa :)
vad jag vet så kan man inte se/känna/lukta vilken bensin det är, enda skillnaden är att det är lite mer oktan i den ena :)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Robeee skrev:ok, men nu var frågan HUR man känner/luktar/ser SKILLNADEN på dessa :)
jag kör 98 då min moppe går bättre med det.

jag ser då ingen skillnad på det :P
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

potog skrev:
Robeee skrev:ok, men nu var frågan HUR man känner/luktar/ser SKILLNADEN på dessa :)
jag kör 98 då min moppe går bättre med det.

jag ser då ingen skillnad på det :P
inte för och vara sån men tror inte din moppe går nå bättre med det, det är nog bara en placebo effekt :wink:
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

streamjr skrev:
potog skrev:
Robeee skrev:ok, men nu var frågan HUR man känner/luktar/ser SKILLNADEN på dessa :)
jag kör 98 då min moppe går bättre med det.

jag ser då ingen skillnad på det :P
inte för och vara sån men tror inte din moppe går nå bättre med det, det är nog bara en placebo effekt :wink:
tror dock de kan vara så då han är sämst på ställa in;) och fall han ställer in dåligt så den får för ltie bensin så kan den förtända och 98 tänder senare pågrund av de högre oktantalet :) så den tål högrekompresstion dock är de knappt någon märkbar skillnad
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

fel fel fel.... 98 har bättre förbränningseffekt än 95, trodde ni moppepojkar kunde detta vid det här laget :)
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Piitus96 skrev:fel fel fel.... 98 har bättre förbränningseffekt än 95, trodde ni moppepojkar kunde detta vid det här laget :)
förkalra gärna den här förbrännigns effekten ? ändå skillnaden är antalet alkaner i dom olika greningarna som gör så dem tål högre kompresstion, hänger du inte med på NO:n ? ;)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

david96 skrev:
streamjr skrev:
potog skrev: jag kör 98 då min moppe går bättre med det.

jag ser då ingen skillnad på det :P
inte för och vara sån men tror inte din moppe går nå bättre med det, det är nog bara en placebo effekt :wink:
tror dock de kan vara så då han är sämst på ställa in;) och fall han ställer in dåligt så den får för ltie bensin så kan den förtända och 98 tänder senare pågrund av de högre oktantalet :) så den tål högrekompresstion dock är de knappt någon märkbar skillnad
skulle väll vara de då, tror inte man märker nån skillnad när man har 50 sport å effekt rör :roll:
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

david96 skrev:
Piitus96 skrev:fel fel fel.... 98 har bättre förbränningseffekt än 95, trodde ni moppepojkar kunde detta vid det här laget :)
förkalra gärna den här förbrännigns effekten ? ändå skillnaden är antalet alkaner i dom olika greningarna som gör så dem tål högre kompresstion, hänger du inte med på NO:n ? ;)
Palla NO, va bara bra på el o biologi^^ nej men har hårt detta från dem flesta som håller på med bensin o bilaro dyligt, även lokala moppebutiken/verkstad o sånt, han har fan hållt på i snart 40 år så tror han kan sitt :) jag kör med 98 o jag tycker moppen mår/går bättre med 98 (inte v-power då) hehe
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Ända skillnaden är välbara oktan halten? Alltså 98% och 95%? :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

TechnoMen skrev:Ända skillnaden är välbara oktan halten? Alltså 98% och 95%? :roll:
Hur är de 105% i etanol då?;)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

david96 skrev:
TechnoMen skrev:Ända skillnaden är välbara oktan halten? Alltså 98% och 95%? :roll:
Hur är de 105% i etanol då?;)
Va jag fattar inte? ^^
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

TechnoMen skrev:
david96 skrev:
TechnoMen skrev:Ända skillnaden är välbara oktan halten? Alltså 98% och 95%? :roll:
Hur är de 105% i etanol då?;)
Va jag fattar inte? ^^
Fall de år 98% oktan i 98 bensin och de är 105oktan i etanol? Hur är de då i %
Oktan är ett tal på en skala som visar hur lätt ett bränsle kan komprimeras:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Bensinens uppgift är att förbrännas i motorns cylinder/cylindrar och driva den/de kolvar som ger fordonet drivkraft. I cylindrarna pressas bensinångorna hårt samman, och det gör dem varma. Förbränningen skall sättas i gång av en gnista från tändstiftet, men av och till kan bensinångorna bli så varma att de självantänder. Det är olyckligt, eftersom det kan få bensinen att explodera vid fel tidpunkt.
Självantändning hörs som knackningar i motorn. Oktantalet är kort sagt ett uttryck för bensinens förmåga att motstå självantändning. Denna egenskap bestäms av förhållandet mellan de båda kolvätena iso-oktan och n-heptan i bensinen. Iso-oktanet är nämligen mycket motståndskraftigt mot självantändning, medan n-heptan har liten motståndskraft. Hundra oktan är definierat som läget då bensinen bara innehåller iso-oktan. I praktiken innehåller den dock upp till 1400 olika kemiska föreningar, men testet, som görs med en standardiserad testmotor, mäter bara de båda kolvätena, för att man skall få ett stabilt mätresultat. Köper man bensin med oktantalet 95, betyder det att dess egenskaper motsvarar att förhållandet mellan iso-oktan och n-heptan är 95 till 5.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Felix mårtensson
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 7 april 2012, 23:48
Ort: Kristianstad

Inlägg av Felix mårtensson »

MrAndersson skrev:Bensinens uppgift är att förbrännas i motorns cylinder/cylindrar och driva den/de kolvar som ger fordonet drivkraft. I cylindrarna pressas bensinångorna hårt samman, och det gör dem varma. Förbränningen skall sättas i gång av en gnista från tändstiftet, men av och till kan bensinångorna bli så varma att de självantänder. Det är olyckligt, eftersom det kan få bensinen att explodera vid fel tidpunkt.
Självantändning hörs som knackningar i motorn. Oktantalet är kort sagt ett uttryck för bensinens förmåga att motstå självantändning. Denna egenskap bestäms av förhållandet mellan de båda kolvätena iso-oktan och n-heptan i bensinen. Iso-oktanet är nämligen mycket motståndskraftigt mot självantändning, medan n-heptan har liten motståndskraft. Hundra oktan är definierat som läget då bensinen bara innehåller iso-oktan. I praktiken innehåller den dock upp till 1400 olika kemiska föreningar, men testet, som görs med en standardiserad testmotor, mäter bara de båda kolvätena, för att man skall få ett stabilt mätresultat. Köper man bensin med oktantalet 95, betyder det att dess egenskaper motsvarar att förhållandet mellan iso-oktan och n-heptan är 95 till 5.
Tack! Entligen någon som visste :d
drac
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Man ska ta Diesel i moppen för då jävlare gåre bra! Så ere bara
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
tuning-::-jontte
Avstängd
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 november 2011, 19:21

Inlägg av tuning-::-jontte »

98 luktar starkare :D
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Felix mårtensson skrev:
MrAndersson skrev:Bensinens uppgift är att förbrännas i motorns cylinder/cylindrar och driva den/de kolvar som ger fordonet drivkraft. I cylindrarna pressas bensinångorna hårt samman, och det gör dem varma. Förbränningen skall sättas i gång av en gnista från tändstiftet, men av och till kan bensinångorna bli så varma att de självantänder. Det är olyckligt, eftersom det kan få bensinen att explodera vid fel tidpunkt.
Självantändning hörs som knackningar i motorn. Oktantalet är kort sagt ett uttryck för bensinens förmåga att motstå självantändning. Denna egenskap bestäms av förhållandet mellan de båda kolvätena iso-oktan och n-heptan i bensinen. Iso-oktanet är nämligen mycket motståndskraftigt mot självantändning, medan n-heptan har liten motståndskraft. Hundra oktan är definierat som läget då bensinen bara innehåller iso-oktan. I praktiken innehåller den dock upp till 1400 olika kemiska föreningar, men testet, som görs med en standardiserad testmotor, mäter bara de båda kolvätena, för att man skall få ett stabilt mätresultat. Köper man bensin med oktantalet 95, betyder det att dess egenskaper motsvarar att förhållandet mellan iso-oktan och n-heptan är 95 till 5.
Tack! Entligen någon som visste :d
Ah, de va ju inte alls så att du har kopierat dedär va? Tror alla vet vad bensinen är till för. ;)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Och att tanka från 95 till 98 oktan RAKT av ger ingen effekt alls. Kommer gå lika bra/dåligt.

Grejen är att man kan plocka ur lite mer effekt ur motorn. Men då måste motorn modifieras för att kunna nyttja det. Som att öka förtändningen eller högre kompression. DÄR är effektökningen, inte i soppan.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

streamjr skrev:
potog skrev:
Robeee skrev:ok, men nu var frågan HUR man känner/luktar/ser SKILLNADEN på dessa :)
jag kör 98 då min moppe går bättre med det.

jag ser då ingen skillnad på det :P
inte för och vara sån men tror inte din moppe går nå bättre med det, det är nog bara en placebo effekt :wink:
Och varför skulle den inte göra det? Kanske inte är något man inbillar sig. Antar att du inte haft den cylindern som Pontus har på sin neos? Jag hade också den stage 6 alu 50 cc på min aerox. Jag kände att den gick renare på 98 än 95, tittade också i manualen till cylindern, och det stod att minst 98 oktan var rekommenderat till att använda till cylindern, samt minst 17,5 mm förgasare. Så nej, det är inte alltid bara något man inbillar sig, visst det ger inte något effektökning i fråga, men visst kan den ändå gå bättre / renare med 98 än 95. Men det är nog helt olika moped till moped. Jag syftar inte på att det ger högre effekt, som rexxy sa ligger inte effektökningen i bränslet, utan de modifieringar man gör samtidigt för att nyttja det högre oktan talet. I min situation med den stage 6 cylindern så gick min bara betydligt renare än vad den gjorde med 95.
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Inlägg av DtSnubben »

jag kör på 98 för att slippa dom där 5% etanol i bensinen, för att jag har för mig att alkoholen inte är så bra för reedsen.
Är dock inte säker, har för mig att jag läste det i nån tråd här på tsr.
U mad bro?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

DtSnubben skrev:jag kör på 98 för att slippa dom där 5% etanol i bensinen, för att jag har för mig att alkoholen inte är så bra för reedsen.
Är dock inte säker, har för mig att jag läste det i nån tråd här på tsr.
Det är väl om du har plastreeds. Har då plåt eller kolfiber är det lugnt.
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

Robeee, Vissa fattigare Moppekillar tankar 95:An för de vill int betala mer :/
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

Roxxen96 skrev:
streamjr skrev:
potog skrev: jag kör 98 då min moppe går bättre med det.

jag ser då ingen skillnad på det :P
inte för och vara sån men tror inte din moppe går nå bättre med det, det är nog bara en placebo effekt :wink:
Och varför skulle den inte göra det? Kanske inte är något man inbillar sig. Antar att du inte haft den cylindern som Pontus har på sin neos? Jag hade också den stage 6 alu 50 cc på min aerox. Jag kände att den gick renare på 98 än 95, tittade också i manualen till cylindern, och det stod att minst 98 oktan var rekommenderat till att använda till cylindern, samt minst 17,5 mm förgasare. Så nej, det är inte alltid bara något man inbillar sig, visst det ger inte något effektökning i fråga, men visst kan den ändå gå bättre / renare med 98 än 95. Men det är nog helt olika moped till moped. Jag syftar inte på att det ger högre effekt, som rexxy sa ligger inte effektökningen i bränslet, utan de modifieringar man gör samtidigt för att nyttja det högre oktan talet. I min situation med den stage 6 cylindern så gick min bara betydligt renare än vad den gjorde med 95.
den kan mycket väl gå renare men jag uttryckte mig fel skulle säga att det borde inte ge nån mer EFFEKT.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Inlägg av DtSnubben »

Rexxy skrev:
DtSnubben skrev:jag kör på 98 för att slippa dom där 5% etanol i bensinen, för att jag har för mig att alkoholen inte är så bra för reedsen.
Är dock inte säker, har för mig att jag läste det i nån tråd här på tsr.
Det är väl om du har plastreeds. Har då plåt eller kolfiber är det lugnt.
vet inte om AM6 original är kolfiber eller plast, men mina stänger inte igen helt så ska ändå köpa nya.
U mad bro?
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

derbeyy skrev:95 är utspädd bensin 80%bensin och 20% etanol..

98 är 100% bensin

eller iaf va jag hört!


fel, fel,fel

den 95 e 10 (hette förut e5) inehåller 10 % etanol
och 98 e 5 inehåller 5 % etanol
Skillnaden är oktanhalten och hur mycket etanol det finns i de två olika bensinsorterna.
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 mars 2012, 20:12
Ort: Mariehamn, Åland

Inlägg av PhryxuZ »

Jag tankar alltid V-Power, är det onödigt eftersom att jag inte känner någon skillnad effektmässigt mellan den och 98:an?

Vad jag har hört ska det vara bra för motorn med så mycket oktan som möjligt, så jag har aldrig tankat med 95:an.
Nicco1996
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 oktober 2011, 17:07

Inlägg av Nicco1996 »

har hört att 98 innehåller olja
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 maj 2011, 19:12
Ort: Finland

Inlägg av Robeee »

Aja, de e bra ni kan om bensinens förmågor o sånt, men frågan var ju egentligen HUR man ser/känner/luktar SKILNADEN, o svaren var väl: de går inte att känna, eller att 98 luktar aningen starkare. Tack ändå :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Läs hans fråga och försök er hålla till ämnet inte vad ni tankar...

Sedan så är de lite olikt i Finland så de ökade otan talet för 2 år sedan från 10%-15% tror ja de vart vilket betyder att den sliter ut reedsena och det har visats sig att den äter tändstoftena mycke snabbare, och då detta ändrades blev det "förbud" att tanka 95 i små motorer på grund av att de inte tål den nya 95:an.

Så nu behöver ni inte diskutera om detdär nåmera utom hur man vet skillnad.

Tyvärr finns de inget sätt att hur man vet skillnaden så robbe känner din farsa elle som sagt min farfar så bra om du frågar han kommer det jajajaja jag tankar 98 men förklara för han att detr därför dina tändstift far så snabbt och säkert därför dina membran är slut låter ganska troligt det...

Hoppas någon annan än robbe förstod min text
Skriv svar