Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/twostrokerider.se/forum/includes/template.php(127) : eval()'d code:1) in /var/www/twostrokerider.se/forum/includes/page_header.php on line 150
Allt började med att jag köpte denna motorcykeln, förra sommaren. Jag ville självklart ha en SM modell. När jag tittade runt på blocket så hittade jag denna. Det stod att den endast hade rullat 68mil fast att den var billigast på blocket (av dom modellerna). Dock var det ingen SM. Men med en 15-årings ekonomi fick det bli den. Jag ångrar inte köpet då jag fick en nästan helt ny mc, med garanti kvar. För ungefär halva ny priset. Men en SM hade ju varit bättre förstås. Men jag är nöjd i alla fall! Då huvudsaken är att det går att stunta med den
Projektets mening
Spoiler:
Eftersom detta projektet redan är klart så kommer jag att försöka blicka tillbaka på det jag har gjort och försöka förklara.
Denna tråden är till för att folk ska få se hur ett "stunt-åk" KAN se ut och se vilka modifikationer man gör. Därför kommer jag skriva väldigt utförligt så även det blinda ögat kan se och förstå varför jag gör som jag gör.
Mål med projektet
Spoiler:
Målet med detta projektet är att hjälpa och visa förvirrade själar hur mitt stunt-åk ser ut. Förhoppningsvis räta ut en del frågetecken.
För min del var målet med detta projekt att få en så laglig men ändå funktionell motorcykel som möjligt. Det skulle gå att göra betydligt mer modifikationer, men då jag har lagt ner många tusen-lappar på mitt körkort vill jag kunna komma undan med böter om jag blir stoppad (tror dock inte att mina modifikationer är så olagliga...) Mitt syfte är inte att bryta mot lagen utan att kunna utnyttja mitt fordon på både gatan och "stuntspoten". Plus att det är inte alla modifikationer som gör en bra, utan träningen...
Låt projektet börja!
Spoiler:
Såhär såg motorcykeln ut när jag köpte den:
Ni kommer inte märka en jätte förändring, utseende mesigt. Men lite ändringar kommer det att bli.
Setup = Helt original, sparar pengarna till nästa hoj istället.
Stunt-modifikationer: (HB)=Handbroms på styret, pegs som både skyddar och som jag kan stå på, bättre styre och ett stag att stå i där bak. Då det mesta inte går att köpa kommer jag få bygga en hel del själv.
Första steget.
Spoiler:
Det första jag gjorde var att komma på en lösning för att kunna få en extra broms upp till styret. Då det är en väldigt speciell lösning på svingen och original fästet till oket. Kom jag fram till att den enda lösningen var att klämma ett externt fäste runt svingen. Så jag beställde hem Broms-ok, broms-pump och lite annat smått och gott när jag ändå var igång. sen gjorde jag ett prototyp fäste, och bad en verkstads mekaniker att fräsa ut mitt fäste i aluminium. Resultat blev kanon och det ser ganska snyggt ut. Resten får bilderna tala om:
Grejerna jag beställde:
Varför har man en handbroms på styret?
Det är för att kunna bromsa med bakhjulet även om man tex har fötterna över styret. Om du inte har en handroms på styret är det livsfarigt om du försöker dig på något när du inte räcker fotbromsen.
Det andra jag gjorde var att göra ett fäste till pegsen som ska sitta på sidorna. Jag tyckte original skjutspinnarna var lite klena och satt för lång ner. Så jag köpte pegs, som är gjorda av super härdat nylon (plast). Plast materialet gör att det glider istället för att fastna och ta stryk. Sen bockade jag till plattjärn till fästena. Det sista jag gjorde var att sätta en gäng-stav emellan för att få det riktigt stabilt och bra. Se bilder:
Varför har man pegs?
Pegsen har man främst för att stå i när man gör olika trix. Men om man sätter pegsen på rätt ställe så skyddar dom även ditt fordon vid en eventuell krasch. Det är därför jag valde nylon pegs för dom glider på asfalten istället för att hugga fast i asfalten och förstöra saker på fordonet.
Det sista jag gjorde var att svetsa ihop ett stag som jag kunde stå i där bak. Ett stag som används ofta när man stuntar. Ni kanske Undrar, "varför ingen 12a eller roundbar?" Det är för att jag tycker det är så 2005 att göra tolvskrap osv plus att det är fult med 12a. Bilden berättar resten:
Såhär kan det se ut när man använder den:
Jag gjorde även lite små modifikationer, men inget som har med stunt att göra. Jag tog bland annat bort bögläppen.
Har ni några frågor så är det fritt fram. Nu kommer jag uppdatera om jag gör något mer i framtiden.
Kommer det komma ut fler delar av stunt skolan ? _________________ StuntRoxx Projektet! SÅLD! Beta Ark Projektet! SÅLD! Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15!
Klicka här för att komma till min biltråd!
Registreringsdatum: 12 juni 2011 Inlägg: 488 Pictures: 0 Ort: Hassela
Mxabbe är tillbaka <3!! _________________ köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet