Rasslande motor! Rieju RRXSM (AM6)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Deddej
Elmoped

Rasslande motor! Rieju RRXSM (AM6)

Inlägg av Deddej »

Hej!
Har en Rieju RRX SM årsmodell 07 som låter annorlunda.
Moppen går helt perfekt och fungerar utmärkt men den låter illa när jag varvar den.
Jag är inte så duktigt på sånt här man ska försöka beskriva så bra jag kan hur det är:
Jag börjar med att kicka igång moppen och det är inget som låter illa, dock när jag ska börja gasa lite eller varva i neutral växel så börjar motorn rassla som fasen. Den rasslar även när jag kör och släpper gasen utan att hålla in kopplingen.
Den rasslar även mycket när jag kör iväg på ettan, tvåan och kanske trean och ligger på lite mellanvarv.

Jag har försökt lokalisera ljudet och har fått höra massa olika teorier om vad som är fel. Ljudet kommer i alla fall direkt från motorn. Det är ingenting som skakar eller så.
Det sägs att ramlagerna kan ha skurit (vad är det?) och att jag kanske har för lite växellådsolja.
Jag är inte alls så kunnig om det har så ni får gärna kritisera mig så mycket ni kan och ställa vissa frågor så ska jag försöka svara på det om jag kan.

All hjälp uppskattas! Tack på förhand.

Mvh Didrik
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

kolla växellådsoljan fall de är några metallspån i den annars får du nog börja öppna upp motorn och leta fall du är hel säker de kommer innifrån motorn
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Skriv svar