Tjenare!!
Neron heter jag och är ny här på tsr. Min bror ReDoZz tipsade mig att starta en projektlogg där jag kan publicera bilder och text som har med mitt projekt att göra.
Jag köpte en Yamaha JOG
R i somras utanför kungsbacka, när vi väl var framme för att titta på den så var den inte som vi hade tänkt oss.. men vi köpte den ändå.
Sedan jag köpte moppen så har tankar och ideér kretsat om att börja riva ner den och fräscha upp motorn och ramen, men framförallt de skabbiga kåporna.
Jag har sedan några veckor tillbaka jobbat lite med den och därför kommer att som en bildbomb i början av projektloggen.
Jag hoppas att ni kommer gilla mitt projekt, var även vänliga med att komentera vad ni tycker .
(
): Klart/Gjorts.
(
): Kommer
(
): Kanske
Mitt mål:
- Att få en snygg moppe som ska synas på gatorna och även ha en sjyst setupp.
- Samt att ha kul och lära sig en massa!
Nuvarande setup:
- Mikuni 14mm Typ NAF 01
- Gianelli Extra Chrom
- ORG 107mm koppling
- ORG 107mm kopplingsklocka
- 4.0g vikter 15x12mm
- Tryckfjäder (hårdare)
Kommande setupp:
- LC Konvertering (Har komplett kylsystem liggandes hemma) (
)
- Cylinder: Stage6 sport pro mkII (Portas av ReDoZz) (
)
- Rör: Malossi - MHR Racing Avgassystem. (
)
- Koppling/klocka: Malossi kopplingskit (Delta system MHR) 107mm. (
)
- Variator: Malossi - Variatorkit (Multivar) (
)
- Förgasare: 19mm/21mm förgasare. (
)
- Membran: Malossi Racing (med carbon reeds) (
)
- Vev: Stage6 (HPC Racing) 12mm (Eller liknande) (
)
- Drivrem: Malossi (x kevlar) (
)
- Filter: Polini (Air box) (
)
- Drev och remskivor (
)
Nuvarande Styling & Chassie:
- Spräylackad Oreange ytterkåpor men svart halvblanka innerkåpor.
Kommande Styling & Chassie:
- Moddad framkåpa Jogroxx xD (
)
- Yttre kåpor skall lackas, färgen avslöjas ej (
)
- Inre kåpor lackas i "Kawa vit" (
)
- Tillfälligt lacka fälgar, gaffelben, variatorkåpa (
)
- Aerox motorblock, fälgar och gaffel. (
)
- BCD - Monteringskit 3P (Krom) (
)
- BCD - Handtag Logo (Vit/Blå) (
)
- Stage6 - Snabbgaskit SSP (Krom) (
)
- Stage6 - Bromshandtag SSP (Krom) (
)
- Stage6 - Höjningssats SSP (Krom) (
)
- Stage6 - Kick SSP EVO MKII (Krom) (
)
- Stage6 - Oljeplugg SSP med oljetrycksventil (Blå) (
)
- Stage6 - Vatenpump SSP Racing (Krom) (
)
- Str8 - Variatorkåpa Extreme Cut (Krom) (
)
- Str8 - Vattenpumpschassi HQ (Krom) (
)
- Str8 - Kåpskruvar Variator "New Style" (Krom) (
)
- Str8 - Tändningslåshölje (Krom) (
)
- Str8 - Oljelock (Blå) (
)
- Str8 - M-styre (Krom) (
)
- Kiesler - Bakre Täckskydd (Vit) (
)
- TNT - Ventilhattar (Kolv) (blåa) (
)
- Opticparts - Täcklock Styre. (
)
- Hastighetsmätare (
)
- Bakdämpare (
)
1:a april 2012
[spoiler]Såhär såg moppen ut innan jag började arbeta med den
:
När jag monterade av kåporna så hitta man rost på främre delen av ramen, så då blestrades den samt lackades:
Eftersom inre kåpor och fälgar inte lackerats så passar jag på att ta itu med motorn som är sjukt sketen
Så den såg ut:
Såhär ser den ut efter lite blestring:
Eftersom jag fresha upp blocket passa jag även på att polera röret för tillfälligt, blev helt ok. Ska dock polera lite till imorn, man ser lite smårepor på vissa ställen men inget synligt
Före:
Efter:
[/spoiler]
3:e April 2012
[spoiler]Under det sista dagarna så har yttre kåporna lackerats, well såhär blev det
Blev sjukt nöjd med resultetet!
Intre kåpor, fälgar, gaffelben osv som ska lackas i vitt kommer lite senare då vi har ganska mycket arbete i verkstan..
[/spoiler]
4:de april 2012
[spoiler]Köpte ett malossi mhr rör idag, love!!:
Hann inte uppdatera igår men Str8 styret, BCD styrstammen och BCD handtagen är påväg hem från twostroke, istället för stage6 stammen så beställdes BCD's eftersom ssp stammen var slut. Men det är skitsamma, tycker ändå att BCD's är snyggare
Det var allt för nuet, hör av mig när beställningen är hemma, bilder på grejjerna kommer
[/spoiler]
7:de april 2012
[spoiler]Tja!
Sen senaste updaden har inte så värst mycket gjorts förutom att jag tog bort elsystemet, gaffelbenen, tanken och allt annat från ramen eftersom den ska blestras RIKTIGT denna gång. Vissa saker är med på bild eftersom det andra togs bort efteråt. Sen har jag även fått hem mina stuff från twostroke
:
Sedan lackerade jag cylindern samt startmotorn i svart då dem vart rostiga..
Förhoppningsvis så blestras och pulverlackas ramen imorn. Det som skulle lackats i vitt lackas imorgon med, så då kommer jag med en massa foton på hur det blev osv. Hej på er så länge!
[/spoiler]
11:e april 2012
[spoiler]Tjenare!
Då vart ramen blestrad samt grundlackerad. Och allt det som skulle lackas i vitt är klart! Vi passade även på att lackera ramen och gaffelkronan i vitt då vi hade en jädra massa färg kvar. Resultatet får ni på en massa bilder, njut
Ramen efter blästring och grundlackering:
Nu till lacken, fälgarna:
Ramen:
Inre kåpor:
Gaffelbenen:
Och variatorkåpan:
Så det var det jag hade att visa just nu, mer kommer ofc. Så stay tuned, bye!
[/spoiler]
12:e april 2012
[spoiler]Tjenare!
Tanken var ju att bli klar med moppen idag samt ställa in och allt, men sedan märkte vi efter vi hade monterat veven och allt att lagrena var katastrof
Så, my bro var sjysst som åkte och köpte ett par nya lager samt packboxar i SKF till motorn. Vart ju lite besviken att det inte gick som det skulle, men värt att vänta en dag och veta att allt som sitter i motorn är nytt och funkar än att bara montera på och köra som ett fuko.
Här har ni iaf någon bild på dagens arbete:
Lager samt packboxar:
Mer hade jag ej att visa, updaterar inom kort när det mesta är monterat, hörs!
[/spoiler]
15:de april 2012
[spoiler]Hej på er igen!
Äntligen så börjas mopeden sättas ihop, kåporna är snart ihop satta och trimmet är påväg hem
. Så förhoppningsvis så är den ihop monterad och tillfälligt inställd inför Brodalen-meetet. Allting har hittills gått underbart så lite bilder på det kommer nu med, har även en första start video att visa för er fukkozz. Självklart är hojjen inte klar fastän det kanske ser ut så på bilderna, har somsagt en massa grejjer kvar att införskaffa. Här är lite bilder på dagens arbete, njut
[/spoiler]
20:de April 2012
[spoiler]Tja!
Har fan vart ett tag sen man gjorde en update nu eftersom man haft fullt upp med min hojj samt 3 andra som tillhör polarna. Nu är dem för all del klara inför Brodalen-meetet vilket var mitt och deras mål. Min beställning kom även igår, har inte nämt det men beställde en bromswire bak samt multivar. Sen så har jag även satt på "underkåpan" fram vid stänkan, sidokjolarna och fotplattorna . Självklart kommer det skaffas en jävla massa mer som ni ser på listan längre upp. Så klar är jag verkligen inte. Målet var ju som sagt att ha kåporna lackerade och att den skulle vara smått trimmad innan meetet vilket nu gjorts
Här har ni lite bilder som gjorts under 5 senaste dagarna
Multivar samt bromsvajjern:
Sidokjolarna, "underkåpan" och fotplattorna:
Off to brodalen meet, hörs snart igen, pözz!
[/spoiler]
4:de Juni 2012
[spoiler]Tjo alla fukkozz!!
Som ni kanske märker har jag inte gjort någon update på grymt länge. Vet inte varför men av någon jävla anledning har jag tappat lusten lite grann känner jag, men det kommer nog att ordna sig när jag om bara någon vecka beställer hem s6 sport pro mkII cylindern och lite tillbehör till det. Sedan har jag även fixat allt som behövs för att vattenkonvertera moppen till en RR. Då kan man stryka av lite grejjer på min lilla lista som jag har i början av projekttråden. Sedan har Benhar lite racing delar som jag efter köpt cylindern och det köpa av honom med. Han har malossi racing membranet, "R/T" kopplingsklocka, R/T variator remskiva, någon "sport" rem och några mer racing grejer men kommer inte ihåg vad. That's it tror jag, här kommer några sköna bilder jag var ute och tog med Brorshan, så ni får ha det gött sålänge, stay tunded
[/spoiler]
15:de juli 2012
[spoiler]Tjenare allihopa!
Det var igen ett bra tag sen jag gjorde en update. Äntligen känns det som att det börjar gå framåt igen, pengarna rullar in lite bättre nu så redan nästa vecka beställer jag hem en S6 sport pro mkII som jag längtat så fruktansvärt mycket efter.
Sen sista updaten har jag fått hem ganska så mycket saker såsom, 19mm dellorto, stage6 shoke, malossi racing membran, snabbgas kit (som inte passa), ny gasvajjer, s6 ssp evo kick, s6 ssp höjningssats samt ett komplett kylsystem då jag ska vattenkonvertera min hojj. Dock så var vattenpumpskåpan samt kylet skrot så nytt sökes!
Bilder har jag bara på vissa grejjer då batteriet på min söta xperia dog när jag höll på att fota delarna
Sen om ni kommer ihåg att jag skrev att jag tappade dellorton på marken så oljeanslutningen knäckdes.. Ja då vill jag passa på att rekomendera Anders Spevan Tufvesson starkt då han är otroligt skillad på att svarva det man behöver, han svarvade en oljeanslutning i samma material som orginal och exakta mått, helt sinnes! Rekommenderar killen grovmycke!
Det var nog allt för idag, men nu kommer jag börja uppdatera lite oftare då jag somsagt börjar få bättre med stålart
Bjuder på lite bilder
:
Kicken samt höjningen:
Förgasaren, membranet samt shoken:
Och oljeanslutningen Spevan svarva åt mig:
[/spoiler]
23:e juli 2012
[spoiler]Beställning!!
Beställde lite delar tillsammans med min broder och en polare. Jag beställde: Str8 kylfläktskåpa (vit), Str8 oversizefläkt (krom), Str8 tändningslåshölje (krom) och s6 Reservkåpor till vikter...
Glömde att påminna detta.. Efter jag satt på förgasaren, membranet och shoken så skulle jag testköra den och då skar min stackars orginalcylinder. Så därför blev det att fixa till en dammig 70cc sport pro ac som var nypt och kolven hade gått. Inte så värst mycket att göra med den förutom att hona den, fixa gängarna, porta upp avgasporten och köpta en ny kolv på motocity vilket jag gjorde med hjälp av min bror. Vi satte på allt men nu är problemet att packboxen gått..i think. Men en ny sådan ligger hemma så det borde inte va några problem att laga, sen är det väl inte mycket mer.. Hoppas bara jag hinner klart den till Brodalen summer meet 2012!!!
Bilder kommer på allt när det är hemma, samt bild på kylsystemet jag har liggandes.
Bilder kommer även på min sport pro, dock sitter den på moppen så blir nog inga bra bilder. Sen kommer även bilder på skurna org cylindern
Ni får ha det underbart sålänge, peace!
[/spoiler]
24:de juli 2012
[spoiler]Tjena!
Som jag lovade så skulle jag ta lite foton på den gamla skurna cylindern samt "nya" dvs sport pron. Har även tagit kort på kylsystemet som ligger och väntar på en sport pro mkII. Nog med det, eftersom jag gör denna lilla update kan jag avslöja att delarna kommigt som jag beställde, skulle håämta ut dem idag men vart lite trassel med att hitta dit dem andra som beställt med mig, kan ju inte betala deras sk*t
Sedan började jag även slipa lite på bromshandtagen som ska poleras. Är ganska så lågnt ifrån men det kommer
Mer hade jag inte att tillägga för idag, imorn hämtar vi troligtvis paketet så kan jag ta lite bilder på det, sen kanske jag påbörjar något annat med, kan va vad som helst, brist på ideer än sålänge..
Men aop.. Det var väl allt för idag, så ni får ha d sålänge
Cylindern:
Topplocket:
Kolven:
Sport pro kolven:
Kylsystemet:
Och handtaget som slipas:
[/spoiler]
28:de juli 2012
[spoiler]Tja!
Efter att paketet legat vid ica i snart en vecka så har vi äntligen hämtat ut det. En sak har jag lärt mig och det är att aldrig mer beställa delar med mer än 1 person, annars blir det som det blev nu
..
En bild kommer upp på grejerna nu och sedan tar jag lite kort när jag meckar med hojjen, togge hälsar även på imorn eftersom vi ska fixa med hans moppe, lär bli fett ball med lite "stollesällskap"
Mer har väl inte hänt så det var nog allt för idag..
Så hej på er sålänge
[/spoiler]
30:de Dec 2012
[spoiler]Tja!
Fixar en liten tråkig update såhär innan nyår..
Har vart grymt dålig på att uppdatera sen sist, det har faktiskt hänt grejer sen sista updaten, satte på 70cc med stylepro kolven jag köpte, den starta, funka i 2 timmar sen så krångla den..
Vi fick klyva motorblocket igen för misstänkte luftläcka bakom tändningsplattan och vid membranet. Men där var det inte så farligt, packningen hade gått sönder så bytte ut den. Men vid membranet så hade en "gäng" slitits sönder, så därav läckte det luft som fan mellan membranet och motorn då. Sedan så satte vi på allting igen, startade den, samma problem..
Då var enda stället kvar att kolla vid cylindern, så jag öppna där och vad ser man då, jo kolvringen som redan är utsliten och kolv som är böjd inåt av någon konstig jävla anledning, stylepro är värdelöst.. (bild kommer)
Men brodern tog och fixa problemet, han tog den gamla (sport pro) kolven som var lite sådär halv "nypt" och fixa till den, satte på den med en ny kolvring, nuläge funkar hon skitbra, åker på väldigt jämt. Sedan beställde jag ett par ssp bromshandtag (krom) då jag råka knäcka en av orginalbromshandtagen när dem skulle poleras
Under vintern tror jag inte det kommer hända så värst mycket (uppdaterar ifall), men däremot till sommaren 2k13 kommer det en massa nytt kan jag lova, planerar redan för fullt så se till att checka mitt projekt så kommer jag hålla er uppdaterade, promise
Mer har jag inte att tilläga så God jul och Gott nytt på er alla härliga moppebojkar!!
[/spoiler]
Eftersom ni ändå titta, ta och släng en kommentar