[T.G.T] Stage6 R/T 70cc Speedy - [UPDATE: 13 MAJ 2013]

Här visas projekt som inriktar sig på mer avancerad racing. Endast utvalda projekt kommer få tillgång till den här kategorin.
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

[T.G.T] Stage6 R/T 70cc Speedy - [UPDATE: 13 MAJ 2013]

Inlägg av ReDoZz »

Bild






..::Sponsor till detta projekt::..

Bild
ALFA industri: Blästring av motorblock, blästring av ram samt epoxyprimering och grundmålning.




..::Sponsor till Malossi MHR Team II Speedy::..

Bild
Malossi MHR Team II Speedy blev sponsrat av Speedline.DK












Klart [X]
Kommer [.]
Kanske [?]
Det som har gjort sitt jobb[/]





--=Motorsetupp=--

[x] Stage6 R/T 70cc (modifierad)
[x] Malossi MHR Racing RHQ 12mm (modifierad)
[x] Stage6 C4 Racing lager med polymerkärna
[x] Yasuni C30
[x] Italkit Selettera & Malossi Eprom (Behöver ny Eprom CDI)
[x] Malossi Iridium IW34
[x] Stage6 R/T VHST 28mm & Stage6 R/T PWK MKII 28mm
[x] Stage 6 Insugssystem nytt
[x] Stage6 VFORCE 3 racingmembran
[x] Stage6 R/T FKM Viton insugsgummi (PWK förgasare)
[x] Stage6 Dragrace Orange
[x] Stage6 CNC Racing remskiva
[x] Malossi Overrange remskivor
[x] Malossi Overrange variator & Hebo New Generation @2,5g (Hebo Competition vikter 17,2x15)
[x] Malossi Delta Clutch / Stage6 Tourqe Controle MKII (svarta fjädrar, nästhögst spända / Röda)
[x] Malossi Torqoue Controle
[x] Malossi X-kevlar OR drivrem
[x] Malossi Röd OR Tryckfjäder
[x] Malossi Primärdrev 13/35 33% (GAlp 80w-90 olja)
[x] Stage6 R/T CNC kopplingsklocka (460g)
[x] Biltema In-line 17L/h vattenpump
[x] Biltema 12v Batteri


[/] Malossi MHR Team Speed II T-tuned + ABG + Självt portad (Piaggio LC) - ligger på hyllan
[/] Metrakit Prorace 2 74cc RÖR
[/] Malossi MHR 77cc Portad av mig (50mm kolv) - ligger på hyllan
[/] Malossi MHR replica 70cc Portad av mig - ligger på hyllan
[/] Athena Racing vevaxel 12mm (SKF Racing lager)




--=Chassie=--

[x] Modifierat Kåpset utav mig
[x] Aluminium home-made fotplattor
[x] Stage6 SSP Styrstam krom
[x] Stage6 SSP Snabbgashandtag[:wub:] Str8 Racing M-style styre krom
[x] Stage6 Racing Depåstöd MKII[:wub:] Aluminium homemade fotplattor

[.] Hela kåpsetet skall lackeras i "BMW Marakesh Brown"
[.] Ram, fälgar, gaffelparti skall lackeras i "Porsche Sand Campan"
[.] Kiesler EVO underkåpa, skall spacklas ihop med bakpartiet"
[.] Yamaha Aerox fälgar
[.] Yamaha Aerox Styrkrona med gaffelben
[.] Ny bakdämpare, vet inte riktigt vilken jag skall satsa på / Eventuellt steldämp





--=Säkerhet=--


[x] Motoforce Racing huvudbromscylindrar + Doppler SteelFlex Bromsslang
[x] Stage6 R/T 4-kolvsok med Racing bomsbelägg
[x] Stage6 SSP 280mm Oversize ädelstål, polerad
[x] Stage6 SSP Wave ädelstål bromsskiva bak
[x] Stage 6 multimeter
[x]Str8 Dödmansgrepp

[.]Stage6 Racing Slicks 130/60-13
[.] Transparant kylarslang 3m











Update 2013 - 13 Maj - Projektet rullar fortfarande på, snart kommer det att hända en hel del!

Tjenara kära mopedister!
Jag ville först och främst meddela er allihopa att R/T Speedy projektet fortfarande rullar på. Anledningen till att jag inte har gjort några updates på ett tag beror dels på att jag har haft väldigt mycket att göra på TGT Tuning samt att

jag jobbar dagligen. Det kan bli väldigt tufft och utmattande att försöka hinna med allt på en och samma gång så jag har fått prioritera.
Jag kommer från och med idag posta en del updates på vad jag hitills har införskaffat, men även vad mina framtida planer kommer vara inför detta år.
Detta kommer säkerligen vara mitt sista projekt, ett projekt som jag lagt ner mest tid på under alla mina mopedår och jag hoppas att slutprodukten kommer vara en vacker syn för er.

Stay Tuned grabbar!








Update 2012 - 7 September - Riktiga bilder på hojjen + Film på ca201m testrun, samt burnvideo inspelad utav Pimpstar från Brodalen Summermeet 2012
[spoiler]

Tjena!

Brodalen Summermeet 2012 var en helt underbar träff, jag trivdes skitbra och alla andra trivdes lika bra. Vi hade en hel del aktiviteter som gjorde att alla hade något att gör i princip.
Det kommer absolut inte vara den sista träffen som jag arrangerar tillsammans med PS och andra medverkande, så håll utkik för vad som kommer att ske nästa sommar.
Mopeden gick hyfsat bra men fortfarande så var det problem med utväxlingen från startposition. Men det kommer att lösas med en OR variator så småningom och det kommer att bli det sista motormossiga uppgraderingen förhoppningsvis, förutom

lager till transmissionen.

Här nedanför kommer jag att lägga upp bilder på min hojj i dagsläget samt lite videoklipp på en 201m testrunda samt videoklipp på mig filmat utav Pimpstar:

Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild

Bild Bild

Bild




En testrun på ca 201mm utanför min verkstad efter variatorinställningarna som gjordes 2v efter Brodalen Summermeet 2012:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lxbKQk1b ... r_embedded[/youtube]


Video som är klippt utav Pimpstar, man hör min hojj böörna i början, samt att man ser den i slutet 7:47 - 7:59
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nbmMGuO2Vy0[/youtube]








[/spoiler]


Updates: Tidig vår till slutet av sommaren 2012
[spoiler]

Update 2012 - 1 Augusti - Beställningen på R/T kopplingsklockan och Remskivan har kommit, C30 ivägskickat för småfix hos Spevan och 28mm R/T PWK införskaffad


Hej igen, nu närmar det sig brodalen, rättare sagt 11 Dagar (11 Aug) och har tagit itu med ett par småproblem jag haft sedan tidigare. Beställningen på min nyaStage6 R/T CNC kopplingsklocka (460g) och remskiva (Stage6 racing CNC) har

äntligen kommit hem. Nu får man hoppas på det bästa att kopplingen greppar och att remmen inte slirar. Måste fortfarande få tag på en Malossi OR variator (endast variatorn) så motorn orkar växla ut OR remskivorna riktigt, vilket är ett

problem som hojjen lider utav nu...
Jag har även införskaffat en 28mm förgasare då en 24 inte gjorde jobbet riktigt, samt att jag skickat iväg mitt C30 för tillverkning utav ny anpassad Avgasadapter/stos.

Nu över till bild på min beställning:

Bild










Update 2012 - 20 Juli - Nytt styrkombo, snart blir det lackering utav kåpor, ram och chassidetaljer

Nu har det varit stilla ett tag, men lite aktivitet har det varit. Förra veckan så beställde jag hem ett nytt styrkombo vilket bestod utav Stage6 SSP Styrstam, Stage6 SSP Snabbgaskit samt Str8 M-styre.
Blev väldigt skönt att köra med den nu, en helt förändrad förarposition samt ökad stabilitet med Viva framgaffeln.
Färgplanerna är även satta nu, det blir BMW's nya Makaresh Brown Pearl med chréme vita chassidetaljer samt ram... Kommer bli riktigt snyggt!

Nu lite bilder på styrkombot:

Bild

Bild










Update 2012 - 5 Juni - Har nu Införskaffat: Yasuni C30 Kevlar, Stage6 Torque Control MKII, Stageg R/T Wingbell, Peugeot Vivacity framgaffelparti och Aerox framfälg.

Hej! Nu var det väl dags för en liten omfattande update :huhu:.
Har nu äntligen skaffat mig en väl fungerande drivlina, kändes att det behövdes efter Brodalen meetet när min nya Delta koppling rasade av okänd anledning, men det var troligen fabrikationsfel.
I all snabbhet så köpte jag en Stage6 Torque Control MKII och en Stage6 WingCoooler kopplingsklocka för att vara på den säkra sidan med kopplingspartiet, men givetgis fick jag Minarelli varianten på kopplingsklockan så den är nu till

salu, ifall ni har en fin Piaggio/Peugeot variant eller något liknande så hör av er gärna!
Men detta var inte allt, kunde inte motstå att införskaffa ett Yasuni C30 Kevlar samt en Vivacity framgaffel, nu kan man äntligen sänka vikten i fronten. Kommer givetvis sakna den bekväma singelarmen :(...

Det som kommer att ske inom snar tid är:
- Köpa Aeroxfälg & Svarva fälgdistanser
- Skivbromskit bak, samt montera min Aerox fälg


Här följer lite bilder som har med updaten att göra, se och njut:


Bild

Bild

Bild

Bild




Skämt å sido, men detta hade inte suttit fel!

Bild



Enligt önskemål från en viss person så lägger jag upp ett klipp på en kallstart precis efter att jag bytt ut min vattenpump, samt lite responstest. Kollade upp förtändningen och det var inte den optimalaste, men det ska fixas inom snart

tid när jag har tiden och orken att meka med hojjen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IeIkXS6f ... ature=plcp[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=u5pWrIKl ... ature=plcp[/youtube]









Update 2012 - 10 Maj - Min beställning har kommit + liten lägesupdate.

Efter att jag upptäckte skadorna så slängde jag iväg en beställning hos Twostroke som bestod utav Malossi X-Kevlar Overrange Drivrem, Malossi Racing tryckfjäder (röd), och Malossi Iridium Racing W34 tändstift.
Det ända som saknas nu för att hojjen ska gå skapligt bra är: Malossi OR variator (minarelli), ny Stage6 CNC Fläktskiva, Malossi Delta koppling, svarva upp förgasaren till 29mm, ställa in hojjen ordentligt, och montera Yasuni C30.

Provmonterade remmen lite för att se hur passformen vad då jag beställde en som var något längre, helt underbart må jag säga, ska inte ha några problem med utväxlingen och remslir nu.
Blir att förberada kåporna för lackering och efter det åker ramen och fälgar in i lackboxen för att få en skvätt färg på sig.


Bild

Bild

Bild

Bild








Update 2012 - 28 April - Bilder på kopplingras samt drivremm i dåligt skick... följder utav Brodalen Meet 2012.

Så här kommer bilder på det jag fick syn på när jag öppnade variatorkåpan för en snabbkoll efter brodalen meet.
Drivremmen klarade sig precis, men det är ju inte så konstigt... körde på en standard remm jag hittade bland mina delar.
Men kopplingen var helt ny, och pratade med min leverantör och det är tydligen produktionsfel utav Malossi.

Bild

Bild







Update 2012 - 19 April - First run, Second run och BRODALEN MEET 2012!!.

Nå, har äntligen startat hojjen och det kändes jättebra. Men när jag väl skulle åka till Brodalen meetet så märkte jag problem med hojjen.
Drivlinan var inte effektiv, remmen slirade och skrek, luktade bränt om den när jag redan var framme... Tändningen halvtaskigt inställd, och den gick lite för fett.

Ska inte klaga, det viktigaste var att den skulle starta och att den skulle röra sig framåt men framför allt... HA TREVLIGT PÅ MEETET!

Här kommer first run video samt en second run (ställde in tändningen något bättre)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=j-DdHFi86Ek[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=c0o2i5MXGg4[/youtube]


Togge fick mig på film, vinsten gick till mig:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2gwsHxJlJA8[/youtube]


Bilder från kvällens resultat:

Bild

Bild

Bild


Paniken när MIG-svetsen inte hade någon gas var förskräcklig... fick ta fram en gammelmodig elektrodsvets för att göra en tillfällig avgasfläns...

Bild







Update 2012 - 19 April - Nu plockas motorn ihop inför Brodalen Meet 2012!

Så nu har jag börjat att plocka ihop motorn inför Brodalen Meet 2012... Jag hann inte göra klart allt men kommit en bra bit på vägen.
Polymerlagrena monterades smidigt och sedan smällde jag ihop motorblocket. Jag började genast modifiera R/T cylinderspacern eftersom den gick över på insugssidan...
Jag var då tvungen att vertikalslipa spacern och insugskorgen men i motsatt riktning för att de inte skulle krocka med varandra, och när jag provmonterade var det precis som jag hade tänkt mig.
Och för att vattnet inte skulle rinna ut genom spacern så MIG-svetsade jag igen hålen och sedan slipade med vinkelslip det grova, men hade otur med kapskivan för tappade vinkelslipen i golvet och skadade ena kanten det förklarar varför

det blev ett par sträck, men det är ingen fara för det är långt ifrån packningsytan.
Imorgon åker jag förhoppningsvis till Varberg för att köpa mina sistnämnda chassiedelar och under dagen så kommer motorn att kompletteras helt!

Nu över till bilderna:

Polymerlager <3

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild








Update 2012 - 18 April - Update på vad som kommer hända denna veckan, samt lackering utav ram, fälgar mm och kanske motorblock.

Nå.. nu var det gärna dags för en liten update, mer för att informera er läsare om att bygget fortfarande är igång men ett par viktiga delar väntas in för att moppen ska kunna rulla. Får snart in en komplett framvagn dvs: Komplett Aerox

framgaffel, framfälg med däck, bromskiva och bromsok. Jag kommer att börja plocka ihop motorn idag och när det är klart så kommer ja hämta ett införskaffat YASUNI C30, sen är det bara att montera det viktigaste på ramen och skita i

kåporna för denna gången eftersom jag har en del skönhetsarbete att utföra på de :huhu:.

Lite bilder på remskivorna sittands på blocket samt mitt blästrade motorblock och ramen i epoxygrundfärg:

Bild

Bild

Bild








Update 2012 - 10 April - Motorblock glasblästrat, Ramen sandblästrad och grundmålad med epoxyprimer samt grundlack, ALFA INDUSTRI ny sponsor för projektet + delar har rullat in och mer kommer snart!


Det blir en liten skriftlig update idag, och jag har lite nyheter på gång!
ALFA INDUSTRI är nu en medhjälpande sponsor till mitt projekt, det är min verkstadsgranne Uno som utfört blästringen och grundmålningen utav min ram i epoxyprimer. Jobbet över förväntan jättebra och kan starkt rekommendera honom ifall ni

vill ha ramar/motorer/fälgar/div delar blästrade eller lackerade i bra och tålig industilack/grundfärg.

Länkt till ALFA INDUSTRI:
http://www.alfaindustri.se/


Vill även tillägga att jag kommit in på racingavdelningen, att jag har fått hem mina Stage6 Racing Polymer lager och Stage6 R/T vattenanslutningsskruv ifrån Twostroke samt att jag fått hem mina Malossi Overrange 2010 bakre remskivor

ifrån Stockholm.
Snart köper jag även komplett framgaffel, två fälgar, bromsskiva fram och S6 R/T 4-kolv bromsok fram utan Riesen såfort jobbet tillåter.


Bild

Bild








Update 2012 - 1 April - Matchportning, R/T Cylinder och teaserbilder på motorn.


Jag stödre mig på min fula arbetsbänk så lät mina fotoskills stiga in och gjore det hela lite finare. Har fortfarande ingen systemkamera eftersom NIKON D800 inte nått de svenska butikerna i större batcher, utan endast ett fåtal skickat

ut per batch.
Men jag gjorde mitt bästa med min mobilkamera istället (iPhone 4s).
Här följer bilder under matchportnings processen, både före och innnan. Det var inte så mycket att porta men jag vill att flödet ska vara så bra som möjligt.
Passade även på att göra lite teaserbilder på hur motorn kommer att se ut med R/T cylindern på. Men nu till annat... Lets talk thrue pictures!

Bilder under portningsprocessen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Teaserbilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild








[/spoiler]
Senast redigerad av ReDoZz den 13 maj 2013, 02:51, redigerad totalt 6 gång.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Äh? Kanske en länk elr en text?
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

david96 skrev:Äh? Kanske en länk elr en text?
Försöker föra över min MNF tråd med den klagar på: ""Du måste skriva ett meddelande när du postar."

Den tog bara med "Hej"
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

ReDoZz skrev:
david96 skrev:Äh? Kanske en länk elr en text?
Försöker föra över min MNF tråd med den klagar på: ""Du måste skriva ett meddelande när du postar."

Den tog bara med "Hej"
Nu har jag fixat min tråd, bilder samt bygloggen är uppe nu.
Se till att hålla era toarullar i närheten, det kan bli lite spänt ;)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

har följt på mnf men fixa spoilers här ;)

Blir fint! :D
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Victorh skrev:har följt på mnf men fixa spoilers här ;)

Blir fint! :D
Jasså ;)? Fixar spoilerna imorgon :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Grymt projekt o het cylinder asså! ;) 8) 8) Du kan i princip bara spoilra alla updates som de ser ut nu, sen göra "riktiga" spoilers på uppdateringarna som kommer.
bibapeolola
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

fan va fränt projekt :D
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Följer de på mnf men kan lika gärna följa de här med:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Axel skrev:Grymt projekt o het cylinder asså! ;) 8) 8) Du kan i princip bara spoilra alla updates som de ser ut nu, sen göra "riktiga" spoilers på uppdateringarna som kommer.
Tack Axel ;)
Har fixat det nu, var lite jobbigt att scrolla så mycket när alla updates var uppradade som innan
Riejuman skrev:fan va fränt projekt :D
Tackar ;)
david96 skrev:Följer de på mnf men kan lika gärna följa de här med:)
Det gör du rätt i gubben!
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Motorupphängingen borde komma snart så då kommer den se ut som en riktig räser! ;)

Följer iaf projektet :)
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Mattyyy skrev:Motorupphängingen borde komma snart så då kommer den se ut som en riktig räser! ;)

Följer iaf projektet :)
Ska bli skönt att få hjulbasen förändrad, kommer kunna montera mitt c30 i vilken position jag vill utan att ramen ska vara ivägen :D
Ludvig123456789
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 11 september 2012, 10:01

Inlägg av Ludvig123456789 »

kungligt projekt, men hur har du gjort för att få på piaggio cylindern? är de bolt-on eller? :O
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Ludvig123456789 skrev:kungligt projekt, men hur har du gjort för att få på piaggio cylindern? är de bolt-on eller? :O
Hej Ludvig,

Tack så hemskt mycket! Bolt-on anpassning har det inte varit. Det ligger en hel del portning bakom anpassningen utav Pia-cylinder på detta motorblock. Jag har sedan tidigare kört med en Malossi MHR Team II 70cc som jag hade matchat och flödesoptimerat blocket för. När jag fick R/T 70cc så var det bara att matchporta blocket efter den nya cylindern :).
Ludvig123456789
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 11 september 2012, 10:01

Inlägg av Ludvig123456789 »

ReDoZz skrev:
Ludvig123456789 skrev:kungligt projekt, men hur har du gjort för att få på piaggio cylindern? är de bolt-on eller? :O
Hej Ludvig,

Tack så hemskt mycket! Bolt-on anpassning har det inte varit. Det ligger en hel del portning bakom anpassningen utav Pia-cylinder på detta motorblock. Jag har sedan tidigare kört med en Malossi MHR Team II 70cc som jag hade matchat och flödesoptimerat blocket för. När jag fick R/T 70cc så var det bara att matchporta blocket efter den nya cylindern :).
okej, tack för snabbt svar! är sjukt sugen på att göra något liknande, är portarna o insuget mm. hyfsat synkade eller? :O kan man ha speedfight vev?
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Ludvig123456789 skrev:
ReDoZz skrev:
Ludvig123456789 skrev:kungligt projekt, men hur har du gjort för att få på piaggio cylindern? är de bolt-on eller? :O
Hej Ludvig,

Tack så hemskt mycket! Bolt-on anpassning har det inte varit. Det ligger en hel del portning bakom anpassningen utav Pia-cylinder på detta motorblock. Jag har sedan tidigare kört med en Malossi MHR Team II 70cc som jag hade matchat och flödesoptimerat blocket för. När jag fick R/T 70cc så var det bara att matchporta blocket efter den nya cylindern :).
okej, tack för snabbt svar! är sjukt sugen på att göra något liknande, är portarna o insuget mm. hyfsat synkade eller? :O kan man ha speedfight vev?
Allt är optimalt för att få bäst flödesriktning. Det ligger flera flera timmars beräknande samt ännu mer timmar bearbetning av blocket. Att ge sig på ett Peugeot block är inte det enklaste. Kampen om att få så mkt HK som möjligt är mycket roligare än när jag körde BB86 kittad zip och BB77 Aerox back in days.

Ja valde att specialbeställa vev från Malossi med hjälp av min sponsor. Då veven inte var god nog från ursprungsläge. Det nedre centrumlagret på staken byttes ut till det som MHR Team vevarna använder sig utav just för att veven skall klara sig bättre vid påfrestningar men det blev inte häller billigt.

Det finns inga high-end delar till Peu stående motorblock vilket är synd, jag har själv använt mig av high-end delar som ursprungligen är gjorda för att användas på både Minarelli men även Piaggio/Gilera

Jag har precis börjat att bygga på hojjen så det kommer dyka upp en del överraskningar samt updates framöver, inget jag avslöjjar nu ;).

Nu gäller det för er läsare att ni håller ögonen öppna för vad som komma skall!

Ha det gott sålänge, Stay tuned!
Ludvig123456789
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 11 september 2012, 10:01

Inlägg av Ludvig123456789 »

ReDoZz skrev:
Ludvig123456789 skrev:
ReDoZz skrev: Hej Ludvig,

Tack så hemskt mycket! Bolt-on anpassning har det inte varit. Det ligger en hel del portning bakom anpassningen utav Pia-cylinder på detta motorblock. Jag har sedan tidigare kört med en Malossi MHR Team II 70cc som jag hade matchat och flödesoptimerat blocket för. När jag fick R/T 70cc så var det bara att matchporta blocket efter den nya cylindern :).
okej, tack för snabbt svar! är sjukt sugen på att göra något liknande, är portarna o insuget mm. hyfsat synkade eller? :O kan man ha speedfight vev?
Allt är optimalt för att få bäst flödesriktning. Det ligger flera flera timmars beräknande samt ännu mer timmar bearbetning av blocket. Att ge sig på ett Peugeot block är inte det enklaste. Kampen om att få så mkt HK som möjligt är mycket roligare än när jag körde BB86 kittad zip och BB77 Aerox back in days.

Ja valde att specialbeställa vev från Malossi med hjälp av min sponsor. Då veven inte var god nog från ursprungsläge. Det nedre centrumlagret på staken byttes ut till det som MHR Team vevarna använder sig utav just för att veven skall klara sig bättre vid påfrestningar men det blev inte häller billigt.

Det finns inga high-end delar till Peu stående motorblock vilket är synd, jag har själv använt mig av high-end delar som ursprungligen är gjorda för att användas på både Minarelli men även Piaggio/Gilera

Jag har precis börjat att bygga på hojjen så det kommer dyka upp en del överraskningar samt updates framöver, inget jag avslöjjar nu ;).

Nu gäller det för er läsare att ni håller ögonen öppna för vad som komma skall!

Ha det gott sålänge, Stay tuned!
okej, får kanske börja med en 77 rox för att lära mig grunderna :P :P
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Ludvig123456789 skrev:
ReDoZz skrev:
Ludvig123456789 skrev: okej, tack för snabbt svar! är sjukt sugen på att göra något liknande, är portarna o insuget mm. hyfsat synkade eller? :O kan man ha speedfight vev?
Allt är optimalt för att få bäst flödesriktning. Det ligger flera flera timmars beräknande samt ännu mer timmar bearbetning av blocket. Att ge sig på ett Peugeot block är inte det enklaste. Kampen om att få så mkt HK som möjligt är mycket roligare än när jag körde BB86 kittad zip och BB77 Aerox back in days.

Ja valde att specialbeställa vev från Malossi med hjälp av min sponsor. Då veven inte var god nog från ursprungsläge. Det nedre centrumlagret på staken byttes ut till det som MHR Team vevarna använder sig utav just för att veven skall klara sig bättre vid påfrestningar men det blev inte häller billigt.

Det finns inga high-end delar till Peu stående motorblock vilket är synd, jag har själv använt mig av high-end delar som ursprungligen är gjorda för att användas på både Minarelli men även Piaggio/Gilera

Jag har precis börjat att bygga på hojjen så det kommer dyka upp en del överraskningar samt updates framöver, inget jag avslöjjar nu ;).

Nu gäller det för er läsare att ni håller ögonen öppna för vad som komma skall!

Ha det gott sålänge, Stay tuned!
okej, får kanske börja med en 77 rox för att lära mig grunderna :P :P

Man får alltid börja någonstans ... jag önskar dig all lycka!
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Nu får jag komma med lite goda nyheter till er alla!

Jag kommer inom snar tid att påbörja projektet på min kära R/T Speedfight. Jag har som mål att bygga klart hojjen iår både utseendemässigt men även mina motorer.
Första prio ligger på min Stage6 R/T Motor, men jag vill även återuppliva min MHR Team 2 motor för att ha den vid sidan av ifall man blir sugen på att köra på den istället.

Jag har beställt en hel del nya saker till min hojj som jag sparat på än så länge men jag kommer beställa lite småsaker som jag glömt att beställa inom snar tid.

Skall bli skönt att komma tillbaka i byggandet nu efter en lång inaktivitet och sjukskriving.


CYA moppeboys och vi hörs återigen inom ett par dagar :D
Senast redigerad av ReDoZz den 21 februari 2014, 00:06, redigerad totalt 2 gång.
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

helt hysterisk! jobba på mannen! :D
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Jävlar va grym! :)
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

gilerahjärnan skrev:helt hysterisk! jobba på mannen! :D
Tackar! Det skall jag göra!
Persson97 skrev:Jävlar va grym! :)
Har saknat att pilla på min egna hojj, har ju hållit på och meka med min R6a men Speedyn har bara stått å väntat, har haft för mkt att göra helt enkelt. Men nu när jag väntar in på mina beställningar jag gjort åt r6an så har jag tid till annat istället :)!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Har du en r6a med? En Yamaha alltså? :lol:
Fan vad fuskigt ;)
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Persson97 skrev:Har du en r6a med? En Yamaha alltså? :lol:
Fan vad fuskigt ;)
Köpte den tidigt förra sommaren och började skruva på den ganska omgående :)!
Dr.Looxor
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 augusti 2013, 18:47

Inlägg av Dr.Looxor »

Riktigt fett! Kör själv med peugeot vertical, och funderar på var du fick tag på spacern för block/cylinder? :) Hur blir det med "resningen" av cylindern, behövde du längre vev för att få ut kolven för att kompensera för extra höjden spacern gav?
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Dr.Looxor skrev:Riktigt fett! Kör själv med peugeot vertical, och funderar på var du fick tag på spacern för block/cylinder? :) Hur blir det med "resningen" av cylindern, behövde du längre vev för att få ut kolven för att kompensera för extra höjden spacern gav?
Tack! Det är inget som går att tillverka utan allt får egentillverkas efter eget ändamål. Jag har 2 motorblock, ett matchportat med 85mm vevstake samt det som jag skall köra med i år är matchportat med 90mm vevstake. Hittar jag någon som kan specialtillverka vevar så är mitt önskemål en annan slaglängd.
Dr.Looxor
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 augusti 2013, 18:47

Inlägg av Dr.Looxor »

Får "alla" pia vevaxlar plats och lirar i vevhuset? Om man matchportat blocket för rt'n.

S6 har ju en 80mmför peugeot vertical, en vore kanske roligare med 85mm 44stroke varianten med shims under spacern. Eller rt2 varianten
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Dr.Looxor skrev:Får "alla" pia vevaxlar plats och lirar i vevhuset? Om man matchportat blocket för rt'n.

S6 har ju en 80mmför peugeot vertical, en vore kanske roligare med 85mm 44stroke varianten med shims under spacern. Eller rt2 varianten
Man kan alltid försöka montera en PIA vev i ett PEU block men det kommer bli en hel del problem med variomatiken samt tändningen. Jag har experimenterat med att använda en MINA vev på PEU blocket men det uppstod problem som inte tillät det.

Det jag gjorde var att specialbeställa veven ifrån Malossi vilket visade sig vara dyrt. Jag tänkte först köpa ett Malossi MHR RHQ vevparti och skicka den till Roffe på VRM men hittade inga lämpliga vevstakar hos honom.

Här har du länk till den vevstaken jag använder i dagsläget, notera att jag behåller orginal slaglängd för att kunna tävla i 70cc-klassen:
http://www.malossistore.eu/en/products/ ... &Search=Si

På det andra motorblocket jag har (till min MHR TEAM II cylinder) så kommer jag att via ett företag bygga en specialbygd vev med ökat slag och köra på Team II cylindern ifall allt går enligt planerna.


Jag kan gott meddela alla medlemmar här på TSR att jag har börjat städa lite i min verkstad och gjort plats åt motorcyklarna samt mopederna. Jag har lite kundmopeder samt motorer som skall få kärlek i första hand, och updates på min R/T Speedy kommer att komma så småningom!
Dr.Looxor
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 augusti 2013, 18:47

Inlägg av Dr.Looxor »

Tack för svar :)
ReDoZz
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 januari 2010, 23:23
Ort: Sävedalen

Inlägg av ReDoZz »

Dr.Looxor skrev:Tack för svar :)
Så lite så :)
Skriv svar