Sida 1 av 1

Etanolkonvertera blanda i tank?

Postat: 16 juli 2012, 12:30
av Ztraand
Tjena har tänkt att etanolkonvertera moppen. Har läst lite om det och man ska ju köra med ricinolja, men blandar man det direkt i tanken eller kan man köra med separatsmörjning?:)


Hur många % ska den ha:)

Postat: 16 juli 2012, 13:57
av slider_Alex

Postat: 16 juli 2012, 14:05
av CaToXXo
Får man fråga varför du ska etanolkonvertera? Det kommer bli dyrare i längden.

Postat: 16 juli 2012, 14:14
av Ztraand
CaToXXo skrev:Får man fråga varför du ska etanolkonvertera? Det kommer bli dyrare i längden.
kul grej :)

Postat: 16 juli 2012, 14:19
av Ztraand
Står ju inte hur många % olja den ska ha :O

Postat: 16 juli 2012, 14:34
av DerbiTobbe
Har gjort det med min Derbi och det enda jag gjorde var att öka huvudmunstycket med 30 % samt lågfartmunstycket. Så kör med 100 i huvudmunstycke och 45 i lågfart. Tycker inte att den drar avsevärt mycket mer men lite skillnad är det väl. En kompis till mig kör med 90 huvudmunstycke till endast trimrör som går på bensin då, alltså drar hans nästan lika mycket som min. Oljan blandar jag direkt i tanken, kör på 2%. Finns en olja på mekonomen som heter r40 som jag kör på och den funkar väldigt bra. Står att den är till 4t men funkar till 2t också. Hoppas det var till någon hjälp :)

Postat: 16 juli 2012, 14:58
av mickeidiket
2-3% blir nog bra

Postat: 16 juli 2012, 15:07
av riejukillen
Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)

Postat: 16 juli 2012, 15:13
av DerbiTobbe
När jag tankar tar jag oljan i väskan och häller i bara, är inte alls svårt :wink: Tycker faktiskt att man sparar pengar på att tanka etanol, inte förlorar :wink: Tänk en moppe med 70cc och 21mm förgasare, den drar ju bra mycket mer än vad min etanol moppe gör, ändå klagar många på att etanol moppar drar så mycket när de själva kör med 70cc :)

Postat: 16 juli 2012, 15:27
av Ztraand
DerbiTobbe skrev:Har gjort det med min Derbi och det enda jag gjorde var att öka huvudmunstycket med 30 % samt lågfartmunstycket. Så kör med 100 i huvudmunstycke och 45 i lågfart. Tycker inte att den drar avsevärt mycket mer men lite skillnad är det väl. En kompis till mig kör med 90 huvudmunstycke till endast trimrör som går på bensin då, alltså drar hans nästan lika mycket som min. Oljan blandar jag direkt i tanken, kör på 2%. Finns en olja på mekonomen som heter r40 som jag kör på och den funkar väldigt bra. Står att den är till 4t men funkar till 2t också. Hoppas det var till någon hjälp :)
Tack!:) Bytte du bensinslangar och likn? Eller funkar de vanliga gummislangarna?:) Nåt man ska tänka extra på?:)

Samma tändstift? Ställde du inte själva tändninge?:)

Postat: 16 juli 2012, 15:33
av TrueBorn
Ztraand skrev:
DerbiTobbe skrev:Har gjort det med min Derbi och det enda jag gjorde var att öka huvudmunstycket med 30 % samt lågfartmunstycket. Så kör med 100 i huvudmunstycke och 45 i lågfart. Tycker inte att den drar avsevärt mycket mer men lite skillnad är det väl. En kompis till mig kör med 90 huvudmunstycke till endast trimrör som går på bensin då, alltså drar hans nästan lika mycket som min. Oljan blandar jag direkt i tanken, kör på 2%. Finns en olja på mekonomen som heter r40 som jag kör på och den funkar väldigt bra. Står att den är till 4t men funkar till 2t också. Hoppas det var till någon hjälp :)
Tack!:) Bytte du bensinslangar och likn? Eller funkar de vanliga gummislangarna?:) Nåt man ska tänka extra på?:)

Samma tändstift? Ställde du inte själva tändninge?:)
Han bytte slangar och gjorde rent tanken och förgasaren sen byter han tändstift 1 gång i veckan känns det som, Eller vad säger du Tobbe ? ;)

Postat: 16 juli 2012, 15:46
av DerbiTobbe
Som Tbay säger så bytte jag slangar, gjorde rent tanken samt förgasaren och kör på br9es. Har haft en förmåga att göra tändstiften "sämre" på något sätt, När jag kör och kommer in i effektkurvan typ "hackar" den då har jag bytt tändstift så har den gått som vanligt. Men det har jag inte gjort många gånger. 2-3 ggr kanske :)

Postat: 16 juli 2012, 16:02
av Nicke_95
Hur mycket kommer den dra ungefär med 70cc 21mm 95 munstycke drar cirka 0.6-1 liter milen nu

Postat: 16 juli 2012, 17:32
av tompa221
Nicke_95 skrev:Hur mycket kommer den dra ungefär med 70cc 21mm 95 munstycke drar cirka 0.6-1 liter milen nu
1.4 milen typ du kmr få ha över 130 i munstycke.

Postat: 16 juli 2012, 18:30
av Nicke_95
tompa221 skrev:
Nicke_95 skrev:Hur mycket kommer den dra ungefär med 70cc 21mm 95 munstycke drar cirka 0.6-1 liter milen nu
1.4 milen typ du kmr få ha över 130 i munstycke.
Okej jag tror jag bangar xD

Postat: 16 juli 2012, 19:38
av tompa221
riejukillen skrev:Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
bara att kolla hur mycket man tankat sen hälla i olja och skaka moppen som fan. så gör jag när jag tankar mak iallafall

Postat: 16 juli 2012, 19:44
av bensinskalle
tompa221 skrev:
riejukillen skrev:Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
bara att kolla hur mycket man tankat sen hälla i olja och skaka moppen som fan. så gör jag när jag tankar mak iallafall
Ja de är just det. Man måste skaka om ordentligt för oljan blandar sig inte med bensinen självmant. Men de går väl an när man har en smidig lite moppe ;)

Oljan man kör till etanol är för tjock för att köra i oljepumpen, det är därför man måste blanda. Dessutom härsknar den efter ett tag så det skulle ändå inte funka att fylla oljetanken och bara tuta och köra.

Postat: 18 juli 2012, 21:19
av riejukillen
tompa221 skrev:
riejukillen skrev:Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
bara att kolla hur mycket man tankat sen hälla i olja och skaka moppen som fan. så gör jag när jag tankar mak iallafall
Jo så gör jag nu också:) men dom säljer inte metanol på mackerna häromkring vad jag vet;)

Postat: 18 juli 2012, 21:33
av derbiofc
Glöm inte att byta slangar och så bara, etanolen fräter igenom de som inte är gjorda för etanol ;)

Postat: 18 juli 2012, 21:44
av joar
Är inte etanolen billigare än vanlig bensin då?

Postat: 18 juli 2012, 21:48
av GreckE
joar skrev:Är inte etanolen billigare än vanlig bensin då?
jo men drar mer, så igentligen blire ingen vinst :D

Postat: 18 juli 2012, 21:56
av DTdosan
Det står att det blir en effekt ökning, hur mycket skillnad gör det? Lite sugen på det eftersom BTn kommer dra lika mycket vilket bränsle jag än har! :)

Postat: 18 juli 2012, 22:07
av Mertz
~5% på bilar va jag vet
konverterade en gräsklippare och använder fortfarande bara en tank åt mattan.. så sådan otrolig stor mägnd mer går ju inte åt. menmen motorer är som människor.. olika, arbetande och opålitliga..
sen få man ju tänka på att etanolen blir dyrare på vintern och du har även mer trubbel får att startat mopeden

Postat: 18 juli 2012, 22:19
av riejukillen
GreckE skrev:
joar skrev:Är inte etanolen billigare än vanlig bensin då?
jo men drar mer, så igentligen blire ingen vinst :D
Vi kör farsans bil på etanol och vi kom fram till att han tjänar 2kr/milen och den går bättre:)

Postat: 18 juli 2012, 22:51
av DerbiMoppe
riejukillen skrev:
GreckE skrev:
joar skrev:Är inte etanolen billigare än vanlig bensin då?
jo men drar mer, så igentligen blire ingen vinst :D
Vi kör farsans bil på etanol och vi kom fram till att han tjänar 2kr/milen och den går bättre:)
Sen måste man räkna med oljan också som är typ dubbelt så dyr.

På bensin:
vi säger att den drar 1 cl olja per mil och 1cl olja kostar 1kr ( 100kr för 1 L)
Då bllir det: ca 14:50 (Bensin) + 1 kr ( olja ) = 15:50

på etanol
olja 200kr liter dvs 2 kr i olja per mil + 30 %
Då blir det: 10kr (Etanol) + 2 kr (olja) + 30 % mer förbrukning = 15.6kr per mil.

Om detta stämmer så går du 10 öre back per mil.

på 4 t motorer kan gå plus för man slipper oljan som förbrukning