Etanolkonvertera blanda i tank?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Etanolkonvertera blanda i tank?

Inlägg av Ztraand »

Tjena har tänkt att etanolkonvertera moppen. Har läst lite om det och man ska ju köra med ricinolja, men blandar man det direkt i tanken eller kan man köra med separatsmörjning?:)


Hur många % ska den ha:)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
slider_Alex
Avstängd
Inlägg: 487
Blev medlem: 15 oktober 2011, 15:19
Ort: Stockholm

Inlägg av slider_Alex »

Om man kan gasa fullt....då har man trimmat för lite...

Mitt projekt; http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=35133
TuZx skrev:
david96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
aa tills man kör med det :P
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Får man fråga varför du ska etanolkonvertera? Det kommer bli dyrare i längden.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

CaToXXo skrev:Får man fråga varför du ska etanolkonvertera? Det kommer bli dyrare i längden.
kul grej :)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Står ju inte hur många % olja den ska ha :O
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
DerbiTobbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 maj 2011, 18:58

Inlägg av DerbiTobbe »

Har gjort det med min Derbi och det enda jag gjorde var att öka huvudmunstycket med 30 % samt lågfartmunstycket. Så kör med 100 i huvudmunstycke och 45 i lågfart. Tycker inte att den drar avsevärt mycket mer men lite skillnad är det väl. En kompis till mig kör med 90 huvudmunstycke till endast trimrör som går på bensin då, alltså drar hans nästan lika mycket som min. Oljan blandar jag direkt i tanken, kör på 2%. Finns en olja på mekonomen som heter r40 som jag kör på och den funkar väldigt bra. Står att den är till 4t men funkar till 2t också. Hoppas det var till någon hjälp :)
mickeidiket
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 januari 2012, 11:12
Ort: Finspång

Inlägg av mickeidiket »

2-3% blir nog bra
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
Användarens profilbild
DerbiTobbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 maj 2011, 18:58

Inlägg av DerbiTobbe »

När jag tankar tar jag oljan i väskan och häller i bara, är inte alls svårt :wink: Tycker faktiskt att man sparar pengar på att tanka etanol, inte förlorar :wink: Tänk en moppe med 70cc och 21mm förgasare, den drar ju bra mycket mer än vad min etanol moppe gör, ändå klagar många på att etanol moppar drar så mycket när de själva kör med 70cc :)
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

DerbiTobbe skrev:Har gjort det med min Derbi och det enda jag gjorde var att öka huvudmunstycket med 30 % samt lågfartmunstycket. Så kör med 100 i huvudmunstycke och 45 i lågfart. Tycker inte att den drar avsevärt mycket mer men lite skillnad är det väl. En kompis till mig kör med 90 huvudmunstycke till endast trimrör som går på bensin då, alltså drar hans nästan lika mycket som min. Oljan blandar jag direkt i tanken, kör på 2%. Finns en olja på mekonomen som heter r40 som jag kör på och den funkar väldigt bra. Står att den är till 4t men funkar till 2t också. Hoppas det var till någon hjälp :)
Tack!:) Bytte du bensinslangar och likn? Eller funkar de vanliga gummislangarna?:) Nåt man ska tänka extra på?:)

Samma tändstift? Ställde du inte själva tändninge?:)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket
Inlägg: 853
Blev medlem: 26 juli 2011, 10:37

Inlägg av TrueBorn »

Ztraand skrev:
DerbiTobbe skrev:Har gjort det med min Derbi och det enda jag gjorde var att öka huvudmunstycket med 30 % samt lågfartmunstycket. Så kör med 100 i huvudmunstycke och 45 i lågfart. Tycker inte att den drar avsevärt mycket mer men lite skillnad är det väl. En kompis till mig kör med 90 huvudmunstycke till endast trimrör som går på bensin då, alltså drar hans nästan lika mycket som min. Oljan blandar jag direkt i tanken, kör på 2%. Finns en olja på mekonomen som heter r40 som jag kör på och den funkar väldigt bra. Står att den är till 4t men funkar till 2t också. Hoppas det var till någon hjälp :)
Tack!:) Bytte du bensinslangar och likn? Eller funkar de vanliga gummislangarna?:) Nåt man ska tänka extra på?:)

Samma tändstift? Ställde du inte själva tändninge?:)
Han bytte slangar och gjorde rent tanken och förgasaren sen byter han tändstift 1 gång i veckan känns det som, Eller vad säger du Tobbe ? ;)
Användarens profilbild
DerbiTobbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 maj 2011, 18:58

Inlägg av DerbiTobbe »

Som Tbay säger så bytte jag slangar, gjorde rent tanken samt förgasaren och kör på br9es. Har haft en förmåga att göra tändstiften "sämre" på något sätt, När jag kör och kommer in i effektkurvan typ "hackar" den då har jag bytt tändstift så har den gått som vanligt. Men det har jag inte gjort många gånger. 2-3 ggr kanske :)
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

Hur mycket kommer den dra ungefär med 70cc 21mm 95 munstycke drar cirka 0.6-1 liter milen nu
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd
Inlägg: 423
Blev medlem: 13 april 2012, 20:28
Ort: Partille

Inlägg av tompa221 »

Nicke_95 skrev:Hur mycket kommer den dra ungefär med 70cc 21mm 95 munstycke drar cirka 0.6-1 liter milen nu
1.4 milen typ du kmr få ha över 130 i munstycke.
Perra.S skrev:
potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.


Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Seriöst, är du ens på riktigt?
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

tompa221 skrev:
Nicke_95 skrev:Hur mycket kommer den dra ungefär med 70cc 21mm 95 munstycke drar cirka 0.6-1 liter milen nu
1.4 milen typ du kmr få ha över 130 i munstycke.
Okej jag tror jag bangar xD
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd
Inlägg: 423
Blev medlem: 13 april 2012, 20:28
Ort: Partille

Inlägg av tompa221 »

riejukillen skrev:Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
bara att kolla hur mycket man tankat sen hälla i olja och skaka moppen som fan. så gör jag när jag tankar mak iallafall
Perra.S skrev:
potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.


Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Seriöst, är du ens på riktigt?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

tompa221 skrev:
riejukillen skrev:Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
bara att kolla hur mycket man tankat sen hälla i olja och skaka moppen som fan. så gör jag när jag tankar mak iallafall
Ja de är just det. Man måste skaka om ordentligt för oljan blandar sig inte med bensinen självmant. Men de går väl an när man har en smidig lite moppe ;)

Oljan man kör till etanol är för tjock för att köra i oljepumpen, det är därför man måste blanda. Dessutom härsknar den efter ett tag så det skulle ändå inte funka att fylla oljetanken och bara tuta och köra.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

tompa221 skrev:
riejukillen skrev:Ska vara samma % som om du kör med bensin, så 2% ska funka finfint:) har själv funderat på att metanol konvertera men blir jobbigt då man bara kan tanka hemma:)
bara att kolla hur mycket man tankat sen hälla i olja och skaka moppen som fan. så gör jag när jag tankar mak iallafall
Jo så gör jag nu också:) men dom säljer inte metanol på mackerna häromkring vad jag vet;)
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 452
Blev medlem: 9 oktober 2010, 23:08
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Glöm inte att byta slangar och så bara, etanolen fräter igenom de som inte är gjorda för etanol ;)
Eklund^


Derbi Drd Racing!
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

Är inte etanolen billigare än vanlig bensin då?
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

joar skrev:Är inte etanolen billigare än vanlig bensin då?
jo men drar mer, så igentligen blire ingen vinst :D
Användarens profilbild
DTdosan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 329
Blev medlem: 3 juni 2012, 19:51

Inlägg av DTdosan »

Det står att det blir en effekt ökning, hur mycket skillnad gör det? Lite sugen på det eftersom BTn kommer dra lika mycket vilket bränsle jag än har! :)
Finns inget bättre än en sunkig DT..<3
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

~5% på bilar va jag vet
konverterade en gräsklippare och använder fortfarande bara en tank åt mattan.. så sådan otrolig stor mägnd mer går ju inte åt. menmen motorer är som människor.. olika, arbetande och opålitliga..
sen få man ju tänka på att etanolen blir dyrare på vintern och du har även mer trubbel får att startat mopeden
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

GreckE skrev:
joar skrev:Är inte etanolen billigare än vanlig bensin då?
jo men drar mer, så igentligen blire ingen vinst :D
Vi kör farsans bil på etanol och vi kom fram till att han tjänar 2kr/milen och den går bättre:)
Användarens profilbild
DerbiMoppe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 13 juli 2011, 20:57

Inlägg av DerbiMoppe »

riejukillen skrev:
GreckE skrev:
joar skrev:Är inte etanolen billigare än vanlig bensin då?
jo men drar mer, så igentligen blire ingen vinst :D
Vi kör farsans bil på etanol och vi kom fram till att han tjänar 2kr/milen och den går bättre:)
Sen måste man räkna med oljan också som är typ dubbelt så dyr.

På bensin:
vi säger att den drar 1 cl olja per mil och 1cl olja kostar 1kr ( 100kr för 1 L)
Då bllir det: ca 14:50 (Bensin) + 1 kr ( olja ) = 15:50

på etanol
olja 200kr liter dvs 2 kr i olja per mil + 30 %
Då blir det: 10kr (Etanol) + 2 kr (olja) + 30 % mer förbrukning = 15.6kr per mil.

Om detta stämmer så går du 10 öre back per mil.

på 4 t motorer kan gå plus för man slipper oljan som förbrukning
Skriv svar