Aprilia rx50 stora problem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
gxx83
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2012, 19:33
Ort: Stockholm

Aprilia rx50 stora problem

Inlägg av gxx83 »

Hej, har en sommarmoped som med följande setup som nu inte på grund av tid och ork inte har varit i funktion i 2 år. Setupen är följande:
MHR replica 80cc, MHR dellorto 28mm, Malossi MHR överliggande avgas, den har gått cirka 50 mil med den här setupen och toppade ungefär 110 på mätaren, men en dag startade den bara inte och verkar helt omöjlig att få igång.. har bytt stift och monterat isär cyl osv. men den går ändå inte.. det jag är orolig för är att det kommit in vatten i vevhuset... vad göra? några konkreta tips.. känns lite tråkigt då den är i stortsett ny i övrigt... finns det något mer att kolla?

Väl mött /gustaf
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

titta igenom förgasaren kan ju vara att han har haft gammal bensin i förgasaren så har det stockat åter munstycket. årsmodell?
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
gxx83
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2012, 19:33
Ort: Stockholm

Inlägg av gxx83 »

07:a kan det vara att jag blandat för mycket olja i bensinen, tog bort oljepumpen och blandade själv när jag bytte cylinder och förgasare?
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Har du gnista?
Användarens profilbild
gxx83
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2012, 19:33
Ort: Stockholm

Inlägg av gxx83 »

Har gnista, så där verkar det inget fel.. glömde säga att jag provat med startgas också, funkade inte det heller...
Användarens profilbild
DTdosan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 329
Blev medlem: 3 juni 2012, 19:51

Inlägg av DTdosan »

gxx83 skrev:Har gnista, så där verkar det inget fel.. glömde säga att jag provat med startgas också, funkade inte det heller...
Har du komp?
Finns inget bättre än en sunkig DT..<3
Användarens profilbild
gxx83
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2012, 19:33
Ort: Stockholm

Inlägg av gxx83 »

Japp har komp.. kan det vara skit i förgasaren eller något? har malossi sportluftfilter på, kanske inte har sugit in något skit..? Står i skåne nu, men ska ta upp den till stockholm finns det någon här som kan hjälpa mig få fart på den för en ok penning pm:a mig.
MARUDER
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 9 juli 2012, 00:29

Inlägg av MARUDER »

Det kan vara bra att se över vevhuset då det kan finnas "ohyra" i form av flisspån där. jag skulle kallavfettat hela vevhuset i havsvatten eller en saltlösning. kolla så att bensin rinner från tanken till förgasaren så att det inte finns nåt smuts där och spökar. hände på min gamla Drac för ett par år sedan.
Användarens profilbild
gxx83
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2012, 19:33
Ort: Stockholm

Inlägg av gxx83 »

MARUDER skrev:Det kan vara bra att se över vevhuset då det kan finnas "ohyra" i form av flisspån där. jag skulle kallavfettat hela vevhuset i havsvatten eller en saltlösning. kolla så att bensin rinner från tanken till förgasaren så att det inte finns nåt smuts där och spökar. hände på min gamla Drac för ett par år sedan.
Antar att jag måste klyva motorn med andra ord?
Trinity
Svårstartad skrothög
Inlägg: 275
Blev medlem: 19 juli 2011, 22:36
Kontakt:

Inlägg av Trinity »

Rengör förgasare och munstycken innan du klyver
till att klia dig i röven med..

VA FAN TROR DU? de står ju för helvete FJÄDERVERKTYG!

Alltså du måste ju läsa själv oxå imellanåt
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Låter som detta ska ligga under felsökning istället men tänder den inte ens till med startgas så har du problem med tändningen, eller tände den till? Gasen tar sig upp i cylindern trots att det finns vätska i vevhuset och det ska tända till. Jag flyttar till felsökning.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

du får ju plocka av förgasaren från insuget när du sprutar in startgas så blire mö bättre :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

k-skåpet skrev:du får ju plocka av förgasaren från insuget när du sprutar in startgas så blire mö bättre :)
eller då tar han bort luftburken, öpnnar throtteln å sprutar där så går de fortare :P
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
gxx83
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2012, 19:33
Ort: Stockholm

Inlägg av gxx83 »

Tack för alla svar! blir nog så att jag lämnar in den för att få ordning på den.. känns ju lite noobit men vad ska man göra ;) en annan fråga? sitter ju ett MHR racerör på den nu, och tänkte kör den i stan (stockholm) så skulle behöva ett lite tystare rör som ändå ger hyfsad effekt... rekommendationer mottages gärna.. sitter en Derbi motor i den.. Tack för alla svar åter igen! de är guld värda!

Må väl Gustaf
Användarens profilbild
gxx83
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2012, 19:33
Ort: Stockholm

Inlägg av gxx83 »

Bumpar lite! har fått hjälp med vad felet kan vara men behöver tips på ett rör till den som inte låter som fan... det sitter en mhr 80 replica oc 28mm fg på ny oc ett mhr supermotorör... tacksam för svar :)
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 januari 2012, 15:15
Ort: Finland,Närpes

Inlägg av Z-K »

gxx83 skrev:Bumpar lite! har fått hjälp med vad felet kan vara men behöver tips på ett rör till den som inte låter som fan... det sitter en mhr 80 replica oc 28mm fg på ny oc ett mhr supermotorör... tacksam för svar :)
fått igång den nu då?
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
gxx83
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 juni 2012, 19:33
Ort: Stockholm

Inlägg av gxx83 »

den är död som en fisk, men får då den på transport till Stockholm nu i början av augusti, så då får en av mina belitade verkstäder ta en hand om den så den går igen... :)
Användarens profilbild
MonsterRieju92
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 maj 2012, 01:28
Kontakt:

Inlägg av MonsterRieju92 »

vatten i vevhuset kunde min drac starta på :O hade fyllt halva huset med vatten för en packning sprack, men den starta endå :P men kolla förgasaren :)
Skriv svar