Honda mt5

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Jontaan
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 4 maj 2012, 21:19
Ort: Umeå

Honda mt5

Inlägg av Jontaan »

Hej, jag tänkte köpa en honda mt5 som saknar förgasare, gasvajer och kedja. Den har 70cc, jag undrar om 24mm förgasare skulle vara bra... jag har hittat en 20mm också fast den saknar packningar och munstycke. Vad tycker ni skulle vara mest värt?? Jag undrar också vilken kedja jag ska köpa. Det här är min första crossmoppe som jag tänkte meka lite med, så jag kan inte så mycket om dom. Kan jag kolla på dreven och se vilken kedja jag ska ha?? :)
Tack i förhand!
Användarens profilbild
MonsterRieju92
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 7 maj 2012, 01:28
Kontakt:

Inlägg av MonsterRieju92 »

den kommer gå finfint med 24mm :) allting handlar om hur du ställer in de med munstycke och dyligt :)
Jontaan
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 4 maj 2012, 21:19
Ort: Umeå

Inlägg av Jontaan »

MonsterRieju92 skrev:den kommer gå finfint med 24mm :) allting handlar om hur du ställer in de med munstycke och dyligt :)
Okej då kör jag väl på en 24mm!! :)
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

Byt rubrik!

17,5mm - 19mm skulle räcka, men nog går det med en 24mm också.
Användarens profilbild
Trollmor
Elmoped
Inlägg: 109
Blev medlem: 2 augusti 2011, 13:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Trollmor »

Kul med lite fräscha mt5 grabbar!
16.5mm och uppåt funkar fint till 65cc som det egentligen är. 70cc är en avrundning försäljarna använder för att få det att låta fetare eller något. Såvida cylindern är borrad i efterhand, då kan den ju självklart vara 70cc.
Men som de andra säger: det handlar egentligen om munstyckesinställningar.
Som sagt, kul med fler mt5:or här! Lycka till
"Alla idéer om bakterier och mikroorganismer är kommunistiskt propagandatrams." - E. Cartwrigt, amerikansk läkare, 1952
Bild
Sendan: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34583
Jontaan
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 4 maj 2012, 21:19
Ort: Umeå

Inlägg av Jontaan »

Tack!!:) det här ska bli kul! Men tyvärr så blev 24mm förgasaren såld innan jag köpte den så det blir en helt ny: http://twostroke.se/product.asp?product=24237
Imorgon så ska jag fara och köpa den och jag hoppas att jag får den att funka innan veckans slut! Jag undrar vad för sorts kedja jag ska osv... Den största frågan är: Hur många länkar ska jag ha??
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

Jontaan skrev:Tack!!:) det här ska bli kul! Men tyvärr så blev 24mm förgasaren såld innan jag köpte den så det blir en helt ny: http://twostroke.se/product.asp?product=24237
Imorgon så ska jag fara och köpa den och jag hoppas att jag får den att funka innan veckans slut! Jag undrar vad för sorts kedja jag ska osv... Den största frågan är: Hur många länkar ska jag ha??

så lång som möjligt och korta av den . och troligtvis 420 kedja men nån annan får bekräfta det
Jontaan
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 4 maj 2012, 21:19
Ort: Umeå

Inlägg av Jontaan »

Okej men hur många länkar??:)
Användarens profilbild
Trollmor
Elmoped
Inlägg: 109
Blev medlem: 2 augusti 2011, 13:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Trollmor »

Det är samma kedje- och drevtyp som till Derbi/Gilera/Roxon och säkerligen någon ytterligare modell. Byter lite huller om buller mellan min Senda och min mt, låsbrickan skiljer dock.
"Alla idéer om bakterier och mikroorganismer är kommunistiskt propagandatrams." - E. Cartwrigt, amerikansk läkare, 1952
Bild
Sendan: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34583
Användarens profilbild
DTdosan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 329
Blev medlem: 3 juni 2012, 19:51

Inlägg av DTdosan »

Jontaan skrev:Okej men hur många länkar??:)
Beror ju på hur stora dreven är, Jag hade t.ex 14-47 och kortade därför kedjan, därefter bytte jag back och fram, 13-50 (ca) och då behövdes en längre.

Mitt råd är nog att köpa 2 kedjor, (så långa som möjligt för ett hyfsat pris) och ha en som reserv, dem kan gå sönder när som eller om du inte orkar sätta dit länkar.

Det är lite så jag tänker när jag köper saker, är det ett rimligt pris, köp 2, saker kan alltid gå sönder. Även på DT och MT5. Särskilt DT och MT5 ;)
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

Jontaan skrev:Okej men hur många länkar??:)
så många som möjligt sen kortar man av den
Jontaan
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 4 maj 2012, 21:19
Ort: Umeå

Inlägg av Jontaan »

Nu har jag köpt den och det första som hända var att min kopis höll på med kopplingen så att den gick av. Jag undrar om denna vajer funkar som kopplingsvajer eller kan någon länka vilken jag ska ha... Jag har en honda mt5. Här är den: http://twostroke.se/product.asp?product=24285
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

Du verkade inte bry dig om att jag sa till dig att byta rubrik, så jag låser tråden nu..

Läs reglerna och försök på nytt. Om det är något du undrar så är det bara att skicka PM till mej.
Låst