Sida 3 av 59

Postat: 15 juli 2008, 13:56
av MarcusAndersson
axx *

Postat: 15 juli 2008, 14:08
av furia FFS
ja vill få den starkare men ändå inte förlora så mycke topphastighet

Postat: 15 juli 2008, 15:10
av rrx_pojken
furia FFS skrev:ja vill få den starkare men ändå inte förlora så mycke topphastighet
men ta 11/52 då

Postat: 16 juli 2008, 16:55
av FoxPerformance
Rieju Drac RRX - 07

Underliggande avgasrör från aprilia rs 125 moddat med 2 dämpare,
sportluftfilter

13/52 drevning

vad sak jag har för drevning för att åka bakhjul?

Postat: 16 juli 2008, 16:59
av MarcusAndersson
Gå ner några taggar fram om det är axx du snackar om.

Postat: 17 juli 2008, 10:59
av FoxPerformance
MarcusRRX skrev:Gå ner några taggar fram om det är axx du snackar om.
jo givetvis är det axx jag vill ha om jag ska stunta.. men RRX SM mopederna är så jävla svåra å få upp, men när man väl få upp dom så är de as gott å köra bakhjul:D men vad tror ni om 10/52 drevning?

Postat: 17 juli 2008, 11:23
av turbolasse
tjaa, jag har en drd racing men jag hittar inte 14 drev fram till den... vart kan jag hitta? hittar inte på twostroke

Postat: 17 juli 2008, 11:40
av rrx_pojken
turbolasse skrev:tjaa, jag har en drd racing men jag hittar inte 14 drev fram till den... vart kan jag hitta? hittar inte på twostroke

gå in på www.jofrab.se och sök på 17-652-14 det borde väll passa? det är ju till Senda sm men det är ju samma motor?

Postat: 17 juli 2008, 13:55
av sKari'N
Rieju Mrx -06
Yasuni r2
11/52

Den har gött axx och toppar 80-85 på mätarn nu. Om jag byter till 13/52, kommer den ha fint axx iallafall och vad skulle topfarten ligga på ungefär?

Postat: 17 juli 2008, 20:00
av rrx_pojken
sKari'N skrev:Rieju Mrx -06
Yasuni r2
11/52

Den har gött axx och toppar 80-85 på mätarn nu. Om jag byter till 13/52, kommer den ha fint axx iallafall och vad skulle topfarten ligga på ungefär?

axxet kommer ju bli lite sämre men den kommer typ göra 90-95

Postat: 17 juli 2008, 20:11
av sKari'N
rrx_pojken skrev:
sKari'N skrev:Rieju Mrx -06
Yasuni r2
11/52

Den har gött axx och toppar 80-85 på mätarn nu. Om jag byter till 13/52, kommer den ha fint axx iallafall och vad skulle topfarten ligga på ungefär?

axxet kommer ju bli lite sämre men den kommer typ göra 90-95
Okej, fint :D

Postat: 20 juli 2008, 00:40
av rrx_pojken
Nån som vet vad original drevningen är på en Cpi Supermoto White Edition -08?

Postat: 21 juli 2008, 12:00
av rrx_pojken
rrx_pojken skrev:Nån som vet vad original drevningen är på en Cpi Supermoto White Edition -08?
Ingen som vet? :roll:

Postat: 21 juli 2008, 12:02
av Moddad
Försöker du bumpa en klistrad tråd? -.-

Postat: 21 juli 2008, 22:27
av rrx_pojken
Moddad skrev:Försöker du bumpa en klistrad tråd? -.-

nej försöker få nån att svara :evil:

Vad för drevning levererar perfekt?

Postat: 22 juli 2008, 19:33
av olssonjesper
Hallå där , jag heter jeppe olsson, har lite fråga om vilken drevning som vore bäst för min moppe.

Derbi DrD racing 07 kör jag,

Setup: Airsal 72 cc t6 aluminium,
Mikuni 19 mm
Insug,

Den gör nu 105 på raka, med dreven 14-48,

Är då drevet 14-48 perfekt för moppe, eller skulle man kunna slå på något annat?

MVH Jeppe

Postat: 22 juli 2008, 19:37
av olssonjesper
glömde säga att jag kör med metrakit sp också ;)

Postat: 22 juli 2008, 19:43
av T-J
ett kugg fram gör ca: 2,5km/h
i teorin

tex har du 11/48 på en drac som gör ca: 80
och du sätter dit ett 13drev
så gör den ca: 85 km/h i teorin

Men i praktiken är det annorlunda eftersom det finns många faktorer som påverkar hastigheten
tex. friktionen, luftmotsåndet osv
även om du sätter dit ett 15 drev fram i hopp om att den ska göra 90km/h så har kanske mopeden inte har ork till det

Re: Vad för drevning levererar perfekt?

Postat: 23 juli 2008, 00:33
av chifen
olssonjesper skrev:Hallå där , jag heter jeppe olsson, har lite fråga om vilken drevning som vore bäst för min moppe.

Derbi DrD racing 07 kör jag,

Setup: Airsal 72 cc t6 aluminium,
Mikuni 19 mm
Insug,

Den gör nu 105 på raka, med dreven 14-48,

Är då drevet 14-48 perfekt för moppe, eller skulle man kunna slå på något annat?

MVH Jeppe
finns inget perfekt riktigt, de är ju indevduellt ;) gillar du axx eller mer toppfart?

lättare för motorn att dreva tungt iaf då det inte sliter lika mkt men inte lika roligt dock :P

du kan få lite uväxlingar här:
14-48= 3,42
14-53=3,78
13-48=3,69
13-53=4,07

det som menas med dessa siffror är då att t ex 13-53 då som har en utväxling på 4,07 betyder att 4,07 varv på motorn behövs för att hjulet ska snurra ett varv dvs en lättare utväxling som ger bättre acceleration än den som du kör med (3,42) dock möjligen sämre toppfart.

toppfarten behöver dock inte bli sämre för att du drevar lite lättare då motorn orkar varva längre och på så sätt behåller du samma toppfart för att det blir lättare för motorn att snurra. förstår du?


det går inte att säga en kugg fram är som tre bak heller då det är fler faktorer som spelar in så som storleken på hjulen och det är inte heller ett exakt mått som förändras beroende på hur stor skillnad det är på dreven.

att säga att en kugg fram gör 2,5km/h i teorin stämmer inte heller till 100% då olika stegningar i växellådan skiljer på det också, liktså storleken på hjulen och luftmotstånd som T-J tidigare sagt också.


jag rekomenderar att köra på större drev både fram och bak då större drev slits mindre då de har större slityta och är inte lika koncentrerat utsatta :) även om det är snyggare och oftast lite lättare med mindre drev, men värt att tänka på kanske? nu brukar ju inte dreven slitas ner så fort men ändå kan ju vara värt att tänka på.

Re: Vad för drevning levererar perfekt?

Postat: 23 juli 2008, 22:25
av rrx_pojken
chifen skrev:
olssonjesper skrev:Hallå där , jag heter jeppe olsson, har lite fråga om vilken drevning som vore bäst för min moppe.

Derbi DrD racing 07 kör jag,

Setup: Airsal 72 cc t6 aluminium,
Mikuni 19 mm
Insug,

Den gör nu 105 på raka, med dreven 14-48,

Är då drevet 14-48 perfekt för moppe, eller skulle man kunna slå på något annat?

MVH Jeppe
finns inget perfekt riktigt, de är ju indevduellt ;) gillar du axx eller mer toppfart?

lättare för motorn att dreva tungt iaf då det inte sliter lika mkt men inte lika roligt dock :P

du kan få lite uväxlingar här:
14-48= 3,42
14-53=3,78
13-48=3,69
13-53=4,07

det som menas med dessa siffror är då att t ex 13-53 då som har en utväxling på 4,07 betyder att 4,07 varv på motorn behövs för att hjulet ska snurra ett varv dvs en lättare utväxling som ger bättre acceleration än den som du kör med (3,42) dock möjligen sämre toppfart.

toppfarten behöver dock inte bli sämre för att du drevar lite lättare då motorn orkar varva längre och på så sätt behåller du samma toppfart för att det blir lättare för motorn att snurra. förstår du?


det går inte att säga en kugg fram är som tre bak heller då det är fler faktorer som spelar in så som storleken på hjulen och det är inte heller ett exakt mått som förändras beroende på hur stor skillnad det är på dreven.

att säga att en kugg fram gör 2,5km/h i teorin stämmer inte heller till 100% då olika stegningar i växellådan skiljer på det också, liktså storleken på hjulen och luftmotstånd som T-J tidigare sagt också.


jag rekomenderar att köra på större drev både fram och bak då större drev slits mindre då de har större slityta och är inte lika koncentrerat utsatta :) även om det är snyggare och oftast lite lättare med mindre drev, men värt att tänka på kanske? nu brukar ju inte dreven slitas ner så fort men ändå kan ju vara värt att tänka på.


Drev pojken :twisted:

Postat: 23 juli 2008, 22:59
av chifen
haha ähh :P måste ju hjälpa till ;)

Postat: 23 juli 2008, 23:16
av rrx_pojken
chifen skrev:haha ähh :P måste ju hjälpa till ;)
hehe mm :wink: 8)

Postat: 25 juli 2008, 22:16
av crilee_ko92
Derbi Senda r-99/ minarelli

airsal 50cc sport
Hebo vev
c4 ramlager
avstrypt original rör och luftburk
14mm förknasare med 102munstycke
ngk br8es
mrd växellåds utväxling (hela drevpaketet i växellådan, 12 drev och en "stock")
borttaget varvstop
98oktanig bensin/3% olja
har 12/52 nu och den gör 74km/h vid ca:10000r/pm (misstänker slirande koppling då oxå för den slirar en del vid accerelation)
funderar på 13 elr 14 kuggat fram drev ? eller kan man på något sätt få behålla axxet men endå öka toppfarten?

Postat: 25 juli 2008, 22:57
av rrx_pojken
crilee_ko92 skrev:Derbi Senda r-99/ minarelli

airsal 50cc sport
Hebo vev
c4 ramlager
avstrypt original rör och luftburk
14mm förknasare med 102munstycke
ngk br8es
mrd växellåds utväxling (hela drevpaketet i växellådan, 12 drev och en "stock")
borttaget varvstop
98oktanig bensin/3% olja
har 12/52 nu och den gör 74km/h vid ca:10000r/pm (misstänker slirande koppling då oxå för den slirar en del vid accerelation)
funderar på 13 elr 14 kuggat fram drev ? eller kan man på något sätt få behålla axxet men endå öka toppfarten?

Nja det är svårt att behålla exakt samma axx men testsa med 13 och 14 drev och se vad du tycker är lagom med "axx försämring" för axx kommer den tappa men hur mkt vill du att den ska tappa det är det de hänger på :wink:

Postat: 25 juli 2008, 23:38
av rrx_pojken
rrx_pojken skrev:Nån som vet vad original drevningen är på en Cpi Supermoto White Edition -08?

Tror jag har hittat det sj jag läste att det va 11-62


EDIT: sry dubbelpost :oops:

Postat: 26 juli 2008, 13:39
av chifen
crilee_ko92 skrev:Derbi Senda r-99/ minarelli

airsal 50cc sport
Hebo vev
c4 ramlager
avstrypt original rör och luftburk
14mm förknasare med 102munstycke
ngk br8es
mrd växellåds utväxling (hela drevpaketet i växellådan, 12 drev och en "stock")
borttaget varvstop
98oktanig bensin/3% olja
har 12/52 nu och den gör 74km/h vid ca:10000r/pm (misstänker slirande koppling då oxå för den slirar en del vid accerelation)
funderar på 13 elr 14 kuggat fram drev ? eller kan man på något sätt få behålla axxet men endå öka toppfarten?
du kan alltid byta upp dig i förgasare så får du ju lite mer kraft. byt lameller om kopplingen slirar och byt till 13 fram. vill du ha mer effekt utan att byta komponeter i motorn kan du alltid etanolkonvertera ;)

antar att du inte vill byta avgassystem så kör på det som står ovanståeende, annars är bara att byta till 13 motordrev det lättaste :)

Postat: 2 augusti 2008, 22:01
av B4dB0LL
Hej! ska byta drev p.g.a att en kugg på framdrevet har gått av och dakdrevet är snett :S

Den aktuella drevningen är 10/51 men framdrevet är för litet så kedjan skrapar i skyddet på ovansidan av svingarmen...

Vad för drevning tycker ni att jag ska ha om jag ändå ska byta? Som sagt: framdrevet kan inte bli mindre xD... Vilken drevning ska jag ha för att få ett snabbare respektive starkare åk? :D

Just nu toppar jag ca: 80 på mätaren beroende på väder och vind, har ett urpluggat avgasrör, en hemmagjord effektljuddämpare (fett nice xD) Sportluftfilter, samt den nuvarande drevningen...


Tack på förhand //B4dB0LL

Postat: 2 augusti 2008, 23:18
av Moddad
12/53 eller 13/53 (föredrar 13/53)

Postat: 2 augusti 2008, 23:26
av B4dB0LL
ok, hur mycket kommer hastigheten att ändras vid respektive drevning?

Postat: 2 augusti 2008, 23:26
av mh_ryz_proracing
jag har en motorhispania ryz proracing urbanbike 08 och har en AM6 power upp motor

jag har 15/60 drev och ett 13 liggande hemma och villl hs ett 53 eller 56 bak men hittar inga som passar tipsa om en bra sida!

Postat: 2 augusti 2008, 23:29
av B4dB0LL
mh_ryz_proracing skrev:jag har en motorhispania ryz proracing urbanbike 08 och har en AM6 power upp motor

jag har 15/60 drev och ett 13 liggande hemma och villl hs ett 53 eller 56 bak men hittar inga som passar tipsa om en bra sida!
Twostroke.se?? Kolla dimentionerna först!

Postat: 2 augusti 2008, 23:37
av Moddad
Badboll, de kommer väl dra på ca 10 km/h snabbare med original rör på 13/53 och ca 7-8 med 12/53. Aldrig kört på urpluggat

Postat: 2 augusti 2008, 23:53
av B4dB0LL
ok! då kör jag nog på det större :twisted:, men hur mycket kommer mitt ax försämras då?

Postat: 2 augusti 2008, 23:54
av Moddad
Inte för mycket men kommer påverkas, 13/53 är en riktigt rolig drevning att köra på

Postat: 2 augusti 2008, 23:59
av B4dB0LL
ok! Axet nu är jäkligt bra! Så lite segare skulle nog inte skada. Samt att jag får upp toppfarten, vilket jag vill mest!