Sida 1 av 59

Drevnings-Tråden Cross/SM/RR

Postat: 24 maj 2008, 21:51
av rrx_pojken
Tja

Jag har märkt att det kommer upp några trådar om drevning så jag tänkte fixa en drevnings tråd där man kan fråga allt om drevningar.

Läs hela inlägget på denna sida för mer information om drevning och vad det gör för skillnad att dreva samt skillnader på tung/lätt drevning och fram och bakdrev.

EDIT:

Då det dyker upp massa trådar om drevning.
Är det lätt man inte får svar så snabbt eller alls.
Dessutom verkar ingen veta hur man söker.
Så dom kan kolla om någon annan postat samma fråga.

Därför klistrar vi den hära tråden. Ställ era drev fråger hära.//Alexander Aka P0JKEN


DETTA SKA VARA MED :

Märke/Motor
SETUP
Nuvarande drev
Drevning ni undrar om.


Lite allmänt om drevning samt hur det funkar med tyngre respektive lättare drevning, saxat från en annan tråd här på forumet:
mtpower skrev:Tyngre drevning ger bättre acceleration.

Bild

Ju fler växlar man har och ju jämnare effektkurvan är desto mindre skillnad är det i acceleration. Bilden är en väldigt snabb skiss som visar ungefär hur det ligger till, så fort man lägger i tvåan med den lättare drevningen (blå graf), så har den tyngre drevningen mer effekt på bakhjulet, därav tar den ikapp. Det där fortsätter och pendlar fram och tillbaks.

Att man drevar lätt för sprint eller så är för att vassare tvåtaktare har väldigt kort effektband och behöver ligga inom ett visst varvtalsområde för att accelerera som bäst. Stegen mellan dom högre växlarna är mycket kortare än mellan ettan och tvåan. Med andra ord så ligger man inom tightare varvtalsområde där man ligger så nära maxeffekten som möjligt tidigare!

På en motor med bredare effektband så spelar det mycket mindre roll, men ändå fördel för den lättare drevningen, så länge man inte förlorar så mycket tid vid växlingarna.

Taget direkt från Emil123.

För övrigt är det jag de försöker övertyga. Emil123 är på min sida i alla fall. Ni vet, hyperbyggaren på mnf.
Grafen visar inte ens hur accelerationen är, bara hur långt du kan dra på varje växel, inte hur lång tid det tar för varje drevning till sin toppfart. Effekten på kommer inte förändras hur du än drevar, utväxlingen blir en annan bara och effekten kan kännas högre då det accelererar bättre. För att en tung drevning ska bli effektivare krävs en högre effekt (Se vridmoment) i motorn som klarar av att driva den tyngre drevningen lätt. T ex om vi tar en Senda med enbart effektrör då med dessa drevningnar:

11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 11/70 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket oftare så han har inte tillgång till effekten lika länge som den som har drevat 12/53. Högst toppfart blir det för den med 12/53 också då den är drevad tyngre och samma varvtal på samma växel är vid en högre hastighet med 12/53 drevningen då utväxlingen inte är den samma. Det krävs 6,36 varv på motordrevet för att bakhjulet ska snurra ett varv med 11/70 drevning och "endast" 4,4 varv på motordrevet för att få ett på bakhjulet med 12/53, man ser ju enkelt vilken som går lättast men då har man passerat gränsen av vad som är effektivt och det är alltså ingen mening att dreva för lätt.

Tar man däremot 15/48 drevning vs 12/53 så kommer 12/53 accelerera betydligt bättre då motorn inte orkar driva runt den tunga drevningen så snabbt och man förlorar accelerationen och även mycket möjligt att man förlorar toppfart då effekten inte är tillräckligt hög i motorn för att orka driva upp bakhjulet i samma hastighet när det går så mycket tyngre. Med 15/48 krävs det då bara 3,2 varv på framdrevet för att få ett varv på bakhjulet och det kommer då bli för tungt för den motorn.

Rent generellt så säger man att en lättare drevning ger en bättre acceleration men det är ju relativt, för mycket åt något håll och det kommer att slå fel. Men tar du en helt vanlig drevning på en moped med effektrör, säg 13/53 så kommer du få bättre acceleration om man byter ned till 12/53 men det kommer bli en lite lägre toppfart. Accelerationen till toppfarten blir alltså snabbare med en lättare drevning, men ska man mäta accelerationen till toppfarten på den tyngre drevningen är det ju klart det blir bättre för den tyngre då den lätta inte ens kommer upp i den farten, men det är inte heller ett bra sätt att mäta på. Men om man tar en fast hastighet, säg 0-80km/h för det klarar bägge drevningarna så kommer 12/53 vara snabbare upp till 80 än 13/53 som går lite tyngre med vinner igen det på toppfarten men det är inte heller med mycket.

Drevningen beror väldigt mycket på vad man har för motor som driver runt grejerna, med enkelt sagt så är det bättre acceleration på en motor som är lätt drevad och det förändras inte. Varför tror du att stuntåkarna drevar sina mc:s lätt, de får toppfarter på endast ca 160km/h på 600cc sporthojar men har grym acceleration istället och effekten ligger alltid lite närmare till hands, vilket de behöver.

Samma sak för dragracingbilar, nästan alla som kör dragrace byter diffklumpen till en som har en mycket lättare utväxling så deras toppfart är nästan max och de varvar ur sista växeln precis vid målgång, just för att kunna få en snabbare tid och accelerera snabbare. Dragracing är ju trots allt en accelerations sport och den ändringen är inte förgäves utan i flera fall kan det kapa upp till någon sekund (såklart beroende på bil och effekt) och det är väldigt mycket inom dragracing då sträckan bara är 402 meter. Bara tiondelar gör stora skillnader inom den sporten och det finns en anledning till att de byter till lättare utväxlingar. Det ska accelerera snabbare, toppfarten är i princip oviktig sålänge den är tillräckligt hög för att inte nå den innan sträckans slut.

Det kommer ofta frågor om vad som är den "perfekta" drevningen och hur mycket ett kugg fram/bak gör och här kommer en närmare förklaring på det:
chifen skrev: finns inget perfekt riktigt, de är ju indevduellt ;) gillar du axx eller mer toppfart?

Skonsammare för motorn att dreva tungt iaf då det inte sliter lika mkt men inte lika roligt dock och effekten finns mer nära till hands om man drevar lättare, mycket roligare enligt mig :)

du kan få lite uväxlingar här:
14-48= 3,42
14-53=3,78
13-48=3,69
13-53=4,07

det som menas med dessa siffror är då att t ex 13-53 då som har en utväxling på 4,07 betyder att 4,07 varv på motorn behövs för att hjulet ska snurra ett varv dvs en lättare utväxling som ger bättre acceleration än den som du kör med (3,42) dock möjligen sämre toppfart.

toppfarten behöver dock inte bli sämre för att du drevar lite lättare då motorn orkar varva längre och på så sätt behåller du samma toppfart för att det blir lättare för motorn att snurra. förstår ni? Samma gäller för en tung drevning, det behöver inte bli sämre acceleration nödvändigtvis heller då man kan dra längre på växlarna om motorn orkar lätt ändå.


det går inte att säga en kugg fram är som tre bak heller då det är fler faktorer som spelar in så som storleken på hjulen och det är inte heller ett exakt mått som förändras beroende på hur stor skillnad det är på dreven.

att säga att en kugg fram gör 2,5km/h i teorin stämmer inte heller till 100% då olika stegningar i växellådan skiljer på det också, liktså storleken på hjulen och luftmotstånd.


jag rekomenderar att köra på större drev både fram och bak då större drev slits mindre då de har större slityta och är inte lika koncentrerat utsatta :) även om det är snyggare och oftast lite lättare med mindre drev, men värt att tänka på kanske? nu brukar ju inte dreven slitas ner så fort men ändå kan ju vara värt att tänka på.

Postat: 25 maj 2008, 10:15
av maximannen
Detta ver en riktigt bra ide :D kommer ju hur många drevningsfrågor som helst :D

Postat: 25 maj 2008, 10:19
av lule
Rieju mrx pro /AM6
dragen plug i orginal rör
nu har ja 11 fram och 52 bak
om jag tar 14 fram och 50 bak kommer den att gå snabbare då eller

Postat: 25 maj 2008, 10:45
av maximannen
Ja den kommer gå snabbare men med sämre axx :D

Postat: 25 maj 2008, 11:08
av lule
ok tack

Postat: 25 maj 2008, 19:32
av dracen__93
lule skrev:Rieju mrx pro /AM6
dragen plug i orginal rör
nu har ja 11 fram och 52 bak
om jag tar 14 fram och 50 bak kommer den att gå snabbare då eller
blir nog inge kul att köra den

ta 13/52 istället :wink:

Postat: 25 maj 2008, 20:06
av steefan__
Rieju rr -04

Hebo rör
Hebo membran
ostrypt cdi
85 munstycke

12/48 drevning funderar på att skaffa 12/52 elr 13/52. vilket blir bäst? och vad kommer ändras från den drevningen jag har just nu`?

Postat: 25 maj 2008, 20:18
av lule
dracen__93 skrev:
lule skrev:Rieju mrx pro /AM6
dragen plug i orginal rör
nu har ja 11 fram och 52 bak
om jag tar 14 fram och 50 bak kommer den att gå snabbare då eller
blir nog inge kul att köra den

ta 13/52 istället :wink:
om jag tar 13/52 får jag bra axx men ändå bra toppfart

Postat: 25 maj 2008, 23:24
av >NOS<
du ska ha 13/52 till urpluggat. bratopp o axx

Postat: 26 maj 2008, 11:00
av Frullen_91
Vill bara påpeka för er som inte vet, att 1 kugg fram räknas som 3 kuggar bak! :wink:

Postat: 26 maj 2008, 21:38
av ZiiimME
Rieju Drac/AM6
Tk rör och sportluftfilter
13/48

Men ja vill få den så stark som möjligt så vilka drev skulle vara bäst?

Postat: 26 maj 2008, 21:40
av maximannen
ZiiimME skrev:Rieju Drac/AM6
Tk rör och sportluftfilter
13/48

Men ja vill få den så stark som möjligt så vilka drev skulle vara bäst?
om du vill ha den stark så byt rör till thrower och dreva med typ 11/70 drev eller något sånt :D men då kommer den acca som fan men inte gå fort :(

Postat: 31 maj 2008, 15:50
av furia_johan
hej har en furia 2001
med mk
80 munstycke
luftfilte
11-52 drevning
bra eller dåligt

Postat: 31 maj 2008, 16:00
av chifen
Frullen_91 skrev:Vill bara påpeka för er som inte vet, att 1 kugg fram räknas som 3 kuggar bak! :wink:
nejnej, beror helt på vad du redan har för drevning hur stor skillnaden blir mellan fram och bak. det är på ett ungefär men kan inte säga att det räknas så riktigt ;) t ex 13/53 ger en utväxling på 4,07 och 12/56 ger en utväxling på 4,66 och 14/50 ger en utväxling på 3,57.

där är 2 olika utväxlingar både uppåt och nedåt med 3 kuggs skillnad, ger inte samma utväxling på något sätt :)

Postat: 31 maj 2008, 16:27
av pajajn
okej , kan du hjälpa mig med tänkt köpa ett nytt bakdrev 54-65 t men vet inte om det kommer att passa för kedjeskyddet och stabiliserings skiten sitter där bak och drevet som är på nu har ca 1-2cm kvar tills det tar i i skyddet. ja har en beta rr50 supermotard (AM6) 2007 . vet ni om de kommer att fungera ?

Postat: 1 juni 2008, 08:44
av scrapis
Vad ska jag ha för drevning på min Rieju drac -04 med AM6 motor ?
jag har dragit pluggen i org röret.
Nu sitter det orginal derv på 11/48 men jag vill få den att gå snabbare men ändå behålla axxet.

Postat: 1 juni 2008, 10:49
av dracen__93
scrapis skrev:Vad ska jag ha för drevning på min Rieju drac -04 med AM6 motor ?
jag har dragit pluggen i org röret.
Nu sitter det orginal derv på 11/48 men jag vill få den att gå snabbare men ändå behålla axxet.
12/48 blir nog bra :wink:

Postat: 1 juni 2008, 11:18
av vivahulten
Cresent Compakt med MCBMotor
Den är helt orginal vad jag vet.
11 fram 40 bak
vad ska man ha för drevning om den ska gå snabbare typ till 55

Postat: 1 juni 2008, 12:26
av oanek
Mh ryz sm -04
AM6 motor
tk rör endast.

nu har jag original drevning (11/vet ej) och den gör typ 75 med hyffsat axx men vill ha den att gå bättre..

Vad ska jag köpa för drev när jag både vill ha topp och axx?

Postat: 1 juni 2008, 17:36
av Franken
jag har blivit förvirrad :oops: e det ju större drev man har bak ju bättre axx och litet fram e det också bra axx? :roll:

jaop!

Postat: 2 juni 2008, 12:10
av ManstonKlasse
mitt setup!!

Hebo manston replica
Org rör urpluggat!
sportluftfilter
drevning:13 52 ?vad ska jag ha? :P :)

Postat: 3 juni 2008, 19:45
av maccan92
Beta rr (ktm motor)
setur: effektrör (crossrör)
Drevning: orginal tror det va typ 11 fram bak bet jag inte.

men iaf, om jag vill ha gasres på min moppe, axxet är sjukt i min och sen går den i 93 med laser.. va ska jag göra för att den ska resa sig när man gasar på plan mark? om det nu går?

Re: jaop!

Postat: 3 juni 2008, 20:35
av MarcusAndersson
ManstonKlasse skrev:mitt setup!!

Hebo manston replica
Org rör urpluggat!
sportluftfilter
drevning:13 52 ?vad ska jag ha? :P :)

Låter bra

Postat: 6 juni 2008, 11:34
av dawiid
någon som vet en sida där man kan köpa stora bakdrev typ 64-74

Postat: 6 juni 2008, 11:37
av skogen_swe
dawiid skrev:någon som vet en sida där man kan köpa stora bakdrev typ 64-74
varför så stora :shock:

Postat: 6 juni 2008, 17:56
av maximannen
maccan92 skrev:Beta rr (ktm motor)
setur: effektrör (crossrör)
Drevning: orginal tror det va typ 11 fram bak bet jag inte.

men iaf, om jag vill ha gasres på min moppe, axxet är sjukt i min och sen går den i 93 med laser.. va ska jag göra för att den ska resa sig när man gasar på plan mark? om det nu går?
det kan jag säga är ganska omöjligt med bara rör :(

Postat: 6 juni 2008, 19:52
av Henry
maccan92 skrev:Beta rr (ktm motor)
setur: effektrör (crossrör)
Drevning: orginal tror det va typ 11 fram bak bet jag inte.

men iaf, om jag vill ha gasres på min moppe, axxet är sjukt i min och sen går den i 93 med laser.. va ska jag göra för att den ska resa sig när man gasar på plan mark? om det nu går?

Fan, är det redan 1 April?

Postat: 6 juni 2008, 19:55
av maccan92
aa hur mkt ska vi sätta dåå? polisen tog den ju i razzian för typ 3 veckor sen.. och dom mätte med laser.. så håll bara käften..! ska fixa film på min så kan du få se..!

Postat: 9 juni 2008, 12:45
av turbolasse
Roxon duell sm
helt orginal
vet inte org. drev, vill veta?
vill öka toppfart, vad ska jag ha!?


och när jag köper kedja, ska jag ha 420 vad jag vet, men hur många länkar?

Postat: 9 juni 2008, 12:53
av chifen
maccan92 skrev:Beta rr (ktm motor)
setur: effektrör (crossrör)
Drevning: orginal tror det va typ 11 fram bak bet jag inte.

men iaf, om jag vill ha gasres på min moppe, axxet är sjukt i min och sen går den i 93 med laser.. va ska jag göra för att den ska resa sig när man gasar på plan mark? om det nu går?
ha det så kul med att försöka behålla toppfarten och dreva så jävligt att du får gasres. prova på 10/70 typ så lär du väl komma närmare :P kommer inte toppa nå värst mycket och du kommer varva sönder motorn men den kanske kan resa någon cm på de tidigaste växlarna.

Postat: 9 juni 2008, 13:31
av nisse__nice
yamaha 01/AM6
metrakit sp cylinder
yasuni r1
13-52
e det bra :?: :?:

Postat: 9 juni 2008, 13:38
av chifen
nisse__nice skrev:yamaha 01/AM6
metrakit sp cylinder
yasuni r1
13-52
e det bra :?: :?:
den drevningen funkar nog fint, axxar nog rätt gott :) men lira r2 för att få ut full effekt från den cylindern, r1 är dock bättre om du ska pendla.

Postat: 9 juni 2008, 13:44
av nisse__nice
då kan jag väll passa på att fråga ja köpte cylindern i lördags å satt dit allt rätt men jag får den inte att funka inte med 12-16 mm föggena kan vara fel stiftet ät ju torrt i 12 förgasaren med 63munstycke å den bara surar ner sig om man har typ 70-80-90-100 kan det vara att kolven e slut????vill ha svar snabbt för kolven hade fett med repor i sig för den nöp för andra ägaren å cylindern e ny honad VA KAN VARA FEL??????????? :?:
tack för snabba svar

Postat: 10 juni 2008, 20:18
av z0xie^
lule skrev:
dracen__93 skrev:
lule skrev:Rieju mrx pro /AM6
dragen plug i orginal rör
nu har ja 11 fram och 52 bak
om jag tar 14 fram och 50 bak kommer den att gå snabbare då eller
blir nog inge kul att köra den

ta 13/52 istället :wink:
om jag tar 13/52 får jag bra axx men ändå bra toppfart


Jag kör 13/52 på min RRX. Ja axxet är dugligt och den gör 75-80 utan övervarv.

Postat: 12 juni 2008, 13:43
av retur
hur skulle en roxon gå om den var helt org utom att man bytt frmadrev till 15kuggars?