Tjenare tsr! Märkte idag efter jag hade plockat av bakhjulet och saftt til tbx allting igen att bakbromsen slutade att ta! Det är en Derbi drd racing -05. Och om nån undrar så är det skivbroms bak.
Allting är ditsatt som det ska. Och den fungerande perfekt före.
Ber om ursäktcför stavfel då jag skriver på telefonen
Du fick inte pressa isär bromsklossarna när du skulle sätta tillbaka bakhjulet? Ställ dig och pumpa på pedalen någon minut få se om du kan pumpa upp tryck, kan vara så ibland om du har tagit loss hjulet och satt dit det igen.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
ZX skrev:Jag har inte luftat bromsen då jag inte har öppnat up bromssystemet
Jag behövde inte pressa isär dom men ska prova pumpa
kan ha hänt då jag smörjde kedjan med 5.56
Hur ska man ta bort det?
Helt rätt! Lufta bromsarna gör man bara när man fått in luft i systemet, vilket man bara får när man öppnar det.
Får du olja etc på skivan torkar du bort det med avfettning, förtunning eller liknande. Problemet är att om du fått olja på skivan får du olja på beläggen och oljan tränger då in i beläggen och stannar där. Det innebär att du egentligen behöver byta belägg för att få en felfri broms. Men det beror helt på hur mycket olja du fått på skivan, om du nu fått det. En liten skvätt gör kanske inget.
Men testa att pumpa några gånger. Man måste normalt trycka fram beläggen lite mot skivan innan bromsen börjar ta
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Hur ska man ta bort det?
Helt rätt! Lufta bromsarna gör man bara när man fått in luft i systemet, vilket man bara får när man öppnar det.
Får du olja etc på skivan torkar du bort det med avfettning, förtunning eller liknande. Problemet är att om du fått olja på skivan får du olja på beläggen och oljan tränger då in i beläggen och stannar där. Det innebär att du egentligen behöver byta belägg för att få en felfri broms. Men det beror helt på hur mycket olja du fått på skivan, om du nu fått det. En liten skvätt gör kanske inget.
Men testa att pumpa några gånger. Man måste normalt trycka fram beläggen lite mot skivan innan bromsen börjar ta
Har nu testat att pumpa och provköra det vart en liten förbättring, ska ja bara fortsätta att pumpa?
Har hört att man kan använda t-röd för att tvätta med, är det verkligen bra?
Hur ska man ta bort det?
Har nu testat att pumpa och provköra det vart en liten förbättring, ska ja bara fortsätta att pumpa?
Ja det funkar bra. Allt fettlösande fungerar.
Förresten ta inte avfettning, tror de är lite för tjock och tränger inte in lika bra, men förtunning, t-röd etc bara köra på
Live slow - Die whenever
bensinskalle skrev:
Ja det funkar bra. Allt fettlösande fungerar.
Förresten ta inte avfettning, tror de är lite för tjock och tränger inte in lika bra, men förtunning, t-röd etc bara köra på
Tack så hemskt mycket för alla svar! återkommer om inte t-röden fungerar
k-skåpet skrev:Jag tror bara du behöver lufta bromsen då det blev bättre när du pumpade.
Men hörredu, läs tidigare inlägg kanske?
Om bromsen var bra innan, då flyger det väl inte in luft i systemet hux flux bara för att man tar bort bakdäcket en sväng?
För att det ska komma luft i systemet så måste man få in luft i det. Var bromsen bra innan så var det med stor sannolikhet ingen luft från början.
Men TS kan ju fundera på om han trampar pedalen i botten eller om det bara inte tar (om nu beläggen ligger an mot skivan ordentligt). Går den i botten så skulle det kunna betyda att det är luft i systemet, men då har det varit där hela tiden. Annars är det nog bara olja på skivan.
Live slow - Die whenever
Normalt sett monterar man skrikplattor mellan belägg och kolv, men de finns kanske inte till din. Då kan man kleta på lite kopparpasta mellan kolv och belägg så absorberar det vibrationerna som blir.
Live slow - Die whenever