Minska ljudet på ett leovince v6?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Minska ljudet på ett leovince v6?

Inlägg av b182s41 »

Hejsan, monterade mitt nya rör igår på min Aprilia sx50, dock så tycker jag ljuder är fruktansvärt högt och "smattrigt", en stor del av ljudet verkar komma från själva röret och expansionskammaren, iaf på lägre varv.

Det är just detta smatter på tomgångsvarv till ca 5000 rpm som jag vill minska, och ljudet i övrigt också såklart.

Funderar på avgasbandage, tror ni detta hjälper?
Annars packa om ljuddämparen? Fast det är ju sprillans nytt så det borde ju vara packat optimalt.
Typ nåt nät eller nåt att sätta vid ljuddämparen så att den inte blir rakt blås? Har ingen svets.

Tackar för svar.

När jag ändå håller på, moppen hackar På ettan och ibland tvåan och effekten är extremt dålig på lägre varv men otrolig på högre varv, är detta normalt? Har 85 munstycke i nu
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Tjoballe!

Att effekten kommer sent - det är själva poängen med effektrör kan man väl säga. (inte riktigt men ja. )
Att linda kröken (expansionskammaren) med avgasbandage hjälper, jag har gjort det på mitt leovince rör och det blev mycket tystare.
Packa om ljuddämparen redan tror inte på.

Ljudet kommer såklart vara högt, högre än org. Ack så skönt det låter :lol:
bibapeolola
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

AxxxeL skrev:Tjoballe!

Att effekten kommer sent - det är själva poängen med effektrör kan man väl säga. (inte riktigt men ja. )
Att linda kröken (expansionskammaren) med avgasbandage hjälper, jag har gjort det på mitt leovince rör och det blev mycket tystare.

tack, jo fan visst låter det skönt dock är det lite nervöst o åka runt mitt i stan med det där jag bor.
prövar med o köpa bandage på biltema imorrn, några tips när jag applicerar det?
Kommer det rosta eller nåt? Har hört att man ska doppa bandaget i citronsyra för att det inte ska rosta och vatten? :)
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nicke_95 »

Leovince V6 låter verkligen högt så du får ta o vänja dig eller köp annat rör.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

b182s41 skrev:

tack, jo fan visst låter det skönt dock är det lite nervöst o åka runt mitt i stan med det där jag bor.
Kommer det rosta eller nåt? Har hört att man ska doppa bandaget i citronsyra för att det inte ska rosta och vatten? :)
Citronsyra de vetifan, låter inte bra. Syra = oxidering

Du kan pensla på och bränna lite linolja på röret för extra skydd,,

Men gör såhär :

Lägg bandaget i vatten (går o tänja mer då)
gör ett varv så nära du kan mot fästet i cylindern, spänn med slangklämma HÅRT
Sen är de enklast o vara två... en som håller i röret och en som snurrar så du verkligen kan tänja ut bandaget och runt så de sitter hårt o snyggt.

Använd handskar som glasfiber inte kryper igenom, kliar nåt JÄVULSKT när du går in på kvällen. sätter sig i kläder o allt så släng det i tvätten efteråt ;) :) är typ 2-3cm glasfiberstrån som kryper in sakta men säkert närmsta veckan ifall du får de på dig, kliade utav helvete i mina händer ^^
bibapeolola
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

AxxxeL skrev:
b182s41 skrev:

Men gör såhär :

Sen är de enklast o vara två... en som håller i röret och en som snurrar så du verkligen kan tänja ut bandaget och runt så de sitter hårt o snyggt.

Använd handskar som glasfiber inte kryper igenom, kliar nåt JÄVULSKT när du går in på kvällen. sätter sig i kläder o allt så släng det i tvätten efteråt ;) :) är typ 2-3cm glasfiberstrån som kryper in sakta men säkert närmsta veckan ifall du får de på dig, kliade utav helvete i mina händer ^^
Tack ska ge det ett försök! :D
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

Någonting jag har fått höra (!) (Dvs den kan mycket väl inte stämma!) är att ljuddämpare har vid leverans en "fabrikspackning". Dvs den är packad med ull MEN inte på bästa möjliga sätt om vi säger så... Typ man har inte använt tillräckligt mycket ull osv...

Endast något jag fått höra av en polare! Har ingen aning om ifall det stämmer eller inte!
Senast redigerad av Aprilia-Mx den 16 maj 2012, 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Aprilia-Mx skrev:Någonting jag har fått höra (!) (Dvs den kan mycket väl inte stämma!) är att ljuddämpare har vid leverans en "fabrikspackning". Dvs den är packad med ull MEN inte på bästa möjliga sätt om vi säger så... Typ man har inte använt tillräckligt mycket osv...

Emdast något jag fått höra av en polare! Har ingen aning om ifall det stämmer eller inte!
Kan mycket väl stämma för det sa en kille på Yamaha Store att flera cross tillverkare gör så för att det ska gå fort att bygga en hoj och det var så på LeoVince effektrören dom hade där också
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nicke_95 »

Min kompis har ett leovince v6 och där ljuddämparen sätts fast i själva röret läcker det endel så kolla där om det läcker ut någon olja eller något.
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

Nicke_95 skrev:Leovince V6 låter verkligen högt så du får ta o vänja dig eller köp annat rör.
Läste på diverse forum innan jag köpte det att det skulle vara tyst.
Blev jävligt förvånad när jag kickade igång den haha.

Nåväl, har införskaffat mig en rulle avgasbandage nu som väntar på att lindas.
Tänkte börja vid mynningen vid cylindern och linda tills röret blir smalt igen, verkar det bra? Och går det att fästa med buntband ist för slangklämmor lr ståltråd?
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

Edit, sry för dubbelpost.
men skriver om de vart bättre när jag fått på .
Senast redigerad av b182s41 den 16 maj 2012, 16:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Lägg upp bild och skriv om det blev skillnad osv när du är klar :)
Ang buntband, ståltråd osv så tror jag inte det kommer hålla, det är slangklämmor som gäller, så du kan dra fast skiten ordentligt!
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nicke_95 »

b182s41 skrev:
Nicke_95 skrev:Leovince V6 låter verkligen högt så du får ta o vänja dig eller köp annat rör.

Tänkte börja vid mynningen vid cylindern och linda tills röret blir smalt igen, verkar det bra? Och går det att fästa med buntband ist för slangklämmor lr ståltråd?
Har också läst att folk har sagt att det är tyst men alla gånger jag hört det låter det mängder :)
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

Har nu fått på bandaget. :D

Mopeden har fått ett behagligare samt dovare ljud med lite mindre metalliskt smatter men den låter fortfarande hyfsat mkt.

Blev inte särkilt snyggt och det var bökigt som faan att få på fast eftersom jag gjorde det för ljudets skull är jag nöjd.

Laddar eventuellt upp någon bild senare idag.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Lägg gärna upp bild :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

CaToXXo skrev:Lägg gärna upp bild :)
Blev inte jättesnyggt.. Och bandaget är ju knappast svart :lol:

Nåväl, här är ett par bilder:

Bild
Bild
Bild

Och bjuder på en extra bild som jag skulle ha med i bildtävlingen men var för seg med att lägga upp den tydligen. :P
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Blev väl ganska bra enligt mig iaf :)

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

AxxxeL skrev:
b182s41 skrev:

Men gör såhär :

När man lindar på avgasbandaget brukar man blötlägga det i vatten för att det ska bli mer medgörligt. Problemet är att vattnet gör att det kommer rosta ganska schysst under bandaget fram tills det att det blivit torrt. Därför blandar man i citronsyra för att det INTE ska rosta. Oxidering är när syre reagerar med ett annat ämne, till exempel järn, och bildar oxid. Syra är en protolyserande substans och verkar faktiskt i motsatt riktning. Man använder ofta just citronsyra för att lösa upp rost.

Har man en schysst syralösning i avgasbandaget hindrar det rost ett bra tag framöver, annars kommer bandaget suga åt sig fukt och risken finns att det kommer rosta under bandaget, även fast man applicerade bandaget torrt. Kör man i regn blir bandaget så pass fuktigt så värmen från röret räcker knappast till att dunsta bort allt vatten som samlas, så när man parkerar moppen tränger fukten in och vips så börjar rosten krypa fram.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Nicke_95 skrev:
b182s41 skrev:

Har också läst att folk har sagt att det är tyst men alla gånger jag hört det låter det mängder :)
Alla trimrör låter mycket, leovince är ett av de tystare bara man packar ljuddämparen riktigt och smattret från kröken är pga godset är så pass tunt att man får det där metalliska smattrandet :) Men med avgasbandage och ompackad ljuddämpare låter det inte så farligt. De gånger jag hört leovince har det varit förhållandevis tyst mot andra trimrör. Viktigt att tänka på är att man inte heller ska hårdpacka en ljuddämpare för då blir det högljutt också. Är lite av en balansgång det där :) Finns bättre och sämre dämpull också.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

har du öppet luftfilter?
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped

Inlägg av b182s41 »

antonpg94 skrev:har du öppet luftfilter?
Nja, alltså har luftburken på men själva slangen räcker knappt fram till förgasaren, det är skitskumt för att allt sitter som det ska, har varit så sen jag köpte den.
Har dock tejpat över den lilla glipan på 1-2mm så det ska nog vara hyffsat tätt.
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Det gör inget smattrande ljud :wink:
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

b182s41 skrev:
Nja, alltså har luftburken på men själva slangen räcker knappt fram till förgasaren, det är skitskumt för att allt sitter som det ska, har varit så sen jag köpte den.
Har dock tejpat över den lilla glipan på 1-2mm så det ska nog vara hyffsat tätt.
lite OT men så vlire för mig med med min Derbi ... fattar inte vad det är som gör att det blir glipan...? :D
Skriv svar