Hona alu-cylinder nikasillopp

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Hona alu-cylinder nikasillopp

Inlägg av CaToXXo »

Tjena, nu kommer en sån där jobbig jävla fråga igen, som har diskuterats om och om igen, flera miljoner gånger, men jag har aldrig fått något vettigt svar!

Så.
Jag har en repa och 2 små märken i mitt cylinderlopp, märkena är från värmenyp igår och repan har varit där sen jag köpte den begagnad, misstänker att den har uppstått av ett kolvclips.

Märkena känner jag precis med nageln om jag verkligen försöker, man känner att det är lite ojämnt. Repan känner jag ganska rejält.

Det gäller alltså en Airsal 70sport-cylinder, portad.
Det är en aluminium-cylinder med nikasil-behandlat cylinderlopp.
går det att hona denna? nu menar jag inte borra upp den några millimeter eller liknande, utan bara hona den.
Utan att skaffa överdimensionskolv eller annat sånt tjafs. Hur är det med inkörningen efter honingen, om det går dvs?

Ja, den har dåligt komp nu, men vill inte slänga skiten på hyllan...

p12or som kommer med gissningar kan dra nån annanstans, jag tjänar ingenting av att höra era tankar om vad ni TROR kan hända.
Mvh :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

TROR det går ;P Testa ;P
Användarens profilbild
viktorwalllin
The Legend

Inlägg av viktorwalllin »

Ganska svårt om du ska hona ur en aluminium cylinder för dom kan bli sämre av att ´´laga´´ den så om du har förmån att köpa en ny cylinder så gör det , det är det bästa alternativet :)
AV viktorwalllin_
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

jarken skrev:TROR det går ;P Testa ;P
slipper helst undan såna här svar...
viktorwalllin skrev:Ganska svårt om du ska hona ur en aluminium cylinder för dom kan bli sämre av att ´´laga´´ den så om du har förmån att köpa en ny cylinder så gör det , det är det bästa alternativet :)
Nja har inte lust att köpa en ny, så undrar om det går att hona :)
Experthjälp av folk som kan sin sak sökes!
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Den funkar inte att köra med nu?
Nicasillagret brukar vara väldigt tunnt så med honing bör det försvinna helt, även om du kör försiktigt..

Så ifall den funkar o köra med osv så hade jag kört på utan o bry mig!
bibapeolola
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

nicsasilen är inte så tjock, ungf några hundradels millimeter har jag för mig, alltså inte mkt att spela på om du ska hona (och är repan djup så riskerar du att hona bort all nicsasil=nics... behandla cylindern. och de är dyrare än en ny arisal 70)

men o andra sidan kostar de inget att prova hona (om du har alla verktyg iaf) men jag tror inte resultatet kommer bli helt bra.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Pappa kollade med min cylinder som var aluminium och nikasil behandlad, det går inte att hona dom. Endast Gjutjärn går, nikasilet är så tunnt att det kommer inte hålla för en honing.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Har fått svar som är raka motsatserna mot era, på mnf... men fler får gärna säga sina åsikter också!
Axxxel: Jo jag skulle tro att den funkar nu, men den hade ju gått bättre om den va fin i loppet också :P

Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

nä, nu har ni lite fel. visst det är inte alltid det går att hona men med din skulle jag nog tro att det går! nicasilet är tjockare än ni tror och själv har jag fått hona upp min lite lätt med 800 papper då jag hade ungeför som du hade och den startar, går och har bra komp så in i helvete :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

k-skåpet skrev:nä, nu har ni lite fel. visst det är inte alltid det går att hona men med din skulle jag nog tro att det går! nicasilet är tjockare än ni tror och själv har jag fått hona upp min lite lätt med 800 papper då jag hade ungeför som du hade och den startar, går och har bra komp så in i helvete :)
Jag har aldrig haft speciellt bra komp, sämre än original iaf, det beror troligen på repan. Den är från porten ända upp till överkant av cylindern, spikrak. blir svårt att slipa bort den tror jag :/

Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

CaToXXo skrev:
k-skåpet skrev:nä, nu har ni lite fel. visst det är inte alltid det går att hona men med din skulle jag nog tro att det går! nicasilet är tjockare än ni tror och själv har jag fått hona upp min lite lätt med 800 papper då jag hade ungeför som du hade och den startar, går och har bra komp så in i helvete :)
Jag har aldrig haft speciellt bra komp, sämre än original iaf, det beror troligen på repan. Den är från porten ända upp till överkant av cylindern, spikrak. blir svårt att slipa bort den tror jag :/
langa bild, säger mer än tusen ord!
Beta v1.0 Ktm edition.

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

k-skåpet skrev:
CaToXXo skrev:
Bild

Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

CaToXXo skrev:
k-skåpet skrev:
CaToXXo skrev: Jag har aldrig haft speciellt bra komp, sämre än original iaf, det beror troligen på repan. Den är från porten ända upp till överkant av cylindern, spikrak. blir svårt att slipa bort den tror jag :/
Bild
jag säger, kör med den som den är, airsalkolvarna är ju ändån billiga o jag tror nog han ska gå med den repan :)
Beta v1.0 Ktm edition.

Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Den går säkert, men har som sagt haft lite dålig komp förut med så... Aja blir nog att ta fint slippapper och putsa.:)

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Klart att det går att hona.

Nicasilet är inte så tunt så man slipar bort det om man honar en gång. Men du blir ju inte av med den stora repan, men den är oväsentlig. Det blir så liiiten kompminskning av det där att du inte märker det i alla fall.

Huvudsaken är att du blir av med alla grader som blivit efter nypet så inget hygger i ringarna på kolven. Men kom ihåg, honar man cylindern ska man alltid minst ha nya kolvringar. Men du lär ju ändå få byta kolv om den nypt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
HHR
Elmoped

Inlägg av HHR »

Om du har kolvrester någon stans tar du bort det med saltsyra och papper. Allt annat skiter du i, honing osv. Sen är det bara att köra. Cylindern duger att åka på gatan med.

Vassa kanter och nicasilsläpp putsas i kanterna.

Saltsyra finns på stora färghandeln.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Ny kolv är beställd och jag ska slipa med fint våtslip i loppet så det blir fint då :)

Skriv svar