Marknad idag i Västerås! Blev en hel del fynd! T.ex ett dubbelnockad nav till Yamaha RD125. Kommer sitta fint på E-typen!
Framhjulet hittade jag direkt på morgonen, var där kl 8 vid insläpp. 500kr ville säljaren ha, 300kr bjöd ja. Vi möttes halvvägs, 400kr.
130mm bromsar. Inte direkt det största, men bättre än original.
Sen hittade jag ett bakhjul till e-typen också! Original!
Var jag inte säker på att det var till e-type då jag köpte det. Tyckte det liknande, så jag chansade. 100kr ville han ha, jag prutade ner till 80kr. Då var den helt tom, inget drev eller bromssköld. Bara ryckutjämnaren.
Träffade sen på Pekka i Hallstamoppers, och jag frågade då var det var till. E-type sa han då, så då blev jag glad! Men då behövde jag ju resten till hjulet...
Hittade ingenting av det på marknaden, och tänkte lägga bud på grejerna som finns på tradera. Funderade då på om resten av grejerna kanske fanns där jag köpte hjulet. Så jag gick tillbaka och rotade igenom alla lådor. Men visst, där låg ju drevet med "drevsköld", bromssköld och bromsstopp! Frågade säljaren om det var grejerna till hjulet jag tidigare köpt. Han visste inte.. Testade då med ryckutjämnaren jag hade i fickan (Hade lämnat hjulet i bilen), japp den passade. Han sa då att jag kunde få dom för 20kr...
Komplett hjul för 100kr!
Sen har jag även fått tag i en äldre tank till E-typen! Den snyggare modellen!
Lite bucklig, och är chromad. Men den ska ändå hellackeras.
Blev även lite jobb gjort på AM6 hojen idag! Fick cylindern att passa motorn.
Spacern sitter fint i blocket, och skruvskallarna sitter ordentligt i botten.
Har även monterat en originalvev i blocket för uppmätning av hur långt upp kolven går. Den vänder c:a 8mm ifrån topp, och sen är förbränningsrummet nedskjutet i loppet c:a 2,9mm. Så det blir att svarva lite på spacern för att få det rätt!