DRD Limited hyper bygge 18/9-13

Här visas projekt som inriktar sig på mer avancerad racing. Endast utvalda projekt kommer få tillgång till den här kategorin.

Fortsätta?

Ja
74
90%
Nej
8
10%
 
Antal röster: 82

Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

DRD Limited hyper bygge 18/9-13

Inlägg av Roxxen96 »

Nytt år, nya planer, ny setup.

Bild

Allting började med att jag bytte bort min aerox mot en Derbi DRD Limited årsmodell 2008. Helt original men fick med ett Hebo Escape Bufanda rör. Körde urpluggat ett tag, sen satte jag på mitt Hebo rör trots att jag inte fick... Pappa gav vika allteftersom och fick han till att inse att det faktiskt är mina egna risker och konsekvenser jag ger mig in på.

Under tiden jag haft den har jag bara bytt slitdelar som behövts och gjort allmän service, vilket inte varit det roligaste. Moppeåldern är egentligen över för min del, men jag ser det på ett annat sätt. Man är bara i moppe åldern en gång i sitt liv, så då får man fanme göra det till något minnesvärt.

Allteftersom tiden gick trillade bara mer och mer trimm på hojjen, inget märkvärdigt. Men bland annat 17,5 mm förgasare som satt på original dock, sen ramlade en Airsal 73 cc på som blev lite portad.


Nu är det ett nytt år och jag blir allt mer och mer sugen på att bygga midrace / hyper av hojjen. Så det är dit jag siktar på, hoppas på att bli klar tills alla brodalen och kungsbacka meet ÅR 2014.





Setup i nuläget:
Motor: Piaggio D50BO

* Cylinder: Portad Airsal - Cylinderkit (Sport) 73cc (PIA)
* Avgassystem: Metrakit SP underliggande
* Förgasare: Stage 6 (Keihin) Pwk 24 mm
* Drevning: 12,13 / 53
* Kedja: Regina Racing Kedja
* Luftfilter: Biltema
* Kopplingsfjädrar: Malossi MHR
* Vev: Original
* Membran: Conti CRX tuned by Jonthä
* Insug / platta: RQ / Barikit Pwk - 36 mm
* Tändstift: Ngk BR9ES

Kommande setup:
Motor: Piaggio D50BO


* Cylinder: Hebo (Manston Racing Revolution) [Ej monterad - ny kolv behövs]
* Motorblock: Matchportat D50BO block [ ]
* Avgassystem: Metrakit SP underliggande [x]
* Förgasare: Stage 6 (Keihin) Pwk 24mm [x]
* Drevning: 12,13 / 53 [x]
* Kedja: Regina Racing Kedja [x]
* Tändstift: NGK Iridium (Racing) BR10EIX [x]
* Kopplingsfjädrar: Malossi (MHR) [x]
* Membran: Conti CRX tuned by Jonthä [x]
* Insug / platta: RQ / Barikit - Pwk 36 mm [x]
* Luftfilter: Biltema Luftfilter [ ]
* Koppling: Metrakit ProRace [ ]
* Vev: Doppler Endurance 18.000 RPM [ej monterad]
* Tändning: Stage6 - Tändsystem (R/T) [ ]



Bild

* Försöka bygga midrace / hyper hojj.
* Dra 201 meter på under 10-15 sekunder.
* Komma över 18 hk.
* Ha kul på vägen
* Dra så många som möjligt under preliminära meets 2014 i Göteborg.
* Bli klar tills våren /sommaren 2014
* Ha snabbast moppe i orten.


Vad som behövs:

* Hebo (Manston Racing Revolution) [x]
* Malossi (MHR) Fjädrar [x]
* Nya pinnbultar [x]
* Hebo - Kolvbult + clipps [x]
* Hebo - Packningssats [x]
* Längre Pinnbultar (Till Hebo Cylindern) [x]
* Doppler (Endurance 18.000 RPM) vevparti [x]
* RQ / Barikit - Pwk insug 36 mm [x]
* Stage 6 PWK (Keihin) 24mm [x]
* Packboxar Vevparti (2st) [x]
* Stylepro - Motorblockspackning [x]
* Doppler - Nållager [x]
* Athena - Kopplingskåpspackning (PIA) [x]
* SKF - Vevaxellager (C4) TN9 (2st) [x]
* NGK Iridium BR10EIX [x]
* Hebo Manston (Racing Revolution) kolv [x]
* Biltema luftfilter [ ]
* NGK - Tändkabel (Racing) [ ]


Vad som skall göras:

* Demontera motorn från ram [ ]
* Klyva motor (Byta vev, packboxar och vevlager) [ ]
* Göra en grundlig rengöring av motorn utanpå [ ]
* Byta cylinder till Hebon. [ ]

Gamla bilder när jag fick den.

[spoiler]Bild


Bild[/spoiler]

Gammal skit

[spoiler]Update 9 mars 2013

Tjenare, hämtade tillbaka min cylinder idag som vart inne på portning hos Togge Tuning.


Hade velat sätta dit cylindern idag, men det kan jag inte då jag väntar på nytt nållager. ( Barikit - Nållager (Racing) )

Hade tänkt att fixa detta på nästa fredag då jag har studiedag, så då kan man ta och fixa detta i lugn och ro.


Sen är söker jag en Barikit - Racingförgasare (Keihin) PWK (24mm)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=16808

Hör av er om ni har någon, skall vara komplett och fungerande.

Sen så behöver jag få sålt mitt Hebo Escape Bufanda rör för att kunna bygga vidare och köpa in mer grejer, så om det är någon som vill köpa så är det bara att höra av sig!


Som sagt ska jag montera cylindern nästa fredag, väntar ganska ivrigt. Men nållagret kommer förhoppningsvis på måndag, så då fixar jag allting på fredag. Updaterar nästa helg antagligen.

Hör gärna av er angående förgasaren och om ni vill köpa mitt Hebo rör.


Innan:

Bild

Bild


Efter:


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild



/ Roxxen96[/spoiler]


[spoiler]Restart, 13 mars 2013.

Tjenare, som sagt dags att dra igång mitt hyper bygge. Jag hoppas att det kommer att uppskattas, få positiv respons, och få många som följer byggets gång! :)


Bild

Metrakit röret som jag köpte, skall slipas ner och lackas, samt bytas ull i dämparen.


/ Roxxen96


http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... e-bufanda/


http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... pwk-24mm-/


Söker en Barikit Racingförgasare (Keihin Pwk 24/26/28 mm

Säljer ett nylackerat Hebo Escape Bufanda (D50BO motorn)


Update 15 mars 2013.

Grejade hela kvällen igår med cylindern, skulle få på airsalen igen men det strulade som fan. 3 av pinnbultarna hade skruvat upp sig själv ur blocket därav läckan innan, tog upp 3 av dom och la loctite på nu och satte dit dem igen. Så dom borde ha torkat nu under natten och sitta som dom skall. En pinnbult hade gängan gått sönder längst upp så var tvungen att kapa av den lilla biten för att få bort muttern som satt fast. Skall skicka tillbaka mitt nållager då det inte behövs då jag ända skall ha ett annat nållager till Doppler Veven sen, så bytte nållagret mot Malossi fjädrar, motorblockspackning samt ny pinnbult.

Sen ska jag skcka iväg Hebo röret idag så får pengar som jag antingen ska köpa fögg eller vev för! Tyvärr inget mer för tillfälllet att tillägga. :roll:

/ Joakim



Update 17 Mars 2013.

Tjenare, skulle fått ivägskickat mitt Hebo i fredags var det tänkt. Men blev inte av, blev lite strul med bussgods. Så valde istället att skicka med blocketpaketet som jag fick tips om (Tack för tipsen). Röret lämnas in imorgon är det tänkt.

Förövrigt var jag iväg idag och köpte mig en cylinder, blev en Hebo (Manston Racing Rev) 71 cc. Sen i veckan är det tänkt att jag skall köpa en Doppler vev samt doppler nållager, så hoppas att det går som det skall. :)

Bild

Topplocket som är på cylindern är lackat svart. Det svarta som ligger på mattan är ett helt nytt (Pata negra topplock) som jag fick med.


Bild


Bild


Kanske kommer update i veckan förhoppningsvis.


Nått Racing - Avdelningen. :)


[spoiler]Update 21 mars 2013.


Tjenare, fått hem mina kopplingsfjädrar, motorblockspackning samt min pinnbult. Tänkte också att när ja lika väl har av cylindern och allting nu så ska jag byta alla pinnbultar, så kommer köpa 3 stycken till sedan!

Även tänkt att jag ska hämta vev och nållager imorgon. Fått ivägskickat Hebo röret och killen som köpte det har hämtat ut det. Så hoppas mina pengar snubblar in på kontot någon dag nästa vecka eller hur lång tid det nu tar. Iallafall tänkt att beställa resten av det jag behöver för att få ihop moppen när pengarna kommer. :) Riktigt taggad på att sätta dit allting, även sugen på Brodalen meeten som kommer framöver.

Bild

Bild[/spoiler]


Update 21 mars 2013.

Tjenare, var det dags för lite update igen.. Inte köpt veven än men kommer la så småningom. Har pillat lite granna idag bara, bland annat bytt kopplingsfjädrar. Monterade även Hebo cylindern idag bara för att se om det passade, förvisso passade det som det skulle, men mot min förmodan så var pinnbultarna för korta. Så blir att köpa längre pinnbultar.

En sak som jag undrar vad det ska sitta är ett trasigt "lås clipps". Om någon vet vart det ska sitta så säg gärna till.

Bild
Som den står just nu

Bild


Bild
Gamla fjädrarna

Bild
Nya MHR fjädrarna

Bild

Random bild


Bild

Sen sista bilden, någon som vet vart den skall sitta? Bitarna ramlade ut när jag tog loss allting, antar att jag gjort sönder det när jag tog loss det. Uppskattar svar.

/Jocke[/spoiler]



Höst/vinter 2013



Augusti 2013


[spoiler]Update 2013-08-30

Tjenare... Mjo det var ett tag sen jag updaterade här. Eftersom att både Hebo cylindern och airsal cylindern värmenöp så tog mitt sug slut totalt på att bygga något av DRDN. Men jag fick fixat min airsal cylinder och fick även köpte mig ett Malossi MHR supermoto replica rör. Hade röret bara en vecka och jag ville ha något värre. Så sålde det till kompisens lillebror som hade ett v6 som han bytte bort mot ett metrakit sp. Som jag sedan köpte för ynka 500 kr. Det är alltså ett underliggande metrakit sp rör. En Stage 6 (keihin) Pwk 28 mm förgasare är påväg ifrån Lennart Tuning, har inköpt mig ett pwk 36 mm insug och kommer även få låna ett Conti Crx membran ifrån david96 här på forumet. Insuget och membranet ska jag få på plats nu i helgen, förgasaren kommer förhoppningsvis i veckan så då skall den monteras. Airsal cylindern kommer jag köra med tills jag kommer inköpa mig en ny kolv till Hebo cylindern då den i förövrigt är i ganska fint skick.

Ska även byta vattenpumps packboxar då dom gett upp ytterliggare en gång. Tänkte ta mig an detta nu i helgen också.


Detta var bara en liten uppdatering så att ni ser att jag försöker komma in på banan igen, hoppas att det fortfarande finns lite intresse att titta in här. Ska göra det bästa av situationen och ska försöka ta DRDN till samtliga Göteborgs meet nästa år.

/ Roxxen96


Update 31/8-13

Tjenare, har fått bytt packboxarna till vattenpumpen idag. Bytte även kylarvatten då det såg sjabbligt ut. Potog tittade förbi med sin volvo och lämnade lite grejer till mig, bland annat en Doppler - Endurance 18.000 rpm vev, topplockspackningar till Hebo cylindern, packboxar till veven, en kolvbult till Hebo cylindern samt lite andra packboxar runt om moppen. Tackar så mycket för det!! Väntar på förgasaren i nuläget bara. Ska inköpas vevaxellager samt lite packningar osv, sen kommer jag att klyva motorn under vintern. Men jag lovar att jag ska fortsätta till våren och då ska den allt va mer eller mindre klar... Kommer vara lite småfix kvar då men det ordnar sig! :)

Bild


Bild

Bild

Nya p-boxar.


Bild

Gamla


Bild

Random bild


Bild

Nya veven och allt, skit fräscha grejer!! :) Inget glapp eller dylikt.

/ Roxxen96[/spoiler]


September 2013

[spoiler]Ny månad idag. Hösten närmar sig med stormsteg känner man, både vädermässigt men man ser det även på träden, och känslan kring allt.

Jag ser det väl positivt, snart är vintern här och derbin kommer stå fastklistrad i garaget. Då kommer det bli dags att montera av motorn och klyva den, byta vev, vevlager och packboxar. Det är det som väntas, samt ett inköp av:

* Stylepro - Motorblockspackning
* Doppler - Nållager
* Athena - Kopplingskåpspackning
* SKF - Vevaxellager (C4) TN9 (2st)
* NGK Iridium BR10EIX

Vem vet, kanske hinner jag klyva innan vintern? ;)

Tänkte gå ut om ett tag och checka så inget mer behövs fixas, så att jag inte glömt något! Återkommer. Kolla gärna in mitt stunt projekt utav min Ludix! :)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49432

Ha de gottt hajjj


Update 1/9-2013

Tjenare, beställningen blev lite tidigare än väntat! Nämligen nyss!

Vart följande:

* Doppler - Nållager
* Athena - Kopplingskåpspackning
* SKF - Vevaxellager (C4) TN9 (2st)
* NGK Iridium BR10EIX

Därmed den beställningen så kommer jag ha allt jag behöver för ett komplett vevbyte! Underbart, nu känns det att allt satt igång på riktigt! :)


Det som behövs köpas in nu är kylspray, samt ett demonteringsverktyg. Får be pappsen att pröjsa det. :lol:

/ Roxxen96


Update 3 september 2013

Tjenare, sitter nu i skolan har håltimma. Tänkte bara flika in lite vad som hänt, fick förgasaren igår till att börja med. Monterade den och insåg direkt att jag aldrig kommer få plats med ett öppet luftfilter. Finns inte en chans. Ska spåna mer på det när jag kommer hem idag, alternativt får jag försöka modda på luftburksslangen så att jag använder mig av luftburken. Men då kommer det bli till att modda den så det står härliga till.

Jag började med ett 125 munstycke och den blöddrade skiten ur sig så jag bytte ner till 118, även där var det likadant. Jag hann inte så mycket mer igår, men jag funderar på om det kan va throtteln eller nålen som hänger sig och flödar över. Ska börja med att testa ett 105 idag, ska se om ett mindre gör någon skillnad överhuvudtaget. Annars får jag börja gå igenom förgasaren. Sen behöver jag inköpa mig en luftskruv då den försvann. :roll: Var antagligen inte ordentligt fastskruvad och åkte ur pga vibrationer. Ytterliggare några goa 120-130 kr för det...

Paketet finns tillgängligt att hämta ut på ica, det som beställdes i förra updaten.

Återkommer mer ikväll om detta.


Bild

Här var den iallafall när jag fick den.

/ Roxxen96


Kvälls update (3/9-13)

Tjenare, hämtade ut paketet idag. Sen har jag grejat lite med moppen, bytte till 108 munstycke och fick dit adaptern jag fick med insuget, sen fick jag också dit slangen till det öppna luftfiltret (lilla stumpen eller vad man ska kalla det). Har även lyckats modda dit original luftburken men den kommer nog inte användas.

Bild

Problemet är just nu att skiten inte startar, körde cirka 1 km innan den bara dog och sen vart den stendöd. Värmenypt / skärt kan jag utesluta.

Det som gäller nu är att montera av förgasaren och gå ingeom hela skiten, söka preliminära fel. Utgå från att adaptern och "stumpen" sitter på som luftflöde. Eftersom att det var dåligt soppa sug i skiten så fick jag sitta och suga i vacuum slangen, därav skall en ny vacuum kran testas. Testade även att sätta på vacuum slangen på insuget istället för förgasaren, då sög den vacuum men den startade fortfarande inte. Sista stegen blir att demontera membran och insug, testa original membranet.

Sista steget är väl att montera av cylindern om inget annat funkar tills dess. Jag ska ta mig an detta mer imorgon...

Godnatt folket. / Roxxen96


Update 4/9 - 2013

Tjenare, direkt jag kom hem så började jag greja med Derbin. Jag började med att ta loss förgasaren och märkte då att gasvajern hade hoppat ur ifrån throtteln. Så jag fixade det igen, sen blåste jag ur bensin och vacuum anslutningarna på förgasaren, jag blåste även ur munstycket och den kanalen. Jag tog bort dom gamla bensin och vacuum slangarna och ersatte dom med ett par nya, som nu sitter mycket tightare och på så sätt inte kan släppa in någon möjlig tjuvluft den vägen... Jag satte dit mitt nya NGK Iridium BR10EIX stift också. Det som återstår nu är att sätta tillbaka "stumpen" på adaptern och sedan försöka starta. Gnista har den och komp verkar den ha.

Skulle den mot förmodan fortfarande inte starta utav bara att kicka eller rulla igång, så skall jag testa startgas. Funkar icke detta heller, så blir det till att testa en ny bensinkran och kontrollera om den suger soppa. Återkommer ikväll!

/ Roxxen96


Goda nyheter!

Tjenare igen, updaterar hej vilt här märker jag... :roll: Men jag försöker pilla så mycket jag kan. Som sagt så startade den, och jag tog den på en liten tur. Går sådär än sålänge, jag både känner och hör att den fortfarande blöddrar och har såklart ingen tomgång för tillfället. Tog av stiftet och det var krit vitt, likadan färg som när jag fick det. Men som alltid så går jag inte efter stiftets färg, utan jag går på känsla hur den går. Och nu blöddrar den och då ska det alltså i med mindre munstycke och flytta nålet upp ett hack. Funderar fortfarande på om flottören hängt sig eller kranen bara flödar över.

Bild

Lovar att återkomma imorgon, räcker för idag känner jag!

/ Jocke


Update 5/9-2013

Tjenare, nästan direkt när jag kom hem idag så tog jag av förgasaren. Tog av flottörkoppen, sen tog jag en bensinslang och satte en tratt ovanpå. Sen satte jag in andra änden in i förgasaren. Medans jag tryckte upp flottören och hällde i bensin. Syftet med detta var att se om flottören höll tätt eller inte, och mycket riktigt gjorde den det. Så fort jag släppte lite på flottören neråt så började det rinna bensin. Alltså precis som den skall fungera. Bytte även till 100 munstycke och den verkar inte blöddra lika mycket men den blöddrar fortfarande en hel del. Det jag ska göra nu om ett tag är att jag ska hämta mitt avgasrörs fäste till Metrakit Sp röret eftersom jag inte fått det än, ligger hos en bekant. Sen hade jag också tänkt att flytta upp nålen ett hack för att se om det gör någon skillnad. Så fort som möjligt ska jag inköpa mig en luftskruv också! Eftersom att jag inte har mindre munstycken än 100 så blir det att inköpa sig det också... Men först hade jag tänkt att testa flytta nålen och byta vacuum kran. Har inte testkört den än heller, utan har bara stått och torrvarvat lite granna. Men eftersom jag ända ska upp till bekanta så tänkte jag dra en repa dit, ska bli roligt att se om den fungerar ändå upp dit. Har lite strul med soppa suget och att gasvajern kan lossna ifrån throtteln. :roll: Aja so far so good.

Återkommer mer i veckan.

/ Jocke


Update 8 september 2013

Hejsan allihopa. I tidigare update så hade jag problem med gasvajern och allt det, men det strulade faktiskt inte mer. Sen soppa suget fungerade som det skulle de också, dock så blöddrar den fortfarande hur jag än gör med munstycken och nålen. Det sista körde jag med 100 munstycke och nålen längst upp, den blöddrar som ett as men jag känner också på samma gång att munstycket är för litet, gasen avtar ibland och den börjar bööa. Tror att min cylinder är lite för klen för denna förgasaren, den är helt enkelt för stor. Hade tänkt att testa förgasaren till manston cylindern innan jag får överväga att byta ner mig någon storlek.

Beställde igår samtidigt som david96 här på forumet, vi beställde varsin kolv till våra manston cylindrar. Hoppas dom kommer inom kort :)

Det som återstår är då alltså att testa tillsammans med manston cylindern, och att inköpa mig en luftskruv... Sen får jag reda på om det behövs någon mindre förgasare eller inte. Isåfall 24 / 26 mm.

Förövrigt bytte jag tillbaka till 17,5 mm förgasare, original insug, original membran och luftburk tills vidare. Bara så att jag skall kunna köra.

Återkommer[/spoiler]


Update 18/9 - 2013

Tjena, vart lite slö på senaste, haft mycket i skolan och med tjejen. Men har inte kunnat göra någonting ändå egentligen. Väntar på förgasaren ifrån k-skåpet, fick bytt min 28 emot hans likadana 24 mm, tror det kommer bli riktigt fint. Sen har jag även fått min Hebo kolv nu också, det som väntas är nu förgasaren och se hur den går med den. Sen nu i vinter blir det att klyva motorn och byta vev, samt sätta på Hebo cylindern. Kommer nog bli ett uppehåll tills jag fått testat 24 mm förgasaren.

Bild

allt för nu.
Senast redigerad av Roxxen96 den 18 september 2013, 20:57, redigerad totalt 149 gång.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Total omformning av projektet, all gammal skit tagits bort och nya planer har lagts in.
Användarens profilbild
derbiadde
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 15 april 2012, 12:24

Inlägg av derbiadde »

Riktigt härligt Jocke hoppas du når målen :)
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

gött med nya planer :) kommer bli grymt det här:)
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Riktigt nice! Dock skulle de va mer nice om du gjorde en ny tråd så man slipper alla inlägg.. :P
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Skulle struntat i metrakit koppling, inte hört något bra om den och har personliga erfarenheter om att den inte särskillt bra. Hade en splitter ny på DiNozzans Senda och den slirade rätt bra, även den gammla han hade med airsalsetupen slirade en del. Problem jag aldrig ens haft med min orginalare men det kan ju handlat om ren tur och otur också. Lycka till! :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

k-skåpet skrev:Skulle struntat i metrakit koppling, inte hört något bra om den och har personliga erfarenheter om att den inte särskillt bra. Hade en splitter ny på DiNozzans Senda och den slirade rätt bra, även den gammla han hade med airsalsetupen slirade en del. Problem jag aldrig ens haft med min orginalare men det kan ju handlat om ren tur och otur också. Lycka till! :)
Skåpet visar vart skåpet ska stå. PR-fjädrarna är skit. Kör Malossi-fjädrar, lamellerna spelar inte märket så stor roll på.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Satan va Nice!!
Hoppas att du når dina mål!!
Skall tveklöst följas & lycka till förfan! :D
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
derbiadde skrev:Riktigt härligt Jocke hoppas du når målen :)
Tackar tackar, hoppas jag med. :)

drd håkan skrev:gött med nya planer :) kommer bli grymt det här:)
Jajjamän, får hoppas det på det!

TechnoMen skrev:Riktigt nice! Dock skulle de va mer nice om du gjorde en ny tråd så man slipper alla inlägg.. :P
Tack!

Lite onödigt att ta bort tråden och göra en ny bara för att, så satt i någon halvtimme och tog bort alla gamla kommentarer istället. Omstart på nytt liksom!

k-skåpet skrev:Skulle struntat i metrakit koppling, inte hört något bra om den och har personliga erfarenheter om att den inte särskillt bra. Hade en splitter ny på DiNozzans Senda och den slirade rätt bra, även den gammla han hade med airsalsetupen slirade en del. Problem jag aldrig ens haft med min orginalare men det kan ju handlat om ren tur och otur också. Lycka till! :)

Då skall jag testa med hårdare fjädrar till att börja med, och fick tips av Jonthä att rugga upp lamellerna med grovt papper om de blivit polerade av tidigare slir. Ja precis det kan ha med fabriksfel och göra också, har hört väldigt blandat om det kitet, vissa säger att lamellerna är skit och vissa säger att de är bra, sen är det samma visa om fjädrarna också.

Tack så mycket!

CaToXXo skrev:
k-skåpet skrev:Skulle struntat i metrakit koppling, inte hört något bra om den och har personliga erfarenheter om att den inte särskillt bra. Hade en splitter ny på DiNozzans Senda och den slirade rätt bra, även den gammla han hade med airsalsetupen slirade en del. Problem jag aldrig ens haft med min orginalare men det kan ju handlat om ren tur och otur också. Lycka till! :)
Skåpet visar vart skåpet ska stå. PR-fjädrarna är skit. Kör Malossi-fjädrar, lamellerna spelar inte märket så stor roll på.
Haha bra där. Ja det är vad många sagt, har du några EGNA erfarenheter av malossis fjädrar eller är det bara sådant du läst om dom? Frågar bara, menar på om det kanske räcker med malossis fjädrar eller om jag bör investera i MHR fjädrarna iställlet?

Persson97 skrev:Satan va Nice!!
Hoppas att du når dina mål!!
Skall tveklöst följas & lycka till förfan! :D
Vi får la se, jag hoppas iallafall att jag skall göra det! Målen kanske omformas sen, beror lite på hur allting flyter på för min del. Ska skicka iväg Hebo röret imorgon så kommer kanske att köpa in en fögg eller vev till att börja med.

Roligt att du ska följa, tack tack![/spoiler]
Senast redigerad av Roxxen96 den 17 mars 2013, 18:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

Rugga upp beläggen på lamellerna lite. var nog med att inte runda av kanterna.

blästra dina mellanskivor och släng på MHR fjädrar.

slirar de så köper du in ATF olja och sätter en bricka under varje fjäder.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

LennartTuning skrev:Rugga upp beläggen på lamellerna lite. var nog med att inte runda av kanterna.

blästra dina mellanskivor och släng på MHR fjädrar.

slirar de så köper du in ATF olja och sätter en bricka under varje fjäder.

Tackar för tipsen. Vad vet du om MVT fjädarna som finns på twostroke?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=22807
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

jag hade satsat på MHR för dessa fungerar enligt många. MVT var ja inge alls om :)
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Roxxen96 skrev: Haha bra där. Ja det är vad många sagt, har du några EGNA erfarenheter av malossis fjädrar eller är det bara sådant du läst om dom? Frågar bara, menar på om det kanske räcker med malossis fjädrar eller om jag bör investera i MHR fjädrarna iställlet?
Jag har Malossi-fjädrarna på min Senda just nu, originalfjädrarna gav upp för ett par hundra mil sedan.
Höll en originalfjäder i ena handen o malossifjäder i andra, va riktigt stor skillnad i styvhet.

Har originallameller som är ganska slitna, men med dessa fjädrar slirar den aldrig när motorn är varm.

Portad Airsal 70cc, thrower, pwk24 etc. varvar en jävla massa även med thrower faktiskt, och kopplingen klarar av det så.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Roxxen96 skrev:
LennartTuning skrev:Rugga upp beläggen på lamellerna lite. var nog med att inte runda av kanterna.

blästra dina mellanskivor och släng på MHR fjädrar.

slirar de så köper du in ATF olja och sätter en bricka under varje fjäder.

Tackar för tipsen. Vad vet du om MVT fjädarna som finns på twostroke?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=22807
mvt är sämst fy fan kunde ju trycka ihop med med handen, mhr är lätt dem bästa, hoppas du får den att gå bra men kommer fortfarande dra dig ;)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

oj här var det länge sedan man kikade in..

men dina planer verkar intressanta :D ska absolut följa utvecklingen av detta :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

LennartTuning skrev:jag hade satsat på MHR för dessa fungerar enligt många. MVT var ja inge alls om :)
Finns dock inga till min motor? Iallafall inte på twostroke.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Fint projekt. Hoppas det genomförs riktigt nu! :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
DiNozzan skrev:Fint projekt. Hoppas det genomförs riktigt nu! :)
Tackar ;)

CaToXXo skrev:
Roxxen96 skrev: Haha bra där. Ja det är vad många sagt, har du några EGNA erfarenheter av malossis fjädrar eller är det bara sådant du läst om dom? Frågar bara, menar på om det kanske räcker med malossis fjädrar eller om jag bör investera i MHR fjädrarna iställlet?
Jag har Malossi-fjädrarna på min Senda just nu, originalfjädrarna gav upp för ett par hundra mil sedan.
Höll en originalfjäder i ena handen o malossifjäder i andra, va riktigt stor skillnad i styvhet.

Har originallameller som är ganska slitna, men med dessa fjädrar slirar den aldrig när motorn är varm.

Portad Airsal 70cc, thrower, pwk24 etc. varvar en jävla massa även med thrower faktiskt, och kopplingen klarar av det så.

Okej då skall jag ge dem ett försök, kostar ändå så bara en hundring! :)

david96 skrev:
Roxxen96 skrev:
LennartTuning skrev:Rugga upp beläggen på lamellerna lite. var nog med att inte runda av kanterna.

blästra dina mellanskivor och släng på MHR fjädrar.

slirar de så köper du in ATF olja och sätter en bricka under varje fjäder.

Tackar för tipsen. Vad vet du om MVT fjädarna som finns på twostroke?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=22807
mvt är sämst fy fan kunde ju trycka ihop med med handen, mhr är lätt dem bästa, hoppas du får den att gå bra men kommer fortfarande dra dig ;)

Finns dock inga mhr vart jag än letar? Vi får la se, kanske ska sätta upp ett mål till...

* Dra David Carlberg

Demuz skrev:oj här var det länge sedan man kikade in..

men dina planer verkar intressanta :D ska absolut följa utvecklingen av detta :)

Jaså det var det va? Härligt att du tycker det, finemang :)[/spoiler]
Senast redigerad av Roxxen96 den 23 mars 2013, 13:53, redigerad totalt 1 gånger.
olséN^
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 10 juni 2012, 10:29
Kontakt:

Inlägg av olséN^ »

Låter som det kommer att bli ett roligt projekt, kommer att följas. Lycka till ! :)
To much is never enough.. !
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

olséN^ skrev:Låter som det kommer att bli ett roligt projekt, kommer att följas. Lycka till ! :)
Jag tror det kommer bli en hel del motgångar, men tror att jag inte kommer ångra mig i slutändan! Härligt gör så :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Updajjjtt
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Blir nog prima! ;)
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
Baszs
Svårstartad skrothög
Inlägg: 292
Blev medlem: 19 september 2012, 15:23
Ort: Kalmar

Inlägg av Baszs »

Nice! Kommer bli asbra :D
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Seenz skrev:Blir nog prima! ;)
Får hoppas det. :)
Baszs skrev:Nice! Kommer bli asbra :D
Härligt att höra!

Update förresten
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Upp
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

det där är en låsring som har gått av
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

vicke1112 skrev:det där är en låsring som har gått av
I know. Men min fråga är vart den ska sitta.
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Roxxen96 skrev:
vicke1112 skrev:det där är en låsring som har gått av
I know. Men min fråga är vart den ska sitta.
Exakt sådär hände för mig. Då var det en låsring som skulle sitta inne i kickmekanism, kommer inte exakt ihåg vart men var på kickaxeln. Fick byta den för annars när jag kickade igång den så kom det ett "surrande" ljud från motorn, riktigt högt också så du lär märka om det har hänt dig.
Tog inte länge eller var svårt att byta, hade till och med en reserv hemma. kan vara så att det är en liten svaghet i derbimotorn med just dessa låsringar då jag har en likadan motor som dig. Om du kollar en sprängskiss över kickaxeln så kanske du ser att det är där den ska sitta
Bild
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 april 2012, 10:37

Inlägg av derbeyy »

åh! den gick sönder på min med, den ska sitta inne i kick drevet typ eller nått.. så om du sätter på allt utan den och kickar så fastnar alltid kicken där nere och du får inte upp den :)
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Fan va fint roxxen!!
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

Trevligt projekt det här, fortsätt såhär :)
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
Malossi
Svårstartad skrothög
Inlägg: 204
Blev medlem: 3 oktober 2012, 20:50

Inlägg av Malossi »

Är en låsring som gått sönder där. Antar att den skal hålla något drev på plats , har dock inte en aning om vilken av dem ;)

Najs Projekt btw!
Användarens profilbild
DerbiTunarN
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 16 september 2012, 02:11
Ort: Umeå

Inlägg av DerbiTunarN »

Sjukt snygg! Fortsätt så:) Ser ut att behöva en tvätt kanske? ;)
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Det är en halv låsring men väldigt svårt att bedumma på bilden hur stor den är så då kan jag inte avgöra var den ska sitta :)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

byYn skrev:
Roxxen96 skrev:
vicke1112 skrev:det där är en låsring som har gått av
I know. Men min fråga är vart den ska sitta.
Exakt sådär hände för mig. Då var det en låsring som skulle sitta inne i kickmekanism, kommer inte exakt ihåg vart men var på kickaxeln. Fick byta den för annars när jag kickade igång den så kom det ett "surrande" ljud från motorn, riktigt högt också så du lär märka om det har hänt dig.
Tog inte länge eller var svårt att byta, hade till och med en reserv hemma. kan vara så att det är en liten svaghet i derbimotorn med just dessa låsringar då jag har en likadan motor som dig. Om du kollar en sprängskiss över kickaxeln så kanske du ser att det är där den ska sitta
Jätte tacksam för svaret, skall titta det lite senare! Har tittat upp detta på en sprängskiss, och det är antingen den låsringen till kickaxeln precis. Eller så är det den axeln som sitter igenom kopplingen. Skall ut och titta till det senare :)

derbeyy skrev:åh! den gick sönder på min med, den ska sitta inne i kick drevet typ eller nått.. så om du sätter på allt utan den och kickar så fastnar alltid kicken där nere och du får inte upp den :)
Ska kolla upp det :)

TSR`BakarN skrev:Fan va fint roxxen!!
Tackar ;)

ROBBAN_Derbi skrev:Trevligt projekt det här, fortsätt såhär :)
Tackar, I will!

Malossi skrev:Är en låsring som gått sönder där. Antar att den skal hålla något drev på plats , har dock inte en aning om vilken av dem ;)

Najs Projekt btw!

Yes vet att det är en låsring, skall titt aupp vart den sitter lite senare. Håller på att värma upp garaget för tillfället, lite ruggigt där ute. :roll:

Tack!

DerbiTunarN skrev:Sjukt snygg! Fortsätt så:) Ser ut att behöva en tvätt kanske? ;)
Tack Daniel, ja den behöver ju det. Speciellt motorn, men när jag ändå plockar av motorn om någon / några veckor så skall jag skrubba ordentligt för då kommer man åt överallt! :)

TheGrimReaper skrev:Det är en halv låsring men väldigt svårt att bedumma på bilden hur stor den är så då kan jag inte avgöra var den ska sitta :)
En halv låsring ja, hittade inte dom andra delarna. Men skall titta upp detta senare och se ifall jag hittar resten av låsringen. Kanske till och med sitter kvar, så då har jag ju hittat stället också isåfall.
Skriv svar